C++ -kysymykset
Re: C++ -kysymykset
Eli harjoittelin C++ SDl kirjastoiden käyttöä, mutta eteeni pläjähti errori.
C:\Documents and Settings\****.KOTI-**********\Työpöytä\mikan_pelit\OG organisation gangster\Makefile.win [Build Error] [OG.exe] Error 1
Mistä tuollainen errori voi johtua? :O
C:\Documents and Settings\****.KOTI-**********\Työpöytä\mikan_pelit\OG organisation gangster\Makefile.win [Build Error] [OG.exe] Error 1
Mistä tuollainen errori voi johtua? :O
Business manager - companys mini pack
Re: C++ -kysymykset
Virheestä.mika132 wrote:Eli harjoittelin C++ SDl kirjastoiden käyttöä, mutta eteeni pläjähti errori.
C:\Documents and Settings\****.KOTI-**********\Työpöytä\mikan_pelit\OG organisation gangster\Makefile.win [Build Error] [OG.exe] Error 1
Mistä tuollainen errori voi johtua? :O
Mutta juu, jos voisit antaa vähän tarkempia tietoja. Tuo lienee virheilmoituksen viimeinen rivi, mikä kertoo, että kääntäminen ei onnistunut. Varsinainen virhe on yleensä raportoitu ennen tuota tiedoston ja rivinumeron kanssa. Kannattaa poimia siitä virhelistauksesta ensimmäinen virhe, sillä suurin osa sen jälkeisistä virheistä johtuu luultavasti siitä ensimmäisestä.
Tuo postaamasi virhe ilmoitus on seurausta mistä tahansa virheestä, mitä kääntämisessä voi tapahtua (kun käytetään Makefileä joka yrittää tuottaa OG.exe-tiedostoa, joka on nimetty .win päätteellä, ja mikä sijaitsee kyseisessä kansiossa, ), oli se sitten linkerin tai kääntäjän tai minkä tahansa muunkaan virhe.
Eli lisäinfo voisi auttaa. Tarkemmin mahdollinen virhe, ja lisäksi vielä mielellään koodia sen virheen viittaamasta paikasta.
Re: C++ -kysymykset
noniin. Miten saan SDL:llä tehtyä niin, että jos painaa vasemmalle hahmo kääntyy (kääntymisessä animaatio tyyliin CB, kun se ladataan niin loppuun vaikka 72 joten se tekee 72 kuvaa) niin miten tämä onnistuu C++. Liikkumisen, osaan.
mutta, miten se kääntyis?
Code: Select all
if ( nappi[SDLK_UP] ) { lootay -= 1; }
if ( nappi[SDLK_DOWN] ) { lootay += 1; }
if ( nappi[SDLK_LEFT] ) { lootax -= 1; }
if ( nappi[SDLK_RIGHT] ) { lootax += 1; }
Glory&Pride <--- selainpeli projektini
Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.
World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.
World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Re: C++ -kysymykset
SDL:ssä ei ole varsinaisesti mitään kuvien kääntämis juttua, joten sinun täytyy ladata SDL:lle tehty rotozoom kirjasto jossa on mahdollisuudet kääntää ja venyttää kuvaa, eli siun pitää lisätä esim. angle muuttujaa painaessa ja sitten rotozoomerissa olevalle funktiolle annat tuon anglen. Tämä toimii vähän eri tavalla tässä, se ei siis käännä kuvaa vaan tekee uuden kuvan vanhasta kuvasta jota on käännetty hiukan, siksi vanha kuva kannattaa poistaa sen jälkeen ettei sitä turhaan piirretä.Minulla ei kauheasti ole kokemusta näistä SDL jutuista joten kysy joltain joka tietää enemmän jos tämä ei auttanut. Ja tuon rotozoom kirjaston kanssa saa tapella vähän.
