Mitä CB :n jälkeen?

Muu yhteisön välinen keskustelu.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Mitä CB :n jälkeen?

Post by DJ-Filbe »

Hieman alustuksia ennen varsinaista asiaa:
Olen aloittanut ohjelmoinnin oikeastaan merkkauskielistä (web-kielet), eli perus-HTML&JS. Siitä siirryttiin sitten VB(2008) :n pariin, jonka jälkeen (hyvin pian) tämä CB. [offtopic]Olen siis pessyt aivoni jo alkuunsa näillä kahdella basic-kielellä :D Ei hyvä... [/offtopic]
Ja itse asiaan:

Kaipaisin jotain ideoita, mitä ohjelmointikieltä kannattaisi lähteä opiskelemaan. C++ on hyvä vaihtoehto mutta tuntuu toistaiseksi hankalalta oppia. Minkä kielen / mitä kieliä mahtuisi tähän väliin? Ja mitä uutta verrattuna noihin edellämainittuihin kieliin ja miten hyvin peliohjelmointi sujuu kielellä?

Entä miltä kuulostaa vaihtoehdot Java, Flash, C, C#, C++, Python ja Perl? Vai onko jotain parempia peliohjelmointiin soveltuvia kieliä?
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by TheDuck »

Opettele nyt ensin ne kielet joita olet jo ohjelmoinut paremmin ennenkuin alat siirtymään mihinkään uuteen. Ja C++ ois sitten se suositeltava seuraava askel.
^^
User avatar
skinkken
Advanced Member
Posts: 453
Joined: Sat Sep 01, 2007 4:00 pm
Location: Helsinki

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by skinkken »

Ja nythän on tekeillä se Coolbasic Classic, ja sen jälkeen CB v.3, ihan kunnon ohjelmointikieliä niistä tulee.
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by DJ-Filbe »

TheDuck wrote:Opettele nyt ensin ne kielet joita olet jo ohjelmoinut paremmin ennenkuin alat siirtymään mihinkään uuteen. Ja C++ ois sitten se suositeltava seuraava askel.
Muuten hyvä idea mutta web-ohjelmointi, M$ - kieliin juuttuminen ja Basic - kielten opiskelu (huonojen ohjelmointitottumusten luomisen vuoksi {olen jo hieman kyllästynyt kirjoittamaan "EndFunction", "EndIf", "Next i" jne...}) ei kauheasti kiinnosta - jatkan toki CB:tä vielä hyvän aikaa...
EDIT:

Ja odotellaan niitä CB:n uudempia versioita... Toivottavasti tämän vuoden puolella julkaistaan kuten lupaavat. Odotukset niiden suhteen melko korkealla.

SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by SPuntte »

TheDuck wrote:Opettele nyt ensin ne kielet joita olet jo ohjelmoinut paremmin ennenkuin alat siirtymään mihinkään uuteen. Ja C++ ois sitten se suositeltava seuraava askel.
Olen samaa mieltä siitä, että kannattaa opetella yksi asia kunnolla ennen seuravaan siirtymistä. En itse kyllä menisi rajaamaan "suositeltavia jatkovaihtoehtoja" noin tarkkaan. C++ on "oikealla tavalla käytettynä" - tai paremminkin ominaisuustehokkaasti - hyvin erilainen kuin mikään basic, joten muutos saattaa olla turhan suuri. Lisäksi kirjastojen käyttö on ainakin aloittelijalle niin vaivalloista, että spritejen blittaaminenkin vaatii kauheasti työtä. Kaikenkaikkiaan C++:aan hyppääminen todennäköisesti vain turhauttaa, kun mitään ei saakaan aikaan. C on hyvä vaihtoehto silmälläpitäen sitä, että joskus myöhemin siirtyy C++:aan, sillä sen kanssa voi jo harjoitella monimutkaisempaa tyypitystä ja osoittimien käyttöä.

