Offtopic
Re: Offtopic
fl demo?
Re: Offtopic
Lmms: Ilmainen, melkein kuin fl... Linuxille, mutta uskoisin tuon kääntyvän melko vaivattomasti myös windowsin puolelle.
http://lmms.sourceforge.net/home.php
http://lmms.sourceforge.net/home.php
Voittoja viikkokisoissa: 3
http://fugufish.dy.fi/ | vanhat cb-pelini: http://porzi.arkku.net/old_games/
http://fugufish.dy.fi/ | vanhat cb-pelini: http://porzi.arkku.net/old_games/
Re: Offtopic
kiitos, miten tuota käytetään?
Re: Offtopic
Pari välikysymystä:
Jos yksi kilotavu (onko se kb vai Kb?) muutetaan byteiksi (tavuiksi 0-255), niin onko se nyt sitten 1000 tavua vai 1024?
Jos yksi megatavu (mb vaiko Mb?) mutetaan byteiksi (tavuiksi), niin onko se 1000*1000 vai 1024*1024 tavua?
Ja gigat?
(Ja terat)
Niissä tavuissa oli se ihme juttu, että yksi mega onkin 1024 eikä tuhat... Joten jos halutaan tallentaa kahden megan tiedosto, niin pitääkö koko määritellä 1000 vai 1024:n mukaan? Eli onko kaksi megaa kiintolevyllä 2000 vai 2048 tavua?
Jos yksi kilotavu (onko se kb vai Kb?) muutetaan byteiksi (tavuiksi 0-255), niin onko se nyt sitten 1000 tavua vai 1024?
Jos yksi megatavu (mb vaiko Mb?) mutetaan byteiksi (tavuiksi), niin onko se 1000*1000 vai 1024*1024 tavua?
Ja gigat?
(Ja terat)
Niissä tavuissa oli se ihme juttu, että yksi mega onkin 1024 eikä tuhat... Joten jos halutaan tallentaa kahden megan tiedosto, niin pitääkö koko määritellä 1000 vai 1024:n mukaan? Eli onko kaksi megaa kiintolevyllä 2000 vai 2048 tavua?
EDIT:
Kiitos, asia selvisi.
Last edited by Ruuttu on Sat Nov 22, 2008 9:02 pm, edited 1 time in total.
Re: Offtopic
Joo, tämä on vaikea aihe. Onneksi xkcd auttaa .
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Re: Offtopic
Ei 2000 eikä 2048 tavua vaan kilotavua. Korjasin ajatusvirheesi.Ruuttu wrote:Pari välikysymystä:
Jos yksi kilotavu (onko se kb vai Kb?) muutetaan byteiksi (tavuiksi 0-255), niin onko se nyt sitten 1000 tavua vai 1024?
Jos yksi megatavu (mb vaiko Mb?) mutetaan byteiksi (tavuiksi), niin onko se 1000*1000 vai 1024*1024 tavua?
Ja gigat?
(Ja terat)
Niissä tavuissa oli se ihme juttu, että yksi mega onkin 1024 eikä tuhat... Joten jos halutaan tallentaa kahden megan tiedosto, niin pitääkö koko määritellä 1000 vai 1024:n mukaan? Eli onko kaksi megaa kiintolevyllä 2000 vai 2048 tavua?
Tavuina siis 1024*1024=1048576
Näin.
Re: Offtopic
Ei kumpikaan. Englannin kielessä kilotavu (kilobyte) on kB, kilobitti (kilobit) on kb. Tuo k tulee ihan SI-järjestelmän etuliitteistä ja tarkoittaa siis tuhatta. K tarkoittaisi kai kelviniä.Ruuttu wrote:Jos yksi kilotavu (onko se kb vai Kb?)
Suomessa nuo vastaavat lyhenteet on kt kilotavulle ja kb kilobitille.
Noissa SI-järjestelmän merkinnöissä on se ongelma, että esimerkiksi k eli kilo tarkoittaa tuhannen sijaa 1024. Tämä on vain sopimus. Jotta noista merkitätapojen epäselvyyksistä päästäisiin eroon on rinnalle otettu käyttöön tietotekniikan maailman vastineet. Kilotavulle (kb englanniksi) vastine olisi kib jonka suhdeluku olisi siis tuo 1024. Nimeltään tämä on kibibit.
Noiden suhdelukujen erojen vuoksi esim. 500 Gigabitin kovalevy ei ole oikeasti 500-gigainen, vaan levyvalmistajat hyödyntävät härkisti tuota 1000 ja 1024:n eroa ja myyvät levyt pienemmän yksikön mukaan.
Lisää asiasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix
Re: Offtopic
PixelScript
Kuvaskriptikieli
Njoo, aloitin tälläsen teon CB:llä muutama viikko sitten ja nyt alkaa hieman koodaus innostus hiipumaan, että laitanpas tästä nyt nykyisen version esille.
