Offtopic

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Locked
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Offtopic

Post by Koodiapina »

Koodaaja: Noh, täytyy varmaan vaihtaa lahkoon, jossa ei ole näin pahoja ihmisiä. Kun 90% tuntemistani luterilaisista ovat kyllä kaikkea muuta kuin uskovaisia. Esim. luokkalaiseni tekivät pilkkavideon Jeesuksesta, mikä oli kaikkein törkeintä.
Makesmi
Newcomer
Posts: 19
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:42 pm
Location: Rautalampi

Re: Offtopic

Post by Makesmi »

temu92 wrote:Tiedä sitten paljonko täällä olevista on uskovaisia mutta sanompahan kuitenkin. Viime lauantaina kävin kasteella :P
Mahtavaa! Itse kävin viime syksynä kasteella.
For x=0 To 10000
If x Mod 10 Then Box +(((x Mod 10)*200+x/10)Mod 778-389),+(((x Mod 10)*200+x/10)Mod 586-293),9,9 Else DrawScreen
Next x
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Offtopic

Post by anttipanda »

Grandi wrote:Koodaaja: Noh, täytyy varmaan vaihtaa lahkoon, jossa ei ole näin pahoja ihmisiä. Kun 90% tuntemistani luterilaisista ovat kyllä kaikkea muuta kuin uskovaisia. Esim. luokkalaiseni tekivät pilkkavideon Jeesuksesta, mikä oli kaikkein törkeintä.
Eipä tuo ihmisen pahuus ole lahkosta kiinni, se tulee ihan sisältä päin. Melkolailla samanlaista menoa se on missä tahansa uskontoryhmässä jossa uskonto periytyy.

On hassua että "uskonnollisuutta" harjoitetaan suurissa ryhmittymissä. Sanonta "joukossa tyhmyys tiivistyy" pätee erittäin hyvin siinä mielessä, että vahvasti ideologisessa yhteisössä yksilö helposti unohtaa itsensä (I&I) ja muuttuu ennenkaikkea vain yhteisönsä jäseneksi. Tällöin pelkät yhteisön normit (tai vääristyneet sellaiset) toimivat päävaikuttimina, eikä omalle harkinnalle eikä näkemiselle jätetä sijaa. Vaikka uskonnollisuus on puhtaimmillaan sitä, että ihminen yksin tuntee ykseyden ja yhteyden. Yhteisöt ovat toki tärkeitä ja niiden pitäisi antaa jokaiselle yksilölle käsityksen oikeasta ja väärästä, eli siitä mitä valintoja yksilön täytyy tehdä toteuttaakseen "hyvän elämän" periaatteita (jotka yhteisö on itse määrittänyt) ja antaa kanssaihmisille samat mahdollisuudet. Yleensä vain ihminen unohtaa oman osansa (joka on yksi yksilö Luojan silmien alla) ja alkaa toteuttamaan pelkästään yhteisönsä ruokkimiseen liittyvää toimintaa ja itse uskonnollisen yhteisön perimmäinen tarkoitus jää taka-alalle. Äärimmäisissä tapauksissa tämä "yhteisen edun" tavoittelu johtaa väkivaltaiseen käyttäytymiseen, kun yhteisön ideologia on korvannut yksilöideologian; yhteisöideologia usein suorastaan huutaa poistamaan muut yhteisöt kartalta, vaikka sotimalla härskisti omia periaatteitaan vastaan.