Flashin AS3 muistuttaa läheisesti VB:Netiä ja lisäksi grafiikan tuotto ja kontrollointi on helppoa, kun mitään ei tarvitse erikseen ladata. Actionscript on ajonaikaisesti tulkattu kieli, joten siinä ei ole kauheasti kehittyneempiä ominaisuuksia, kuten osoittimia tai ylikuormituksia. Toisaalta sisäänrakennettujen funktioiden lista on pitkä, ja niillä pärjää hyvin pitkälle. Flash-pelien tekoon löytyy iso liuta oppaita netistä. Ainoa huono puoli tässä on ohjelman kallis hinta, muita mainittuja ohjelmointikieliä kun pystyy harrastelijatasolla käyttämään ihan ilmaiseksi.
skinkken wrote:Ja nythän on tekeillä se Coolbasic Classic, ja sen jälkeen CB v.3, ihan kunnon ohjelmointikieliä niistä tulee.
Classic tosiaan on varteenotettava vaihtoehto, sillä se tekee saman ja enemmän kuin wanha CB, mutta paremmin. Parempaa työkalua 2D-pelien koodaamiseen ei suomenkielisille löydy. CB V3:a saa todennäköisesti odottaa niiin pitkään, että siinä ajassa ehtii jo opetella vaikka mitä muuta.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by CCE »

Joo no jos emme nyt näitä muita Basic -kieliä unohda niin voisin ehdottaa esimerkiksi Freebasicia, syntaksi ei ole kovin vaikea ja tehoakin löytyy. Mikäli taas et pelkää maksaa hieman rahaa niin BlitzMax on Basicien aatelia (ainakin näin ennen uuden CoolBasicin julkaisua ;)

Edit: Nämä ovat siis sopivia peliohjelmointiin. Etenkin nopeisiin prototyyppeihin C++ on ainakin ilman valmista engineä liian karu ollakseen kätevä.
caje
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 16
Joined: Wed Jul 16, 2008 2:04 pm
Location: Stadi

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by caje »

Itse suosittelisin opeteltavaksi kieleksi C#.

Kieli on moderni, helposti ymmärrettävä, mukava kirjoittaa ja käytössä todella monipuolisesti niin Web- (ASP.NET Web Forms, ASP.NET MVC 2.0, Silverlight), peli- (XNA) kuin Windows Client -ohjelmoinnissa (Win Forms, WPF).

</caje>
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
Cool Developer
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by Latexi95 »

Itse suosin C#:a. Se on jonkin verran yksinkertaisempi kieli kuin C++.
Sääli vain että se ei tue Linuxia. (Joitakin kääntäjiä Ubuntulle taitaa löytyä, mutta laadusta en tiedä)
XNA-Game Studio helpottaa pelien tekemistä huomattavasti.
Sitä voi käyttää pelien tekemiseen Windowsille, Xboxille ja Zunelle.
Siihen päälle kun vielä lataa Jypelin niin on pelien tekeminen niin helppoa.
Jypelillä saa nopeasti hyvän pelin aikaan, joka pitää koodausinnon korkealla.
Jypeli sisältää Physics2DDot.NET kirjaston, joiden avulla saat tehtyä fysiikkapelin todella helposti.
Sitten kun Jypelin rajoitukset alkavat tympiä niin voit siirtyä tekemään
pelejä suoraan XNAn avulla ja siitä eteen päin vaikka DirectX ohjaukseen asti.
Että tälläinen myyntipuhe. :lol:
Jos jotakuta kiinnostaa niin voin laittaa muutamia hyviä linkkejä.
EDIT:

caje ehti ensin.

koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by koodaaja »

Jokaisella on aina oma näkemys siitä, miten asiat tulee hoitaa mutta itse pidän basicceja oikein hyvinä valintoina ensimmäisiksi kieliksi, voi tosin johtua siitä että itsekin CoolBasicilla aloittelin. C++ ja C ovat aivan päteviä jatkon kannalta - niitä käytetään paljon ja kumpikin tuntuu olevan melko optimi kompromissi monimutkaisuuden ja tehokkuuden väliltä. SPunten mainitsema ActionScript on myös varsin pätevä vaihtoehto, sen syntaksi on melko standardia C++-C-Java -tyyppistä huttua eikä ulkoisia kirjastoja pahemmin tarvita, se sisältää kaiken olennaisen. Lisäksi jos selainpelejä (tai muita sovelluksia) haluaa kehittää, se lienee varteenotettavin vaihtoehto tällä hetkellä. Itse en ole pintapuolista tutustumista enempää AS:ää kirjoitellut, korjatkaa jos puhuin aivan puuta heinää.