Saatan jatkaa tätä, jos tämä alkaa kiinnostaa joitakin. Noh, tämä on melko yksinkertainen, koska mukana on kuva, jossa on käytössä olevien merkkien värit.
Komennot ovat melkein samanlaiset kuin CB:ssä. Laitanpas ReadMesta jotain tähän. Huomasin ReadMessa "virheen", tummempaa harmaata käytetään välinä ja sillä erotellaan myös parametrit.
Kuvaskriptikieli
Njoo, aloitin tälläsen teon CB:llä muutama viikko sitten ja nyt alkaa hieman koodaus innostus hiipumaan, että laitanpas tästä nyt nykyisen version esille.
Saatan jatkaa tätä, jos tämä alkaa kiinnostaa joitakin. Noh, tämä on melko yksinkertainen, koska mukana on kuva, jossa on käytössä olevien merkkien värit.
Komennot ovat melkein samanlaiset kuin CB:ssä. Laitanpas ReadMesta jotain tähän. Huomasin ReadMessa "virheen", tummempaa harmaata käytetään välinä ja sillä erotellaan myös parametrit.
Aivan, lataus tästä (Versio 0.2.5)ReadMe wrote:Merkit.PNG:
Kuvasta löytyy merkkien värit.
Vaaleampaa harmaata käytetään merkkijonoissa välilyöntinä.
Tummempaa harmaata käytetään komentojen jälkeen välilyöntinä. (Ja parametrien erottajana, niinkuin sanoin.)
Katso komennoiden käytöstä alempaa
Harmaissa väreissä saattaa olla jotain vikaa. (En ymmärrä miten :S) Ettikää esimerkeistä harmaa jos ei toimi
Koodi.txt:
Tämä teksti tiedosto tulee kun ajat kuvan.
Tiedostosta näet selkokielisen koodin, ja niinpä virhe löytyy helpommin
Komennot:
Print, Text, Dot, Line, Box, Circle, DrawScreen, WaitKey, Wait, Repeat, Forever
EDIT:
Lukekaa paketissa oleva ReadMe!
Ja kiitos vielä Grandille ideasta
Last edited by Viltzu on Mon Nov 24, 2008 5:31 pm, edited 1 time in total.
Re: Offtopic
Projektit-osioon?
Vittuku meinas jäädä mopokortin saaminen vasemman silmän näöstä kiinni. Sain mä sen luvan kumminki
Vittuku meinas jäädä mopokortin saaminen vasemman silmän näöstä kiinni. Sain mä sen luvan kumminki
Huuda mun ip:tä!
Re: Offtopic
En laittanut projektit osioon, koska tämä taitaa jäädä tähän.. Ja tämähän oli melko pieni juttu?
Re: Offtopic
Ah, lumi. Täälä Helsingissäkin muutama kymmen senttiä, ja kaikki kauniin valkoista. Tulin juuri lumisotaa leikkimästä, siihen ei kyllä koskaan kyllästy. Ikuinen lapsi ftw ;).
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Re: Offtopic
Joo, ei täällä keskisuomessakaan ole lunta paljon sen enempää kuin siellä Helsingissä ;D
Lunta oli täällä 15cm kuitenkin
Lunta oli täällä 15cm kuitenkin
Re: Offtopic
Täällä 20cm vaan Olis teille kysymys. Onko Cb:llä tehty ohjelma joka menee Cb maksimitehojen luo? Onko Cb luotettavaa tehdä esim. 10-20e pelejä tai isoja projekteja(Siis niin isoja että!)?
*Poistunut foorumilta*
-
- Active Member
- Posts: 248
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
- Location: Oulu
Re: Offtopic
No ei CB:llä mitään isoja-isoja pelejä voi tehdä (lue 3D), mutta 2D-pelit ovatkin sitten vain omista taidoista kiinni. Hienon 2D-pelin teko ei ole ollut enää vuosiin konetehoista kiinni, vaan omista taidoista=Joku= wrote:Täällä 20cm vaan Olis teille kysymys. Onko Cb:llä tehty ohjelma joka menee Cb maksimitehojen luo? Onko Cb luotettavaa tehdä esim. 10-20e pelejä tai isoja projekteja(Siis niin isoja että!)?
OoO
Re: Offtopic
Kannattaa muistaa, että tällä hetkellä Coolbasicissa ei tietääkseni ole grafiikkakiihdytystä. Kaikki kuvanpiirto jätetään prosessorille.=Joku= wrote:Täällä 20cm vaan :( Olis teille kysymys. Onko Cb:llä tehty ohjelma joka menee Cb maksimitehojen luo? Onko Cb luotettavaa tehdä esim. 10-20e pelejä tai isoja projekteja(Siis niin isoja että!)?
Isoja projekteja voi kuitenkin tehdä, mutta siihen tarvitsee jaksamista, taitoa ja kärsivällisyyttä.
Muuten, onko tapaa mitenkään salata pelin tarvitsemia grafiikka-tiedostoja?
