Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Muu yhteisön välinen keskustelu.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by DJ-Filbe »

EDIT:

VAROITUS! Tämä on OFFTOPIC - palsta! Lukkoon vaan kylmän viileesti!



En löytänyt tällasta topiccia joten aattelin perustaa tän tänne...
Eli minkälaisia äänielementtejä pitäisi olla eri tyyppisissä peleissä?

Esitelkää jonkun pelin tyylikuvaus ja kertokaa minkälaista musiikkia pitäisi tuollaisessa pelissä olla ja millaista musiikkia kannattaa välttää sekä erityisesti omia näkökantoja. Myös kommentteja muiden kuvauksista.

Näin toiset käyttäjät saisivat "ääni-ideoita" omiin peleihinsä.

Otanpa esimerkin:







Pelityyli: Toimintapeli (autopeli, esimerkiksi jos tarkoitus on tehdä feikki-GTA)

Valikkomusiikki: Valikossa soivassa musiikissa voisi olla jännitystyylisiä teemoja ja bassoa, mutta ei liikaa rumpuja ettei pelaaja hermostu. Ennemminkin sellaista musiikkia, joka houkuttelee pelaajan hiiren kursorin ennemmin "Aloita peli" - nappulalle kuin ylänurkassa näkyvään "X" - nappulaan.


Pelimusiikki: Jos peliin pitäisi saada jotain musiikkia taustalle, kannattaa olla varovainen ainakin musiikin voimakkuuden ja liiallisen rytmikkyyden kanssa. Pelaaja hermostuu liikaa ja alkaa keskittyä enemmän ärsyttävään musiikkiin kuin itse peliin.
Juuri GTA :han sopisi oikeastaan vain hyvin hiljainen musiikki, jos siihen nyt väkisin pitäisi jotain taustalle saada. Eri asia on sitten pelissä ajavat AI - ohjatut autot, joissa radio jumputtaa täysillä (tähän sopii erinomaisesti joku "amisjumputus")


Poliiseja karkuun - ääniraita: Nopeatempoista musiikkia (hip-hop - tyyli voisi sopia, jos rytmin joukkoon sekoittaisi hieman melodiaa), joka olisi kuitenkin riittävän yksinkertainen musiikki. Yhden loopin kesto olisi mielestäni maksimissaan 20 sekuntia, että pelaaja ei ala tietoisesti ajattelemaan, että mitähän kaiuttimista seuraavaksi kuuluu.....(tämä selitys hiemn kyseenalainen :D)


Gameover: Joku kuolemiseen tai auton romuttumiseen sopiva saundi, esim hyvä kitarariffi. Jos halutaan tehdä visuaalisesti "pimenevä" loppu, olisi myös äänen haihduttava tyhjään. Tuolloin erillistä geimouver-raitaa ei tarvita.
Last edited by DJ-Filbe on Fri Feb 26, 2010 6:50 pm, edited 1 time in total.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by temu92 »

Riippuu paljolti pelistä, pelin genrestä ja sen juonesta. On mahdotonta tähän heittää vain yksi ja ainut mahdollinen musiikkityyli jotakin peliä varten.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by DJ-Filbe »

temu92 wrote:Riippuu paljolti pelistä, pelin genrestä ja sen juonesta. On mahdotonta tähän heittää vain yksi ja ainut mahdollinen musiikkityyli jotakin peliä varten.
Se on totta. Lisää ideoita kehiin :mrgreen: :idea: :o :D
User avatar
Knoy
Active Member
Posts: 187
Joined: Fri Feb 12, 2010 10:50 pm

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by Knoy »

Ainakin voi nyt luetella millaisiin peleihin minun meilestäni ei sovi mikäkin musiikki tyyppi:
J-Musa: Ei sovi mihinkään missä ei puhuta japania.
Pop: Ei sovi vakaviin peleihin, ei varsinkaan kauhupeleihin. Urheilupelien tausta musiikki.
Rock/Metal: Sopii alkumusiikeiksi tai intro musiikeiksi. Urheilu pelien tausta musiikki (Rock).
Trance: Minipeleihin sopii hyvin.
Orchestral: Roolipelit, vain osa tämän tyypinkin musasta.

Hidas Orchestral: Surulliset kohtaukset
Nopea Orchestral:Jotain jännää tapahtuu

Speedcore trance: Tapahtuu jotain yllättävää

Noh tollalailla suunnilleen.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by DJ-Filbe »

Knoy wrote:Ainakin voi nyt luetella millaisiin peleihin minun meilestäni ei sovi mikäkin musiikki tyyppi:
J-Musa: Ei sovi mihinkään missä ei puhuta japania.
Pop: Ei sovi vakaviin peleihin, ei varsinkaan kauhupeleihin. Urheilupelien tausta musiikki.
Rock/Metal: Sopii alkumusiikeiksi tai intro musiikeiksi. Urheilu pelien tausta musiikki (Rock).
Trance: Minipeleihin sopii hyvin.
Orchestral: Roolipelit, vain osa tämän tyypinkin musasta.

