Offtopic

Muu yhteisön välinen keskustelu.
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: Offtopic

Post by rami123 »

fl demo?
porzi
Active Member
Posts: 119
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:10 pm
Contact:

Re: Offtopic

Post by porzi »

Lmms: Ilmainen, melkein kuin fl... Linuxille, mutta uskoisin tuon kääntyvän melko vaivattomasti myös windowsin puolelle.
http://lmms.sourceforge.net/home.php
Voittoja viikkokisoissa: 3
http://fugufish.dy.fi/ | vanhat cb-pelini: http://porzi.arkku.net/old_games/
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: Offtopic

Post by rami123 »

kiitos, miten tuota käytetään? :)
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Offtopic

Post by Ruuttu »

Pari välikysymystä:

Jos yksi kilotavu (onko se kb vai Kb?) muutetaan byteiksi (tavuiksi 0-255), niin onko se nyt sitten 1000 tavua vai 1024?
Jos yksi megatavu (mb vaiko Mb?) mutetaan byteiksi (tavuiksi), niin onko se 1000*1000 vai 1024*1024 tavua?
Ja gigat?
(Ja terat)

Niissä tavuissa oli se ihme juttu, että yksi mega onkin 1024 eikä tuhat... Joten jos halutaan tallentaa kahden megan tiedosto, niin pitääkö koko määritellä 1000 vai 1024:n mukaan? Eli onko kaksi megaa kiintolevyllä 2000 vai 2048 tavua?
EDIT:

Kiitos, asia selvisi. :D

Last edited by Ruuttu on Sat Nov 22, 2008 9:02 pm, edited 1 time in total.
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Offtopic

Post by Ozcar »

Joo, tämä on vaikea aihe. Onneksi xkcd auttaa ;).
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Offtopic

Post by esa94 »

Ruuttu wrote:Pari välikysymystä:

Jos yksi kilotavu (onko se kb vai Kb?) muutetaan byteiksi (tavuiksi 0-255), niin onko se nyt sitten 1000 tavua vai 1024?
Jos yksi megatavu (mb vaiko Mb?) mutetaan byteiksi (tavuiksi), niin onko se 1000*1000 vai 1024*1024 tavua?
Ja gigat?
(Ja terat)

Niissä tavuissa oli se ihme juttu, että yksi mega onkin 1024 eikä tuhat... Joten jos halutaan tallentaa kahden megan tiedosto, niin pitääkö koko määritellä 1000 vai 1024:n mukaan? Eli onko kaksi megaa kiintolevyllä 2000 vai 2048 tavua?
Ei 2000 eikä 2048 tavua vaan kilotavua. Korjasin ajatusvirheesi.
Tavuina siis 1024*1024=1048576

Näin.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Offtopic

Post by Pettis »

Ruuttu wrote:Jos yksi kilotavu (onko se kb vai Kb?)
Ei kumpikaan. Englannin kielessä kilotavu (kilobyte) on kB, kilobitti (kilobit) on kb. Tuo k tulee ihan SI-järjestelmän etuliitteistä ja tarkoittaa siis tuhatta. K tarkoittaisi kai kelviniä.

Suomessa nuo vastaavat lyhenteet on kt kilotavulle ja kb kilobitille.

Noissa SI-järjestelmän merkinnöissä on se ongelma, että esimerkiksi k eli kilo tarkoittaa tuhannen sijaa 1024. Tämä on vain sopimus. Jotta noista merkitätapojen epäselvyyksistä päästäisiin eroon on rinnalle otettu käyttöön tietotekniikan maailman vastineet. Kilotavulle (kb englanniksi) vastine olisi kib jonka suhdeluku olisi siis tuo 1024. Nimeltään tämä on kibibit.

Noiden suhdelukujen erojen vuoksi esim. 500 Gigabitin kovalevy ei ole oikeasti 500-gigainen, vaan levyvalmistajat hyödyntävät härkisti tuota 1000 ja 1024:n eroa ja myyvät levyt pienemmän yksikön mukaan.