20-30 cm lunta :/
Re: Offtopic
Tiedostot voi kryptata CB:n omalla funktiolla(Decrypt/Encrypt) tai Marcoderin resource ohjelmalla onnistuu Paremmin.Josko joku voisi uppia sen tänne?Wolfman wrote:Kannattaa muistaa, että tällä hetkellä Coolbasicissa ei tietääkseni ole grafiikkakiihdytystä. Kaikki kuvanpiirto jätetään prosessorille.=Joku= wrote:Täällä 20cm vaan Olis teille kysymys. Onko Cb:llä tehty ohjelma joka menee Cb maksimitehojen luo? Onko Cb luotettavaa tehdä esim. 10-20e pelejä tai isoja projekteja(Siis niin isoja että!)?
Isoja projekteja voi kuitenkin tehdä, mutta siihen tarvitsee jaksamista, taitoa ja kärsivällisyyttä.
Muuten, onko tapaa mitenkään salata pelin tarvitsemia grafiikka-tiedostoja?
20-30 cm lunta :/
Sumu Games: Sam, Ur eye!
Re: Offtopic
No ainahan voit vaikka kehittää oman kuvaformaattisi. Eräs vanha kikka on ottaa esim. .bmp kuva ja muuttaa päätteeksi .jpeg tai .img. Tämä tosin ei tehoa ns. edistyneisiin käyttäjiin.Wolfman wrote:Muuten, onko tapaa mitenkään salata pelin tarvitsemia grafiikka-tiedostoja?
EDIT:
Encryptin/Decryptin käyttäminen on ehkä vähän "hankalaa", ko. komento on hieman hidas, ja kuvatiedosto pitää decryptata jonnekkin ennenkuin sen voi ladata. Suosittelen mieluummin Repeat - Readbyte - Until EOF -rutiinia, joka lukee värit jostain tiedostosta... Nopeudesta en tiedä...
Re: Offtopic
Kuulkaas, nyt laittoi fysiikan kirja näennäistä paradoksia peliin (tai olen liian väsynyt ajattelemaan järkevästi). Mutta kuitenkin, mikä mitattava suure aikaansaa painovoiman tai vaikuttaa sen suuruuteen, vai onko kyseinen 9,81 m/s^2 vain olemassa kaikille objekteille painosta, muodosta, sukupuolesta tahi rodusta riippumatta? Massa kun tuntuu ah-niin-järkevältä suureelta ainakin jonkin osa-alueen laskemisessa, mutta kun ymmärrykseni valossa myös fotonit kokevat painovoimaa.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Re: Offtopic
Joo, tuo 9,81 m/s^2 on maan painovoiman aiheuttama kiihtyvyys. Siitä ei pääse yli, ali eikä ympäri. Sitten taas ilmanvastus ja muut asiat vaikuttaa siihen mitä se lopullinen kiihtyvyys todellisuudessa tulee olemaan.
-
- Advanced Member
- Posts: 349
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
- Location: Lapinjärvi, Finland
- Contact:
Satunnaisuus
Olen pohtinut että kuinka satunnaista satunnaisuus onkaan, siis näin tietokonemaailmassa.
Ajatellaan että pyydetään tietokonetta arpomaan lukuja väliltä 0-1024 ja aina kun luku tulee annetaan kyseiselle luvulle yksi piste. Jos tietokone olisi täysin satunnainen saisivatko kaikki luvut lopulta yhtä monta pistettä?
Voiko pistejakaumasta tehdä tasaista kuitenkaan hävittämättä nopeutta tai satunnaisuutta?
Tässä vielä testikoodi.
Ajatellaan että pyydetään tietokonetta arpomaan lukuja väliltä 0-1024 ja aina kun luku tulee annetaan kyseiselle luvulle yksi piste. Jos tietokone olisi täysin satunnainen saisivatko kaikki luvut lopulta yhtä monta pistettä?
Voiko pistejakaumasta tehdä tasaista kuitenkaan hävittämättä nopeutta tai satunnaisuutta?
Tässä vielä testikoodi.
Code: Select all
SCREEN 1024,768
Const numbers = 1024
Dim TAULUKKO(numbers) As Integer
SetWindow "Randtesti 0-1024"
draw=1
Repeat
i=i+1
luku=Rand(0,numbers)
taulukko(luku)=taulukko(luku)+1
If draw Then Color (luku/4),255-(luku/8),0 : Dot luku,ScreenHeight()-taulukko(luku)
If KeyHit(cbkeyspace) Then draw = Not draw
If (i Mod 10000 )=0 Then DrawScreen OFF
Until taulukko(luku)=768
DrawScreen OFF
diff#=0.0
Minim=768
For i=0 To numbers
If taulukko(i)<Minim Then Minim=taulukko(i)
diff#=diff#+Float(taulukko(i))
Next i
diff#=diff#/Float(numbers)
Color cbwhite
Print "Pienin arvo: "+Str(minim)
Print "Keskiarvo: "+Str(diff#)
Print "Suurin arvo: "+768
WaitKey
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.