Olennaisempaa kuin kielen valinta on opetella ja harjoitella asiat huolella siinä, jonka päätyy valitsemaan. Esimerkiksi CoolBasicista irtoaa vaikka mitä iloa, jos vaan jaksaa tarpeeksi viritellä koodiansa (ja vielä enempi jos jaksaa odotella uutta versiota ;) ) Itse lähdin vaihtamaan melkoisen nopeasti kun oli CB hanskassa - eikä se kovin hyvin ollut, kun jälkeenpäin miettii - ja C++:n jonkinlaisessa sisäistämisessä menikin melkoisesti aikaa.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by temu92 »

PHP:ssa on samankaltanen syntaksi kun C:ssä. Sitä opettelemaan!
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by DJ-Filbe »

Hyviä ehdotuksia on tullut!
Jos lähtisi Flash8 & ActionScript 2 :a kokeilemaan... Ohjelmointiympäristö on (piraatti), suomenkielinen opaskirja jo valmiiksi ostettu Flashin opiskelua varten... Mutta en sitten tiedä meneekö opiskelu hukkaan, jos aion siihen C++ & kumpp. - kieliryhmään keskittyä myöhemmin.. ei ole välttämättä tarvis tehdä uutta sakarinvillapaitapeliä :)
Mitäs sanotte?
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by Ilmuri »

DJ-Nerd wrote:Hyviä ehdotuksia on tullut!
Jos lähtisi Flash8 & ActionScript 2 :a kokeilemaan... Ohjelmointiympäristö on (piraatti), suomenkielinen opaskirja jo valmiiksi ostettu Flashin opiskelua varten... Mutta en sitten tiedä meneekö opiskelu hukkaan, jos aion siihen C++ & kumpp. - kieliryhmään keskittyä myöhemmin.. ei ole välttämättä tarvis tehdä uutta sakarinvillapaitapeliä :)
Mitäs sanotte?
Miten olisi jokin kieli joka kääntyy ActionScriptiksi? Mainittakoon Haxe esimerkkinä.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
jaahas
Advanced Member
Posts: 307
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:36 pm
Location: Tornio

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by jaahas »

Latexi95 wrote: XNA-Game Studio helpottaa pelien tekemistä huomattavasti.
Sitä voi käyttää pelien tekemiseen Windowsille, Xboxille ja Zunelle.
ymmärsinkö oikein eli siis toi on ilmanen? ja onko se helppo kieli? ja voiko sil tehä pelejä xbox 360? jos voi ja se on helppo niin vois väsätä jotain huvinvuoks.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by DJ-Filbe »

Ilmuri wrote:
DJ-Nerd wrote:Hyviä ehdotuksia on tullut!
Jos lähtisi Flash8 & ActionScript 2 :a kokeilemaan... Ohjelmointiympäristö on (piraatti), suomenkielinen opaskirja jo valmiiksi ostettu Flashin opiskelua varten... Mutta en sitten tiedä meneekö opiskelu hukkaan, jos aion siihen C++ & kumpp. - kieliryhmään keskittyä myöhemmin.. ei ole välttämättä tarvis tehdä uutta sakarinvillapaitapeliä :)
Mitäs sanotte?
Miten olisi jokin kieli joka kääntyy ActionScriptiksi? Mainittakoon Haxe esimerkkinä.
Ei ehkä niitä flasheja ja scriptejä kuitenkaan... kun en nyt ole mitään versiota Sakarin villapaitapelistä tekemässä...
Sitten kun perus-oop sujuu edes jotenkin niin voisi harkita niitä Flasheja...
[/yleisesti huono etenemisjärjestys?]
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by koodaaja »

jaahas wrote:
Latexi95 wrote: XNA-Game Studio helpottaa pelien tekemistä huomattavasti.
Sitä voi käyttää pelien tekemiseen Windowsille, Xboxille ja Zunelle.
ymmärsinkö oikein eli siis toi on ilmanen? ja onko se helppo kieli? ja voiko sil tehä pelejä xbox 360? jos voi ja se on helppo niin vois väsätä jotain huvinvuoks.
Se on ilmainen PC:lle, mutta jotta pelinsä saa xboxille levitykseen on jonkun sortin dev -maksu pulitettava.

