VAROITUS! Tämä on OFFTOPIC - palsta! Lukkoon vaan kylmän viileesti!
En löytänyt tällasta topiccia joten aattelin perustaa tän tänne...
Eli minkälaisia äänielementtejä pitäisi olla eri tyyppisissä peleissä?
Esitelkää jonkun pelin tyylikuvaus ja kertokaa minkälaista musiikkia pitäisi tuollaisessa pelissä olla ja millaista musiikkia kannattaa välttää sekä erityisesti omia näkökantoja. Myös kommentteja muiden kuvauksista.
Näin toiset käyttäjät saisivat "ääni-ideoita" omiin peleihinsä.
Otanpa esimerkin:
Pelityyli: Toimintapeli (autopeli, esimerkiksi jos tarkoitus on tehdä feikki-GTA)
Valikkomusiikki: Valikossa soivassa musiikissa voisi olla jännitystyylisiä teemoja ja bassoa, mutta ei liikaa rumpuja ettei pelaaja hermostu. Ennemminkin sellaista musiikkia, joka houkuttelee pelaajan hiiren kursorin ennemmin "Aloita peli" - nappulalle kuin ylänurkassa näkyvään "X" - nappulaan.
Pelimusiikki: Jos peliin pitäisi saada jotain musiikkia taustalle, kannattaa olla varovainen ainakin musiikin voimakkuuden ja liiallisen rytmikkyyden kanssa. Pelaaja hermostuu liikaa ja alkaa keskittyä enemmän ärsyttävään musiikkiin kuin itse peliin.
Juuri GTA :han sopisi oikeastaan vain hyvin hiljainen musiikki, jos siihen nyt väkisin pitäisi jotain taustalle saada. Eri asia on sitten pelissä ajavat AI - ohjatut autot, joissa radio jumputtaa täysillä (tähän sopii erinomaisesti joku "amisjumputus")
Poliiseja karkuun - ääniraita: Nopeatempoista musiikkia (hip-hop - tyyli voisi sopia, jos rytmin joukkoon sekoittaisi hieman melodiaa), joka olisi kuitenkin riittävän yksinkertainen musiikki. Yhden loopin kesto olisi mielestäni maksimissaan 20 sekuntia, että pelaaja ei ala tietoisesti ajattelemaan, että mitähän kaiuttimista seuraavaksi kuuluu.....(tämä selitys hiemn kyseenalainen )
Gameover: Joku kuolemiseen tai auton romuttumiseen sopiva saundi, esim hyvä kitarariffi. Jos halutaan tehdä visuaalisesti "pimenevä" loppu, olisi myös äänen haihduttava tyhjään. Tuolloin erillistä geimouver-raitaa ei tarvita.