Far North - trolli-RPG

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Post Reply
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Far North - trolli-RPG

Post by regalis »

Viime vuoden elokuusta asti on tullut tehtyä tällaista projektia, kai tännekin voisi vähitellen laittaa topiccia. :)
Regalis @ suomipelit.com wrote:Aloin väsäämään ylhäältä kuvattua RPG-peliä, jossa seikkaillaan peikkona myöhäisen keskiajan Skandinaviassa. Ohjelmointikielenä käytän blitz3D:tä.

Graafiikat ovat pääasiassa kaksiulotteiset, tosin maastossa on käytössä yksinkertainen 3D-efekti, jolla saadaan tehtyä esimerkiksi mäkiä ja kuoppia.

Ruoan hankinta ja kunnioituksen ansaitseminen tulevat olemaan pelin pääasialliset tavoitteet, vaikka myös tehtäviä voi halutessaan suorittaa. Kunnioitusta saa ansaittua mm. tappamalla isompia peikkoja, ryöväämällä ihmiskyliä ja suorittamalla tehtäviä. Itseään alempiarvoisia peikkoja pystyy komentamaan seuraamaan, jolloin vaikkapa ryöstöretkille saa lisäapua. Tosin pelaajan kunnioitus on pelin alussa nollassa, joten muiden komentelu ei tule aluksi kuuloonkaan, jos ei halua tulla hakatuksi. Siksi aluksi on lähes pakollista liittyä johonkin peikkoryhmään, ja kunnioituksen karttuessa mahdollisesti vaatia sen omistusta itselleen, joko väkivallalla tai rauhanomaisesti.

Olen pyrkinyt panostamaan NPC:iden järkevään toimintaan. Eli ne eivät kulje randomisti ympäri pelimaailmaa hyökkäillen sattumanvaraisesti vastaan tulevien vihollisten kimppuun, vaan muodostavat ryhmiä, hankkivat ruokaa nälkänsä mukaan, kapinoivat johtajiaan vastaan, hankkivat itselleen parempia varusteita ja valloittavat alueita ryhmänsä haltuun.

Pelissä ei tule olemaan kuin kaksi kehitettävää tasoa: taistelutaidot ja kunnioitus. Pelaajasta tulee parempi taistelija luonnollisesti taistelemalla. Yritän kuitenkin pitää tason merkityksen taisteluissa suhteellisen pienenä, eli pitäisi olla mahdollista voittaa vaikka kaksi kertaa itseään isompitasoinen vihollinen, kunhan itse pelaaja osaa asiansa.

Pelissä ei tule myöskään olemaan mitään perinteistä HP-systeemiä: Pelaaja on jaettu muutamaan ruumiinosaan (pää, kaula, rintakehä, vatsa, kädet ja jalat). Isku rintakehään tekee haavan rintakehään, isku käsiin haavan käsiin jne. Iskut nuijilla, sotavasarilla, nyrkeillä ja vastaavilla aiheuttavat ruhjeita ja luunmurtumia, jotka hidastavat ja heikentävät hahmoa, ja tietyn pisteen jälkeen tappavat. Teräaseet aiheuttavat verenvuotoja, jotka aiheuttavat verenhukkaa, jos niitä ei tyrehdytetä esimerkiksi sideharsolla. Jos lähettyvillä ei satu olemaan sidetarpeita, voi paremman puutteessa yrittää hidastaa verenvuotoa käsillä, mikä tosin estää taistelemisen. Menetettyään tarpeeksi verta, pelaaja (yllätys yllätys) kuolee.
Screenshotteja:
Sade-efekti
Inventory

Pari ritaria & ratsastaminen
Uusi varjoefekti
Uusi varjoefekti

Pelin sivut
Suomipelit.comin topic

Kokeilkaa ja kommentoikaa.
Warlock
Member
Posts: 79
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:08 pm

Re: Far North - trolli-RPG

Post by Warlock »

Pelin FPS oli minulla 1-3?
Image
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Far North - trolli-RPG

Post by regalis »

?

