Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Post Reply
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by esa94 »

Iltapäivää, immeiset.

Ajattelinpa kirjoittaa oman mielipiteeni offtopic-ketjun sulkemisesta. Vaikka sille olikin hyvä syy, en siltikään pidä lukosta. "Offtopic" oli foorumien tärkein keskusteluketju, josta erkaanutettiin sitten erillisiä ketjuja omille aiheilleen, jos näistä syntyi paljon keskustelua. Juuri tästä syystä offtopic-ketju olikin niin tärkeä: Aihe oli vapaa. Ketjussa sai viestitellä kaikesta aina teletapeista tappamiseen, eikä foorumi täyttynyt turhista, kaksi tai kolme vastausta saavista aiheista. Yllättävää kyllä, en tiedä montaakaan foorumia, joilla olisi sama käytäntö. Tosin muutamissa sitä voidaan perustella vaikkapa suurella kävijämäärällä: Esimerkiksi Facepunchilla samaan aikaan voi helposti olla paikalla yli 1000 kävijää, (Itse asiassa ensimmäisen visiittini aikaan laskuri näytti 1337 :D) jolloin ketju täyttyisi alta aikayksikön. CoolBasicin foorumeilla ei tätäkään ongelmaa ole. Nyt siis suosittelen muutamaa ratkaisua:
  1. Avataan Offtopic uudestaan, ja pienimmästäkin rikkeestä saa varoituksen.
  2. Aletaan luoda ketjuja jokaiselle aiheelle erikseen.
  3. Avataan offtopicille oma osio foorumeille, ns. "Pikaketjut", (en. Fast Threads) johon voisi luoda aiheita kaikesta maan ja Pyynikin näkötornin väliltä.
Kiitos. Ketjun saa muuten lukita jo näin etukäteen. ;)
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by Jare »

Olen aikalailla samaan mieltä. Toisaalta lukitseminen oli myös paikallaan. Mitäpä jos pidetään offtopic-ketju lukossa esim. kuukauden ja harkitaan sitten avaamista uudelleen?
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by Koodiapina »

Ideasi erillisestä Offtopic-aihealueesta on mielestäni ihan hyvä, mutta eikös tämä Yleinen-osio korvaa sen? Ainakin täältä löytyy aiheita niin roguelikeistä kuin airsoftauksestakin. En tiedä mitä tarkoitat noilla "pikaketjuilla", mutta itse arvostaisin, että aiheet olisivat täynnä asiaa ja niissä riittäisi keskustelua vähän pidempäänkin.
esa94 wrote:Avataan Offtopic uudestaan, ja pienimmästäkin rikkeestä saa varoituksen.
Tämä tuskin tehoaisi.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by Awaclus »

Mihin sitten syntymäpäiväonnittelut postataan? Kyllä se täytyy saada takaisin. Mutta ei vielä.

Off: coolarikolle onnea.
Thomazu
Active Member
Posts: 179
Joined: Tue Aug 28, 2007 7:28 am

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by Thomazu »

Kyllä olisi kiva saada tuo offtopic takaisin mutta itse ainakin ymmärrän sulkemisen syyn. Mielestäni joitain rajoituksia viestin kirjoittamisessa olisi saanut olla vaikka offtopic-ketju olikin. Mutta asiaahan me tavalliset foorumin käyttäjät emme voi päättää, joten pidetään se mielessä. Ja tekisi kyllä varmaan hyvää jos tuo offtopic-ketju olisi jonkin aikaa jäähyllä jos se nyt vielä jossain hamassa tulevaisuudessa saataisiin takaisin, tosin itse en usko siihen..
Image
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by phons »

Itsekkin haluan sen takaisin, vaikka syy nyt oli hyvä. Jos OffTopic-topikki on lukossa niin monen viestissä lukee perässä Off:jotain :ugeek:
Image
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by koodaaja »

Ei. Nyt on pojat aika sanoa hyvästit tälle ystävälle. Offtopic-ketjusta ei sinänsä ole mitään hyötyä, aiheen vierestä menevät asiat tulivat kyllä aina aiheen topikkiin, offtopic-ketju oli lähinnä randomchattia, seassa pari jännää juttua, jotka olisivat ansainneet ihan omatkin topikkinsa. Ei siitä sinänsä haittaakaan olisi, jos osattaisiin käyttäytyä.