Ja DJ-Nerd, actionscriptistä ei juuri peruksempaan oop:hen mennä (ellei valitse jotain oliopohjaista BASICia ;>) Lisäksi sillä voi tehdä huomattavasti kehittyneempääkin settiä kuin sakarin villapaitapelin kaltaisia hupailuja.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by Zero »

Latexi95 wrote:Itse suosin C#:a. Se on jonkin verran yksinkertaisempi kieli kuin C++.
Sääli vain että se ei tue Linuxia. (Joitakin kääntäjiä Ubuntulle taitaa löytyä, mutta laadusta en tiedä)
C# pääsee koodaamaan kyllä myös Linuxissa Mono-ympäristössä. Mono on aktiivisessa kehityksessä, ja kypsyysasteeltaan se on jo .NET framework 2.0:n tasoa. Itse Monon C#-kääntäjä on jo 3.0-spesifikaation mukainen ja 4.0 on kehitteillä.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by Latexi95 »

koodaaja wrote:
jaahas wrote:
Latexi95 wrote: XNA-Game Studio helpottaa pelien tekemistä huomattavasti.
Sitä voi käyttää pelien tekemiseen Windowsille, Xboxille ja Zunelle.
ymmärsinkö oikein eli siis toi on ilmanen? ja onko se helppo kieli? ja voiko sil tehä pelejä xbox 360? jos voi ja se on helppo niin vois väsätä jotain huvinvuoks.
Se on ilmainen PC:lle, mutta jotta pelinsä saa xboxille levitykseen on jonkun sortin dev -maksu pulitettava.
Ilmaiseksi kyllä pysyy omat pelinsä XBoxille siirtämään kun ostaa sopivan kaapelin, mutta
jos haluat pelisi sinne Xboxin lataushommeliin niin sitten täytyy maksaa.

Kyllä kaiken tuon saa ilmaiseksi. Visual Studio C# Express editionin saa ilmaiseksi.
XNA-Game Studion ja Jypelin myös.

No ei tämä nyt niin helppo kieli ole (varsinkin Coolbasicin jälkeen), mutta sopivilla kirjastoilla
siitä saa helppoa. Suosittelen tuota XNA-Game Studiota ja Jypeliä. Niiden avulla saa
nopeasti siistejä pelejä Xboxille ja Windowsille.
Lähetä asiasta YV:tä niin lähetän linkkejä.
(Jypelin lataaminen ja toimimaan saaminen on vähän kinkkisempää
kuin XNAn)
Zero wrote:C# pääsee koodaamaan kyllä myös Linuxissa Mono-ympäristössä. Mono on aktiivisessa kehityksessä, ja kypsyysasteeltaan se on jo .NET framework 2.0:n tasoa. Itse Monon C#-kääntäjä on jo 3.0-spesifikaation mukainen ja 4.0 on kehitteillä.
Kiitos vinkistä. Nyt pääsee koodaamaan C#:a kannettavallakin.
User avatar
skinkken
Advanced Member
Posts: 453
Joined: Sat Sep 01, 2007 4:00 pm
Location: Helsinki

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by skinkken »

---------- Iso nosto ----------


Haluttaisi pelien tekeminen, mutta CB on menossa vanhaksi eikä pelit tahdo enää pyöriä kunnolla uudemmilla koneilla. Javaa aloitin sellaisella suomenkielisellä MOOC -kurssilla, mutta alkoi tuntumaan siltä, että Java on kuitenkin jo isompien ohjelmien tekoon tarkoitettu kieli. Olisi ollut vielä toinenkin sellainen kurssi täynnä ihan perusasioita, jotka on ihan uusia minulle.

