Offtopic

Muu yhteisön välinen keskustelu.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Offtopic

Post by temu92 »

Hoax
Toni Oksanen @ ohjelmointiputka.net wrote: Koulussa on menossa CoolBasic-ohjelmointikurssi --
http://www.ohjelmointiputka.net/keskust ... p?id=18273

Että oikein kouluissa opetetaan jo coolbasicia. Aikas... coolia?
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Offtopic

Post by Awaclus »

Wikipedia ei kertonut tarpeeksi tarkasti. Mitä kaikkea pelissä pitää olla, että se on "peli"?
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Offtopic

Post by Ruuttu »

Chaosworm wrote:Wikipedia ei kertonut tarpeeksi tarkasti. Mitä kaikkea pelissä pitää olla, että se on "peli"?
No jos nykyajan peliteollisuudelta kysyy, niin pelin aineksia eivät ainakaan ole viihdyke tai omaperäisyys... Mielestäni peli on peli, jos siinä on yksi tai useampi "pelaaja", ja jos pelin voi "voittaa" suorittamalla tietyt toimenpiteet riittävän hyvin. Tietysti, tämän määritelmän mukaan esim. The Sims 2 ei ole peli...
Mutta mitäs merkitystä sillä oikeastaan on, mikä on "peli"? Pohtisit mieluummin elämän tarkoitusta.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Offtopic

Post by esa94 »

Minun määritykseni mukaan peli on aktiviteetti, jossa on tietyt säännöt tai rajoitteet, ja jonka toimimiseen tarvitaan yksi, tai useampi pelaaja.
nevssons
Devoted Member
Posts: 503
Joined: Sun Jan 13, 2008 5:02 pm

Re: Offtopic

Post by nevssons »

Chaosworm wrote:Wikipedia ei kertonut tarpeeksi tarkasti. Mitä kaikkea pelissä pitää olla, että se on "peli"?
Tietokonepeli on viihteeksi tarkoitettu ohjelma. (minun filosofian mukaan)
Koodarina kohtalainen, henkilönä vittumainen
Image
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Offtopic

Post by Ozcar »

temu92 wrote:Hoax
Toni Oksanen @ ohjelmointiputka.net wrote: Koulussa on menossa CoolBasic-ohjelmointikurssi --
http://www.ohjelmointiputka.net/keskust ... p?id=18273

Että oikein kouluissa opetetaan jo coolbasicia. Aikas... coolia?
=D Heh, kiitos jakamisesta. Mainio uutinen. Mutta, että ihan koulussa? Wow, maine kasvaa. Varmaankin joku opettaja sitten etsinyt wikipediasta "helpoin basic-kieli", ja napannut ensimmäisen vastaan tulevan oppilaiden kiusaksi.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Offtopic

Post by Koodiapina »

Tein videon CoolBasicin bugeista :D Sisältää Then-bugin, executable errorin ja oudon tripla-mavin.

*Clicks*

PS. Sori huono enkku.
Thomazu
Active Member
Posts: 179
Joined: Tue Aug 28, 2007 7:28 am

Re: Offtopic

Post by Thomazu »

Tuli tässä mieleen pelien ikärajat. Onko esimerkiksi K16 ikäraja vai ikäsuositus? Voiko vaikkapa 15 vuotias ostaa pelin jossa on 16+ merkintä?
Image
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Offtopic

Post by TheFish »

Thomazu wrote:Tuli tässä mieleen pelien ikärajat. Onko esimerkiksi K16 ikäraja vai ikäsuositus? Voiko vaikkapa 15 vuotias ostaa pelin jossa on 16+ merkintä?
Ikärajojahan nuo on. Eli sitä 16+:ssaa ei saa myydä 15 vuotiaalle.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
otto90x
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
Location: Lapinjärvi, Finland
Contact:

Re: Offtopic

Post by otto90x »

TheFish wrote:
Thomazu wrote:Tuli tässä mieleen pelien ikärajat. Onko esimerkiksi K16 ikäraja vai ikäsuositus? Voiko vaikkapa 15 vuotias ostaa pelin jossa on 16+ merkintä?
Ikärajojahan nuo on. Eli sitä 16+:ssaa ei saa myydä 15 vuotiaalle.
Itse olen kyllä saanut käsityksen että nuo ovat lähinnä suosituksia, lukuunottamatta K-18 merkintää, mutta nyt kun ikärajojen valvonnasta on viimeaikoina kovasti puhuttu niin kannattaa varautua kaikkeen.

