Ruusuja & risuja

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Post Reply
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Ruusuja & risuja

Post by Pettis »

Aina välillä tuntuu, että foorumilaisilla ei aina riitä ymmärrystä valvojien toimia kohtaan tai että asioita jää nk. "hampaankoloon" vaivaamaan toimien jälkeen.

Päätin perustaa (muilta valvojilta tosin kysymättä) tämän viestiketjun jossa voidaan keskustella foorumista, foorumin valvojien toimista yms. vastaavista asioista järkevästi ja antaa molemminpuolista palautetta. Uskon tämän auttavan CoolBasic-yhteisöä ymmärtämään meitä banaanien jakelijoita paremmin. Lisäksi monet tuntuvat kauhistelevan yksityisviestin lähettämistä valvojille tai ylläpidolle.

Mikäli siis mielessäsi painaa jokin kysymys tai haluat kommentoida foorumin menoa, niin rohkeasti vain postaamaan tähän viestiketjuun.

Toivottavasti muutkin valvojat lähtevät tähän "leikkiin" mukaan. Ja koska kristallipalloni kertoo, että tämä ketju on aiheensa puolesta altis juupas-eipäs-väittelylle, niin toivoisin, että viestit pidetään asiallisina.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Ruusuja & risuja

Post by Pettis »

Niin ja voisin itse aloittaa tässä antamalla positiivista palautetta. Olen positiivisesti yllättynyt siitä, että Offtopic-ketju on vieläkin auki :)
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Ruusuja & risuja

Post by phons »

Ihan alkuun miinusta sinnule, hienosta esimerkistä, tulpapostauksesta, vaikka ei se nyt minua juuri haittaa. :mrgreen: No BTW, mutta loppujen lopuksi en enää ole sitä mieltä, että vanhan Offtopic ketjun sulkeminen olisi ollut huono vaihtoehto, sillä se onlikin jo aikas iso... Mutta huono oli se, että netin parhaat naurut, topikki suljettiin, tosin voihan offtopikkiinkin laittaa näitä... Hyvä on myös se, että annetaan varoitus, eikä suoraa banaania, kuten joissakin foorumeilla varmaan tehdäänkin... Hyvin on siirretty väärissä paikoissa olevat topikit, ja suljettu\poistettu täysin tarpeeettomat topikit. Jotenkin myös pidän ATENTTION, palkeista.
Image
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Ruusuja & risuja

Post by Koodiapina »

Risu #1: Kysymykseeni ei vastattu, tosin se voi johtua siitäkin että sitä ei välttämättä ole huomattu.

Risu #2: ...En lähettänyt sitä yksityisviestinä koska ainakaan sinä, Pettis, et ole niihin yleensä vastannut. Irkissäkin pelleilit vain Astigman kanssa kun ehdotin moderointia johonkin asiaan, jota en enää muista.

Kehuja haluan antaa Mikefulille, joka on mielestäni toiminut aktiivisimmin foorumeiden valvonnassa.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Ruusuja & risuja

Post by kaneli2000 »

Ruusuja Petarille siitä, että adminin työ hoituu asiallisesti ja silti huumorintajua löytyy. Usein nämä seikoittuvat oikein toosi kivasti joo olen taas katsellut Pasilaa.

Risuja en anna kun ei nyt tule mitään erityistä mieleen.

EDIT:
Grandi wrote:Irkissäkin pelleilit vain Astigman kanssa kun ehdotin moderointia johonkin asiaan, jota en enää muista.
Foorumin moderointi, edes osittainen, on homma, jota ei kysytä irkissä tuosta vaan. Se sovitaan ennalta ja kestää päiviä.

Ja pelleily on vakavillekkin ihmisille sallittua. Kunhan ei loukata ketään.
I see the rainbow rising
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Ruusuja & risuja

Post by Koodiapina »

kaneli2000 wrote:Foorumin moderointi, edes osittainen, on homma, jota ei kysytä irkissä tuosta vaan. Se sovitaan ennalta ja kestää päiviä.
Jos pyydän esimerkiksi asiatonta viestiä poistettavaksi, miksi siinä menisi päiväkausia? Se on kahden klikkauksen operaatio.
kaneli2000 wrote:Ja pelleily on vakavillekkin ihmisille sallittua. Kunhan ei loukata ketään.
Aikuisen ihmisen tulisi silti ymmärtää milloin pelleily on suotavaa.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Ruusuja & risuja

Post by Pettis »

Turhien projektiketjujen aloituksesta olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että niitä ei pitäisi sallia, mutta tietääkseni näillä uusilla foorumeilla ei ole sellaista sääntöä? Joka tapauksessa en ole katsonut sitä hyvällä ja olen jakanut varoituksia. Se vain on sellainen asia joka ei teille julkisesti näy ja josta ei hirveemmin tule huudeltua. Ja tuostakin asiasta on keskusteltu ylläpidon kesken. Mitään ratkaisua ei vain ole (vielä).

