Offtopic

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Locked
Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Offtopic

Post by Astigma »

BulletStorm wrote:Jännäähän tässä on se, että vaikka AGP on hitaampi, moni suosii / suosi vielä vähän aikaa sitten sitä enemmän. Mistä lie sekin johtunut.
Koska ostaessa PCI-e näytönohjaimen on pitäyt uusia myös emolevy ja ehkä myös virtalähde. Emolevyn takia pitää uusia myös prosessori ja muistikammatkin pahimmassa tapauksessa, niin onhan se selvää, että AGP on kukkarolle mukavampi valinta.
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Offtopic

Post by Ozcar »

koodaaja wrote:Whaa, tänään uusi kämppä on tyhjillään o: käydään tsekkimässä sitä ja heitetään pientä kamaa sinne. Sitten parin viikon päästä on kunnon roudaukset, muuttoauto tulee jne.
Gratz, ihanko omaan kämppään muuttamassa?

Mutmut, ajattelin kysellä viisaammiltani, että mitkäs mahtaisivat olla hyviä lukioita täällä Helsingissä. Kun kerta lukiovalinnat lähestyvät vääjäämättä, ja ainoa pula on se runsaudenpula keskiarvon riittäessä mihin vain, niin sitä on pakostakin hieman hämillään. Onhan näitä tullut mietittyä, ja kohta on avoimia ovia edessä ja niin edelleen, mutta eipä siitä koskaan voi olla haittaa jos kuulisi muitakin mielipiteitä kuin avoimien ovien päivän oppaan propagandaa koulun ylivertaisuudesta. Eli jos joku vaivautuisi vaikkapa listaamaan oman koulunsa plussia (ja miinuksia), niin kiitollinen olisin.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Offtopic

Post by Viltzu »

Onko tuolla muistin kellotaajuudella paljonkaan eroa jos on 1,1 gHz ja 1,4 gHz?
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Offtopic

Post by anttipanda »

Vilsku wrote:Onko tuolla muistin kellotaajuudella paljonkaan eroa jos on 1,1 gHz ja 1,4 gHz?
No onhan sillä eroa 27 prosenttia. Riippuu sitten kokoonpanosta että onko mitään väliä. Jos hintaero on pieni niin nopeampi muisti sitten kehiin.
OoO
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Offtopic

Post by valscion »

Oon aikeissa asentaa läppärille Linuxia, niin mikäs jakelupaketti olisi hyvä? Haluan ainakin graafisen käyttöliittymän.

Tietokone on melko heikko, intel celeron suoritin (tehona 1.6GHz) ja 40Gt muistia. RAMia taisi olla vain 256 tai jopa 128..
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Offtopic

Post by Koodiapina »

OonSuomesta wrote:Oon aikeissa asentaa läppärille Linuxia, niin mikäs jakelupaketti olisi hyvä? Haluan ainakin graafisen käyttöliittymän. Tietokone on melko heikko, intel celeron suoritin (tehona 1.6GHz) ja 40Gt muistia. RAMia taisi olla vain 256 tai jopa 128..
Open SuSe, (K)Ubuntu / Debian ovat hyviä aloittelijalle. Ensimmäinen on kaikki helppokäyttöisin, siinä voi kaiken säätää graaffisesti eikä tarvitse juurikaan bashia. Ubuntussa ja Debianissa taas on helppo ja hyvä Debian-pakettienhallinta, jota voi käyttää bashista tai graaffisesti. Kubuntu taas on Ubuntu KDE työpöydällä varustettuna.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Offtopic

Post by Pettis »

Vilsku wrote:Onko tuolla muistin kellotaajuudella paljonkaan eroa jos on 1,1 gHz ja 1,4 gHz?
Tuohan riippuu ihan siitä, että tukeeko emolevy noin nopeaa muistia. Mikäli emolevy ei tue kuin 800MHz muistia, niin turha siihen on nopeampaa (ja yleensä kalliimpaa) ostaa.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Offtopic

