Ideointitopic.

Muu yhteisön välinen keskustelu.
User avatar
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Ideointitopic.

Post by MikkoK » Fri Jan 30, 2009 12:00 pm

Eli siis heitelkää tänne vaikka peli-ideoita ja muita ideoita mitä CoolBasicilla voikaan toteuttaa. Itse tässä mietin sellaista DLL:ää tai jotain vastaavaa jolla saisi CB pelit käännettyä toimimaan PS2:lla. :D

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.

User avatar
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Ideointitopic.

Post by temu92 » Fri Jan 30, 2009 12:08 pm

MikkoK141 wrote:Itse tässä mietin sellaista DLL:ää tai jotain vastaavaa jolla saisi CB pelit käännettyä toimimaan PS2:lla.
Mahdotonta ellet samalla tee PS2:een Windowsia.

User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 862
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Helsinki

Re: Ideointitopic.

Post by Jare » Fri Jan 30, 2009 1:14 pm

Jos jatketaan DLL-ideoilla, niin kuvan tallentaminen png:ksi olisi mahtavaa. Ehkä onnistuisi myös ilman dll:ää, mutta lienee sen verran monimutkainen formaatti, että helpommalla pääsisi jos jonkun dll:n kautta sais viriteltyä. Ja lisähaasteena vielä tallentaminen png:ksi ilman, että tehdään mitään väliaikaista bmp-tiedostoa. :)

User avatar
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Ideointitopic.

Post by tuhoojabotti » Fri Jan 30, 2009 8:08 pm

Jare wrote:Jos jatketaan DLL-ideoilla, niin kuvan tallentaminen png:ksi olisi mahtavaa. Ehkä onnistuisi myös ilman dll:ää, mutta lienee sen verran monimutkainen formaatti, että helpommalla pääsisi jos jonkun dll:n kautta sais viriteltyä. Ja lisähaasteena vielä tallentaminen png:ksi ilman, että tehdään mitään väliaikaista bmp-tiedostoa. :)
Luo function joka tallentaa muistipalaan kuvan kaikki pikselit, ja sitten DLL luo kuvan ja täyttää sen muistipalan pikseleillä sekä tietenkin tällentaa sen. Simple.
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”

User avatar
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Ideointitopic.

Post by SPuntte » Fri Jan 30, 2009 9:09 pm

Voisinpa laittaa tänne erään taatusti omaperäisen peli-idean. Fysiikkaan addiktoitunut kun olen, tämäkin idea rakentuu pitkälti sille. Todellisten fysiikan lakien mukaan toteutettavaksi se on todella pirullinen, tosin kahteen ulottuvuuteen rajoittuminen helpottaa tehtävää jossain määrin.

Pelaajalla on ohjattavanaan alus, jossa ei ole minkäänlaista liikemäärän säilymiseen perustuvaa moottoria (esim. rakettimoottori) vaan ainoa tapa ohjata alusta on muuttaa sen sähköisiä ja magneettisia ominaisuuksia siten, että ympäristöään hyväksikäyttämällä päsee liikkumaan pelimaailmassa eteenpäin. Vastaan tulee siis erilaisia sähkö ja magneettikenttiä, joiden avulla alusta ohjataan.

Miljöö voisi olla Matrixmaisen tunnelisokkeloa, jolloin haasteeksi tulee aluksen pitäminen ehjänä. Esteinä voisi toimia seinien lisäksi valokaaret, voimakkaat magneetit ja magneettisuuttaan muuttavat kelasysteemit, aurinkotuuli, irtonaisina (avaruudessa) killuvat sähkö- ja magneettivaraukselliset objektit, kuten metalliasteroidimurikat.

Myös jonkinlaisia älykkäitä vihollisia voisi kehittää. Aluksessa ei ole aseistusta, vaan taas pitää hyödyntää ympäröivää irtaimistoa :mrgreen: Vihuja siis omistettaisiin linkoamalla niitä päin jotain massiivisia kappaleita tai antamalla niille sopivan korkeajännitteinen tärsky..

Juonesta ei ole mitään tietoa, eli mielikuvitusta pitää olla, ettei koko peli menisi ihan fysiikalla kikkailuksi..
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX

User avatar
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Ideointitopic.