Yksityisviesteihin vastaan kyllä, mutta mikäli vastaus jää saamatta on tapahtunut jotain seuraavista:
  • En ole ottanut viestin sisältöä vakavasti
  • Viesti oli asiaton
  • Olen unohtanut vastata
  • Viestin lähettäjä on itse omalla toiminnallaan aiheuttanut jyrkän viestienkäsittelyn todennäköisyyden tippumisen
  • Lähettäjä on poistanut viestinsä lähtevistä viesteistään ennen kuin olen ehtinyt sen lukemaan -> en näe sitä enää
Hyvä että joku jaksaa nähdä minun toimissani sen humoristisen puolen jota välillä koitan sinne upottaa. Usein foorumeiden valvonta muuttuu viihteeksi :) On se jännä miten ihmiset reagoi...
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Ruusuja & risuja

Post by Astigma »

Grandi wrote:Risu #1: Kysymykseeni ei vastattu, tosin se voi johtua siitäkin että sitä ei välttämättä ole huomattu.

Risu #2: ...En lähettänyt sitä yksityisviestinä koska ainakaan sinä, Pettis, et ole niihin yleensä vastannut. Irkissäkin pelleilit vain Astigman kanssa kun ehdotin moderointia johonkin asiaan, jota en enää muista.

Kehuja haluan antaa Mikefulille, joka on mielestäni toiminut aktiivisimmin foorumeiden valvonnassa.
Olen erittäin pahoillani siitä, että olen laiminlyönyt 24/7 moderointivelvollisuuteni. Ei mutta jos totta puhutaan, niin kun käy 8 tuntia töissä, niin ei aina illaksi jää energiaa hirveästi. Yleensä se näkyy pelleilynä irkissä. Tämän vuoksi meillä on mikefullin kaltaisia aktiivisia moderaattoreita mukana.

Onhan se nyt hyvin nähtävissä, että foorumeille tarvittaisiin nuorempaa sukupolvea moderoimaan. Mikefullkin on vielä rankasti vanhaa sukupolvea. Uuden liiton jampat, ryhdistäytykää ja näyttäkää, että teistä on moderaattoriksi, niin ehkä teidät palkitaan...
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Ruusuja & risuja

Post by Koodiapina »

Astigma wrote:Olen erittäin pahoillani siitä, että olen laiminlyönyt 24/7 moderointivelvollisuuteni. Ei mutta jos totta puhutaan, niin kun käy 8 tuntia töissä, niin ei aina illaksi jää energiaa hirveästi.
Minulla ei ole oikeita IRC-logeja, mutta tässä esimerkki miten keskustelu eteni.

Code: Select all

<Grandi> Voisiko joku valvoja *blaa blaa*?
* Pettiksen ja Astigman keskustelua televisio-ohjelmista.
<Grandi> Huhuu?
* Pettis ja Astigma esittävät "IRC-näytelmän" virvokejuoman hakemisesta jääkaapista.
<Grandi> Eikö teitä kiinnosta?
* Pettiksen ja Astigman seikkailut jatkuvat kunnes Grandi kyllästyy.
"En jaksa" tai "En viitsi" olisi riittänyt, eikö vaan? Sitä mainitsemaasi energiaakin olisi kulunut vähemmän.
Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Ruusuja & risuja

Post by Astigma »

Grandi wrote:
Astigma wrote:Olen erittäin pahoillani siitä, että olen laiminlyönyt 24/7 moderointivelvollisuuteni. Ei mutta jos totta puhutaan, niin kun käy 8 tuntia töissä, niin ei aina illaksi jää energiaa hirveästi.
Minulla ei ole oikeita IRC-logeja, mutta tässä esimerkki miten keskustelu eteni.

