Offtopic (I/2009)
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Tulevaisuuteen/menneisyyteen sijoittuva peli? Roguelike voisi myös olla hyvä aihe.
Last edited by Character on Wed Jun 17, 2009 5:02 pm, edited 1 time in total.
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Roguelike on ainakin aivan liian rajoittava, koska sehän on vain yksi peligenre. Sama asia kuin, että aihe olisi "tasohyppely".
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Olisi muuten hyvä, ei lainkaan rajoittava aihe.Character wrote:Tulevaisuuteen/menneisyyteen sijoittuva peli? Roguelike voisi myös olla hyvä aihe.
Menneisyyteen tai tulevaisuuteen sijoittuva peli, vähintään +/- 150 vuotta nykyhetkestä
Kannatusta? Omasta mielestäni sopiva aihe.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
oma ehdotukseni : Mahdollisimman tyylikäs ja erilainen peli, joka eroaa muista peleistä.
vaikkapa esim:tuo kaksivärinen krafiikka ja joku ihmemaa, jossa varotaan osumasta myrkkykaasuihin upealla krafiikalla höystettynä tietenkin. lol...
vaikkapa esim:tuo kaksivärinen krafiikka ja joku ihmemaa, jossa varotaan osumasta myrkkykaasuihin upealla krafiikalla höystettynä tietenkin. lol...
tuokin on hyvä tulevaisuuteen/menneisyyten perustuvaCharacter kirjoitti:
Tulevaisuuteen/menneisyyteen sijoittuva peli? Roguelike voisi myös olla hyvä aihe.
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Eli siis roguelike, joka sijoittuu mihin tahansa aikaan paitsi nykyhetkeen? Kannatetaan.
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Kaksivärinen grafiikka kuullostaa lupaavimmalta vaihtoehdolta tähän mennessä. Tai sitten vaikka piirtokomennoilla toteutettu peli.
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Kaksivärisyys on vähän tylsä aihe, koska se ei rajoita peliä muuten kuin graaffisesti. Mitä jos tehtäisiin äänestys vaihtoehdoista ja katsotaan mitä enemmistö haluaa? Turha näistä on tällä tavalla kiistellä.
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Niin no jaa, kyllähän se kaksivärisyys vaatii myös pelillisesti luovia ratkaisuja.
Mutta musta ei kannata vielä pistää äänestystä pystyyn, aiheet tähän mennessä ei ehkä oo ihan niin monipuolisia kuin voisivat olla. Jos tästä olis tulossa THE kesäkisa niin olis harmi jos aihe ei olis paras mahdollinen.
Mutta musta ei kannata vielä pistää äänestystä pystyyn, aiheet tähän mennessä ei ehkä oo ihan niin monipuolisia kuin voisivat olla. Jos tästä olis tulossa THE kesäkisa niin olis harmi jos aihe ei olis paras mahdollinen.
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Noh, äänestyksen voisi mielestäni laittaa tuossa illemmalla. Ja voidaanhan aiheesta keskustella sen jälkeenkin.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Äänestys voisi olla sellainen, jossa saa valita monta vaihtoehtoa. Tuloksista valittaisiin sitten kolme parasta. Ei mieluiten genrejä, esim roguelike, koska silloin kaikista peleistä tulisi liian samankaltaisia, varsinkin jos on muitakin kriteerejä.
EDIT:
Voitaisiin valita yksi juoneen liityvä kriteeri, yksi pelimekaniikkaan liittyvä kriteeri ja yksi ulkoasuun liittyvä kriteeri. Pelit tehtäisiin tietysti cb:llä.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Omasta mielestäni -Z-:an ehdotus pelistä joka sijoittuisi joko menneisyyteen tai tulevaisuuteen kuulostaa varsin sopivalta, inspiroiva mutta ei kumminkaan kahlitse lopputulosta tiettyyn genreen tai pelattavuuteen. Alustana tietenkin CoolBasic, kyllä niitä pelintekokilpailuja C++, yms. löytyy muualtakin.
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Kannatetaan, useampaa vaihtoehto pitää voida äänestää. Ja tuo ehdotus, että valitaan yksi ohjenuora kullekin alueelle, on minusta hyvä. Äänestyksen laatijan täytyy vaan katsoa tämä viestiketju tarkkaan ja poimia jokainen ehdotus listaan.Pate5 wrote:Äänestys voisi olla sellainen, jossa saa valita monta vaihtoehtoa. Tuloksista valittaisiin sitten kolme parasta. Ei mieluiten genrejä, esim roguelike, koska silloin kaikista peleistä tulisi liian samankaltaisia, varsinkin jos on muitakin kriteerejä.
