Näppäimistöhän on jokaisen koodarin ja muutenkin koneella kirjoittavan tärkein työväline. Ajoittain näppäimistö joko kuluu käyttökelvottomaksi tai muuten menee pilalle ja tilalle joutuu hankkimaan uuden.
Itse olen tässä harkitsemassa uutta näppäimistöä, koska onnistuin pilaamaan muutaman napin nykyisestä avaamalla näppäinhattuja puhdistusta varten. Ohuet muoviosat eivät kestäneetkään näppäimistössä ja osa napeista muuttui jäykiksi tai tuntumaltaan huonoiksi.
Tämän viestiketjun idea? Se on hyvin selkeä: kertokaa kokemuksianne erilaisista näppäimistöistä ja kertokaa mielipiteenne siitä, että mikä on paras näppäimistö jota olette käyttäneet. Miksi se on paras? Millaisista näppäimistöistä pidätte? Haaveilut jostain Optimus Maximus -näppiksestä voitanee jättää kokonaan pois.
Itse arvostan näppäimistössä hyvää kirjoitustuntumaa ja tuntuu siltä, että erilaiset kannettavien tietokoneiden näppäimistötekniikkaa lähetllä olevat näppäimistöt ovat olleet parhaita. Korkeahattuiset näppäimistöt ovat mielestäni tuntumalta huonoja kirjoittaa. Nykyinen näppäimistö on Logitechin UltraX Premium. Aluksi tämä näppäimistö oli aivan loistava kirjoittaa, mutta nyt myöhemmin on alkanut tuntumaan siltä, että näppäimistön tuntuma on muuttunut huonommaksi. Viimeaikoina olen alkanut arvostamaan myös ergonomiaa, sillä ranteeni kipeytyvät nykyisin herkästi koneella kirjoittelusta. Suurimpana syynä lienee ranteiden luonnoton asento kirjoittaessa.
Mutta heitän pallon nyt teille. Auttakaa koodaria löytämään se täydellinen näppäimistö