Lisää asiasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Offtopic

Post by Viltzu »

PixelScript
Kuvaskriptikieli

Njoo, aloitin tälläsen teon CB:llä muutama viikko sitten ja nyt alkaa hieman koodaus innostus hiipumaan, että laitanpas tästä nyt nykyisen version esille.
Saatan jatkaa tätä, jos tämä alkaa kiinnostaa joitakin. Noh, tämä on melko yksinkertainen, koska mukana on kuva, jossa on käytössä olevien merkkien värit.
Komennot ovat melkein samanlaiset kuin CB:ssä. Laitanpas ReadMesta jotain tähän. Huomasin ReadMessa "virheen", tummempaa harmaata käytetään välinä ja sillä erotellaan myös parametrit.
ReadMe wrote:Merkit.PNG:
Kuvasta löytyy merkkien värit.
Vaaleampaa harmaata käytetään merkkijonoissa välilyöntinä.
Tummempaa harmaata käytetään komentojen jälkeen välilyöntinä. (Ja parametrien erottajana, niinkuin sanoin.)
Katso komennoiden käytöstä alempaa
Harmaissa väreissä saattaa olla jotain vikaa. (En ymmärrä miten :S) Ettikää esimerkeistä harmaa jos ei toimi :P

Koodi.txt:
Tämä teksti tiedosto tulee kun ajat kuvan.
Tiedostosta näet selkokielisen koodin, ja niinpä virhe löytyy helpommin :)

Komennot:
Print, Text, Dot, Line, Box, Circle, DrawScreen, WaitKey, Wait, Repeat, Forever
Aivan, lataus tästä (Versio 0.2.5)
EDIT:

Lukekaa paketissa oleva ReadMe!
Ja kiitos vielä Grandille ideasta :)

Last edited by Viltzu on Mon Nov 24, 2008 5:31 pm, edited 1 time in total.
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Re: Offtopic

Post by Olwi »

Projektit-osioon?


Vittuku meinas jäädä mopokortin saaminen vasemman silmän näöstä kiinni. Sain mä sen luvan kumminki ;)
Huuda mun ip:tä!
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Offtopic

Post by Viltzu »

En laittanut projektit osioon, koska tämä taitaa jäädä tähän.. Ja tämähän oli melko pieni juttu?
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Offtopic

Post by Ozcar »

Ah, lumi. Täälä Helsingissäkin muutama kymmen senttiä, ja kaikki kauniin valkoista. Tulin juuri lumisotaa leikkimästä, siihen ei kyllä koskaan kyllästy. Ikuinen lapsi ftw ;).
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Offtopic

Post by Viltzu »

Joo, ei täällä keskisuomessakaan ole lunta paljon sen enempää kuin siellä Helsingissä ;D
Lunta oli täällä 15cm kuitenkin :P
=Joku=
Active Member
Posts: 184
Joined: Mon Aug 04, 2008 2:26 am

Re: Offtopic

Post by =Joku= »

Täällä 20cm vaan :( Olis teille kysymys. Onko Cb:llä tehty ohjelma joka menee Cb maksimitehojen luo? Onko Cb luotettavaa tehdä esim. 10-20e pelejä tai isoja projekteja(Siis niin isoja että!)?
*Poistunut foorumilta*
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Offtopic

Post by anttipanda »

=Joku= wrote:Täällä 20cm vaan :( Olis teille kysymys. Onko Cb:llä tehty ohjelma joka menee Cb maksimitehojen luo? Onko Cb luotettavaa tehdä esim. 10-20e pelejä tai isoja projekteja(Siis niin isoja että!)?
No ei CB:llä mitään isoja-isoja pelejä voi tehdä (lue 3D), mutta 2D-pelit ovatkin sitten vain omista taidoista kiinni. Hienon 2D-pelin teko ei ole ollut enää vuosiin konetehoista kiinni, vaan omista taidoista ;)
OoO
Wolfman
Newcomer
Posts: 37
Joined: Sat Apr 12, 2008 9:43 pm

Re: Offtopic

Post by Wolfman »

=Joku= wrote:Täällä 20cm vaan :( Olis teille kysymys. Onko Cb:llä tehty ohjelma joka menee Cb maksimitehojen luo? Onko Cb luotettavaa tehdä esim. 10-20e pelejä tai isoja projekteja(Siis niin isoja että!)?
Kannattaa muistaa, että tällä hetkellä Coolbasicissa ei tietääkseni ole grafiikkakiihdytystä. Kaikki kuvanpiirto jätetään prosessorille.
Isoja projekteja voi kuitenkin tehdä, mutta siihen tarvitsee jaksamista, taitoa ja kärsivällisyyttä.

Muuten, onko tapaa mitenkään salata pelin tarvitsemia grafiikka-tiedostoja?