EDIT:Voitaisiin valita yksi juoneen liityvä kriteeri, yksi pelimekaniikkaan liittyvä kriteeri ja yksi ulkoasuun liittyvä kriteeri. Pelit tehtäisiin tietysti cb:llä.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Voipi mennä liian rajoituneeksi, tulevaisuuteen sijoittuva kaksivärinen tasohyppelypeli ei houkuta. Mieluiten yksi, ei kovinkaan rajoittava tekijä. Ja sen sijaan että rajoitetaan sitä, mitä pelissä saa olla, pitäisi mielummin antaa elementti joka pelissä on oltava.SPuntte wrote:Kannatetaan, useampaa vaihtoehto pitää voida äänestää. Ja tuo ehdotus, että valitaan yksi ohjenuora kullekin alueelle, on minusta hyvä. Äänestyksen laatijan täytyy vaan katsoa tämä viestiketju tarkkaan ja poimia jokainen ehdotus listaan.Pate5 wrote:Äänestys voisi olla sellainen, jossa saa valita monta vaihtoehtoa. Tuloksista valittaisiin sitten kolme parasta. Ei mieluiten genrejä, esim roguelike, koska silloin kaikista peleistä tulisi liian samankaltaisia, varsinkin jos on muitakin kriteerejä.
EDIT:Voitaisiin valita yksi juoneen liityvä kriteeri, yksi pelimekaniikkaan liittyvä kriteeri ja yksi ulkoasuun liittyvä kriteeri. Pelit tehtäisiin tietysti cb:llä.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Hei kuule, jos löytyy luovuutta niin rajat kuin rajat pystytään kiertämään ja tekemään pelistä halutunlainen. Kyllä se musta on ihan hyvä että on rajoja, räiskintäpelistä, tasohyppelypelistä ja palikkapuzzlesta olis epäreilua äänestää voittajaa, kun jokainen tykkää erityyppisistä peleistä.
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
No pystytäänhän rajat kiertämään, mutta tästä seuraa ylimääräistä ponnistelua --> mahdollisesti vähemmän osallistujia. Ja mitä tuohon epäreiluuteen tulee, niin ei minun mielestäni ole epäreilua että toinen tekee pelin millaisista muut tykkäävät? Ja enkä usko että tässä tullaan menemään niin pitkälle että genret ratkaisisivat voittajan, viimeistely ja luovuus sen tekevät.Ruuttu wrote:Hei kuule, jos löytyy luovuutta niin rajat kuin rajat pystytään kiertämään ja tekemään pelistä halutunlainen. Kyllä se musta on ihan hyvä että on rajoja, räiskintäpelistä, tasohyppelypelistä ja palikkapuzzlesta olis epäreilua äänestää voittajaa, kun jokainen tykkää erityyppisistä peleistä.
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
No ei tuon "pelimekaniikka" -kriteerin tarvitse välttämättä määrätä genreä. Voihan "pelimekaniikkaan" liittyvä kriteeri olla vaikkapa hiirellä ohjattava peli.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Nimenomaan. Mielestäni tehtävänannon pitäisi olla niin vähän rajoittava, että mikä tahansa pelikonseptin toteutus sen puitteissa ongelmitta on mahdollista, mutta kuitenkin sen verran ohjaava, että kilpailuun tulee sopivasti haastetta ja jännitystä. Kuitenkin tietysti niin, että konsensus oli mahdollisimman hyvä ja osallistujia saataisiin reilusti.Pate5 wrote:No ei tuon "pelimekaniikka" -kriteerin tarvitse välttämättä määrätä genreä. Voihan "pelimekaniikkaan" liittyvä kriteeri olla vaikkapa hiirellä ohjattava peli.
Myös sellainen näkökulma tuli mieleen, että millainen tehtävänannon pitäisi olla, että myös niillä, joilla omat tekniset taidot (tämä ei siis sisällä luovuutta ja mielikuvitusta) eivät ole ihan muiden tasolla, olisi mahdollisuus pärjätä yhtäläillä hyvin?
