Offtopic

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Locked
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Offtopic

Post by Awaclus »

Värittelin hiukan kaverini lyijykynällä piirtämää kuvaa (Joku omakeksimä DB-hahmo)...
Image
Guest

Re: Offtopic

Post by Guest »

Voisiko joku GNU GPL:n osaava kertoa, että onko sallittua käyttää linkkeriä, mikä on tämän lisenssin alainen, omassa kaupallisessa kielessä?
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Offtopic

Post by Koodiapina »

Vieras wrote:Voisiko joku GNU GPL:n osaava kertoa, että onko sallittua käyttää linkkeriä, mikä on tämän lisenssin alainen, omassa kaupallisessa kielessä?
Suora lainaus Wikipediasta:
Ohjelmiston jakelua, saatikka myyntiä, ei ole rajoitettu.
Lähde
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Offtopic

Post by iTKEVAnAKKI »

Thomazu wrote:Itse en taida ollakaan paha nörtti, tietokoneesta tiedän aika paljon ja peleistä. Oikeastaan tiedän joistakin osa-alueista että en kaikesta paljoa. Ja en voi nörtti olla kun olen kohta jo vuoden seurustellut nykyisen tyttöystäväni kanssa :lol: (harmi kun ei ole ilkkuvaa hymiötä? :) ) kuinkas onko foorumilaisilla seurustelukumppania? Vaiko onko kysymys liian henkilökohtainen...
Ei oo. Mutta paljon kavereita jotaka on nörttejä.
Henkru wrote:Oma määritelmä nörtilla.

Ehdottomasti oltava
  • Osaa ohjelmoida. (Ei mitään Helllo World juttui vaan ihan kunnolla) - no cbllä ja vähän html
    Irkkaa (kukapa ei muuten irkkaisi :)) - en irkkaa
    Tajuaa tietokoneen toiminnan - en pahemmin :D
    Räpeltää koneen kanssa paljon - riippu mitä tarkotetaan. koneella aika paljon, mutta ei mitään himotusta :D
Voi olla
  • Pelaa paljon - en niin hirveesti verrattuna moniiin :D
    Tyttöystävä (miks ei nörtillä muijaa voi olla, jos sekin on nörtti :D ja sit ne vaan juttelee irkis toisilleen) - ei oo :(
    Hyvä koulussa - EN! :D
Ei missään nimessä
  • Urheillullinen (Oon kyl muutaman poikkeuksen nähnyt) - en oo :D mut ei mikään huono kuntokaan...
    Erittäin sosiaalinen - on niitä kavereita jonki verran JOTKA EI OO NÖRTTEJÄ ;)
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Offtopic

Post by Ozcar »

Siis eihän nörttiydelle voi laittaa määritelmiä. Nörttiys on mielentila. Jonkun mielestä yli 10min päivässä koneen käyttö on nörttiä, jotkut eivät halua myöntää nörtteyttä(än) ja antavat nörttiydelle järjettömät vaatimukset (~15h päivässä koneella lienee tarpeeksi jo kenen tahansa mittapuulla). Mutta totuushan on, että jos on nörtti, siitä pitää olla ylpeä! Kukaan ei ole sanonut nörttiyden olevan paha asia. Ja jos joku näin on jo ehtinyt väittää, niin koodatkaa se suohon 8-) !
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Offtopic

Post by Koodiapina »

Tavallaan oon nörtti, tavallaan en. MBNetin nörttitestistä tuli aikoinaan 62 pistettä.

Code: Select all

OLEN NÖRTTI KOSKA...
      Kaikki sosiaalisuus puuttuu, ei kavereita, ei tyttöystävää, koulussa kiusataan
      Konekirjoitus kokeen tulos 10,5  (Tarkoittaa, että on tullut kirjoiteltua koneella)
      Olen viikonloppuisin koneella ~13 tuntia
      Oon tavallaan Linux käyttäjä
      Olen kiinnostunut sivujenteosta esim. PHP, (X)HTML, CSS sujuvat hyvin
      Osaan myös muita kieliä kuten QBasic, CoolBasic, VisualBasic ja C++:ssan alkeet
      Kokista kuluu, mut ei batteryy kun en oo porvari
      Finnejä naamassa, jonkin sortin akne
      Silmälasit, joita on vahvennettu 2 kertaa
      En harrasta liikuntaa
      Joskus tullut pelattua MMORPG pelejä kuten Runescape ja DarkEden
      