Outoa, minulla se pysyy koko ajan yli 60:ssä, enkä ole kuullut että kenelläkään muullakaan olisi mitään ongelmia... Millainen kone sinulla on?
Warlock
Member
Posts: 79
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:08 pm

Re: Far North - trolli-RPG

Post by Warlock »

Ihan normaali XP Media Center Edition, pitäisi pyöriä tuon ihan hyvin kun Oblivionia ja muita melko raskaita pelejä voi pelata. Latasin uudelleen, mutta FPS on yhä sama.
Image
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Far North - trolli-RPG

Post by phons »

Jo ekan tappelun jälkeen voi sanoa, että ihan loistava peli, ja grafiikat huippuluokkaa. hienot varjo- ja valoefektit. Inventoryt questit, ja muut näyttivät hyvin tehdyiltä. Mitä vit** 1-3 FPS???????!!!!!!!!(Anteeksi näistä kysymysmerkeistä) Minulla oli siinä 100-140 FPS:ssä, tosin tämä on aika kova kone... Kuinka vanha koneesi on? Mikä näyttis?(Kai Blitz käyttää näytönohjainta grafiikan piirtämiseen?) Voi olla, että peli ei tue kaikkia näytönohjaimia, kuten jotkin pelit tekevät... Onko muisti loppu? Koneen hitaus voi johtua joskus siitäkin. Ainakin kun minulla oli levyllä jäljellä 3 gigaa niin oli aika hiras hankin uuden levyn ja nopeutus..
Muuten miten siitä ekatsa luolasta pääsee pois? XD Siellä oli se paikka missä oli se tappelu, siellä ei ollut muuta kuin kaksi pöytää, ja ne ukot... Sitten oli toinen huone missä oli joku ovi tjs. ja se oli jotenkin kummalisesti lukossa...

Edit: Hitto! Ihan kamalaa kun yhessä pienes mökissä oli 6 trollia ja rupes bugaa... ei päässy ulos eikä ees pystyny liikku, pysty vaa puhuu yhen ukon kans... :(
Image
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Far North - trolli-RPG

Post by KillBurn »

Hyvä kun laitot topikin tänne. Olen seurannut projektin kehitystä alusta asti, ja kyllä kehitystä onkin tapahtunut. Grafiikka on pääsääntöisesti oikein hyvää, paitsi muutamat kohdat on rumia, esimerkiksi se mistä näkee pelaajan ruuminosien terveyden. muutamat ääni-efektit ovat hyvin ärsyttäviä pitemmän päälle, mm. kävelyääni ja soihdun palamisääni, ne kannattaa poistaa. Useimmista musiikeista en pitänyt, mutta muutamat oli ihan hyviä. Kontrollit oli ihan perus hyvät, paitsi tavaroiden poimiminen kannattaisi siirtää e:hen ja juoksu vaikka välilyöntiin, niin ne on yleensä sijoiteltu. Viholliset oli turhan pahoja, jo pikkueläin meinasi tappaa(Kyllä minä ihan hyvin pelasin :lol: ), saati sitten joku isompi trolli(Kuolin ihan heti). Delete-nappi vain alkuvalikon tallennuksen valinta ruutuun, poistin jo vahingossa tallennukseni. Efektit olivat hienot(Mäet, valistukset, vesisade, 3-D), paitsi vesi näytti taivaalta ja en nähnyt mitään varjo-efektejä. Markkerit olisi mukava lisäys, että edes vähän osasi suunnistaa suuressa maailmassa, ja tehtävän olinpaikka voisi myös näkyä kartassa. Valikot ja osto-menut on hieman sekavat, mutta ei pahasti. Peli on kyllä hyvin mielenkiintoinen ja tekemistäkin jo piisaa. Odotan valmista versiota.
EDIT:

Lisäisin vielä, että taistelua vaikeutti se, että ei ollut tavallista health palkkia. Ei siinä mitään, mutta nyt ei oliken tarkkaan tiedä häviääkö kohta vai ei.