Post by Harakka »

Taiteilinpa taas jotain Blenderillä.
Image
Mitäs tykkäätte? Itse pidän varsinkin taustalla olevasta rakennuksesta, lampun varjostimeen olen vähiten tyytyväinen.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Offtopic

Post by Pettis »

Hieno! Alkaa näyttämään jo ihan jonkun pelin grafiikoilta.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Offtopic

Post by SPuntte »

Harakka wrote:Taiteilinpa taas jotain Blenderillä.
<kuva>
Mitäs tykkäätte? Itse pidän varsinkin taustalla olevasta rakennuksesta, lampun varjostimeen olen vähiten tyytyväinen.
Upeaa taas kerran. En voi kuin ihmetellä, miten teet valaistuksen, vai johtuuko se materiaaleista. En itse tahdo saada millään sopivaa valaistusta aikaiseksi oikein missään tilanteessa, vaikka olen jo Blenderiä onemmänkin käyttänyt ja vaikka mitä kokeillut..

Jos risuja pitäisi antaa, sanon, että tekstuureissa ja bump-mappauksessa on vielä parantamisen varaa. Esimerkiksi, jos oikein tarkka haluaisi olla, voisi tuosta mukulakivisestä jalkakäytävästä tehdä oikein hienon niin, että mallintaa tekstuurin mukaiset mukulat malliin ja UV-mappaa ne. Toiseksi Sälekaihtimet ovat liian hienojakoiset, ainakin tuolla reunanpehmennyksen tasolla.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Offtopic

Post by Misthema »

Hemmetti teitä.. Ei olisi ikinä pitänyt katsoa tätä topikkia.. Nyt tekee aivan älyttömästi mielei ladata, asentaa ja opetella tuo Blender.. Argh.. Vihaan teitä sydämeni pohjasta! :D

Täällä kun nyt tuntuu näitä Blender käyttäjiä olla, niin osaako kukaan sanoa millä pääsee hyvin alkuun, mitä kannattaa lähteä kikkailemaan ja kauanko opettelussa suurin piirtein menee (olen _todella_ nopea oppimaan, mutta silti)?
Raspful
Member
Posts: 83
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:40 pm
Location: Raisio
Contact:

Re: Offtopic

Post by Raspful »

Harakka wrote:Taiteilinpa taas jotain Blenderillä.
Image
Mitäs tykkäätte? Itse pidän varsinkin taustalla olevasta rakennuksesta, lampun varjostimeen olen vähiten tyytyväinen.


Upeaa työtä!
Ikkunasta näkyvä ulkomaisema on mielestäni todella onnistunut. Pientä kulmikkuutta on esim. lampunvarjostimessa, mutta ei se suuremmin haittaa.


Osaisimpa itse tehdä edes jotain blenderillä. Tämän hetken työt on epämääräisiä kulmikkaita esineitä.
Tiimin kotisivut

Ydintuhon edistyminen:

Koodi=[70%]
Grafiikka=[60%]
Kentät=[40%]
Musiikki=[50%]
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Offtopic

Post by Myst!c »

Wau Harakka! :O Itse käytän 3Ds Maxia ja en osaa
sillä vielä hyvin mutta en ajatellut että blenderillä
noin hienoa työtä. :) Olenhan sitäkin ennen opetellut
mutta mielestäni 3Ds Max on parempi vaikka en
osaakkaan vielä paljoa. :P
Every Legend Has A Start!
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic

Post by koodaaja »

Ozcar wrote:Gratz, ihanko omaan kämppään muuttamassa?
En sentään, mutta sekin on harkinnassa, voisi tulla lukioon pääkaupunkiseudulle.. Joskin vähän raskastahan se varmaan olisi \:

Whaa, Harakka räjäyttää tajuntamme jälleen. Pientä hiomista siellä täällä, mutta yleisesti ottaen mahtavaa jälkeä.
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Offtopic

Post by iTKEVAnAKKI »