EN OLE NÖRTTI KOSKA...
      Älykkyysosamäärä melko pieni
      En IRCaa clientillä tai edes selaimella
      En pelaa muita pelejä kuin Nethackia
      ATK taidot heikot
      En ymmärrä mitään laitteistosta
      En syö pitsaa tai juo energiajuomia
      Ei ole varsinaista riippuvuutta, koska käytän konetta ajanvietteenä kun ei ole kavereita tai harrastuksia
      Todistuksen keskiarvo ~8.4, eli en ole pinko
Noihan on tietenkin omia mielipiteitäni siitä, mikä on nörttiyttä. Nykynörtithän on kai sosiaalisia ja urheilullisia tyyppejä, joilla on paljon kavereita, tyttöystävä ja soittavat jotain instrumenttia. Mutta mä oon kai vähän perinteisempää mallia ;)
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic

Post by koodaaja »

(tämä lähinnä grandin postiin vastauksena, en jaksanut alkaa montaa sivua viestejä lukea)Njöh, itse mieltäisin nörttiyden aivan erilaiseksi. Lähinnä sen määrittelisin mieltymyksistä ja kiinnostuksen kohteista ja luonnollisesti datailun määrästä riippuvaksi. Esimerkiksi minulla on kavereita ja soitan parissa bändissä ja harrastan liikuntaa. (no vastapainona yli puolet kavereista nörttejä, rillit ja k. arvo 9,14 ;P mutta se nyt ei ole olennaista)

Tykkään matematiikasta, fysiikasta ja lähes kaikesta näihin liittyvästä (eritoten ohjelmoinnista ;D josta alunperin innostus matematiikkaan ja tietokoneisiin lähtikin) Lisäksi teen kaikka nörtihtävää, (hieno termi o:) leikin isojensiskojen graafisilla laskimilla, 90-luvun alun tietokoneilla(joista yksi on kannettava, se se on hieno laite) ja datailua tulee arkipäivänä se kahdesta kuuteen tuntia, viikonloppuisin toki enemmän.

Nörttiyttäni kai verottaa se, että pelaan liikaa (en siis vain ohjelmoi ja keskustele tietokoneista netissä) ja viime irkkivisiittikin on viime vuoden puolelta. (no, syy näihin on se että oma kone pimahti ja nyt on ikuisuusprojektina kasata uusi.. siskon koneella nyt ei pahemmin voi ohjelmoida, kun ei saa vc++:aa asentaa)

EDIT: kappalejako on aina kiva, kun kirjoittaa näin pitkiä viestejä..
porzi
Active Member
Posts: 119
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:10 pm
Contact:

Re: Offtopic

Post by porzi »

Paljon keskustelua herättänyt nörttiys tuskin on mitenkään yksiselitteinen asia. Ihmiset näkevät sen eri tavoilla.

Itse kuitenkin uskon, ettei nörtteys koostu monista pienistä muuttujista, vaan isoin tekijä on asenne. Itse en esim. voisi kuvitella viettäväni viikonloppua laneilla pelaten jotain peliä. Jotenkuten, jos ohjelmassa olisi ohjelmointia ja hyvin, jos tiedossa olisi hardis -räpellystä.

Nörtiksi haukutaan ja voihan siitä olla ylpeä, jos haluaa, mutta itse en ole ylpeä siitä, että vietän koneella liikaa aikaa.