Code: Select all

<Grandi> Voisiko joku valvoja *blaa blaa*?
* Pettiksen ja Astigman keskustelua televisio-ohjelmista.
<Grandi> Huhuu?
* Pettis ja Astigma esittävät "IRC-näytelmän" virvokejuoman hakemisesta jääkaapista.
<Grandi> Eikö teitä kiinnosta?
* Pettiksen ja Astigman seikkailut jatkuvat kunnes Grandi kyllästyy.
"En jaksa" tai "En viitsi" olisi riittänyt, eikö vaan? Sitä mainitsemaasi energiaakin olisi kulunut vähemmän.
Olen lähes 100% varma siitä, että jompi kumpi, todennäköisesti molemmat, meistä on käynyt katsomassa asian, josta olet sanonut. Emme ole vain siitä sinulle kertoneet. Ja et nyt ymmärtänyt pointtiani energiasta, mutta kyllä sitten kun pääset työikään, niin todennäköisesti tajuat.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Ruusuja & risuja

Post by Pettis »

Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että emme me ole 24/7 valmiina toimintaan. Ollaan kuitenkin vapaaehtoisia kaikki, kukaan ei saa palkkaa tästä ja suurin osa meistä on töissä, käy koulua, käy koulua ja on töissä yhtäaikaa tai muuten vain on kiireisiä? Ei meillä riitä aina energiaa reagoida jokaiseen asiaan.

Ja jos nyt ihan totta puhutaan, niin Grandi sun pelleily irkissä oli kyllä meidän mielenkiintoa seurata sinun viestejä laskenu aika rankasti. En kyllä juuri kyseistä tapausta muista.

Sitäpaitsi, emme puhu moderointiasioita julkisella kanavalla, vaan siihen on ihan omat kanavansa (salainen sellainen).
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Ruusuja & risuja

Post by Koodiapina »

Kyse ei ollut siitä, että teidän pitäisi olla 24/7 moderoimassa vaan asenteesta millä suhtaudutte. Miksi ei voisi vain rehdisti kertoa, jos ei jakseta tehdä asialle mitään?

Code: Select all

<Grandi> Voisiko joku valvoja *blaa blaa*?
<Pettis> Ei.
Tuo ei vaatisi paljoa.
Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Ruusuja & risuja

Post by Astigma »

Grandi wrote:Kyse ei ollut siitä, että teidän pitäisi olla 24/7 moderoimassa vaan asenteesta millä suhtaudutte. Miksi ei voisi vain rehdisti kertoa, jos ei jakseta tehdä asialle mitään?

Code: Select all

<Grandi> Voisiko joku valvoja *blaa blaa*?
<Pettis> Ei.
Tuo ei vaatisi paljoa.
Kuten sanoin, olen erittäin suurella todennäköisyydellä käynyt katsomassa mainitsemasi asian foorumeilla, mutta en ole siitä maininnut irc-kanavalle. En muista nyt suoriltaan tapausta, mutta olen pahoillani siitä, etten vastannut sinulle, että asia hoidossa. Yleisesti ottaen voitte kuitenkin olettaa, että asiaa aletaan hoitamaan, jos siitä huomautetaan admineille tai moderaattoreille. Joskus käsittely voi viedä aikaa, joskus siihen puututaan välittömästi, mutta joka tapauksessa asia käsitellään.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Ruusuja & risuja

Post by MaGetzUb »

Pettis hei, koska vaihdat nimeni? =D (Programmer of DSG -> MaGetzUb) et tainnut huomioida lähettämääni YV:tä joskus vuonna kivi&keppi. ;)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Ruusuja & risuja

Post by Pettis »

programmer of DSG wrote:Pettis hei, koska vaihdat nimeni? =D (Programmer of DSG -> MaGetzUb) et tainnut huomioida lähettämääni YV:tä joskus vuonna kivi&keppi. ;)
Lähetä uusiksi jos vielä haluat. Ja se ei sitten tarkota että kaikki muutkin laittaa nikinvaihtonsa juuri minulle jos yhden teen.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Ruusuja & risuja

Post by Pettis »

Suoraan sinun henkilökohtaisesta varoitushistoriasta syyt jotka on sullekin kerrottu:

Tue May 12, 2009 7:35 pm The following warning was issued to this user
» Asiaton käyttäytyminen

Thu May 14, 2009 8:27 am The following warning was issued to this user
» Google translatorilla leikkiminen ylläpidolle lähetetyssä viestissä.

Thu May 14, 2009 11:48 am The following warning was issued to this user
» Pään aukominen ylläpidolle

Mon May 25, 2009 3:02 pm The following warning was issued to this user
» Ei haukuta ihmisiä kusipäiksi julkisesti foorumeilla.

