Offtopic (II/2010)

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Locked
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Offtopic (II/2010)

Post by naputtelija »

Onko sallittua laittaa omaan viestiketjuun viesti esim. "äänet lisätty, projekti edennyt paljon, tulkaa katsomaan" sen takia että muuten ei ikinä kukaan kävisi katsomassa?
Suoraan sanottuna: oman topicin mainostaminen.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Offtopic (II/2010)

Post by Jonez »

Jos todella on jotain konkreettisia uudistuksia projektissa, niin miksei. Ei kuitenkaan kannata bumpata viestiketjua jokaisen pienen uudistuksen jälkeen. Eikä ihmisiä edes kiinnosta jos sinulla ei ole mitään uutta näytettävää. En lataisi peliä uudestaan vain koska ampumiseen on lisätty äänet.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Offtopic (II/2010)

Post by esa94 »

Bumpaamiseen on olemassa ninjatekniikka joka bumpaa ketjua muuttamatta viimeistä viestiä.

Se on tosin vain oppineille ninjoille >:D
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: Offtopic (II/2010)

Post by TheDuck »

esa94 wrote:Bumpaamiseen on olemassa ninjatekniikka joka bumpaa ketjua muuttamatta viimeistä viestiä.

Se on tosin vain oppineille ninjoille >:D
Kopioi vanhan viestinsä, poistaa sen ja kirjoittaa uuden viestin vanhalla + uudella sisällöllä.
^^
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Offtopic (II/2010)

Post by Awaclus »

esa94 wrote:Bumpaamiseen on olemassa ninjatekniikka joka bumpaa ketjua muuttamatta viimeistä viestiä.

Se on tosin vain oppineille ninjoille >:D
Ja vastaavasti oppineille rurouneille on olemassa tekniikka, joka muuttaa viestiä bumppaamatta ketjua!
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Offtopic (II/2010)

Post by regalis »

Regalis wanhassa offtopic-ketjussa wrote:Image
Olen nyt jo jonkin aikaa koodaillut Blitzillä (aluksi 3D:llä, nyt Maxilla) tuollaista vahvasti Dwarf Fortress -vaikutteista peliä (joku voisi jopa väittää klooniksi ). Alunperin siitä oli tarkoitus tulla sivulta kuvattu, mutta päädyinkin isometriseen. Karttasysteemi on parin viime päivän aikana kyhätty, joten se ei näytä vielä kovin kummoiselta.
...
Joku ehkä muistaakin viime offtopic-ketjusta maininnan tuollaisesta kyhäelmästä. Vaikka en olekaan kirjoitellut tästä mitään nettiin, projekti on edennyt hitaasti mutta varmasti. :) Koodaustahtini on ollut suht hidasta kaikenlaisten kesätyö-, koulu- ja bändijuttujen ynnä muiden turhuuksien takia, mutta peli alkaa olla jo ihan hyvällä mallilla. Siirtyminen ensin sivulta kuvatusta isometriseen ja sitten blitz3D:stä blitzmaxiin hidasti etenemistä jonkun verran, koska koko homma piti käytännössä kirjoittaa kahteen kertaan uudestaan.

Joitain tällä hetkellä pelissä olevia ominaisuuksia:
- Proseduraalisesti generoitu maailma, sitä asuttavat sivilisaatiot ja niiden historia
- Randomgeneroituja esineitä
- Vesi- ja laavafysiikka, joka ottaa huomioon paineen jolloin tätä ongelmaa ei synny
- Pelaaja voi käydä kauppaa netin välityksellä muiden pelaajien kanssa ja käydä katsomassa muiden linnoituksia. Mahdollisuus taistella muiden kanssa tulee todennäköisesti jossain vaiheessa
- Erilaiset tapahtumat ja olosuhteet (ruoan puute, vammautuminen, naimisiin meneminen, hyvä ruoka, esineiden saaminen yms) vaikuttavat kääpiöiden mielialaan. Hyvä mieliala saa ne tekemään nopeammin töitä, huono mieliala voi saada ne lakkoilemaan ja pahimmassa tapauksessa käymään muiden tai itsensä kimppuun
- Valo- ja varjosysteemi, tunnelit pitää (tai pitäisi jos ei halua vittuunnuttaa kääpiöitään) valaista soihduilla
- Maanviljely, eläinten kasvatus
- Sodat naapurikaupunkien kanssa
- Sää, vuodenajat, erilaiset ilmasto-olot eri puolilla maailmaa yms

Pari kuvaa:
Valikko
Karttageneraattori
Pienehkö linnoitus ja vähän selostusta

Pitänee tosin vielä tehdä vähän korjailua ja bugien metsästystä ennen kuin laitan betaversiota nettiin...
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Offtopic (II/2010)

Post by SPuntte »

regalis wrote:- Vesi- ja laavafysiikka, joka ottaa huomioon paineen jolloin tätä ongelmaa ei synny
Kannattaa sitten pitää tarkasti mielessä, että maastogeneraattori ei saa spawnata vesi/laavalähteitä pohjavettä/tms liian korkealle, sillä muuten voi vaikka käydä niin, että pahaa aavistamaton kääpiö kaivaa alavalle maalle kuopan joka muuttuukin vesi/laavasuihkulähteeksi, ja koko lähitienoo peittyy ko. nesteeseen...
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Offtopic (II/2010)