Kaikenkaikkiaan nörttiyden määrittää ehkä parhaiten se, onko kone "kaverisi" vai työkalu. Minulle koneella ei ole itseisarvoa. Ainoastaan välinearvo, jolla saavutan paremman päämäärän: luovien töiden tekemisen ja itseni toteuttamisen.
Voittoja viikkokisoissa: 3
http://fugufish.dy.fi/ | vanhat cb-pelini: http://porzi.arkku.net/old_games/
iTKEVAnAKKI
Advanced Member
Posts: 335
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
Location: Siellä jossain

Re: Offtopic

Post by iTKEVAnAKKI »

porzi wrote:Kaikenkaikkiaan nörttiyden määrittää ehkä parhaiten se, onko kone "kaverisi" vai työkalu. Minulle koneella ei ole itseisarvoa. Ainoastaan välinearvo, jolla saavutan paremman päämäärän: luovien töiden tekemisen ja itseni toteuttamisen.
Jep... Kone ei oo kaveri, kaverit on ihmisiä! Mutta kun piirtää en osaa, kirjottaa en osaa(siis tarinoita jne), musiikaalinen en oo, jne jne, mutta koneella saan edes jotain aikaseks. Mutta nörtti en oo. (huomaa piste) Eikä kukaan oo ikinä sanonukkaan nörtiks. Koneella on vaan kiva olla sillon ku oikeet kaverit on jossain muualla.
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee ;)
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Offtopic

Post by Jare »

Chaosworm wrote:Haluaisin tiedustella, että miten määritellään "nörtti" eri ihmisten mielestä... Sehän on selvää, että henkilö, joka vain istuu silmät ristissä tietokoneella juoden kokista ja pysyen sen avulla hereillä on nörtti, mutta missä menee se raja..?
"Nörtti" on itseasiassa aika hankala termi. Jotkut pitävät sitä haukkumasanana, jotkut kehuna ja jotkut taas neutraalina "määritelmänä", jonka perusteet vaihtelevat. Nörtti on myös varsin vanha sana ja veikkaankin että se tulee korvautumaan (tai on jo osittain korvautunut) sanalla "dataaja" tai "datis".

"Dataajaksi" määrittelisin ehkä henkilön, jolle tietokone on tärkeä väline tappaa aikaa.
Vieras wrote:Voisiko joku GNU GPL:n osaava kertoa, että onko sallittua käyttää linkkeriä, mikä on tämän lisenssin alainen, omassa kaupallisessa kielessä?
Valitettavasti mitään nopeaa vastausta tähän ei välttämättä löydy. Jossain saatetaan mainita pääpiirteittäin siitä, mitä GPL sallii ja mitä kieltää (itse lisenssin alussakin on esitetty kaikki ehdot pääpiirteittäin ennen tarkempaa kuvausta), mutta täyteen varmuuteen pääsee varmaankin vain itse lukemalla kyseisen lisenssin, niin tietää soveltuko se juuri sinun tapaukseesi. Toisaalta jos ei ole rahasta kiinni, niin asiaa voi tiedustella lakimieheltäkin (jos ei ole varma, ymmärtääkö lisenssin itse oikein), mutta tämä tuskin on tarpeen.
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Offtopic

Post by Jonez »

Nörtin määritelmä on hankala. Ehkä osittain sen takia että se on aikojen saatossa tarkoittanut eri asioita. Eihän nörtti alunperin liittynyt mitenkään tietokoneisiin (eikä oikeastaan tänä päivänäkään. Sana on vain saanut uusia merkityksiä). Itse määrittelen nörtin ihmisen luonteen perusteella. Jos joku käyttäytyy nörttimäisesti (joka perustuu täysin omiin havaintoihini ja mielipiteisiini), niin saatan käyttää sanaa nörtti puhuessani tästä henkilöstä.

Eri tilanteita missä olen kuullut käytettävän tai saatan itse käyttää, tai muuten vain miellän nörtiksi (vaikka en ikinä edes käytä koko sanaa):
- Jos joku on viettänyt tietokoneella yllättävän suuren ajanmäärän.
- Joku ei uskalla (tai "jaksa") tehdä jotain asiaa.
- Asettaa lauseensa tiettyyn sanajärjestykseen tai käyttää tietynlaista äänensävyä (ns. hintahtavaa), vahingossa tai tahallaan.
- Haukkuessa
- Kehuessa
- Jos joku on pärjännyt hyvin jossain tietoteknisessä / tietoa vaativassa tehtävässä, kuten kokeessa. (esim. EI ole reputtanut :))
- Näyttää nörtiltä vahingossa / tahallaan / on oma tyyli.
- Istuu minun penkilläni.