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Meillä on joukko ihmisiä, jotka haluavat osallistua kilpailuun. Jos säännöt ovat turhan rajoittavat, kilpailutöiden vaatimukset saattavat karkottaa osan kilpailijoista. Silloin he ajattelevat "Haluaisin osallistua kisaan, mutta en halua tehdä juuri tuollaista peliä". Liian löysät säännöt taas tekevät kilpailutöistä niin erilaisia, että niitä on vaikea vertailla. Mielestäni genre pitäisi rajoittaa, jotta tuotosten vertaaminen olisi mahdollista, mutta ei silti anneta genrelle täysin tarkkoja rajoja. Jokainen saisi soveltaa ja näyttää työssään oman näkemyksensä annetusta genrestä.
Pakolliset elementit kuulostavat hyvältä. Niitä voitaisiin käyttää helposti osana arviointia. Mitä selkeämmin jokin elementti on työssä mukana ja miten hyvin se sopeutuu muihin osiin tuotoksessa, sitä enemmän yksittäisestä elementistä saisi pisteitä.
Eli toisin sanoen äänestäjän pitäisi silloin arvioida itse tuotoksen nykyisen tilan lisäksi siinä olevia jatkokehitysmahdollisuuksia. Kilpailun laatijan kannattaa kirjoittaa ohjeet myös äänestäjille. Ei mitään kiveen hakattuja sääntöjä, vaan yksinkertaisia neuvoja siitä, mitä arvioinnissa kannattaa ottaa huomioon. Sekä miten pisteitä annetaan. Eri osa-alueista voisi antaa eritellyt pisteet.
Eritellyt pisteet mahdollistavat sen, että kilpailusta tulisi useita voittajia. Yksi on pärjännyt parhaiten vaikkapa Juonen osalta, toinen taas Grafiikan ja näyttöefektien osalta. Kukin voi keskittyä kilpailussa hakemaan voittoa siltä osa-alueelta, missä on paras tai mistä pitää eniten. Eikä tarvitse kantaa huolta, että kaikkien osien tulisi kilpailutyössä olla timantin kovalla tasolla.
Pakolliset elementit kuulostavat hyvältä. Niitä voitaisiin käyttää helposti osana arviointia. Mitä selkeämmin jokin elementti on työssä mukana ja miten hyvin se sopeutuu muihin osiin tuotoksessa, sitä enemmän yksittäisestä elementistä saisi pisteitä.
Silloin kilpailutyössä pitäisi tulla esiin jonkin idean potentiaali. Eli vaikka toteutus olisi heikompi, niin äänestäjä ymmärtäisi, mitä toteutuksella on ajettu takaa ja ymmärtää ideassa olevat mahdollisuudet kilpailutyön jatkokehittämiseksi kilpailun jälkeen.SPuntte wrote:Myös sellainen näkökulma tuli mieleen, että millainen tehtävänannon pitäisi olla, että myös niillä, joilla omat tekniset taidot (tämä ei siis sisällä luovuutta ja mielikuvitusta) eivät ole ihan muiden tasolla, olisi mahdollisuus pärjätä yhtäläillä hyvin?
Eli toisin sanoen äänestäjän pitäisi silloin arvioida itse tuotoksen nykyisen tilan lisäksi siinä olevia jatkokehitysmahdollisuuksia. Kilpailun laatijan kannattaa kirjoittaa ohjeet myös äänestäjille. Ei mitään kiveen hakattuja sääntöjä, vaan yksinkertaisia neuvoja siitä, mitä arvioinnissa kannattaa ottaa huomioon. Sekä miten pisteitä annetaan. Eri osa-alueista voisi antaa eritellyt pisteet.
Eritellyt pisteet mahdollistavat sen, että kilpailusta tulisi useita voittajia. Yksi on pärjännyt parhaiten vaikkapa Juonen osalta, toinen taas Grafiikan ja näyttöefektien osalta. Kukin voi keskittyä kilpailussa hakemaan voittoa siltä osa-alueelta, missä on paras tai mistä pitää eniten. Eikä tarvitse kantaa huolta, että kaikkien osien tulisi kilpailutyössä olla timantin kovalla tasolla.
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Mielestäni satunnaisuus olisi hyvä sääntö, koska se ei ole turhan rajoittava tekijä. Satunnaisuus voisi koskea esimerkiksi vihollisten sijaintia tai niiden käyttäytymistä eri tilanteissa tai sitten vaikka kartan teossa.
Hengität nyt manuaalisesti.
Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti
Piste satunnaisuudelle. Hyvä idea. Toivottavaa toki olisi että tuo satunnaisuus ulottuisi muuhunkin kuin vain vihollisten sijainteihin - jotta pelikokemus olisi todellakin huomattavasti vaihteleva.