Post by Viltzu » Sat Jan 31, 2009 12:07 am

No heitänpäs ihan pari yksinkertaista peli-ideaa, jotka saattaisivat sopia aloittelijoille tai ainakin toinen :D No siis, tälläsiä pikkupelejä :D

1. Ohjaat ruudun alareunassa laattaa, ylhäältä tippuu laatikoita (Ja toki kolmioita sun muitakin voi :P) eri kulmissa ja ne pitäisi saada laatan päälle, ja pysymään siinä jonkin aikaa.

2. Damn, unohdin toisen idean :S Edittaan sittenkun muistan sen :D

KankiKalle
Active Member
Posts: 170
Joined: Mon Jun 23, 2008 9:04 pm

Re: Ideointitopic.

Post by KankiKalle » Sat Feb 07, 2009 7:09 pm

Keksin aivan mahtavan idean ollessani kannettavan kanssa portailla koodailemassa. Kävin vähän väliä alakerrassa, tulin koneelle, menin taas yläkertaan, palasin koneelle, siitä alakertaan ja niin pois päin. Monta kertaa. Mieleeni tuli hassu ajatus, että jos kaikki perheenjäseneni osaisivat koodata, he voisivat koodata pari riviä aina mennessään koneen ohi.
Tuosta ajatuksesta sain mahtavan ajatuksen. Peliprojekti, joka kiertäisisi koodaajalta toiselle! Ensimmäinen aloittaisi, tekisi pelistä alun ja tämän jälkeen antaisi koodin toiselle koodaajalle, joka jatkaisi peliä, antaa sen jälkeen koodin kolmannelle jne. Olisi varmasti erikoinen peli, jos sellainen ilmestyisi! Homma sattaa tosin helposti lässähtää kesken, mutta ties vaikka jokin pieni porukka ottaisi neuvosta vaarin ;)
Väsyttää niin ettei jaksa edes mennä lepäämään.

Warlock
Member
Posts: 78
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:08 pm

Re: Ideointitopic.

Post by Warlock » Sun Feb 08, 2009 6:16 pm

KankiKalle wrote:Keksin aivan mahtavan idean ollessani kannettavan kanssa portailla koodailemassa. Kävin vähän väliä alakerrassa, tulin koneelle, menin taas yläkertaan, palasin koneelle, siitä alakertaan ja niin pois päin. Monta kertaa. Mieleeni tuli hassu ajatus, että jos kaikki perheenjäseneni osaisivat koodata, he voisivat koodata pari riviä aina mennessään koneen ohi.
Tuosta ajatuksesta sain mahtavan ajatuksen. Peliprojekti, joka kiertäisisi koodaajalta toiselle! Ensimmäinen aloittaisi, tekisi pelistä alun ja tämän jälkeen antaisi koodin toiselle koodaajalle, joka jatkaisi peliä, antaa sen jälkeen koodin kolmannelle jne. Olisi varmasti erikoinen peli, jos sellainen ilmestyisi! Homma sattaa tosin helposti lässähtää kesken, mutta ties vaikka jokin pieni porukka ottaisi neuvosta vaarin ;)
Meinaatko siis esimerkiksi jos joku tekee jonkun pelin chapter ykkösen, toinen chapter kakkosen..?
Image

User avatar
porzi
Active Member
Posts: 119
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:10 pm
Contact:

Re: Ideointitopic.

Post by porzi » Sun Feb 08, 2009 7:00 pm

KankiKalle wrote:Keksin aivan mahtavan idean ollessani kannettavan kanssa portailla koodailemassa. Kävin vähän väliä alakerrassa, tulin koneelle, menin taas yläkertaan, palasin koneelle, siitä alakertaan ja niin pois päin. Monta kertaa. Mieleeni tuli hassu ajatus, että jos kaikki perheenjäseneni osaisivat koodata, he voisivat koodata pari riviä aina mennessään koneen ohi.
Tuosta ajatuksesta sain mahtavan ajatuksen. Peliprojekti, joka kiertäisisi koodaajalta toiselle! Ensimmäinen aloittaisi, tekisi pelistä alun ja tämän jälkeen antaisi koodin toiselle koodaajalle, joka jatkaisi peliä, antaa sen jälkeen koodin kolmannelle jne. Olisi varmasti erikoinen peli, jos sellainen ilmestyisi! Homma sattaa tosin helposti lässähtää kesken, mutta ties vaikka jokin pieni porukka ottaisi neuvosta vaarin ;)
Kerran edellisellä foorumilla teimme tekstipeliä tähän tyyliin... itse koodasin siihen ensin guin, jonka jälkeen tarinaa lähettiin kehittämään ja tehtiin uusia haaroja jne.