Mitä etsin:
Helppoa, korkean tason (siis toiminnot valmiina) kieltä, CB ilmeisesti on aika kärkipäässä sen suhteen? Mitään niin suurta en rupea varmaan milloinkaan tekemään, että tarvitsisi matalamman tason kieliä, eikä ole suunnitelmissa sellaisiin siirtyäkään. CB olisi edelleenkin juuri sopiva, mutta liian vanha. Sellaista harrastustyyppistä, ehkä mahdollisesti jotain pientä myyntiä jos joku masterpiece sattuisi putkahtamaan. 2D riittää myös hyvin. Olen jo noita suosituimpia katsellut, mutta semmoinen yleiskuva niistä jäi hämäräksi. Wikipedian kun avaa jonkun ohjelmointikielen kohdalta niin tulee semmoinen pitkä litania, joka ilmeisesti kertoo, mihin kieli perustuu ja millä kaikilla jutuilla se toimii, ja mitkä ovat kielen perusperiaatteet, mutta näitähän on niin paljon, että niitä yksinään saisi opiskella aika runsaasti että tajuaisi. Keskustelupalstoilla monet vain puhuvat ohjelmointikielestä x kuin muita ei olisikaan. Osaisiko joku tietoisempi vähän jotenkin lajitella ja rankata joitakin noista kieliä monimutkaisuuden mukaan?

Toinen aika tärkeä juttu olisi se, että kielellä olisi mahdollisimman pitkä tulevaisuus. Että voisi aina silloin tällöin koodata ilman pelkoa että ollaan taas kohta siinä pisteessä, että kieltä ei enää kehitetä ja pitää opetella uusi.

En oikein vielä edes tiedä, mille platformille haluan koodata. Tietokoneelle ainakin kyllä (windows), kännyköille, ehkä, selainpeli-ideasta taas en tykkää.

Tärkeimmät siis ovat 1. yksinkertaisuus (coolbasicmaisuus :D ) ja 2. pitkäikäisyys.

Ainakin Python vaikuttaisi melko sopivalta. Visualbasicista sain sellaisen käsityksen, että on joku vanha versio joka on vanhentumassa, ja uusi .net versio. Sitten on C# ja Freebasic vaihtoehtoina. Tuo Latexin kommentti että C# on jonkin verran helpompi kuin c++ kuulostaa siltä että C# voisi olla silti liian monimutkainen käyttötarkoituksiini. Eli en halua haukata liian isoa palaa, jos kuitenkin syön siitä van pienen osan. Tiedän, että ei ole mitään taikakeinoja (paitsi GameMaker :D ), mutta idea olisi, ettei tarvitsisi ihan älyttömästi säätää kaikenlaisia pointtereita, muistin managerointia yms näkymätöntä. Olisin kiitollinen, jos saisin vähän tarkennettua käsitystä noista eri ohjelmointikielistä ja niiden tasoista.
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
Szanne
Member
Posts: 50
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:12 pm
Location: Suomi

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by Szanne »

Suosittelen käymään sen Mooc-kurssin loppuun ja myös sen jatkokurssin. Sen avulla saa todella hyvän käsityksen ohjelmoinnin perusteista. Sen jälkeen on helppo aloittaa uusien asioiden opiskelu. Kurssihan opettaa Javaa, joka on myös aivan mahdollinen kieli pelitekoon. Javalle löytyy useampiakin kirjasto kyseistä asiaa varten. Javalla tehdyt pelit yleensä toimivat myös eri käyttöjärjestelmissä. Taitaa olla myös Androidille eli mobiilipelienteko mahdollista. Aivan sama asiahan ei ole tuo Javalla ohjelmointi sitä, mitä mahdollisesti haet ja valitettavasti en osaakaan mainita käyttöösi erityisesti sopivaa kieltä.
2X - in English viewtopic.php?f=18&t=3057
2X - suomeksi viewtopic.php?f=11&t=3058

Olen Jop Studio vanhalta foorumilta.
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Mitä CB :n jälkeen?