Post by CCE »

SPuntte wrote:
regalis wrote:- Vesi- ja laavafysiikka, joka ottaa huomioon paineen jolloin tätä ongelmaa ei synny
Kannattaa sitten pitää tarkasti mielessä, että maastogeneraattori ei saa spawnata vesi/laavalähteitä pohjavettä/tms liian korkealle, sillä muuten voi vaikka käydä niin, että pahaa aavistamaton kääpiö kaivaa alavalle maalle kuopan joka muuttuukin vesi/laavasuihkulähteeksi, ja koko lähitienoo peittyy ko. nesteeseen...
Itse näkisin tämän ennemminkin ominaisuutena kuin bugina!
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Offtopic (II/2010)

Post by regalis »

SPuntte wrote:
regalis wrote:- Vesi- ja laavafysiikka, joka ottaa huomioon paineen jolloin tätä ongelmaa ei synny
Kannattaa sitten pitää tarkasti mielessä, että maastogeneraattori ei saa spawnata vesi/laavalähteitä pohjavettä/tms liian korkealle, sillä muuten voi vaikka käydä niin, että pahaa aavistamaton kääpiö kaivaa alavalle maalle kuopan joka muuttuukin vesi/laavasuihkulähteeksi, ja koko lähitienoo peittyy ko. nesteeseen...
Ai niinku näin?

Stronghold of Garir, kääpiöarkkitehtuurin huipentuma
Urist McMiner kävi kaivelemassa

Jep, kuten CCE sanoi niin tuohan on ennemmin ominaisuus kuin bugi. :) Ihan hyvä vain, että voi hukuttaa koko paikan jos pelaaja sählää kaivaustensa kanssa.

Oikeastaan isojen tulvien aikaansaaminen on kyllä useimmissa paikoissa aika hankalaa, koska ainoita vesilähteitä (eli uutta vettä spawnaavia pisteitä) ovat joet ja merien tai järvien rannat. Laavalähteitä taas on ainoastaan kartan pohjimmaisissa kerroksissa.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Offtopic (II/2010)

Post by SPuntte »

Ei, vaan tarkotin, että jos kartassa on "syvänköä suhteessa pohjaveteen tai laavaan", veden/laavan on mahdollista pulputa maan pinnalle suoraan alas kaivetusta kuilusta.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Offtopic (II/2010)

Post by naputtelija »

SPuntte wrote:Ei, vaan tarkotin, että jos kartassa on "syvänköä suhteessa pohjaveteen tai laavaan", veden/laavan on mahdollista pulputa maan pinnalle suoraan alas kaivetusta kuilusta.
Vesi: Jos panee kääpiön kaivamaan oikeaan kohtaan, niin siitä kohtaa voi sitten alkaa pumppaamaan vesivarantoja koko kääpiökunnalle, rakentaa lähde,tms... Pelissähän voisi olla vesivarannot-statsi, jos kerran tuollainen tuli puheeksi.

Laava: Vahinko etsittäessä luontoäidin pohjavesivarantoja... Se voisi sitten syödä resursseja, eli jos osuu laavaan, kaivuuresurssit vähenevät.

Eli jos tämän näkee ominaisuutena, sen voisi sitten viedä loppuun asti.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Offtopic (II/2010)

Post by regalis »

SPuntte wrote:Ei, vaan tarkotin, että jos kartassa on "syvänköä suhteessa pohjaveteen tai laavaan", veden/laavan on mahdollista pulputa maan pinnalle suoraan alas kaivetusta kuilusta.
Tähän tapaan? Eikös sen noin kuulukin mennä, ainakin jos realistisuutta haetaan (tosin vesisuihku ei olisi noin korkea). Vaikka eipä tuollaista tilannetta kovin helposti pääse syntymäänkään, koska vettä löytyy pelkästään selkeästi näkyvillä olevista joista, järvistä ja meristä, ja syvemmällä maan alla olevista onkaloista.
naputtelija wrote:Vesi: Jos panee kääpiön kaivamaan oikeaan kohtaan, niin siitä kohtaa voi sitten alkaa pumppaamaan vesivarantoja koko kääpiökunnalle, rakentaa lähde,tms... Pelissähän voisi olla vesivarannot-statsi, jos kerran tuollainen tuli puheeksi.
Pelissä on jo vesipumppu, joten tuollainen on jo mahdollista. Tosin kääpiöiden ei (vielä) tarvitse juoda mitään, joten vettä tarvitsee pumpata vain jos sitä haluaa siirtää paikasta toiseen...
naputtelija wrote:Laava: Vahinko etsittäessä luontoäidin pohjavesivarantoja... Se voisi sitten syödä resursseja, eli jos osuu laavaan, kaivuuresurssit vähenevät.
Tämäkin on jo jollain tavalla käytössä pelissä. :) Mitään "PLING - osuit laavaan, resurssisi vähenivät 10 %" -juttua ei ole, mutta laava tuhoaa melkein kaikki esineet ja olennot joihin se osuu, joten jos päästää laavasuonen virtaamaan linnoitukseensa niin tuhoa tulee.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Offtopic (II/2010)