Ja pahuudesta. Ihminen on loppujen lopulta kuitenkin melkolailla yksin. Tai sanoisinko kaksin. Itse ja Jumala. Pahuus on sitä, kun ihminen alkaa rikkomaan noiden periaatteita vastaan. Eikä se tule mistään "helvetistä" eikä "saatanasta", ne ovat vain syntipukkeja ja pelotuskeinoja. Syyllinen, jos joku, on aina yksilö itse. Jokainen voi aina valita tekeekö oikein vai väärin. Vaikka yhteisö asettaa normeja joiden mukaan se tuomitsee ihmisen hyväksi tai pahaksi, ei yhteiskunnan paine voi pakottaa sotimaan tärkeämpiä lakeja vastaan.
OoO
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Offtopic

Post by Jonez »

Grandi wrote:Montakohan prosenttia kasteen saaneista joutuukaan helvettiin? Hassua, että monet jotka pilkkaa Jumalaa ja tekevät pahaa, kehtaavat kuulua kirkkoon. Eivätkä he kadu tekojaan vaan jatkavat minkä kerkeävät. Onneks tää otetaan huomioon viimesellä tuomiolla ja paha saa palkkansa.
Kyllä, jokainen ihminen joka ei ajattele Lutherin tavoin on Saatanan kätyri.

Ikuisuus, maistelkaapas käsitettä. Joskus tulee fiilis ettei ihmiset oikein tajua sitä. Oletetaan että joku ihminen tulisi ja tekisi teidän perheellenne niin pahoja asioita kuin voitte kuvitella. Olisitteko valmis heittämään tämän henkilön helvettiin, ikuisuuden ajaksi? Tietenkin. Jokainen normaali ihminen kykenisi siihen. Mutta entä kun annatte ajan kulua, surun hälvetä, niin että kykenisitte taas ajattelemaan asioita rationaalisesti. Tuomitsisitteko tämän henkilön, jos teillä olisi valta, ikuiseen kärsimylseen? Henkilön, joka ei voinut luonnolleen muuta, henkilön joka oli tuomittu perimään ne geenit mitkä sai, tuomittu oppimaan juuri siitä ympäristöstä missä eli. Eikö pari, tai ehkä parisataa vuotta kärsimystä riittäisi opetukseksi? Ei. Ottakaamme Raamatusta mallia. Jumala, kaikkivoipainen, täydellisen hyvä olento joka rakastaa meitä jokaista puutteistamme huolimatta, tuomitsisi hänen ikuiseen, iänkaikkiseen, loputtomaan, ainiaasen kärsimykseen. Helvetissä ei ole elävien olentojen siunausta, parasta ystävää, kuolemaa.

Oli sitten Jumalaa tai ei, niin helvetti on, omasta mielestäni, naurettava, keskiaikainen ajatus.

Muita mielipiteitä en omista uskomuksistani ilmaise. Maailmassa on uskontoja yhtä paljon kuin ihmisiä. Tosin uskonto on väittelyissä yksi mieliaiheistani; jokainen ei voi muuta kuin hävitä.

Edit. Lisäsin quoten johon viesti enimmäkseen vastasi.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Wolfman
Newcomer
Posts: 37
Joined: Sat Apr 12, 2008 9:43 pm

Re: Offtopic

Post by Wolfman »

Jonez wrote: Kyllä, jokainen ihminen joka ei ajattele Lutherin tavoin on Saatanan kätyri.

Ikuisuus, maistelkaapas käsitettä. Joskus tulee fiilis ettei ihmiset oikein tajua sitä. Oletetaan että joku ihminen tulisi ja tekisi teidän perheellenne niin pahoja asioita kuin voitte kuvitella. Olisitteko valmis heittämään tämän henkilön helvettiin, ikuisuuden ajaksi? Tietenkin. Jokainen normaali ihminen kykenisi siihen. Mutta entä kun annatte ajan kulua, surun hälvetä, niin että kykenisitte taas ajattelemaan asioita rationaalisesti. Tuomitsisitteko tämän henkilön, jos teillä olisi valta, ikuiseen kärsimylseen? Henkilön, joka ei voinut luonnolleen muuta, henkilön joka oli tuomittu perimään ne geenit mitkä sai, tuomittu oppimaan juuri siitä ympäristöstä missä eli. Eikö pari, tai ehkä parisataa vuotta kärsimystä riittäisi opetukseksi? Ei. Ottakaamme Raamatusta mallia. Jumala, kaikkivoipainen, täydellisen hyvä olento joka rakastaa meitä jokaista puutteistamme huolimatta, tuomitsisi hänen ikuiseen, iänkaikkiseen, loputtomaan, ainiaasen kärsimykseen. Helvetissä ei ole elävien olentojen siunausta, parasta ystävää, kuolemaa.