Post by MrMonday »

skinkken wrote:---------- Iso nosto ----------


Haluttaisi pelien tekeminen, mutta CB on menossa vanhaksi eikä pelit tahdo enää pyöriä kunnolla uudemmilla koneilla. Javaa aloitin sellaisella suomenkielisellä MOOC -kurssilla, mutta alkoi tuntumaan siltä, että Java on kuitenkin jo isompien ohjelmien tekoon tarkoitettu kieli. Olisi ollut vielä toinenkin sellainen kurssi täynnä ihan perusasioita, jotka on ihan uusia minulle.

Mitä etsin:
Helppoa, korkean tason (siis toiminnot valmiina) kieltä, CB ilmeisesti on aika kärkipäässä sen suhteen? Mitään niin suurta en rupea varmaan milloinkaan tekemään, että tarvitsisi matalamman tason kieliä, eikä ole suunnitelmissa sellaisiin siirtyäkään. CB olisi edelleenkin juuri sopiva, mutta liian vanha. Sellaista harrastustyyppistä, ehkä mahdollisesti jotain pientä myyntiä jos joku masterpiece sattuisi putkahtamaan. 2D riittää myös hyvin. Olen jo noita suosituimpia katsellut, mutta semmoinen yleiskuva niistä jäi hämäräksi. Wikipedian kun avaa jonkun ohjelmointikielen kohdalta niin tulee semmoinen pitkä litania, joka ilmeisesti kertoo, mihin kieli perustuu ja millä kaikilla jutuilla se toimii, ja mitkä ovat kielen perusperiaatteet, mutta näitähän on niin paljon, että niitä yksinään saisi opiskella aika runsaasti että tajuaisi. Keskustelupalstoilla monet vain puhuvat ohjelmointikielestä x kuin muita ei olisikaan. Osaisiko joku tietoisempi vähän jotenkin lajitella ja rankata joitakin noista kieliä monimutkaisuuden mukaan?

Toinen aika tärkeä juttu olisi se, että kielellä olisi mahdollisimman pitkä tulevaisuus. Että voisi aina silloin tällöin koodata ilman pelkoa että ollaan taas kohta siinä pisteessä, että kieltä ei enää kehitetä ja pitää opetella uusi.

En oikein vielä edes tiedä, mille platformille haluan koodata. Tietokoneelle ainakin kyllä (windows), kännyköille, ehkä, selainpeli-ideasta taas en tykkää.

Tärkeimmät siis ovat 1. yksinkertaisuus (coolbasicmaisuus :D ) ja 2. pitkäikäisyys.

Ainakin Python vaikuttaisi melko sopivalta. Visualbasicista sain sellaisen käsityksen, että on joku vanha versio joka on vanhentumassa, ja uusi .net versio. Sitten on C# ja Freebasic vaihtoehtoina. Tuo Latexin kommentti että C# on jonkin verran helpompi kuin c++ kuulostaa siltä että C# voisi olla silti liian monimutkainen käyttötarkoituksiini. Eli en halua haukata liian isoa palaa, jos kuitenkin syön siitä van pienen osan. Tiedän, että ei ole mitään taikakeinoja (paitsi GameMaker :D ), mutta idea olisi, ettei tarvitsisi ihan älyttömästi säätää kaikenlaisia pointtereita, muistin managerointia yms näkymätöntä. Olisin kiitollinen, jos saisin vähän tarkennettua käsitystä noista eri ohjelmointikielistä ja niiden tasoista.
Monimutkaisempikin kieli on opittavissa "helposti" jos vain löytää hyviä oppaita ja motivaatio riittää, vaikka päivässä ei sillä saralla kukaan tulekaan mestariksi. Mutta sikäli kun haet jotain helppoa, niin mahdollisesti nykyaikaiset pelinkehitystyökalut saattaisivat tarjota vastauksen. Muun muassa Unity tarjoaa helpompaa lähestymistapaa myös 2D-pelien kehittämiseen monille eri alustoille, minkä lisäksi se on ilmainen omaan käyttöön, sekä mainitsemasi pitkäikäisyys on jokseenkin taattu sen suosion myötä. Myös materiaalia opetteluun löytyy hyvin.
Post Reply