IMHO tuo oli ihan hyvä päätös enkä pistäisi pahakseni, jos modet pysyisivät kannassansa.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by esa94 »

@Grandi: Pikaketjut-alue voisi olla sellainen, johon voisi postailla topikkeja, ja ne katoaisivat vaikkapa viikon päästä viime viestistä. Jos siis foorumisofta tämän sallii, mutta muistan nähneeni kyseisen ominaisuuden phpBB'ssä.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by Pettis »

Minulla ei henkilökohtaisesti ole offtopicia mitään vastaan ja tuskin muillakaan valvojilla.

Tosiasia vain on se, että muutaman tyypin toilailuista kärsii kaikki jos asiat etenevät liian pitkälle. Tuosta kyseisestä aiheesta varoiteltiin jo pidemmän aikaa ja varoitukset eivät vain purreet niin pakko se on pistää stoppi.

Offtopic pysyy lukossa. Avaamisesta voidaan ja varmasti tullaankin keskustelemaan myöhemmin.

Onnitteluviestit yms. voi toki lähettää suoraan kohteelle yksityisviestillä?

Oletteks muuten huomannu mun ihanaa userbaria? Nyt mäkin kerron kaikille jotain täysin turhaa räikeillä väreillä mun allekirjoituksessa! Kattokaa nyt sitä! Eiks oo ihq?
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by Koodiapina »

Pettis wrote:Oletteks muuten huomannu mun ihanaa userbaria? Nyt mäkin kerron kaikille jotain täysin turhaa räikeillä väreillä mun allekirjoituksessa! Kattokaa nyt sitä! Eiks oo ihq?
Siinä on aivan liikaa tyhjää tilaa vasemmassa reunassa. Tuo näyttää nyt hieman hassulta, siihen olisi voinut piirtää vaikka jonkun "ihkun" kuvan, niin ei näyttäisi niin yksitoikkoiselta. Värit eivät ole mielestäni liian räikeitä, ne ovat juuri sopivassa suhteessa toisiinsa ja kuviointikin mukavan hillittyä. Kokonaisuutena ihan piristävä allekirjoituskuva, et ole siitä suotta ylpeä ;-)
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by mikeful »

Foorumi ei ole entisensä ilman offtopic-riehuntaa. :<
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by phons »

Pettis wrote: Oletteks muuten huomannu mun ihanaa userbaria? Nyt mäkin kerron kaikille jotain täysin turhaa räikeillä väreillä mun allekirjoituksessa! Kattokaa nyt sitä! Eiks oo ihq?
tuokin oli OffTopikkia, huomaatko ettet itsekkään pärjää ilman sitä... :mrgreen:
Image
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by Jare »

phons wrote:
Pettis wrote: Oletteks muuten huomannu mun ihanaa userbaria? Nyt mäkin kerron kaikille jotain täysin turhaa räikeillä väreillä mun allekirjoituksessa! Kattokaa nyt sitä! Eiks oo ihq?
tuokin oli OffTopikkia, huomaatko ettet itsekkään pärjää ilman sitä... :mrgreen:
:D

Kysymyshän ei ole siitä, pärjääkö ylläpitäjät (tai kukaan muukaan) ilman offtopikkia, vaan siitä, että tulemmeko me toimeen offtopic-vapauden kanssa.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by Pettis »

Jare wrote:Kysymyshän ei ole siitä, pärjääkö ylläpitäjät (tai kukaan muukaan) ilman offtopikkia, vaan siitä, että tulemmeko me toimeen offtopic-vapauden kanssa.
Aika hyvin tiivistetty.