Tuokin on välillä niin myyjäkohtaista. Joku tivaa papereita ja toinen kuvaa päähenkilöä kovaksi äijäksi ja toivottaa hyviä pelihetkiä.

EDIT: Joo näinhän se on että ainoastaan K-18 on rajoitus, muut suosituksia.

Tuo 16+ taitaa olla peräisin PEGI:n luokitusjärjestelmästä ja ainakin heidän sivujensa mukaan luokitukset ovat vain suosituksia.

Valtion elokuvatarkistamon sivuilta:
Kaikki Suomessa tallennemuodossa levitettävät pelit on ilmoitettava Valtion elokuvatarkastamolle, joka rekisteröi ne suositusikärajoilla 3, 7, 12 tai 16 tai sitovalla ikärajalla 18. Suurimmassa osassa peleistä käytetään yleiseurooppalaisen ikärajaluokittelujärjestelmän (PEGI) mukaista ikämerkintää.
Eli lyhyesti, kyllä voi.
Last edited by otto90x on Sun Dec 07, 2008 7:31 pm, edited 4 times in total.
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Offtopic

Post by Awaclus »

Pegin (Pan European Game Information) ikärajoitukset ovat rajoja, nämä rajat ovat (kai?) samat kaikissa Euroopan maissa, sen sijaan elokuvissa olevat rajat ovat suosituksia lukuunottamatta 13, 15 ja 18. Nyt olen osoittanut jälleen pölhöyteni ja tietämättömyyteni, voin poistua.
Thomazu
Active Member
Posts: 179
Joined: Tue Aug 28, 2007 7:28 am

Re: Offtopic

Post by Thomazu »

Itsekkin PEGI:n sivujen perusteella olen ymmärtänyt että ainostaan 18+ on ikäraja sen alle olevat ovat vain suosituksia. Kun eilen yritin ostaa 16+ peliä niin myyjä kysyi minkä ikäinen olen ja vastasin hölmistyneenä olevani 15.. Eikä sitten myynyt minulle peliä. Itse olen ymmärtänyt että ikäsuositus on vain suositus ja minkä ikäinen tahansa voisi ostaa pelin vaikka ei olisikaan ikäsuosituksen ikäinen tai vanhempi? Ihme touhua nykyään näiden pelien ikäsuosituksien kanssa.. Joskus kyllä ostin 18+ pelin vaikka olin vasta 12-vuotias.
Image
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Offtopic

Post by MaGetzUb »

Viel tuosku selailin nuita lahjatoiveita, niin omani toiveeni oli Maruin PSG-1 Kuula-ase Kuula-ase ihan airsoft käyttöön, ja Äitee sen tilas ja tossa seny makaa tyytyväisenä tuolilla, kun akku kyrvähti heti kättelyssä... :x V**** ku ohjeitakaan saada enää tarpeeksi hyvin suomen kielelle. -.-
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
nevssons
Devoted Member
Posts: 503
Joined: Sun Jan 13, 2008 5:02 pm

Re: Offtopic

Post by nevssons »

programmer of DSG wrote:Viel tuosku selailin nuita lahjatoiveita, niin omani toiveeni oli Maruin PSG-1 Kuula-ase Kuula-ase ihan airsoft käyttöön, ja Äitee sen tilas ja tossa seny makaa tyytyväisenä tuolilla, kun akku kyrvähti heti kättelyssä... :x V**** ku ohjeitakaan saada enää tarpeeksi hyvin suomen kielelle. -.-
Vaihda sulake. (Siis kato ensin onko se rikki!)
Koodarina kohtalainen, henkilönä vittumainen
Image
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Offtopic

Post by MAVmaggot »