Oli sitten Jumalaa tai ei, niin helvetti on, omasta mielestäni, naurettava, keskiaikainen ajatus.

Muita mielipiteitä en omista uskomuksistani ilmaise. Maailmassa on uskontoja yhtä paljon kuin ihmisiä. Tosin uskonto on väittelyissä yksi mieliaiheistani; jokainen ei voi muuta kuin hävitä.

Edit. Lisäsin quoten johon viesti enimmäkseen vastasi.
Amen.
Tämä on minunkin mielipiteeni, helvetti on vain mielestäni pelote. Koko konsepti tuntuu typerältä.
Image
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Offtopic

Post by anttipanda »

Jonez wrote:Tosin uskonto on väittelyissä yksi mieliaiheistani; jokainen ei voi muuta kuin hävitä.
Eli häviät mielelläsi, vai :D
OoO
nevssons
Devoted Member
Posts: 503
Joined: Sun Jan 13, 2008 5:02 pm

Re: Offtopic

Post by nevssons »

Lapsikaste on aika turha sakramentti, koska konfirmaatiossahan vasta tullaan virallisesti uskovaiseksi!
Koodarina kohtalainen, henkilönä vittumainen
Image
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: Offtopic

Post by atomimalli »

Grandi wrote:Montakohan prosenttia kasteen saaneista joutuukaan helvettiin? Hassua, että monet jotka pilkkaa Jumalaa ja tekevät pahaa, kehtaavat kuulua kirkkoon. Eivätkä he kadu tekojaan vaan jatkavat minkä kerkeävät. Onneks tää otetaan huomioon viimesellä tuomiolla ja paha saa palkkansa.
Kaste ja lapsikaste on kuitenkin syytä erottaa. Kasteesta puhutaan raamatussa paljon - lapsikasteesta ei kertaakaan, ainakaan nykyisessä muodossa(koko perheen kastaminen kerralla kyllä löytyy raamatusta).
Vanhempana kastamisesta tekee erityisen se että siihen vaikuttaa oma päätös. Lapsikaste taas on tavallaan vain muodollisuus joka ei vaikuta ihmisen elämään jälkeenpäin mitenkään.
Näissä kysymyksissä minä henkilökohtaisesti en ota lapsikastetta huomioon koska vauvoilla ei ole mitään mahdollisuutta kieltäytyä siitä. Täytyy sanoa ettei silti kaikki kastetuista pääse taivaaseen eikä kastamattomuus ole sille este.

Minä menin kateelle 7-9 vuotiaana koska halusin ja uskoin Jeesukseen ja uskon yhä. Minulle tehtiin myös lapsikaste mutta minulle se ei merkitse mitään kun ei sitä edes voi muistaa.

EDIT:

Tätä nykyä kuulun luterialaiseen kirkkoon vaikka käynkin varsinaisesti vain vapaissa seurakunnissa, siitä syystä että sieltä saan enemmän irti.

koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic

Post by koodaaja »

nevssons wrote:Lapsikaste on aika turha sakramentti, koska konfirmaatiossahan vasta tullaan virallisesti uskovaiseksi!
Konfirmaatiossa ihminen tulee kirkon täysivaltaiseksi jäseneksi - ja lapsena saatu kaste vahvistetaan. Ei ainakaan meidän luokalla (yhtä vaille kaikki riparin käyneitä ja konfirmoituja) ole turhan montaa uskovaista, tai aika hyvin piilottelevat asiaa.

Mitä kummaa, järkevää keskustelua offtopic-ketjussa :o

Mutta Jonez, selventäisitkö hieman. Jos helvettiä ei ole, onko taivastakaan?