Hidas Orchestral: Surulliset kohtaukset
Nopea Orchestral:Jotain jännää tapahtuu

Speedcore trance: Tapahtuu jotain yllättävää

Noh tollalailla suunnilleen.

Juuri tällaista keskustelua kaipasinkin! :D
otto90x
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
Location: Lapinjärvi, Finland
Contact:

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by otto90x »

Knoy wrote:Pop: Ei sovi vakaviin peleihin.
Mitä?! Poppiahan on kaikki draamaelokuvatkin pullollaan!
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by koodaaja »

GTA III:n ehdottomasti voitokkain radiokanava Lips 106 ei tainnut soittaa mitään muuta kuin purkkapoppia. En nyt tiedä miten vakava peli se sitten on mutta ei ainakaan mitenkään hersyvän hulvaton - huumorista ei ole puutetta mutta se ei ole iloisen hauskaa.

GTA-tyylinen kanavasysteemi on muuten siinä mielessä hieno, että pelaaja saa kuunnella sitä mitä haluaa ja pelin tekijä voi kuitenkin vaikuttaa siihen, mitä porukka kuuntelee.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by DJ-Filbe »

otto90x wrote:
Knoy wrote:Pop: Ei sovi vakaviin peleihin.
Mitä?! Poppiahan on kaikki draamaelokuvatkin pullollaan!
puhut elokuvista pelipalstalla, muuta vikaa en kommentissa huomaa :D
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by DJ-Filbe »

koodaaja wrote: GTA-tyylinen kanavasysteemi on muuten siinä mielessä hieno, että pelaaja saa kuunnella sitä mitä haluaa ja pelin tekijä voi kuitenkin vaikuttaa siihen, mitä porukka kuuntelee.
jos nyt on kuitenkin tarkotus tehä GTA Londonia enemmän vastaava peli jossa ei kanavia ole niin mitäs sitten :o :P :twisted: :roll:
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by Viltzu »

Käytä Edittiä muokataksesi viestejäsi, tuplapostauksista ei pidetä. (Eikä myöskään aiheesta poikkeavista, niinkuin tämä)
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by esa94 »

DJ-Nerd wrote::o :P :twisted: :roll:
En pysty ymmärtämään mitä tunnetta kuvaa ssamanaikainen silmien pyörittäminen, ilkeä hymy, kielen näyttäminen ja suun avaaminen ammolleen - enkä myöskään miten kyseinen teko on mahdollista. Avaa hieman tätä mystistä kombinaatiota.

Tai parempi idea: Älä tunge neljää hymiötä peräkkäin. Yli kahden hymiön peräkkäisestä käytöstä pitäisi IMO saada varoitus :)
EDIT:

Sen lisäksi suosittelen poistamaan tuon ärsyttävän viivan allekirjoituksestasi (Jonka tarkoituksesta ymmärrän vielä vähemmän kuin noiden hymiöiden. Varsinkin, kun ilmoitat että "1 hex color = 3 bytes", mikä ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin, heksaväri-käsitettä ei taida olla olemassakaan, ja toisekseen tuo pätee ainoastaan 24-bittisenä esitettyihin väreihin, kun useimmiten nykyään käytettänee 32-bittistä RGBA-väriä.)

MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by MaGetzUb »

Rock sopii erinomaisesti toimintakohtauksiin, ja välivideon pätkiin. Sitten semmoinen Orchestraalinen Rock Sopii Sotapeleihin, hyvä esimerkki on Call Of Duty 6: Modern Warfare 2:n tausta musiikit. ;) Todella melodinen Trance sopii Hyvin Avaruus roiskeisiin, samoin myös Orchestraalinen musiikki (esim. Star Wars). ;)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by DJ-Filbe »

esa94 wrote: En pysty ymmärtämään mitä tunnetta kuvaa ssamanaikainen silmien pyörittäminen, ilkeä hymy, kielen näyttäminen ja suun avaaminen ammolleen - enkä myöskään miten kyseinen teko on mahdollista. Avaa hieman tätä mystistä kombinaatiota.
selvä.
tarkoitan tällä sitä, että ensin :o / ihmettelen asiaa, seuraavaksi :P / irvailen sille, sitten :twisted: ajattelen: ******** ja vielä :roll: pyörittelen silmiä, että mitäs nyt sitten.
esa94 wrote:
EDIT:

ilmoitat että "1 hex color = 3 bytes", mikä ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin, heksaväri-käsitettä ei taida olla olemassakaan, ja toisekseen tuo pätee ainoastaan 24-bittisenä esitettyihin väreihin, kun useimmiten nykyään käytettänee 32-bittistä RGBA-väriä.)

