C++ -kysymykset
Re: C++ -kysymykset
No tulipa p*rullinen ongelma... SFML ei toimi joillakin nykyisillä ATI(amd?):n ajureilla... >:( Onko kellään ehdotuksia kuinka saisin SFML:n toimimaan?
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: C++ -kysymykset
Mikä IDE, mikä versio kirjastosta?
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: C++ -kysymykset
Code::Blocks, SFML 1.6.. Oon googlannu, mutta ei oo löytäny pikaasesti kyl mitää apua.. :/Feuer wrote:Mikä IDE, mikä versio kirjastosta?
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: C++ -kysymykset
Kokeile jos tästä olis apua. Jännä ettei minulla 4850:n kanssa ole ollut mitään ongelmia sfml:n kanssa
EDIT:
Sen takia ei ole ollut ongelmaa. Aina linkittänyt tuon kirjaston staattisesti, ja nyt on käytössä kakkosversio.[/edit]Dimple wrote: Muistaakseni ongelma korjaantuu, kun linkittää staattisesti. Toinen vaihtoehto on siirtyä käyttämään SFML 2:sta, siihen on korjattu muitakin bugeja.
Last edited by Feuer on Tue Nov 22, 2011 7:51 pm, edited 1 time in total.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: C++ -kysymykset
Jos 4850 viittaa näytönohjaimeen, niin minulla on HD Radeon 5650m..Feuer wrote:Kokeile jos tästä olis apua. Jännä ettei minulla 4850:n kanssa ole ollut mitään ongelmia sfml:n kanssa
EDIT:
Jos ymmärsin oikein niin tuon jonkun .dll tiedoston pitää laittaa samaan kansioon, mistä ajetaan? Ei toiminut ainakaan tuolla tyllillä minulla..
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: C++ -kysymykset
Muistaakseni ongelma korjaantuu, kun linkittää staattisesti. Toinen vaihtoehto on siirtyä käyttämään SFML 2:sta, siihen on korjattu muitakin bugeja.
Itselläni on sama näytönohjain ja oli sama ongelma.
Itselläni on sama näytönohjain ja oli sama ongelma.
Re: C++ -kysymykset
Miksi ihmeessä SFML 2.0:n Sprite luokkalla ei ole enää SetImage komentoa? Ehkä typerin asia, mikä ollaan 2.0:a poistettu...
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: C++ -kysymykset
Dokumentaatiosta kannattaa kattella muuttuneita funktionimiä: http://www.sfml-dev.org/documentation/2.0/
Ilmeisesti spriteille imagen sijaan ladataankin texture ja käytetään SetTexture-funtkiota sen asettamiseen.
Ilmeisesti spriteille imagen sijaan ladataankin texture ja käytetään SetTexture-funtkiota sen asettamiseen.
Re: C++ -kysymykset
Tallentaako OpenGL:n display list (glNewList) shadereiden vaihdoksen? Uniform arvojen asetuksen se ainakin ymmärtääkseni tallentaa. Eli voinko olettaa OpenGL:n piirtävän oikein jos kesken listan vaihdan käytettävää shaderia?
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: C++ -kysymykset
Periaatteessa se tallentaa kaikki OpenGL:n piirtokomennot joten kyllä. Täyden varmuuden saa varmaan helpoimmin testaamalla.
Re: C++ -kysymykset
Eihän listoja kuulu käyttääLatexi95 wrote:Tallentaako OpenGL:n display list (glNewList) shadereiden vaihdoksen? Uniform arvojen asetuksen se ainakin ymmärtääkseni tallentaa. Eli voinko olettaa OpenGL:n piirtävän oikein jos kesken listan vaihdan käytettävää shaderia?
Re: C++ -kysymykset
Jaa? Mitäs sitten ajattelit? VBO:ta tietysti voi käyttää (ja käytänkin)...esa94 wrote: Eihän listoja kuulu käyttää
Re: C++ -kysymykset
VBO on ainoa jota tuetaan.Latexi95 wrote:Jaa? Mitäs sitten ajattelit? VBO:ta tietysti voi käyttää (ja käytänkin)...esa94 wrote: Eihän listoja kuulu käyttää
Siis kirjaimellisesti. Kaikki muu on käytännössä deprekoitu.
Re: C++ -kysymykset
Juu, voipi olla.esa94 wrote: VBO on ainoa jota tuetaan.
Siis kirjaimellisesti. Kaikki muu on käytännössä deprekoitu.
Hankalaa kun OpenGL:ssä ei ole oikein selkeitä ohjeita. Suurin osa on vanhentuneita ja jopa OpenGL:n omilla sivulla on jatkuvasti ristiriitaista tietoa, ja extension systeemi on todella sekava...
Re: C++ -kysymykset
Ilmeisesti oletat tässä, että käytetään OpenGL:n versiota 3.x tai uudempaa? Lisäksi tuki vanhoille OpenGL:n versioille tulee säilymään vielä pitkään. Laitteistovalmistajat eivät voi yksinkertaisesti jättää niitä pois, koska se estäisi monien varsinkin vanhojen pelien toiminnan. Myös uusien pelien, jotka on suunniteltu toimimaan myös vanhalla laitteistolla toiminta saattaisi vaarantua.esa94 wrote:VBO on ainoa jota tuetaan.