EDIT: Maalaisjärjellä ajateltuna tämä lapsikaste lienee jäänne ajalta, jolloin uskottiin vielä pahoihin henkiin yms., joilta kaste suojasi. ( Eikä mikään sinänsä estä uskomasta pahoihiin henkiin nytkään. )
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Offtopic

Post by anttipanda »

koodaaja wrote:Jos helvettiä ei ole, onko taivastakaan?
Ei täydellisen pahuuden poissaolo sulje pois täydellistä oikeutta. Joku voisi kumota tämän väittämän vetoamalla kaiken tasapainoon, mutta kumoan sen sanomalla että Jah itse on tasapaino, ja kaikki mitä tapahtuu kääntyy eittämättä Hänen kunniakseen ;) Eli ilman muuta on olemassa, tai on oleva olemassa. Armageddon-ajalla sen sitten näemme.
OoO
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Offtopic

Post by Jonez »

No, jos on Jumala, täydellisen hyvä olento, niin luulisi että lopulta Hän päästäisi meidät täydelliseen paikkaan, taivaaseen. En voi uskoa että tämä olento heittäisi Hitleriäkään helvettiin. Kiirastulen luulisi riittävän.

Henkilökohtasesti en usko Jumalaan, taivaaseen tai helvettiin. Silti kuulun kirkkoon. Uskoni Jumalaan katosi kun rupesin lukemaan Raamattua :).

Edit. Ja lapsikaste oli ehkä enemmänkin älyttömän suuren lapsikuolleisuuden takia. Kastamattomat kun eivät päässeet taivaaseen.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Offtopic

Post by anttipanda »

Jonez wrote:No, jos on Jumala, täydellisen hyvä olento, niin luulisi että lopulta Hän päästäisi meidät täydelliseen paikkaan, taivaaseen.
Kuka täydellisen hyvästä olennosta on puhunut ;) Hyvyys ja pahuus ovat käsitteinä aikalailla inhimillisiä, eivätkä kuvasta totuutta vaan sitä miten se sattuu sopimaan kulttuurin normeihin.
OoO
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Offtopic

Post by Awaclus »

nevssons wrote:Lapsikaste on aika turha sakramentti, koska konfirmaatiossahan vasta tullaan virallisesti uskovaiseksi!
Eipäs vaan juuri tärkeä. Muuten olisin saanut uskonnon kokeesta yhden pisteen vähemmän!
Jonez wrote:Uskoni Jumalaan katosi kun rupesin lukemaan Raamattua :).
Juu, suurin todiste siihen, että Jumalaa ei ole, on se, mitä kaikkea Raamattu väittää tapahtuneen. Mutta kuka väittää että Raamattu on oikeassa? Minä kyllä uskon Jumalaan, Raamattu on ihmisten oma keksintö.
Grandi wrote:Noh, täytyy varmaan vaihtaa lahkoon, jossa ei ole näin pahoja ihmisiä.
Perustetaankin sitten lahko, jossa uskotaan Jumalan lisäksi muinaiskreikkalaisiin jumaliin. Koska en usko tuollaisen lahkon saavan kovin suurta menestystä, säästyttäisiinpähän ilkeiltä ihmisiltä.
Grandi wrote:luokkalaiseni tekivät pilkkavideon Jeesuksesta, mikä oli kaikkein törkeintä.
Tekisi mieli nähdä tuo video, sillä olen sitä mieltä, että kaikki huumori ei ole rienausta. Sitten kun mennään sille asteelle, missä mainostetaan Jeesuksen Veri - nimistä shampoota (virsi 498, säkeistö 4), niin sitten olen sitä mieltä että kyseiset ihmiset pitäisi julistaa katolisen kirkon tapaan pannaan. Taisin muuten itsellenikin tehdä juuri niin o_O
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Offtopic

Post by SPuntte »

Hohoi! Kumma juttu, että täällä välillä on jotain järkevääkin asiaa.