Heksaväriarvolla tarkoitin HTML - dokumenttiin kirjoitettavaa värikoodia (esim. punainen = F00). Kolme merkkiä siis. 1 merkki = 1 tavu = 8 bittiä eli 8*3 = 24 bittiä. Byte on tavu ja bit = bitti. Sulla meni nyt bytet ja bitit sekasin :D

ja nykyisin käytettävä RGB arvo on yhtäsuuri kuin HEX-arvo, mutta nettiselaimet tunnistavat yleensä myös puolikkaat heksat. Se on tosin totta, että ei allekirjoitukseni aivan oikein ole....mutta en sitä mene muuttamaankaan. Että porukka saisi kysyä lisää:D no nyt poikettiib taas aiheesta.

Onko parempi tehdä FakeGTA - peliin mielummin tunnettujen biisien radio ja sönköttää englantii biisien väliin vai säveltää 20 kpl omia biisejä ja laittaa niitä soimaan randomisti?

Ja aiheeseen etäisesti liittyvä kysymys: kannattaako biisit ja muut tiedostot kryptata väärinkäytön estämiseksi?
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by esa94 »

DJ-Nerd wrote: Heksaväriarvolla tarkoitin HTML - dokumenttiin kirjoitettavaa värikoodia (esim. punainen = F00). Kolme merkkiä siis. 1 merkki = 1 tavu = 8 bittiä eli 8*3 = 24 bittiä. Byte on tavu ja bit = bitti. Sulla meni nyt bytet ja bitit sekasin :D
Anteeksi jatkuva offtopikki, mutta minähän nimenomaan sanoin, että tuo pätee vain 24-bittiseen väriin, ja (verkkoa lukuunottamatta) nykyään käytetään usein 32-bittistä väriä, sillä se on helppo ilmaista yhtenä 32-bittisenä kokonaislukuna. (24-bittisiä kokonaislukuja kun ei ole. Ymmärtänet, miksi?)

Sitäpaisti[sic], älä rupea opettamaan mulle heksadesimaalia kun osaan sen jo ;)
EDIT:

Ja itse aiheeseen: Juu, itse tekemäsi biisit kannattaa jotenkin salata jos et halua niitä pöllittävän. En kyllä tiedä mitään järkevää menetelmää tehdä moista, ainakaan CB:llä :D

temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by temu92 »

DJ-Nerd wrote:Heksaväriarvolla tarkoitin HTML - dokumenttiin kirjoitettavaa värikoodia (esim. punainen = F00).
Incorrect! F00 ei ole validi värikoodi, sellaista värikoodia kun ei ole olemassakaan. Ainoastaan CSS tukee tuollaista ilmaisutapaa (afaik) ja silloinkin selain olettaa värikoodin olevan FF0000. Ja tietenkin heksadesimaalijärjestelmän mukaan tuossa on numerot 255, 0 ja 0.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by DJ-Filbe »

temu92 wrote:
DJ-Nerd wrote:Heksaväriarvolla tarkoitin HTML - dokumenttiin kirjoitettavaa värikoodia (esim. punainen = F00).
Incorrect! F00 ei ole validi värikoodi, sellaista värikoodia kun ei ole olemassakaan. Ainoastaan CSS tukee tuollaista ilmaisutapaa (afaik) ja silloinkin selain olettaa värikoodin olevan FF0000. Ja tietenkin heksadesimaalijärjestelmän mukaan tuossa on numerot 255, 0 ja 0.
kyllä tuo on ollut tiedossa... mutta selaimet tukevat silti ominaisuutta myös ilman CSS - tyylitiedostoja. riittää allaoleva koodi:

<script> Tähän ei tarvitse edes language - attribuuttia!
document.body.bgcolor="skjfnskjfn"
</script>

tuokin tulostaa värin.
ei ole standardien mukaista ehkä, mutta en nyt voinut suoraan myöntää tavujen määrän puolittumista vahingossa:D
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by esa94 »

DJ-Nerd wrote: <script> Tähän ei tarvitse edes language - attribuuttia!
document.body.bgcolor="skjfnskjfn"
</script>
Ufsdfsdfsdf. Language-attribuuttia ei välttämättä tarvitse, sillä muistaakseni uusimpien standardien mukaan ainoa sallittu skriptikieli on ECMAScript.

(Et muuten tullut ajatelleeksi että seuraava olisi tehokkaampi/lyhyempi?)