Ihmisille kun antaa vapauksia, niin jossain vaiheessa niitä pidetään ihan perusoikeuksina ja sen jälkeen homma tahtoo riistäytyä käsistä. Ts. kun paskanjauhamiselle osoitettiin paikka homma meni niin kauan hyvin kunnes unohdettiin se, että ei sielläkään saa ihan mitä sattuu tehdä.

Mut pitää kyl tolle meikän siggulle keksiä jatkoa... MIten olis vaikka Air breather, food eater, computer user, i has two legs tai vaikkapa i'm human -barit. Nämä siis ovat todella tärkeää tietoa!

Nyt varmaan joku ottaa ja pistää jotain mun sanomaan allekirjoitukseensa.

Mut siis, takaisin asiaan: offtopic ei ole ongelma niin kauan kuin aihe ei vaihdu kokonaan offtopiciksi.

Sinällään jännempi jännä onkin sitten se, että miten jotkut ovat valittaneet, että offtopic-ketjussa puhutaan offtopicia? Voiko siellä ees puhua offtopicia saatikka sitten ontopicia?

EDIT: Ai niin, en muistanut sisällyttää tätä v****maista tapaa pistää pientä tekstiä foorumikirjoitukseen. Tästäkin melkein vois alkaa banhammeria heiluttamaan...
Last edited by Pettis on Sun Feb 15, 2009 6:13 pm, edited 1 time in total.
Reason: Kukkahattutätifiltteröinti
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by Ruuttu »

Jaa'a... Henkilökohtaisesti olen kyllä Offtopic -ketjun puolella. Se, että sen tarjoamia vapauksia käytetään väärin on kyllä veemäistä ja sille tuskin voi mitään jos ei hienovarainen huomautus tehoa. Tässä kuitenkin muutamia ehdotuksia:
  • Hyödynnetään ihmisten psykologiaa ja muutetaan topicin nimeksi jotain joka ei suoraan mainosta että "TÄLLÄ HIEKKALAATIKOLLA SAA TEHDÄ MITÄ LYSTÄÄ!", kuten "Offtopic" kieltämättä tekee. Tällöin kirjoittamalla topiciin käyttäjä automaattisesti "sitoutuu" pysymään järkevällä linjalla.
  • Ilahdutetaan ihmisiä runsaammilla banaanitulvilla.
  • Ollaan ilkeitä. Kirjoitetaan ketjun ensimmäiseen viestiin isoilla punaisilla kirjaimilla "HÄIRIKÖI - SAAT BANNIT".
  • Ollaan vielä ilkeämpiä. Lisätään ensimmäiseen viestiin "0001 bans and counting..." -laskuri.
Offtopic: Hähhää... I hatez userbar.
EDIT: Äh, pettiksen userbar on pitempi.
nevssons
Devoted Member
Posts: 503
Joined: Sun Jan 13, 2008 5:02 pm

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by nevssons »

no jo nyt on! läppäri meni pannaan viikoksi ja nyt kun älysin käyttää pleikkaria lempi ketjuni on lukittu! aina käy näin. viimeksi kun olin kaksi viikkoa poissa foorumeilta, koko foorumi oli poisttettu. :evil:
Koodarina kohtalainen, henkilönä vittumainen
Image
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by Awaclus »

Löysin netistä tosi hauskan jutun, ja nyt muistankin, että Netin parhaat naurutkin on lukossa. Voisiko sen avata?
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Tästä offtopic-ketjun sulkemisesta...

Post by mikeful »

Heitä Offtopic-ketjuun. Kyllä sinne linkkejä mahtuu.

Jos niitä alkaa tulemaan huomattavan paljon, niin voidaan miettiä uuden topikin avaamista niille.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
Post Reply