Offtopic

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Locked
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Offtopic

Post by Ozcar »

Anteeksi kaikille, mutta pakko laittaa väliin kommenttia. Lueskelin vikaa (tai siis edellistä) sivua läpi, ja tajusin, että tämä porukka pyörii nyt ohjelmointifoorumeilla. Ei ihan perinteisesti nörtteys ja jännien asioiden teko kulje käsi kädessä =D. Ja varsinkin, kun puolelta porukasta kielioppi on sen verran hakusessa, että elämän synnyistä syvistä puhuminen on enemmän koomista kuin vakavaa. Mutta antaa pikkulasten leikkiä, kyllä se kielioppi viilataan kuntoon sitten viimeistään kolmosluokalla ;P.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: Offtopic

Post by MikkoK »

Ozcar wrote:Anteeksi kaikille, mutta pakko laittaa väliin kommenttia. Lueskelin vikaa (tai siis edellistä) sivua läpi, ja tajusin, että tämä porukka pyörii nyt ohjelmointifoorumeilla. Ei ihan perinteisesti nörtteys ja jännien asioiden teko kulje käsi kädessä =D. Ja varsinkin, kun puolelta porukasta kielioppi on sen verran hakusessa, että elämän synnyistä syvistä puhuminen on enemmän koomista kuin vakavaa. Mutta antaa pikkulasten leikkiä, kyllä se kielioppi viilataan kuntoon sitten viimeistään kolmosluokalla ;P.
Ensinnäkin he saavat puhua mistä puhuvat. Olkoon se joidenkin mielestä koomista tai ei ite en ainakaa nauranu yhtää edellisen sivun jutuille.
Toisena ite en ainakaa oo mikää pikkulapsi. (8 luokalle meen.)
Last edited by MikkoK on Fri Jun 06, 2008 5:15 pm, edited 1 time in total.

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic

Post by koodaaja »

Havaitsin Ozcarin viestistä hienoista sarkasmia, ei hän siis ketään pikkulapseksi varsinaisesti kutsunut.

Sitä paitsi elämä oli kovin hienoa, kun oli pikkulapsi.
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: Offtopic

Post by MikkoK »

koodaaja wrote:Havaitsin Ozcarin viestistä hienoista sarkasmia, ei hän siis ketään pikkulapseksi varsinaisesti kutsunut.

Sitä paitsi elämä oli kovin hienoa, kun oli pikkulapsi.
Sitä ei vaa tajunnu että elää kerran...
Ite tuhlasin lapsuuteni koneella joskus 6 vuotiaana pelasi Operation Flashpointia 24\7.
Sitte tuli se tunne että olis hianoo tehä peli ja tässä sitä nyt ollaa.
Teini-ikäisenä koodaamassa peliä ja oon iha hyvin suhtautunu siihe miten tuhlasin sen lapsuuteni.
Siis oli täs semmone 3 vuoden tauko ilman konetta. Kauheen romaanin kirjotin tostaki.

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Offtopic

Post by Jare »

MikkoK141 wrote: Ite tuhlasin lapsuuteni koneella joskus 6 vuotiaana pelasi Operation Flashpointia 24\7.
Sitte tuli se tunne että olis hianoo tehä peli ja tässä sitä nyt ollaa.
Sama mulla muuten, mutta pelasin suunnilleen 6-vuotiaana Commander Keeniä, Worms 1:tä ja SimCity2000:tta. Mutta aina halusin tehdä pelin. 8-)

Niin ja käytän ihan foorumin hymiöitä - ne ovat hienompia kuin tekstihymiöt, vaikka "rikkovatkin" tekstirivien välit.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic

Post by koodaaja »

Itse en kuusivuotiaana päässyt datailemaan kuin mummon tahi ukon luona, ja siellähän sitä tulikin säädettyä. (itse asiassa kun vietimme kaikki kesät isovanhempien luona, niin oli aika paljonkin pelailuaikaa, nelivuotiaana taisin sen aloittaa) Dynasta (joku alkeellinen bomberman-klooni) lähtien ihmettelin ja kummastelin, kuinka pelejä rakennetaan - ja toki oli kovana haaveena tehdä omakin. Luulin tosin ensin, että pelin tekijät joutuivat piirtämään joka ikisen framen erikseen, joskin mietittyäni hetken tajusin, etteivät he kaikkia miljoonia mahdollisuuksia ole voineet piirtää. Mietityttämään jäi kovasti : D Sitten seitsemänvuotiaana saatiin omaankin talouteen PC, ja jopa internet. Se oli hieno hetki elämässäni. Sitten alkoi pelailu tiivistyä, ja onnellisesti kesällä... '05 löysin CB:n, kaksitoistavuotiaana, kaverin opastamana.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Offtopic