20-30 cm lunta :/
Image
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Offtopic

Post by KillBurn »

Wolfman wrote:
=Joku= wrote:Täällä 20cm vaan :( Olis teille kysymys. Onko Cb:llä tehty ohjelma joka menee Cb maksimitehojen luo? Onko Cb luotettavaa tehdä esim. 10-20e pelejä tai isoja projekteja(Siis niin isoja että!)?
Kannattaa muistaa, että tällä hetkellä Coolbasicissa ei tietääkseni ole grafiikkakiihdytystä. Kaikki kuvanpiirto jätetään prosessorille.
Isoja projekteja voi kuitenkin tehdä, mutta siihen tarvitsee jaksamista, taitoa ja kärsivällisyyttä.

Muuten, onko tapaa mitenkään salata pelin tarvitsemia grafiikka-tiedostoja?

20-30 cm lunta :/
Tiedostot voi kryptata CB:n omalla funktiolla(Decrypt/Encrypt) tai Marcoderin resource ohjelmalla onnistuu Paremmin.Josko joku voisi uppia sen tänne?
Sumu Games: Sam, Ur eye!
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Offtopic

Post by Ruuttu »

Wolfman wrote:Muuten, onko tapaa mitenkään salata pelin tarvitsemia grafiikka-tiedostoja?
No ainahan voit vaikka kehittää oman kuvaformaattisi. Eräs vanha kikka on ottaa esim. .bmp kuva ja muuttaa päätteeksi .jpeg tai .img. Tämä tosin ei tehoa ns. edistyneisiin käyttäjiin.
EDIT:

Encryptin/Decryptin käyttäminen on ehkä vähän "hankalaa", ko. komento on hieman hidas, ja kuvatiedosto pitää decryptata jonnekkin ennenkuin sen voi ladata. Suosittelen mieluummin Repeat - Readbyte - Until EOF -rutiinia, joka lukee värit jostain tiedostosta... Nopeudesta en tiedä...

Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Offtopic

Post by Ozcar »

Kuulkaas, nyt laittoi fysiikan kirja näennäistä paradoksia peliin (tai olen liian väsynyt ajattelemaan järkevästi). Mutta kuitenkin, mikä mitattava suure aikaansaa painovoiman tai vaikuttaa sen suuruuteen, vai onko kyseinen 9,81 m/s^2 vain olemassa kaikille objekteille painosta, muodosta, sukupuolesta tahi rodusta riippumatta? Massa kun tuntuu ah-niin-järkevältä suureelta ainakin jonkin osa-alueen laskemisessa, mutta kun ymmärrykseni valossa myös fotonit kokevat painovoimaa.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Offtopic

Post by temu92 »

Joo, tuo 9,81 m/s^2 on maan painovoiman aiheuttama kiihtyvyys. Siitä ei pääse yli, ali eikä ympäri. Sitten taas ilmanvastus ja muut asiat vaikuttaa siihen mitä se lopullinen kiihtyvyys todellisuudessa tulee olemaan.
otto90x
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
Location: Lapinjärvi, Finland
Contact:

Satunnaisuus

Post by otto90x »

Olen pohtinut että kuinka satunnaista satunnaisuus onkaan, siis näin tietokonemaailmassa.

Ajatellaan että pyydetään tietokonetta arpomaan lukuja väliltä 0-1024 ja aina kun luku tulee annetaan kyseiselle luvulle yksi piste. Jos tietokone olisi täysin satunnainen saisivatko kaikki luvut lopulta yhtä monta pistettä?

Voiko pistejakaumasta tehdä tasaista kuitenkaan hävittämättä nopeutta tai satunnaisuutta?

Tässä vielä testikoodi.

Code: Select all

SCREEN 1024,768

Const numbers = 1024

Dim TAULUKKO(numbers) As Integer

SetWindow "Randtesti 0-1024"

draw=1

Repeat 

    i=i+1

    luku=Rand(0,numbers)
    
    taulukko(luku)=taulukko(luku)+1
    
    If draw Then Color (luku/4),255-(luku/8),0 : Dot luku,ScreenHeight()-taulukko(luku)
        
    If KeyHit(cbkeyspace) Then draw = Not draw 

    If (i Mod 10000 )=0 Then DrawScreen OFF

Until taulukko(luku)=768

DrawScreen OFF

diff#=0.0
Minim=768

For i=0 To numbers
    If taulukko(i)<Minim Then Minim=taulukko(i)
    diff#=diff#+Float(taulukko(i))
Next i

diff#=diff#/Float(numbers)

Color cbwhite

Print "Pienin arvo: "+Str(minim)

Print "Keskiarvo: "+Str(diff#)

Print "Suurin arvo: "+768

WaitKey
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Locked