Misthema wrote:Hemmetti teitä.. Ei olisi ikinä pitänyt katsoa tätä topikkia.. Nyt tekee aivan älyttömästi mielei ladata, asentaa ja opetella tuo Blender.. Argh.. Vihaan teitä sydämeni pohjasta!
Täällä kun nyt tuntuu näitä Blender käyttäjiä olla, niin osaako kukaan sanoa millä pääsee hyvin alkuun, mitä kannattaa lähteä kikkailemaan ja kauanko opettelussa suurin piirtein menee (olen _todella_ nopea oppimaan, mutta silti)?
Kuten Pate5 sanoi, oikotietä ei ole. Eli jos meinaat osata tehdä blenderillä jotakin, se on sitten vaan mallintamista, mallintamista ja mallintamista. Ei sitä muulla kuin tekemällä opi, vaikka tutoista toki onkin hyötyä
Minun ensimmäiset "työni" olivat yhtä säälittäviä, kulmikkaita, epämääräisiä kasoja, ei syytä masennukseen.
Turhauttavinta on se, kun tekee ensin työtä tietyllä tavalla, jonka alussa omaksuu, sitten huomaa, että ei prkl, sen olisi voinut tehdä kymmenessä minuutissa toisella tavalla, kun siihen kului tällä tavalla 1½ tuntia. Oma kokemus ja oivaltaminen ovat tärkeitä. Käytän itse Blenderiä säännöllisesti, tosin en kovin paljoa, esim. Harakkaan verrattuna. Tähän osasyy on tosin myös koneeni teho, se ei ole kummoinen, eli Renderöinti kestää vähänkin paremmilla asetuksilla tuskallisen pitkään. Toiseksi tuntuu että Blenderissä on jokin kummallinen muistivuoto, sillä mitä kauemmin sillä on tehnyt töitä, sitä jähmeämmin se toimii. Käytännössä vartin mallintamisen jälkeen minun täytyykin tallentaa työni ja uudelleenkäynnistää ohjelma.
Uskaltaisin kuitenkin väittää, että osaan mallintaa selvästi paremmin kuin tällä foorumilla keskimäärin. Vaikka olen keksinyt itse ja lukenut artikkeleistä kymmeniä helpottavia kikkoja "Blender-urani" varrella, uusia tulee jatkuvasti.
Ei riitä, että näet päässäsi pikkutarkasti jonkin esineen/asian, jonka haluat mallintaa. Sinun täytyy nähdä
kuinka mallintaa se. Liian kunnianhimoiset ja suunnittelemattomat projektit kaatuvat usein alkuunsa tai vievät tajuttoman paljon aikaa, eikä lopputulos silloinkaan ole kovin häävi.
Tässä vähän listaa, missä järjestyksessä ehkä kannattaisi edetä:
Peruskäyttöliittymä: Eri ikkunat/Näkymät, tärkeimmät välilehdet, jotta tiedät karkeasti, mitä mistäkin tapahtuu.
3D-näkymän käyttö: Liikkuminen, pikanäppäinäkymät (NumPad 1, 3, 7 jne..)
Perustyökalut: 3D-kursori ja sen käyttö, tilat: edit, object, (sculpt, UV), valinta
Mesh-mallinnuksen peruskäsitteet: verteksi(vertex, verticle), reuna/särmä(edge), pinta (face)
Mesh-mallinnuksen perustyökalut: pursottaminen (extruding), siirto, skaalaus, pyöritys, pintojen/reunojen luonti, puolitus (subdividing), verteksien yhdistäminen (merge), särmien asettaminen kulmikkaaksi tai näennäisesti pyöreäksi (solid/smooth)
Valaistuksen perusteet: eri valotyypit ja niiden yhdisteleminen ja käyttökohteet
Materiaalien perusteet: Värit (Color, Specular color, Mirror color), varjostimet (shaders): heijastus, kovuus (specularity, hardness)
Tekstuurien käytön perusteet: sisäänrakennettujen tekstuurien kekseliäs hyödyntäminen, omien tekstuurien käyttäminen primitiiveissä, eri "levitystilat": taso, kuutio, pallo, sylinteri; bump-mapping
Lisäkikkoja Mesh-mallinukseen: "muuntimet" (modifiers, eritoten subsurf), knife, separate, Boolen operaatiot (Boolean operations), polkumallinnus
Kehittyneemmät materiaalit: Useammat materiaalit samassa objektissa, heijastus (ray mirror), läpinäkyvä materiaali (ray transparency, alpha), valoa emitoiva materiaali, halo
Lisää laitan ja korjailen vanhoja, kun jaksan ja ehdin, mahdollisesti, mutta tuossa lienee jo hommaa pariksi kuukaudeksi.
EDIT:By the Way, kun tässä nyt Blenderistä on puhe, hypetetäänpä sitä sitten vielä vähän lisää. Väsäsin tänään photarilla tommosen vaan ihan omaksi huviksi (ja taustakuvaksi). Kliks ->