Kaikki minun antamia.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Ruusuja & risuja

Post by SPuntte »

Mitä tulee CB-foorumin moderaattorien aktiivisuuteen ja toimintatapoihin, haluaisin sanoa, että omasta mielestäni tämä foorumi toimii huomattavasti paremmin ja täällä on huomattavasti parempi ilmapiiri, kuin useimmilla joskus vierailemillani keskustelupalstoilla - keskustelijoiden alhaisesta iästä huolimatta. Minusta moderaattorimme ovat riittävän aktiivisia ja toimivat asiallisesti. Modejen toimia paljon useammin silmään pistää se, kuinka röyhkeästi jotkut osaavat käyttäytyä heitä ja kaikkia meitä muitakin kohtaan.

Täydellistä moderaattoriakaan ei toki ole olemassa, joten heitänpä mielessäni pyörineen kysymyksen ilmaan: onko teillä yhteistä linjaa siitä, missä menee raja perusteissa, joilla viestiketju lukitaan tai sitten poistetaan?

Olen pitkähkön "CB-foorumiurani" aikana silmäillyt useasti jotakin suljettua ketjua ja ihmetellyt, miksei sitä poistettu kokonaan. Usein kyseiset ketjut ovat sisältäneet viestejä täysin vailla asiallista sisältöä, "tehkää mulle peli" ja "joku voisi joskus tehdä jotenkin tätä suunnitelmaa muistuttavan pelin" -tyylisiä pyyntöjä projektit-alueelle, tai vasta-alkajien enemmän ja vähemmän järkeviä kysymyksiä väärällä keskustelualueella omassa (turhassa) viestiketjussaan.

Mielestäni kaikki sellaiset lukituskynnyksen ylittävät viestiketjut, joissa ei ole hyödyllistä asiasisältöä, voisi surutta poistaa foorumia roskaamasta. "Hyödyllinen asiasisältö" on toki tulkintakysymys, mutta kriteerinä voisi toimia esimerkiksi se, onko ketjussa jotakin sellaista, jota joku saattaisi jälkikäteen etsiä tiedonhaku- tai opetustarkoituksessa. Siis suomeksi sanottuna jotain tietoa (koodia, linkkejä, asiapitoista keskustelua, jne...), josta on käytännön hyötyä koodaamisessa tms. asiassa, johon viestiketju liittyy.
Last edited by SPuntte on Wed Aug 19, 2009 10:45 am, edited 1 time in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Ruusuja & risuja

Post by Awaclus »

Hyvin tyytyväinen olen jännyyteen, ei kun siis moderointiin tällä foorumilla, lukuunottamatta sitä, että saisi olla ihan hivenen tiukempaa - esimerkiksi "osmo" ei saanut banneja osmoiluistaan, vaikka eipä tuolla väliä taida suuremmin olla, koska paljastumisensa jälkeen ei ole käynyt foorumilla. Itseäni on myös joskus ihmetyttänyt, miksei joistain väsyneenä kirjoittamistani äärimmäisen randomeista, turhista, huonoa kielioppia sisältävistä offtopic -viesteistä ei ole tullut edes [red][/red] -tagia sisältävää viestiä vastaukseksi, saati sitten varoitusta.
Hene
Active Member
Posts: 122
Joined: Wed Apr 22, 2009 8:13 pm

Re: Ruusuja & risuja

Post by Hene »

Suurin plussa on ehdottomasti foorumin ilmapiiri. Aloittelijaa ei heti ensimmäisenä haukuta ja sen takia täällä uskaltaa kysyä ihan jotain perusasiaakin. Muutenkin foorumin ikäjakauma on melko hyvä; mitä tuossa olen katsellut, niin nuorimmat ovat ala-asteen viimeisillä luokilla ja osaavat jo käyttäytyä ja kirjoittaa kunnolla eikä heidän tarvitse heti valehdella ikäänsä vähän yläkanttiin, kun foorumin käyttäjät kunnioittavat heitä ihan kohtuullisesti muutenkin. Näin on erittäin harvoilla muilla foorumeilla.

Pitäkää homma hanskassa ; )
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Ruusuja & risuja

Post by SPuntte »

Nyt tulee kyllä risuja siitä, ettei kukaan ole vastannut jo kohta kolme viikkoa sitten postaamaani kysymykseen :|
Last edited by SPuntte on Wed Aug 19, 2009 4:15 pm, edited 1 time in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Post Reply