Post by Koodiapina »

Itse tuhlasin 4-5 vuotiaana aikani pelillä Oddworld: Abe's oddysee, 5-7 vuotiaana pelille Oddworld: Abe's exoddus, ja sitten pelasin noita vielä uudestaan monta kertaa 8 vuotiaaksi :D Itseasiassa pelaan niitä vieläkin, mutta nyttemmin tietokoneella.
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Offtopic

Post by iTKEVAnAKKI »

Ohhoh, ite taidan kuulua näihin "ei_niin_nörtisti_lapsuuttaan_eläneisiin"(enkä tarkota nyt pahalla), koska sain 2v(?) supernintendon sitä sitten pelailin(mariota) 5v asti jolloin saatiin sitte ps1 jolla pelailin ralleja, formuloita ja syphon filtereitä. Tietokoneella rupesin oikeastaan väsäämään vasta 3vuotta sitte jolloin oli 13v. Noin kaksi vuotta sitte löysin CBn, mutta se tuntu liian vaikeelta joten käytin loppu kesän gamemakerin kanssa. Mutta GMllä en saannu haluamaani aikaseks vaikka kuinka harjottelin, joten ajattelin kokeilla uusiks cbtä. No lopulta sitte rupesin älyämään koodaamisesta jotakin, ja Porzin, Harakan ja muiden "avustuksella"(auttoivat kärsivällisesti tymissä ongelmissani) sain ekat peli julkaistua. Ja siitä eteenpäin olen saannu julkaistua 10-20 peliä, vaikkakin suht huonolla menestyksellä.
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Re: Offtopic

Post by Olwi »

koodaaja wrote:Luulin tosin ensin, että pelin tekijät joutuivat piirtämään joka ikisen framen erikseen, joskin mietittyäni hetken tajusin, etteivät he kaikkia miljoonia mahdollisuuksia ole voineet piirtää. Mietityttämään jäi kovasti
...
Huuda mun ip:tä!
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: Offtopic

Post by MikkoK »

Mä luulin eka että peleihi ei tehä itte grafiikoita. Vaan että kirjotetaan vaan esim kun painaa hiiren vasenta nappia niin ampuu. Jne jne.
Esim: Super Mario kun painaa oikeelle Mario kävelee oikeelle ja kun vasemmalle Mario kävelee vasemmalle. Ja sitte kirjotetaa mitä pelis tapahtuu. :D Esim:Mario hyppää vihollisen päälle ja vihollinen kuolee sitten Mario pääsee seuraavaan kenttään tjsp.

E: Kyl multaki noi massapostit onnistuu: Image

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Offtopic

Post by iTKEVAnAKKI »

Ite tajusin millaista koodaaminen on, mutta luulin, että jokaiselle laitteelle on oma YKSI kieli. Eli pleikkari pelejä tehdään pleikkarikielellä, nintendo pelejä nintendokielellä jne. Ja luulin kans, että se olisi helpompaa. Jos totta puhutaan niin en tiiä vieläkään, että millä kielellä esim ps3 pelit tehdään?
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: Offtopic

Post by MikkoK »

Hmm... Huomasinpas tuossa juuri että opin koodaamisen aika helposti. Siis en vielä kuitenkaan kovin hyvin koodata osaa. Tämä on offtopicia? Siis täällä ei pitäis puhua vissii coolbasicista. :D

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic

Post by koodaaja »

PlayStation 3:n ohjelmointikieli? C++ teh almighty (tai ilman plussia), ihan pienenä veikkauksena. Sillä tehdään lähes kaikki julkaistavat PC-pelit, joten todennäköisesti myös konsolipelit.

Niin, ja sittemmin, kun tajusin ettei jokaista framea voida piirtää ja kuulin binäärijärjestelmästä, luulin että ohjelmoijat kirjoittavat vain loputtoman pitkiä pötköjä ykkösiä ja nollia.