Pettis wrote:Hieno! Alkaa näyttämään jo ihan jonkun pelin grafiikoilta.
Aika paljon paremmalta kuin minkään pelin grafiikat :D

Pelaako kukaan americas armyä?
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Offtopic

Post by Pate5 »

Misthema wrote:Hemmetti teitä.. Ei olisi ikinä pitänyt katsoa tätä topikkia.. Nyt tekee aivan älyttömästi mielei ladata, asentaa ja opetella tuo Blender.. Argh.. Vihaan teitä sydämeni pohjasta! :D

Täällä kun nyt tuntuu näitä Blender käyttäjiä olla, niin osaako kukaan sanoa millä pääsee hyvin alkuun, mitä kannattaa lähteä kikkailemaan ja kauanko opettelussa suurin piirtein menee (olen _todella_ nopea oppimaan, mutta silti)?
Blenderin opettelussa menee kauan aikaa ja vaivaa, mitään oikotietä onnenn ei ole.

Tässä muutamia tutoja:

Tässä helppo suomenkielinen alkuun.

Noob to pro

Blender.org ihan hyviä perustutoja ainakin aloittelijoille.

Blendernation.com Paljon (n. 160 kpl.) tutoriaaleja, useimmat vähän edistyneemmille käyttäjille.

Tossa oli muutama, joista oli hyötyä itselleni blenderin opettelussa.

-Pate5
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Offtopic

Post by SPuntte »

Misthema wrote:Hemmetti teitä.. Ei olisi ikinä pitänyt katsoa tätä topikkia.. Nyt tekee aivan älyttömästi mielei ladata, asentaa ja opetella tuo Blender.. Argh.. Vihaan teitä sydämeni pohjasta! :D

Täällä kun nyt tuntuu näitä Blender käyttäjiä olla, niin osaako kukaan sanoa millä pääsee hyvin alkuun, mitä kannattaa lähteä kikkailemaan ja kauanko opettelussa suurin piirtein menee (olen _todella_ nopea oppimaan, mutta silti)?
Kuten Pate5 sanoi, oikotietä ei ole. Eli jos meinaat osata tehdä blenderillä jotakin, se on sitten vaan mallintamista, mallintamista ja mallintamista. Ei sitä muulla kuin tekemällä opi, vaikka tutoista toki onkin hyötyä :D

Minun ensimmäiset "työni" olivat yhtä säälittäviä, kulmikkaita, epämääräisiä kasoja, ei syytä masennukseen. :mrgreen: Turhauttavinta on se, kun tekee ensin työtä tietyllä tavalla, jonka alussa omaksuu, sitten huomaa, että ei prkl, sen olisi voinut tehdä kymmenessä minuutissa toisella tavalla, kun siihen kului tällä tavalla 1½ tuntia. Oma kokemus ja oivaltaminen ovat tärkeitä. Käytän itse Blenderiä säännöllisesti, tosin en kovin paljoa, esim. Harakkaan verrattuna. Tähän osasyy on tosin myös koneeni teho, se ei ole kummoinen, eli Renderöinti kestää vähänkin paremmilla asetuksilla tuskallisen pitkään. Toiseksi tuntuu että Blenderissä on jokin kummallinen muistivuoto, sillä mitä kauemmin sillä on tehnyt töitä, sitä jähmeämmin se toimii. Käytännössä vartin mallintamisen jälkeen minun täytyykin tallentaa työni ja uudelleenkäynnistää ohjelma.

Uskaltaisin kuitenkin väittää, että osaan mallintaa selvästi paremmin kuin tällä foorumilla keskimäärin. Vaikka olen keksinyt itse ja lukenut artikkeleistä kymmeniä helpottavia kikkoja "Blender-urani" varrella, uusia tulee jatkuvasti.

Ei riitä, että näet päässäsi pikkutarkasti jonkin esineen/asian, jonka haluat mallintaa. Sinun täytyy nähdä kuinka mallintaa se. Liian kunnianhimoiset ja suunnittelemattomat projektit kaatuvat usein alkuunsa tai vievät tajuttoman paljon aikaa, eikä lopputulos silloinkaan ole kovin häävi.