Post by DJ-Filbe »

Minulla on kaksi modeemia: yksi ylä- ja yksi alakerrassa. Jos liitän yläkerran modeemin samaan aikaan puhelinpistokkeeseen, miksi yhteys häviää alakerran modeemista? Miten saisin yhteyden toimimaan niin, että molemmissa kerroksissa toimisi?
Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: Offtopic (II/2010)

Post by Henkru »

Luultavasti et mitenkään. Ainut vaihtoehto on vetää molemmat yhteydet saman modeemin läpi.
EDIT:

WLAN-tukiasemia saa nykyään puoli-ilmaiseksi tai toinen vaihtoehto on vetää linjat jo olevan sähköverkon kautta.

naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Offtopic (II/2010)

Post by naputtelija »

DJ-Filbe wrote:Minulla on kaksi modeemia: yksi ylä- ja yksi alakerrassa. Jos liitän yläkerran modeemin samaan aikaan puhelinpistokkeeseen, miksi yhteys häviää alakerran modeemista? Miten saisin yhteyden toimimaan niin, että molemmissa kerroksissa toimisi?
Muistuttele vanhan ajan lankapuhelimia: jos toisella soittaa puhelun jonnekkin, toisella, samaan talousverkkoon kytketyllä puhelimella voi "salakuunnella" puhelua. Eli toinen modeemi vie ensin kytketyn modeemin yhteydet, koska ne ovat samassa talousverkossa. Eli ongelmaa ei kai voi korjata. Paitsi jos ottaa toiseen modeemiin yhteyden langattomasti. Tästä voi seurata etäisyysongelmia, mutta sitten toista modeemia ei edes tarvita. Ja jos teillä on tarpeeksi pitkä johto... :D
EDIT:

Ooh, kirjoitimme viestit samaan aikaan :)

<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic (II/2010)

Post by koodaaja »

Pitkäkään lähiverkkokaapeli ei maksa paljoa, siitä vaan virittelemään :) Ellei esteettiset syyt estä.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Offtopic (II/2010)

Post by MaGetzUb »

Hmm, eli pyrkiikö vesi pelissäsi tasaantumaan jos noin kävisi mitä ylläolevassa kuvassa tapahtuu?
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Offtopic (II/2010)

Post by CCE »

MaGetzUb wrote:Hmm, eli pyrkiikö vesi pelissäsi tasaantumaan jos noin kävisi mitä ylläolevassa kuvassa tapahtuu?
- Vesi- ja laavafysiikka, joka ottaa huomioon paineen jolloin tätä ongelmaa ei synny
Eli ilmeisesti vesi tasaantuu.
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Offtopic (II/2010)

Post by regalis »

MaGetzUb wrote:Hmm, eli pyrkiikö vesi pelissäsi tasaantumaan jos noin kävisi mitä ylläolevassa kuvassa tapahtuu?
Jooh, tasaantuu. Oikeastaan tuollaista vesisuihkua ei edes pääse syntymään, koska tuollainen vesimäärä ei riitä niin suuren paineen aikaansaamiseen.

Tässä jonkinlainen kuva. Tuo ylempänä oleva kuutio on siis täynnä vettä ja sen alta menee tunneli (merkattu punaisella) alempana olevaan "altaaseen". Alemmassa kuvassa tunnelin tukkivat harmaat palikat on poistettu ja vesi on päässyt virtaamaan altaaseen.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Offtopic (II/2010)

Post by SPuntte »

DJ-Filbe wrote:Minulla on kaksi modeemia: yksi ylä- ja yksi alakerrassa. Jos liitän yläkerran modeemin samaan aikaan puhelinpistokkeeseen, miksi yhteys häviää alakerran modeemista? Miten saisin yhteyden toimimaan niin, että molemmissa kerroksissa toimisi?
Muistaakseni tämän kaltaisille asioille on "Ongelmia tietokoneen kanssa" -viestiketju...

Ongelman syy selitettiinkin jo yksityiskohtaisesti, mutta ratkaisua ei aivan yhtä tarkasti. Ainoa tapa on siis kytkeä pelkästään toinen modeemi puhelinlinjaan ja vetää siitä ethernet-kaapeli (kannattaa hankkia suojafolioon kääritty kaapeli häiriöttömyyttä ajatellen) toisen modeemin uplink-porttiin. Kuten aiemmin jo mainittiin, tämä onnistuu myös asianmukaisilla pistorasiaan kytkettävillä lähiverkkomuuntimilla ilman ylimääräistä kerroksesta toiseen kiemurtelevaa kaapelia.
Lisäksi on hyvä huomata, että ensimmäisen (ADSL-linjaan kytketyn) modeemin "takana" oleva modeemi pitää muistaa asettaa siltaavaan tilaan reitittävän sijasta.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Locked