Siis kirjaimellisesti. Kaikki muu on käytännössä deprekoitu.
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Re: C++ -kysymykset
Totta kai oletan. Yhteensopivuuskaan ei ole missään nimessä ongelma, jokainen markkinoilla vähänkään asiansa osaava näytönohjain kun tukee bufferiobjekteja ynnä shadereita, joskin jonkun vuoden takaiset tietokoneet saattavat vaatia vanhemman version shaderit toimiakseen.Sami345 wrote:Ilmeisesti oletat tässä, että käytetään OpenGL:n versiota 3.x tai uudempaa? Lisäksi tuki vanhoille OpenGL:n versioille tulee säilymään vielä pitkään. Laitteistovalmistajat eivät voi yksinkertaisesti jättää niitä pois, koska se estäisi monien varsinkin vanhojen pelien toiminnan. Myös uusien pelien, jotka on suunniteltu toimimaan myös vanhalla laitteistolla toiminta saattaisi vaarantua.esa94 wrote:VBO on ainoa jota tuetaan.
Siis kirjaimellisesti. Kaikki muu on käytännössä deprekoitu.
Eihän vanhoja versioita ole mitään syytä käyttää.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: C++ -kysymykset
Itse ainakin näen 1.4:n parhaana vaihtoehtona miniläppärikoodailuun kun ei tämä uudempiakaan tue. Ei tämmöisiä ole toki kovin raskaan grafiikan piirtämiseen tarkoitettukaan, mutta sehän on jo itsessään painava syy kokeilla laitteen rajoja :)
Re: C++ -kysymykset
Jos haluaa, että ohjelma toimii takuuvarmasti joka koneessa, niin OpenGL 1.1 konteksti (VertexArrayt) eikä yhtään GL_XXX_ extensionia. (WGL_ ja GLX_ extensionit tarvitaan tietty silti)
Jos taas haluaa repiä näyttiksestä kaiken irti, hyvä tie on aloittaa OpenGL +3.0 kontekstilla, joka pudottaa depredikoidut ominaisuudet pois ja vasta sitten kahlata extension viidakon läpi glew:llä.
Syy miksi jaan näin raa'asti on juuri se, että extensionien kirjo OpenGL 1.1 - 3.0 versioiden välillä on hurja. Shaderistakin oli kahdet yhteensopimattomat eri versiot, kun ne otettiin mukaan 1.5-2.0 vaiheessa. (Cg ja GLSL) : /
Jos taas haluaa repiä näyttiksestä kaiken irti, hyvä tie on aloittaa OpenGL +3.0 kontekstilla, joka pudottaa depredikoidut ominaisuudet pois ja vasta sitten kahlata extension viidakon läpi glew:llä.
Syy miksi jaan näin raa'asti on juuri se, että extensionien kirjo OpenGL 1.1 - 3.0 versioiden välillä on hurja. Shaderistakin oli kahdet yhteensopimattomat eri versiot, kun ne otettiin mukaan 1.5-2.0 vaiheessa. (Cg ja GLSL) : /
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
Re: C++ -kysymykset
Juu. Ehdottomasti kannattaa tehdä selkeä jako, ja minäkin kyllä suosittelisin tuota OpenGL 3.0 rajapyykiksi varsinkin jos aikoo käyttää glsl shadereita. OpenGL 3.0:ssa tullut glsl 1.3 eroaa reilusti aiemmasta 1.2:sta. Kun etsii tietoa glsl shadereista niin kannattaa varmistaa että koskeeko tieto 1.3:sta ja sitä myöhempiä versioita vai aiempia versioita. Tuo aiheuttaa helposti sekaannusta.JATothrim wrote:Jos haluaa, että ohjelma toimii takuuvarmasti joka koneessa, niin OpenGL 1.1 konteksti (VertexArrayt) eikä yhtään GL_XXX_ extensionia. (WGL_ ja GLX_ extensionit tarvitaan tietty silti)
Jos taas haluaa repiä näyttiksestä kaiken irti, hyvä tie on aloittaa OpenGL +3.0 kontekstilla, joka pudottaa depredikoidut ominaisuudet pois ja vasta sitten kahlata extension viidakon läpi glew:llä.
Syy miksi jaan näin raa'asti on juuri se, että extensionien kirjo OpenGL 1.1 - 3.0 versioiden välillä on hurja. Shaderistakin oli kahdet yhteensopimattomat eri versiot, kun ne otettiin mukaan 1.5-2.0 vaiheessa. (Cg ja GLSL) : /
Re: C++ -kysymykset
Cg tosin toimii vain nVIDIAn raudalla kunnolla kun se on niille kehitettyJATothrim wrote:Shaderistakin oli kahdet yhteensopimattomat eri versiot, kun ne otettiin mukaan 1.5-2.0 vaiheessa. (Cg ja GLSL) : /
GLSL on lähestulkoon aina parempi waihtoehto