Bajaxooo wrote:Itselläni on Dev ja Code::Blocks, Kumpaakin osaan jotenkuten käyttää. Mitä kirjastoa itse käytätte pelientekoon? Voin ottaa sen jonka käyttöä joku voisi opettaa.
Itse käytän MS VisualStudio 9.0:a , ja se on mielestäni hyvä, koska siihen löytyy melkein jokaisesta kirjastosta omat projekti tiedostot, ettei tarvitse alkaa itse sitä kokoilemaan niistä erillisistä lähde tiedostoista. Ja muutenkin se on vakaa, ettei se kaatuile kuten Dev-Cpp.
Kopion tähän pätkän internet sivuiltani, joka oli koulu projektini. Osiossa esitellään eri työkaluja pelintekoon.
Code: Select all
Työkalut
CoolBasic
CoolBasic on suomalaisen kehittämä BASIC pohjainen ohjelmointi kieli, joka on hyvä kieli aloittaa, koska se on helppo ja sillä saa aikaan helposti pieniä pelejä ja ohjelmia. Pääasiassa CoolBasic on kehitetty pelien tekemiseen, mutta kyllä sillä pienet ohjelmatkin luonnistuu. Se sisältääkin useita pelin tekoa helpottavia ominaisuuksia, kuten valmiin törmäystunnistuksen, tile-kartta systeemin ja oman objekti moottorin, joka hoitaa kätevästi eri toimintoja, esimerkiksi kuvan animoinnin.
OGRE 3D
OGRE 3D on C++:alle tehty grafiikka kirjasto, joka renderöi 3-ulotteista grafiikkaa reaaliajassa. Se soveltuu erinomaisesti erilaisiin peleihin grafiikka kirjastoksi. OGRE käyttää renderöintiin DirectX 9.0:a tai vaihtoehtoisesti OpenGL 2.0:a. Joten se toimii kaikissa käyttöjärjästelmissä, joissa on OpenGL tai DirectX tuki. OGRE tukee myös korkeatasoisia shader-ohjelmia kuten Cg, HLSL ja GLSL, ja sisältää joitakin valmiita shader-ohjelmia kuten varjot. Koska OGRE on open-source tyyppinen kirjasto, on se ilmainen kaikkeen käyttöön. OGRE:n kotisivuilta löydät lisää tietoa.
Irrlicht
Irrlicht on toinen hyvä vaihtoehtoinen grafiikka kirjasto, joka ei ole yhtä kattava kuin OGRE, mutta mielestäni Irrlicht on hiukan yksinkertaisempi oppia kuin OGRE.
SDL - Simple DirectMedia Layer
SDL on grafiikka kirjasto C++:alle, joka keskittyy 2D grafiikan toteuttamiseen. SDL on hyvä kirjasto aloittaa, koska se on hyvin yksinkertainen ja helppo. 3D grafiikkakin onnistuu OpenGL:ää käyttäen, mutta jos aikoo tehdä 3D sovelluksia, niin en suosittele SDL:ää vaan kannattaa tutustua OGREen tai Irrlichtiin.
PhysX
PhysX on nVidian suunnittelema fysiikka moottori, joka hoitaa pelisi fysiikka laskelmat ja törmäystunnistuksen realistisesti. PhysX:ää käytetään useissa uusissa kaupallisissa peleissä, koska se tukee fysiikka laskelmissa näytönohjaimen käyttöä, joka nopeuttaa fysiikan laskemista jopa kymmenkertaiseksi.
RakNet
RakNet on nopea ja helppokäyttöinen verkkokirjasto C++:alle. RakNetin avulla saat helposti tehtyä sovelluksia, joiden tarvitsee olla yhteydessä toisiinsa internetin välityksellä. RakNet on pääasiallisesti suunniteltu verkkopelien tekoon, mutta sillä onnistuu myös tiedostojen siirtäminen verkon yli.
IrrKlang
IrrKlang on äänikirjasto C++:alle, jolla onnistuu äänien sekä musiikin toistaminen. IrrKlang tukee myös 3D ääniä, jotka saavat äänet kuullostamaan realistisimmilta.
Blender3D
Blender3D on 3-ulotteisten mallien tekemiseen tarkoitettu työkalu, jolla saa tehtyä hienoja taustakuvia, 3D mallinnuksia tai grafikkaa 3D peleihin.