Ei siitä kovin kummoista tullut, mutta ihan hauskaahan se oli niin kauan, kun sitä jaksettiin väsätä.
Voittoja viikkokisoissa: 3
http://fugufish.dy.fi/ | vanhat cb-pelini: http://porzi.arkku.net/old_games/

User avatar
otto90x
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
Location: Lapinjärvi, Finland
Contact:

Re: Ideointitopic.

Post by otto90x » Sun Feb 08, 2009 7:17 pm

tuhoojabotti wrote:Luo function joka tallentaa muistipalaan kuvan kaikki pikselit, ja sitten DLL luo kuvan ja täyttää sen muistipalan pikseleillä sekä tietenkin tällentaa sen. Simple.
No onhan se ajatuksena helppoa, mutta png formaatin spesifikaatio ei näyttäisi olevan ihan yksinkertaisimmasta päästä. Eli tuon kuvatiedon käsittelevän dll:n teko ei liene mitenkään helppoa.

Toisekseen pyörää ei aina kannata keksiä uudestaan. Täällä näyttäisi olevan jonkinlainen ohjelma tuota varten.
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.

Warlock
Member
Posts: 78
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:08 pm

Re: Ideointitopic.

Post by Warlock » Sun Feb 08, 2009 7:57 pm

porzi wrote:
KankiKalle wrote:Keksin aivan mahtavan idean ollessani kannettavan kanssa portailla koodailemassa. Kävin vähän väliä alakerrassa, tulin koneelle, menin taas yläkertaan, palasin koneelle, siitä alakertaan ja niin pois päin. Monta kertaa. Mieleeni tuli hassu ajatus, että jos kaikki perheenjäseneni osaisivat koodata, he voisivat koodata pari riviä aina mennessään koneen ohi.
Tuosta ajatuksesta sain mahtavan ajatuksen. Peliprojekti, joka kiertäisisi koodaajalta toiselle! Ensimmäinen aloittaisi, tekisi pelistä alun ja tämän jälkeen antaisi koodin toiselle koodaajalle, joka jatkaisi peliä, antaa sen jälkeen koodin kolmannelle jne. Olisi varmasti erikoinen peli, jos sellainen ilmestyisi! Homma sattaa tosin helposti lässähtää kesken, mutta ties vaikka jokin pieni porukka ottaisi neuvosta vaarin ;)
Kerran edellisellä foorumilla teimme tekstipeliä tähän tyyliin... itse koodasin siihen ensin guin, jonka jälkeen tarinaa lähettiin kehittämään ja tehtiin uusia haaroja jne.

Ei siitä kovin kummoista tullut, mutta ihan hauskaahan se oli niin kauan, kun sitä jaksettiin väsätä.
Eikös tälläistä voisi taas joskus aloittaa? Kuulostaa hauskalta.
Image

User avatar
Tuxu
Member
Posts: 81
Joined: Tue Oct 14, 2008 5:54 pm
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Ideointitopic.

Post by Tuxu » Sun Feb 08, 2009 8:41 pm

KankiKalle wrote: Tuosta ajatuksesta sain mahtavan ajatuksen. Peliprojekti, joka kiertäisisi koodaajalta toiselle! Ensimmäinen aloittaisi, tekisi pelistä alun ja tämän jälkeen antaisi koodin toiselle koodaajalle, joka jatkaisi peliä, antaa sen jälkeen koodin kolmannelle jne. Olisi varmasti erikoinen peli, jos sellainen ilmestyisi! Homma sattaa tosin helposti lässähtää kesken, mutta ties vaikka jokin pieni porukka ottaisi neuvosta vaarin ;)
Tässäpä vasta mahtava idea! Itse ainakin lähden messiin, jos tällaista aletaan väsäämään :--)
aivot pohtii ja raksuttaa
TuxuGames | Projektiblogi

KankiKalle
Active Member
Posts: 170
Joined: Mon Jun 23, 2008 9:04 pm

Re: Ideointitopic.