Sumu Games: Sam, Ur eye!
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Far North - trolli-RPG

Post by regalis »

KillBurn wrote:Efektit olivat hienot(Mäet, valistukset, vesisade, 3-D), paitsi vesi näytti taivaalta ja en nähnyt mitään varjo-efektejä.
Tuo netissä oleva versio ei ole uusin, eli siitä puuttuu aika paljon tavaraa (esimerkiksi nuo varjoefektit). Kontrolleihin on tulossa muutoksia ja laitan ehkä mahdollisuuden valita ne itse asetuksista.
phons wrote:Muuten miten siitä ekatsa luolasta pääsee pois? XD Siellä oli se paikka missä oli se tappelu, siellä ei ollut muuta kuin kaksi pöytää, ja ne ukot... Sitten oli toinen huone missä oli joku ovi tjs. ja se oli jotenkin kummalisesti lukossa...
Palaa vaan takaisin samaa reittiä kuin tuli ja kävelee portaat ylös.
phons wrote:Edit: Hitto! Ihan kamalaa kun yhessä pienes mökissä oli 6 trollia ja rupes bugaa... ei päässy ulos eikä ees pystyny liikku, pysty vaa puhuu yhen ukon kans... :(
Tuo on jo korjattu (ei vaan ole vielä netissä olevassa versiossa). Nyt kaikki trollit eivät tunge samoihin taloihin, vaan jokaisella on oma talonsa.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Far North - trolli-RPG

Post by MaGetzUb »

Pidän itse pelistä, mutta pari asiaa pistää silmään, ainakin grafiikassa ja pelissä itsessään. Esimerkiski soihtu saisi näyttää realistisemmalta, siinä pitäisi värit mennä näin: Valkoinen -> Vaaleankeltainen -> Keltainen -> Oranssi -> Punainen. Pelissä voi jäädä jumiin puihin tai muihin asioihin. Muuten hyvä peli blitzille tehdyksi. :) Mitä muuten käytät kentän pohjana, tai siis millä/miten teet kentät? :D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Far North - trolli-RPG

Post by regalis »

MaGetzUb wrote:Esimerkiski soihtu saisi näyttää realistisemmalta, siinä pitäisi värit mennä näin: Valkoinen -> Vaaleankeltainen -> Keltainen -> Oranssi -> Punainen.
http://img16.imageshack.us/img16/3524/afaaggf.jpg
Eikös se aika lailla niin menekkin?
MaGetzUb wrote:Mitä muuten käytät kentän pohjana, tai siis millä/miten teet kentät? :D
Itse tehty tilekarttajärjestelmä ja tilekarttaeditori. :) Karttaformaatti on muuten ihan tavallinen tilekartta, mutta joka tilellä on z-koordinaatti joka määrää sen korkeuden. Mitään CB:n tyylistä over-kerrosta ei ole, vaan pelimaailman puut, talot ja vastaavat ovat erillisiä "objekteja" jotka voivat olla missä tahansa asennossa ja paikassa.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Far North - trolli-RPG

Post by MaGetzUb »

regalis wrote:
MaGetzUb wrote:Esimerkiski soihtu saisi näyttää realistisemmalta, siinä pitäisi värit mennä näin: Valkoinen -> Vaaleankeltainen -> Keltainen -> Oranssi -> Punainen.
http://img16.imageshack.us/img16/3524/afaaggf.jpg
Eikös se aika lailla niin menekkin?
Ainakin kaipaisisin enemmän väriliukua, jos ei siinä ole jo, mutta se näyttää silti jotenkin tönköltä värin vaihtumiselta. :o
regalis wrote: Itse tehty tilekarttajärjestelmä ja tilekarttaeditori. :) Karttaformaatti on muuten ihan tavallinen tilekartta, mutta joka tilellä on z-koordinaatti joka määrää sen korkeuden. Mitään CB:n tyylistä over-kerrosta ei ole, vaan pelimaailman puut, talot ja vastaavat ovat erillisiä "objekteja" jotka voivat olla missä tahansa asennossa ja paikassa.
Ahaa, tuo jo selvensiki asiaa. :D Kyselen sen takia ku tätä Blitziä tässä CB:n sivussa tulee vähäsen käyteltyä. :P
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Post Reply