Täytyypä tunnustaa, että tämä ketju laittoi ennäkkoluuloni selkä seinää vasten. Kuvittelin nimittäin, ettei nykyajan nuorten harmaa massa ole uskonnollista porukkaa.

Itse en todellakaan ole uskonnollinen tai saati sitten usko esimerkiksi kristinuskon aatteisiin mutten todellakaan näe mitään väärää olla uskovainen. Monimuotoisuus on hyväksi. Sitäpaitsi kuulun edelleen evankelisluterilaiseen kirkkoon. Niin kauan kuin kukaan ei ala tuputtamaan minulle uskontoaan/uskomuksiaan absoluuttisena ja ainoana, olen ihan tyytyväinen ja kunnioitan ihmisten mielipiteitä. Useat uskonnot valitettavasti tuntuvat harrastavan juuri tätä tuputtamista ja muun kieltämistä saatanallisena.

Luotan tieteen voimaan! Fysiikka ja kemia selittävät maailman rakenteen ja rakenteiden väliset vuorovaikutukset. Niitä voisi verrata ojelmointikielten ASMiin ja C++:n. Tehokkaita mutta monimutkaisia. Korkeamman tason kieliä taas edustavat muut luonnontieteet kuten maantieto tai biologia. Psykologia selittää ihmisten ja hieman uidenkin näennäisesti älyllisten olentojen käyttäytymistä.

Toisaalta on todettava, että olen useasti joutunut huomaamaan, miten mahdottoman monimuotoinen ja monimutkainen maailmamme on. Ihmisen luomat matematiikkaan ja logiikkaan pohjautuvat mallit ovat loppujen lopuksi vain rajuja yksinkertaistuksia. Tämä siis tarkoittaa, että nopanheitto ei ole arpomista, satunnaisuutta, vaan nopanheiton ympäristön olosuhteita on vain käytännössä äärettömän monta erilaista, jolloin tulos vaikuttaa täysin satunnaiselta.

Ajatelkaapa: jotta jokin asia voitaisiin ennustaa täysin varmasti, siis mikä tahansa tapahtuma ennustaa pilkuntarkasti, tarvittaisiin rakenne, joka voisi käsitellä kaikkea maailmankaikkeuden tietoa. Jok'ikistä pientä datan murua, joka universumissa killuu. Tämä ei luonnollisesti ole mahdollista, sillä homma päätyisi loputtomaan rekursioon, sillä dataa käsittelevä järjestelmä vaikuttaisi itse dataan. Toiseksi, täytyisi saada jollain tavalla kerätyksi kaikki universumin sisältämä data yhteen "kasaan" juuri tietyllä, samalla ajan hetkellä. Jo kvanttimekaniikan perustavalaatuinen periaate, Heisenbergin epätarkkuusperiaate kertoo, ettei tämä ole mahdollista.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Offtopic

Post by anttipanda »

SPuntte wrote:Luotan tieteen voimaan! Fysiikka ja kemia selittävät maailman rakenteen ja rakenteiden väliset vuorovaikutukset.
Tieteessä on vain se vika, ettei se ole kuin fyysisten ilmiöiden tutkimista ja havainnointia. Toki tämä ns. henkinen maailma on erottamaton osa fyysistä olemista, sillä muuta ei olekaan, mutta niin monimutkainen ettei sen fyysinen tutkiminen auta alkua pidemmälle. Ja miksi pitäisikään. Muutenkin tieteen ylistäminen on hieman hassua, tiede alkaa erittäin helposti vain palvelemaan tiedon hankkimista eikä itse tiedon käyttämistä. Itse luotan enemminkin omantunnon ja vaistojen voimaan, ne selittävät maailman rakenteet atomitasoa syvemmältä - mutta vain niiltä osin mikä on olemiseni kannalta olennaista. Olennaisuus on muutenkin avainasia. Mitä järkeä on tietää epäolennaista? Kaiken tietäminen on mahdotonta, ja liian vähän aiheuttaa ongelmia. Tylsä päivä tänään töissä :)
OoO
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Offtopic