Post by KankiKalle » Sun Feb 08, 2009 8:50 pm

Jonkun pitäisi varmaan tehdä tuolle yhteisprojektille oma topikki...
Väsyttää niin ettei jaksa edes mennä lepäämään.

User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Ideointitopic.

Post by axu » Wed Feb 11, 2009 5:01 pm

Minulle tuli tässä yöllä uusi peli-idea. Pelissä pelattaisiin robotilla(tms.) jolla on tehtävänä jotenkin muuttaa historiaa, tai sitten estää historian muuttumisen joidenkin 'pahisten' toimesta. Pelissä lähetettäisiin robotti kauas menneisyyteen, jossa voi muokata asioita mielensä mukaan. Kaikki mitä tekee, muuttaa tulevaisuuteen, esim. jos laittaa siemenen maahan niin about 50 vuoden päästä siinä onkin komea tammi :) . Sitten itse idea: Robotin voi jähmettää vuosikausiksi paikoilleen! Ajattelin että peli olisi hyvä puzzlena, missä on useita kenttiä. Koodaisin itse mutta on niin paljon muita projuja että ei kerkeä...
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Ideointitopic.

Post by phons » Wed Feb 11, 2009 6:30 pm

Meinaatko puzzlella sitä että ollaan vuodessa 320 ja edessä on joku jyrkänne tai jotain jonka päälle täytyy päästä, sitten laitat puun siemenen maahan siihen jyrkänteen eteen, menet vuoteen 400 ja kiipeät puuta pitkin jyrkänteelle. sitten myös vihujen tekoälyä että ne voi olla järkeviä ja kaataa puun vuonna 380. :D Tällaistako ajattelit? Hieno idea...

Edit: Eka tehtävä voisi olla: Save Hitler
Edit2: Rupesin jo toteuttamaan tätä ideaa. EHKÄ saatte joskus nähdä
lopputuloksia\betoja\alphoja\ette mitään.
Last edited by phons on Thu Feb 12, 2009 10:10 pm, edited 2 times in total.
Image

User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Ideointitopic.

Post by axu » Thu Feb 12, 2009 11:28 am

phons wrote:Meinaatko puzzlella sitä että ollaan vuodessa 320 ja edessä on joku jyrkänne tai jotain jonka päälle täytyy päästä, sitten laitat puun siemenen maahan siihen jyrkänteen eteen, menet vuoteen 400 ja kiipeät puuta pitkin jyrkänteelle. sitten myös vihujen tekoälyä että ne voi olla järkeviä ja kaataa puun vuonna 380. :D Tällaistako ajattelit? Hieno idea...
Joo tuo alku kyllä oli vähän niinkuin suunnittelinkin mutta tosiaan, vihuthan voi kaataa puun :roll:
Yksi mahdollisuus kyllä olisi eloton maailma mutta sitten menee idea esim. jonkun sivilisaation pelastamisesta.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Ideointitopic.

Post by phons » Sat Feb 14, 2009 12:06 pm

Minulla tuli mieleen idea tehdä nettipokeri. Itseltäni ei tähän taitoa riitä koska korttien jakaminen on tullut ongelmaksi... Jos ihan oikein tiedän jonkun näköinen pokeri on kuin onkin tehty. Ja koska tällaiseen peliin on bottien tekeminen hyvin vaikeaa olisi varmaan jopa helpompaa tehdä netti versio. :roll:
Image

User avatar
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Contact:

Re: Ideointitopic.

Post by Koodiapina » Sat Feb 14, 2009 1:02 pm

@Phons: Muistelisin, että Valtzu-nimimerkillä on ollut jaossa CB:llä toteutettu keskeneräinen Hold 'Em, joka käytti CBNetworkkia. Suosittelen kyselemään häneltä, jos paketti olisi vielä tallessa. Siinä on valmiina monia hankalia asioita.

Noh, jotta ei menisi taas offtopiciksi niin pistämpä erään ideani tänne.