Code: Select all

<style type="text/css"> <!-- Tai jotain, en muista oliko se type -->
body{ background-color: #F00; }
</style> <!-- Tämä siis head-tagiin. Ja muuten, alkuperäinen koodisi käyttää attribuutteja, eikä suinkaan tyyliä!
Ja lopuksi, temu sai minut huomaamaan missä failasit. Tosiaan, yksi heksadesimaalimerkki symboloi periaatteessa puolta tavua (0-15) ja kaksi yhtä tavua (0-255). Siis numeroiden esittäminen heksadesimaalina vie aina kaksi kertaa luvun sisältämien tavujen verran tilaa!

Henkilökohtaisesti käytän paljon CSS:n lyhennettyä heksasyntaksia harmaasävyjen ja tällaisten kanssa kun ei tarvitse turhaan kirjoittaa kolmea ylimääräistä merkkiä.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by DJ-Filbe »

esa94 wrote: Ja lopuksi, temu sai minut huomaamaan missä failasit. Tosiaan, yksi heksadesimaalimerkki symboloi periaatteessa puolta tavua (0-15) ja kaksi yhtä tavua (0-255). Siis numeroiden esittäminen heksadesimaalina vie aina kaksi kertaa luvun sisältämien tavujen verran tilaa!
Luotan itseeni sen verran, että katsoin parhaaksi todistaa asian, että 6 merkkiä = 6 tavua.
Kirjoita notepadiin merkit "FF0000" ja tallenna, tiedostomudolla ei väliä. Katso tiedoston Ominaisuudet - osasta paljonko tilaa tiedosto vie - ja kas veitikkaa: 6 tavua!
Ja tässä on nyt turha yrittää mitään kikkakolmosta, lähdekoodi "ajetaan" sellaisenaan selaimessa eikä eri merkkien arvo voi mitenkään olla yli tavun joitakin erikoismerkkejä lukuunottamatta. tavullahan voi ilmaista 1+2+4+8+16+32+64+128 merkkiä eli 255...joka muuten on myös tuo RGB - arvon maximi. Tosin notepadilla Ansille tallennettu tiedosto ei välttämättä kerro kokototuutta. Unicodella tai UTF-8 :lla tallennuskokoa kertyy tuplamäärä, mutta myös lisää merkkejä sallitaan. Tiedostomuotohan ei vaikuta tiedostokokoon vaan koodaustyyppi. Seuraava selittäköön lisää, en osaa tätä tyhjentävästi kertoa :D mutta uskon että tässäkin jtn perää on
Not-Signed-In misthema

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by Not-Signed-In misthema »

temu92 wrote:
DJ-Nerd wrote:Heksaväriarvolla tarkoitin HTML - dokumenttiin kirjoitettavaa värikoodia (esim. punainen = F00).
Incorrect! F00 ei ole validi värikoodi, sellaista värikoodia kun ei ole olemassakaan. Ainoastaan CSS tukee tuollaista ilmaisutapaa (afaik) ja silloinkin selain olettaa värikoodin olevan FF0000. Ja tietenkin heksadesimaalijärjestelmän mukaan tuossa on numerot 255, 0 ja 0.
Hömm.. Ihan vain btw: mielestäni F00 CSS:n tapauksessa olisi F00000, koska 000 olisi 000000.

Keep on the musical conversation! ;)
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Minkälainen musiikki sopii peleihin?

Post by temu92 »

Not: http://webdesign.about.com/od/color/qt/ ... hrthnd.htm :P

Ja "ontopiccina" on väsäämäs uutta kipaletta :P
DJ-Nerd wrote:Luotan itseeni sen verran, että katsoin parhaaksi todistaa asian, että 6 merkkiä = 6 tavua.
Kirjoita notepadiin merkit "FF0000" ja tallenna, tiedostomudolla ei väliä. Katso tiedoston Ominaisuudet - osasta paljonko tilaa tiedosto vie - ja kas veitikkaa: 6 tavua!
Ja tässä on nyt turha yrittää mitään kikkakolmosta, lähdekoodi "ajetaan" sellaisenaan selaimessa eikä eri merkkien arvo voi mitenkään olla yli tavun joitakin erikoismerkkejä lukuunottamatta. tavullahan voi ilmaista 1+2+4+8+16+32+64+128 merkkiä eli 255...joka muuten on myös tuo RGB - arvon maximi. Tosin notepadilla Ansille tallennettu tiedosto ei välttämättä kerro kokototuutta. Unicodella tai UTF-8 :lla tallennuskokoa kertyy tuplamäärä, mutta myös lisää merkkejä sallitaan. Tiedostomuotohan ei vaikuta tiedostokokoon vaan koodaustyyppi. Seuraava selittäköön lisää, en osaa tätä tyhjentävästi kertoa :D mutta uskon että tässäkin jtn perää on
Fail. Luku väliltä 0-255 on aina ainoastaan yksi tavu tiedostossa (kun tallennettu oikein) ja jos kerta osaat heksadesimaalit sun pitäs tietää se.
Post Reply