Post by temu92 »

Jonez wrote:Oli sitten Jumalaa tai ei, niin helvetti on, omasta mielestäni, naurettava, keskiaikainen ajatus.
Oma mielipiteeni / tieto helvetistä on se että helvettiä ei vielä ole olemassa vaan kun viimeinen tuomio on tapahtunut kaikki maassa oleva poltetaan ja pahaa tehneet palaa mukana. Sen jälkeen uusi Jerusalem laskeutuu taivaasta ja maasta tulee taivas :P

Ja ikuisuus helvetissä tarkoittaa vain sitä aikaa jolloin kärsit siellä. Että jos heität veivis nopsaan ni siinä oli nopea ikuisuus.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Offtopic

Post by koodaaja »

temu92 wrote:Sen jälkeen uusi Jerusalem laskeutuu taivaasta ja maasta tulee taivas :P
Jos Raamatun mukaan mennään, noihin aikoihin luodaan uusi taivas ja uusi maa.. Mutta ei sen nyt niin pilkunviilausta tarvitse aina olla.

Itsekin hämmästyin uskonasioiden pohdinnan ja uskovien määrästä.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Offtopic

Post by Koodiapina »

Mielestäni hyvä ja paha on olemassa. Ihmisestähän tehtiin Hänen näköisensä, mutta sittemmin saatana tuli väliin ja ihminen rupesi harjoittaman syntiä. Voitaisiinkin sanoa, että syntisyys ja pahuus on sitä, miten kaukana ihminen on Jumalasta.
Chaosworm wrote:
Grandi wrote:luokkalaiseni tekivät pilkkavideon Jeesuksesta, mikä oli kaikkein törkeintä.
Tekisi mieli nähdä tuo video, sillä olen sitä mieltä, että kaikki huumori ei ole rienausta.
Se video oli savianimaatio, jossa Jeesus hakkaa päätäni pois. Mun mielestäni se on pilkkausta, koska siinähän alennetaan maailman ainoa synnitön ihminen murhaajan tasolle. En tiedä teistä, mutta minusta se on törkeää, vaikka se video oli tarkoitettukin pilkkaamaan minua.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Offtopic

Post by Awaclus »

Grandi wrote:Mielestäni hyvä ja paha on olemassa. Ihmisestähän tehtiin Hänen näköisensä, mutta sittemmin saatana tuli väliin ja ihminen rupesi harjoittaman syntiä. Voitaisiinkin sanoa, että syntisyys ja pahuus on sitä, miten kaukana ihminen on Jumalasta.
Chaosworm wrote:
Grandi wrote:luokkalaiseni tekivät pilkkavideon Jeesuksesta, mikä oli kaikkein törkeintä.
Tekisi mieli nähdä tuo video, sillä olen sitä mieltä, että kaikki huumori ei ole rienausta.
Se video oli savianimaatio, jossa Jeesus hakkaa päätäni pois. Mun mielestäni se on pilkkausta, koska siinähän alennetaan maailman ainoa synnitön ihminen murhaajan tasolle. En tiedä teistä, mutta minusta se onkin törkeää, vaikka se video oli tarkoitettukin pilkkaamaan minua.
Joo, no tuossa tapauksessa sitten. Tuo on kyllä hyvin törkeää, olen kanssasi samaa mieltä.
nevssons
Devoted Member
Posts: 503
Joined: Sun Jan 13, 2008 5:02 pm

Re: Offtopic

Post by nevssons »

Jos Jumala on niin hyvä miksi...
Vastaus lyhyesti tähän kysymykseen :
Kivusta oppii
Vastaus pitkästi tähän kysymykseen:
Lukekaa kirja: Enkelit Ja Demonit

Ja vanhaa testamenttia ei kannata ottaa niin vakavasti!
Koodarina kohtalainen, henkilönä vittumainen
Image
Locked