Kyseessä olisi sellainen ehkäpä 40x30 kenttä, joka sisältäisi paikat 16x16 alueille/tileille, jotka voisivat olla tyhjiä, tavarahissejä, tikapuita, tynnyreitä tai tavallista tiiliseinää/ lattiaa. Nuo luettelemani tiletyypit olisivat kuitenkin ainoita pelissä, ja sen lisäksi siinä olisi vielä yksi 16x16 hahmo, joka voi kulkea ympäriinsä, tiputtautua alaspäin kentällä ja kiivetä tikapuita ylös. Hänellä olisi myös taito työntää näitä pelin tynnyreitä oikealle ja vasemmalle, jos edessä ei ole mitään estettä kuten seinää tai toista tynnyriä. Tiputtaa niitä voi, joka onkin keskeinen asia peli-idean kannalta (Pelissä olisi siis jonkinlainen painovoima). Hahmo pääsee siis itse tikapuita ylös, mutta hän ei saa tynnyreitä kannettua mukanaan.

Kaikki tynnyrit pitäisi kuitenkin saada nostettua ylös, jotta ne työnnettäisiin kentän ylimmästä kerroksesta alas ja saataisiin rikki. Tämän takia tasot koostuvat "tavarahisseistä", joissa on kaksi osaa. Samaa tavarahissiä olevat osat voisivat olla vaikka samanväriset. Jos kumpikin osa on ilman tavaraa, hissit pysyvät paikallaan. Jos jommassa kummassa on enemmän painoa, esimerkiksi pelaaja, tynnyreitä tai molempia, se laskeutuu ja toinen osa nousee. Liike säilyy niin kauan kunnes painavampi osa osuu maahan tai kun kevyempi osa nousee korkeimmalla olevan kerroksen kohdalle.

Ideana olisi siis saada keksittyä, millä ilveellä saisi kaikki tynnyrit ylös tiputettavaksi. Pelistä tulisi todella haastava, koska väärin asetellut tynnyrit aiheuttaisivat tietenkin sen, että kenttää ei pääsisi läpi. Samoja tynnyreitäkin voisi joutua käyttämään monia kertoja ja siirtämään mitä ihmeellisemmin. Peli vaatisi pelaajaltaan paljon ennakointikykyä ja logiikkaa. Peli voisi sisältää tasoeditorin pelaajan omille radoille.
Olen liian älykäs ollakseni väärässä. Jos olet kanssani eri mieltä, suosittelen sinua pohtimaan omaa elämänkatsomustasi ja sen perusteita.

User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 687
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Ideointitopic.

Post by Ruuttu » Thu Feb 19, 2009 10:31 pm

Itse olen suunnitellut CB -ohjelmaa, joka lukee .cb -tiedoston läpi ja muuntaa sen eräänlaiseksi diagrammiksi, tähän tapaan:

Image

En tiedä olisiko ohjelma kovinkaan hyödyllinen, mutta olisi jännä syöttää sille tuhansien rivien pituinen peliprojekti ja nähdä miltä koodi näyttää visualisoituna - ja kuinka suuri siitä tulee if -lausekkeiden eri vaihtoehtojen haarautuessa sinne tänne...

Vaikka teoria ja käytäntökin on aika yksinkertainen, en ole kyseistä ohjelmaa vielä onnistunut luomaan, pääsyynä laiskuus. Idea on kuitenkin vapaasti käytettävissä, joten jos jotakuta kiinnostaisi tuollaisen toteuttaminen niin tee ihmeessä!

KankiKalle
Active Member
Posts: 170
Joined: Mon Jun 23, 2008 9:04 pm

Re: Ideointitopic.

Post by KankiKalle » Tue Feb 24, 2009 5:32 pm

Omituisena ideana olisi shakin ystäville tälläinen: Nelinpelattava shakki! 2 vs 2 tai kaikki vastaan kaikki. Joko kaverin kanssa tai sitten ihan tekoälyä vastaan. Joukkuepeliä parhaimmillaan... (kai?)
Lauta olisi tietysti paljon normaalia isompi ja nappuloita neljää eri väriä. Tietysti myös jos olisi 2 vs 2 niin oma moodinsa voisi olla valkoiset vs mustat peli, pelinappuloiden määrän ollessa kaksinkertaiset, ja saat siirtää kaikkia oman värin nappuloita, vaikka kaverisi.
En sitten tiedä idean toimivuutta käytännössä, mutta toimiessaan olisi varmasti melko hauskaa puuhaa :P
Väsyttää niin ettei jaksa edes mennä lepäämään.

Post Reply