Ja offtopic-ketjussahan puhutaan mistä halutaan, kunhan se ei ole asiatonta.
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: Offtopic

Post by MikkoK »

Sitten kun sain tietää Game Makerista luulin että jokainen peli tehdään sillä (olin jotain 7 vuotias kun latasin GM:n) Luulin näin koska itse en osannut käyttää sitä. Sitten kuulin uber ohjelmasta joskus kun olin 4 luokalla ja se oli: CoolBasic kokeilin sitä ja huomasin "hei täähä o helppoo". Mutta sitten alkoi pimeät ajat ilman konetta 3 vuotta ja nyt olen taas onnellinen koodaaja läppärin kanssa.

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: Offtopic

Post by atomimalli »

Mitenkäs on, olisiko kenelläkään tarvetta bigint-kirjatolle, voisi virtuaalisesti käytellä isoja kokonaislukuja haluamallaan bittimäärällä?

Luvuille tulisi plus, miinus, kerto ja jakolaskuoperaatiot ja mahdollisesti bittioperaatiot jos on tarvetta sekä muunto merkkijonoksi tulostusta varten.

Voisin harkita tekemistä jos tarvetta löytyy kyseiselle kirjastolle. Sen verran iso homma tossa merkkijonoon muutamisessa että suht laiskana en turhanpäiten sitä tee(pluslaskua virtuaalikymmenjärjestelmässä :S).
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic

Post by koodaaja »

Itse olen joskus miettinyt moista, mutten jaksanut enkä todellakaan osannut ruveta toteuttamaan.

Vaikea tosin keksiä, missä moisesta olisi hyötyä. Kyllä 32-bittinen kokonaisluku yltää aika pitkälle. Jos moiseen ryhdyt, tukeeko se siis miten isoa lukua tahansa, eikä vain kasvata rajaa? (en siis tarkoita, että mihinkään googolplexianiin tarvitsisi yltää)
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Offtopic

Post by Awaclus »

MikkoK141 wrote:Sitten kun sain tietää Game Makerista luulin että jokainen peli tehdään sillä (olin jotain 7 vuotias kun latasin GM:n) Luulin näin koska itse en osannut käyttää sitä.
Miten minulla oli sama ongelma 5-vuotiaana QBasicin kanssa. Ja suurin ihmettelyni oli se että miten ihmeessä Microsoftin tyypit oli saanut sen tehtyä :D
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: Offtopic

Post by atomimalli »

Koodaaja: Luvut säilytetään taulukossa koska silleen on nopeampi käsitellä kuin tyypeillä, taulukon bittimäärän voi määrittää itse, toki myös merkkijonojen käyttö on mahdollista tai muistipalikoiden.
Ei näytä löytyvän vain käyttöä sille. No, on tässä muutakin tekemistä
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Offtopic

Post by Jare »

atomimalli wrote:Mitenkäs on, olisiko kenelläkään tarvetta bigint-kirjatolle, voisi virtuaalisesti käytellä isoja kokonaislukuja haluamallaan bittimäärällä?

Luvuille tulisi plus, miinus, kerto ja jakolaskuoperaatiot ja mahdollisesti bittioperaatiot jos on tarvetta sekä muunto merkkijonoksi tulostusta varten.

Voisin harkita tekemistä jos tarvetta löytyy kyseiselle kirjastolle. Sen verran iso homma tossa merkkijonoon muutamisessa että suht laiskana en turhanpäiten sitä tee(pluslaskua virtuaalikymmenjärjestelmässä :S).
Minä voisin olla kinnostunut, mutta en taida saada ainakaan nopeasti aikaan mitän julkaisukelpoista tuotosta, jossa tuota jo hyödyntäisin. Mutta olisihan tuota mukava kokeilla.

Mutta ei sinun pelkästään minun vuokseni tarvitse nähdä vaivaa. :)
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: Offtopic

Post by Sami345 »

Minä käytin oikeestaan ekaa kertaa PC:tä, kun sain oman sellaisen 7 vuotiaana. Siinä oli 32mb ram, 512mb kovalevy ja joku 100mhz prossu. :lol: Sitten tietokone kehittyi siitä pikkuhiljaa ja lopulta 9 vuotiaana minulla oli 316mhz prossu, 128mb muistia, 12gt kovalevy. Netin hankimme, kun olin 9. Sitten pelaamaan aapelia. :lol: 10 vuotiaana löysin CB:n. 11 vuotiaana koneeni tehot olivat 1100mhz, 352mb ja 40gt kovalevy. Sitten 12 vuotiaana, 19 päivää sitten sain uudeln koneen HP Pavilon a6411.sc. Nyt opettelen C++-ohjelmointia.
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Locked