No todellisuudessa en miellä itseäni nörtiksi (vaikka on mua siksi sanottu ja varmasti on jotain piirteitä, kuten rillit). Esimerkiksi tiedän ns. tavallista ihmistä enemmän koneista, mutta teille jään pahasti alakynteen :)

Varmasti löytyy myös paljon muita tilanteita joissa netti-kielioppia (joka huolestuttavasti leviää kuin syöpä myös biologiseen maailmaan) rikkomatta voi käyttää sanaa nörtti.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Thomazu
Active Member
Posts: 179
Joined: Tue Aug 28, 2007 7:28 am

Re: Offtopic

Post by Thomazu »

Itselläni ei ole oikein mitään käsitystä minkälainen on nörtti. En ole koskaan ajatellut ketään nörtiksi, itselläni tietotekniikan kokeesta tuli vaivainen 9 alkava numero ja todistukseen 10. Olen siis 8 luokalla.. "datis"??? En olekkaan aikaisemmin kuullut tuommoista :)
Image
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Offtopic

Post by Koodiapina »

Hyvää ystävänpäivää! Hankkikaa (uusia) ystäviä :)
EDIT:

\,,/ 200 viestiä spämmiä ja pätemistä \,,/

Pabnih
Newcomer
Posts: 34
Joined: Thu Sep 20, 2007 3:15 pm
Location: Hirvas

Re: Offtopic

Post by Pabnih »

Grandi wrote:Hyvää ystävänpäivää! Hankkikaa (uusia) ystäviä :)
Kyl ! Hyvää ystävänpäivää ((:
Raspful
Member
Posts: 83
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:40 pm
Location: Raisio
Contact:

Re: Offtopic

Post by Raspful »

Hyvää ystävänpäivää minunkin puolesta!

Grandi wrote:Hyvää ystävänpäivää! Hankkikaa (uusia) ystäviä :)
Toivottavasti kaikilta niitä nyt jo löytyy. :D
Tiimin kotisivut

Ydintuhon edistyminen:

Koodi=[70%]
Grafiikka=[60%]
Kentät=[40%]
Musiikki=[50%]
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Offtopic

Post by Myst!c »

Samoin hyvää ystävänpäivää kaikille! =)

Koko koulupäivä oli pelkkää ystävänpäivä hässäkkää. :P
Every Legend Has A Start!
Vouldenhaul
Active Member
Posts: 211
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:48 pm

Re: Offtopic

Post by Vouldenhaul »

Ystävänpäiviä vaa itse kullekin... :P
Some stories can't be told by words...
Some legends are meant to die...
Some bloodlines must come to an end...


Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Sneaking Out 12.06.2008
Eräs cb koodaaja
Active Member
Posts: 126
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: Offtopic

Post by Eräs cb koodaaja »

Juu hyvää ystävänpäivää kaikille. Toivottavasti kaikilla(nörteilläkin) on ystäviä.
EDIT:

Jee musta tuli memberi! 50 viestiä spämmiä!!

Tiimit ja tuotokset:
RE:Ydintuho
Drahtlose:Infernalisch, Pienet pelit
BulletStorm

Re: Offtopic

Post by BulletStorm »

Happy valentines day everybody!

Meillä oli joku halauspäivä, eli saatiin joka paperinen sydän johon kaikki, joita oot halannu laitto sit nimensä. Sit ku oli 30 nimee sai tikkarin.
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Offtopic

Post by Myst!c »

BulletStorm wrote:Happy valentines day everybody!

Meillä oli joku halauspäivä, eli saatiin joka paperinen sydän johon kaikki, joita oot halannu laitto sit nimensä. Sit ku oli 30 nimee sai tikkarin.
Meilläkin oli sama tosin eniten haleja kerännyt sai elokuvalipun. :)

Hehee voitin. xD Lintsasin tunnin ja kiersin luokat läpi. :P
Every Legend Has A Start!
Locked