Ozcar wrote:
temu92 wrote:Hoax
Toni Oksanen @ ohjelmointiputka.net wrote: Koulussa on menossa CoolBasic-ohjelmointikurssi --
http://www.ohjelmointiputka.net/keskust ... p?id=18273

Että oikein kouluissa opetetaan jo coolbasicia. Aikas... coolia?
=D Heh, kiitos jakamisesta. Mainio uutinen. Mutta, että ihan koulussa? Wow, maine kasvaa. Varmaankin joku opettaja sitten etsinyt wikipediasta "helpoin basic-kieli", ja napannut ensimmäisen vastaan tulevan oppilaiden kiusaksi.
Hoho, ei olisi heti ensimmäisenä tullut mieleen. Mutta eikös opetussuunnitelmassa ole tarkat ohjeet mitä kieltä käytetään?
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Offtopic

Post by -Z- »

programmer of DSG wrote:Viel tuosku selailin nuita lahjatoiveita, niin omani toiveeni oli Maruin PSG-1 Kuula-ase Kuula-ase ihan airsoft käyttöön, ja Äitee sen tilas ja tossa seny makaa tyytyväisenä tuolilla, kun akku kyrvähti heti kättelyssä... :x V**** ku ohjeitakaan saada enää tarpeeksi hyvin suomen kielelle. -.-
Hih. Tässä vaiheessa voisin hassunhauskana välihuomautuksena sanoa, että tuo on hinta-laatu suhteeltaan ehdottomasti huonoin tapaamani kuulapyssy. Kun tarkkuuskiväriillä ei tee softauksessa mitään, ja pulitit tuosta huvista vielä viisisataa euroa, niin ei voi kuin hihitellä vahingoniloisena.

Kuulapyssyjen paremmuus mitataan sillä, että kuinka monta pallukkaa sillä pystyy syöksemään vihollista kohden viiden sekunnin sisään. Osta kaasutoiminen micro-uzi.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Offtopic

Post by Ilmuri »

-Z- wrote: Kuulapyssyjen paremmuus mitataan sillä, että kuinka monta pallukkaa sillä pystyy syöksemään vihollista kohden viiden sekunnin sisään. Osta kaasutoiminen micro-uzi.
Niin, airsofthan on tunnetusti spray and pray-metodin kuningaslaji. GB2CS.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Offtopic

Post by -Z- »

Ilmuri wrote:
-Z- wrote: Kuulapyssyjen paremmuus mitataan sillä, että kuinka monta pallukkaa sillä pystyy syöksemään vihollista kohden viiden sekunnin sisään. Osta kaasutoiminen micro-uzi.
Niin, airsofthan on tunnetusti spray and pray-metodin kuningaslaji. GB2CS.
Niin, niinhän se on. Jos ilmassa käy pienikin tuulenvire, on tähtäämällä osuminen sula mahdottomuus.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Offtopic

Post by regalis »

-Z- wrote:Kuulapyssyjen paremmuus mitataan sillä, että kuinka monta pallukkaa sillä pystyy syöksemään vihollista kohden viiden sekunnin sisään. Osta kaasutoiminen micro-uzi.
No jaa, metsässä pelatessa joku asiansa osaava vesurimies kyllä pistää nappi pohjaan -tyylillä pelaavan hyvin äkkiä matalaksi. :) Mutta sisä- ja CQB-peleissä tulinopeus on kieltämättä todella iso etu. Ainakin naskien päät saa kätevästi piiloon pikku sarjoilla, jos tulinopeus on vähänkin vakioasetta kovempi (ja vaikutusta voi tehostaa entisestään karjaisemalla pelottavasti).
rami123
Advanced Member
Posts: 354
Joined: Mon Jun 23, 2008 8:20 pm
Location: Kittilä

Re: Offtopic

Post by rami123 »

mulla maruin mp5k pdw ja iha hyvä ,mutta osuminen on vaikeaa (varmaan johtuu minun tähtyksestä)todella harvoin osuu johonkin.. :D
yksi kysymysh , Onko punapistetähtäin hyvä tuossa minun mp5k pdw:ssäni ?

tässä tällänen tähtäin
http://www.proairsoft.com/acatalog/info ... TH24X.html
Locked