Tässä vähän listaa, missä järjestyksessä ehkä kannattaisi edetä:

Peruskäyttöliittymä:
Eri ikkunat/Näkymät, tärkeimmät välilehdet, jotta tiedät karkeasti, mitä mistäkin tapahtuu.

3D-näkymän käyttö: Liikkuminen, pikanäppäinäkymät (NumPad 1, 3, 7 jne..)

Perustyökalut: 3D-kursori ja sen käyttö, tilat: edit, object, (sculpt, UV), valinta

Mesh-mallinnuksen peruskäsitteet: verteksi(vertex, verticle), reuna/särmä(edge), pinta (face)

Mesh-mallinnuksen perustyökalut:
pursottaminen (extruding), siirto, skaalaus, pyöritys, pintojen/reunojen luonti, puolitus (subdividing), verteksien yhdistäminen (merge), särmien asettaminen kulmikkaaksi tai näennäisesti pyöreäksi (solid/smooth)

Valaistuksen perusteet: eri valotyypit ja niiden yhdisteleminen ja käyttökohteet

Materiaalien perusteet: Värit (Color, Specular color, Mirror color), varjostimet (shaders): heijastus, kovuus (specularity, hardness)

Tekstuurien käytön perusteet: sisäänrakennettujen tekstuurien kekseliäs hyödyntäminen, omien tekstuurien käyttäminen primitiiveissä, eri "levitystilat": taso, kuutio, pallo, sylinteri; bump-mapping

Lisäkikkoja Mesh-mallinukseen: "muuntimet" (modifiers, eritoten subsurf), knife, separate, Boolen operaatiot (Boolean operations), polkumallinnus

Kehittyneemmät materiaalit: Useammat materiaalit samassa objektissa, heijastus (ray mirror), läpinäkyvä materiaali (ray transparency, alpha), valoa emitoiva materiaali, halo

Lisää laitan ja korjailen vanhoja, kun jaksan ja ehdin, mahdollisesti, mutta tuossa lienee jo hommaa pariksi kuukaudeksi.
EDIT:

By the Way, kun tässä nyt Blenderistä on puhe, hypetetäänpä sitä sitten vielä vähän lisää. Väsäsin tänään photarilla tommosen vaan ihan omaksi huviksi (ja taustakuvaksi). Kliks -> Image

CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Offtopic

Post by Awaclus »

Hieno kuva, Harakka.

Jes! Nyt saapui se oikean kokoinen kiintolevykotelo Hong Kongista... Entinen kiintolevy on nyt ulkoinen, ja siitä saa kaikki tiedostot käyttöön :D Kokeilin usb-väylän tehoja ja ainakin Miniplane (ulkoisesta kovasta) pyöri ihan yhtä hyvin kuin ennenkin :)
User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Offtopic

Post by Misthema »

Itselläni on WDElements:n 500 gigatavuinen ulkoinen kovalevy ja toimii todella hyvin vaikka siltä jotain käynnistelisikin (viittaan tässä ajettavan ohjelman nopeuteen). Ei vain hirveästi viitsi sinne mitään asennella, koska asema ei kuitenkaan pysyisi samana kirjaimena sen aktiivisen matkailun takia. :P
Mutta muuten todella tyytyväinen tuohon. Kyllä mahtuu vaikka mitä laittamaan. :P
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Offtopic

Post by iTKEVAnAKKI »

Minkä cb-pelin sourcen haluaisit jakoon? Ja miks? :lol:
Ite haluaisin NetMatchin, koska uskon, että sen jälkeen cblle tulisi enemmän nettipelejä :P

Ja onko mitää need for speedien tapaista ILMAISTA tuunaus peliä? Live fo speediä pelasin mutta tuunaus oli kuitenkin suht vähäistä :D
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
Locked