Edit: Jos et tiennyt niin näin saat sen kulkemaan oikeaan suuntaan: lootax += Cos(angle)*sbeed; lootay -=Sin(angle)*sbeed
Ja Cosinit ja Sinit löytyy Math.h sta
Edit: Jos et tiennyt niin näin saat sen kulkemaan oikeaan suuntaan: lootax += Cos(angle)*sbeed; lootay -=Sin(angle)*sbeed
Ja Cosinit ja Sinit löytyy Math.h sta
Re: C++ -kysymykset
Pilkun viilausta: cosinit ja muut matematiset funktiot löytyy cmath tiedoston alta. Math.h on ianikuinen jäänne C kielestä C++ kirjan lukeminen selvitti includet aika perin pohjin.. siis #include <cmath> on uutta C++:saa ja #include <math.h> sisällyttää _vanhan_ C kielen headerin, osa "funktioista" on tehty makroilla. auts.
Tuota rotozoomeria on helppo käyttää, mutta se ei ole aivan tarkoitettu reaaliaikaiseen piirtoon. Kuvat kannattaa käännellä valmiiksi taulukoon (varsinkin isot), jota esim. kuvaluokka pitää sisällään.
Tuota rotozoomeria on helppo käyttää, mutta se ei ole aivan tarkoitettu reaaliaikaiseen piirtoon. Kuvat kannattaa käännellä valmiiksi taulukoon (varsinkin isot), jota esim. kuvaluokka pitää sisällään.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
-
- Tech Developer
- Posts: 545
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
- Location: Liminka
Re: C++ -kysymykset
Keh. Mitäs vikaa makroissa on? IMO sillä ei ole väliä miten asia on tehty kunhan se toimii hyvin ja nopeasti.JATothrim wrote:Pilkun viilausta: cosinit ja muut matematiset funktiot löytyy cmath tiedoston alta. Math.h on ianikuinen jäänne C kielestä C++ kirjan lukeminen selvitti includet aika perin pohjin.. siis #include <cmath> on uutta C++:saa ja #include <math.h> sisällyttää _vanhan_ C kielen headerin, osa "funktioista" on tehty makroilla. auts.
Tuota rotozoomeria on helppo käyttää, mutta se ei ole aivan tarkoitettu reaaliaikaiseen piirtoon. Kuvat kannattaa käännellä valmiiksi taulukoon (varsinkin isot), jota esim. kuvaluokka pitää sisällään.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Re: C++ -kysymykset
Vaikka C-kieli onkin vanhempi kuin C++, ei se tarkoita, että C:n kirjastot olisivat jotenkin C++:n mukana tulleita uusia kirjastoja huonompia tai että C++ olisi jotenkin voimakkaampi kieli. Koko Linuxin ydin on kirjoitettu C:llä ja se jos mikä kertonee siitä, että C ei ole vielä unholaan jäänyt kieli.
Makroista voisin mainita sen verran, että joissakin tilanteissa ne ovat erittäin käteviä, mutta monesti ne vaikeuttavat koodin lukemista ja ymmärtämistä. Tämän takia en itse suosi makroja. Lisäksi makrojen käyttöön liittyy joitakin riskejä, jotka saattavat aiheuttaa hyvinkin jänniä asioita ohjelman toiminnassa.
Makroista voisin mainita sen verran, että joissakin tilanteissa ne ovat erittäin käteviä, mutta monesti ne vaikeuttavat koodin lukemista ja ymmärtämistä. Tämän takia en itse suosi makroja. Lisäksi makrojen käyttöön liittyy joitakin riskejä, jotka saattavat aiheuttaa hyvinkin jänniä asioita ohjelman toiminnassa.
Re: C++ -kysymykset
Fiksausta: en ole C:kielen headereita millään tavalla vastaan, makrotkin on käteviä. mutta kuten Astigma sanoi, ne voivat aiheuttaa kimurantteja tilanteita. esim:
#define radtodeg(x) 2*3.141/x
(muunto operatio vetästy hatusta) ja sitten:
float var = 100 / radtodeg(1.0 + 0.141);
tulos on:
float var = 100 / 2*3.141/1.0 + 0.141; mikä on väärin.
Minä yritän välttää makroja kahdesta syystä: A: ylempi esimerkki. B: kääntäjällä ei ole mitään hajua "funktiosta" jos minä (koodaaja) tyrii makron kanssa. esim. plussaa vector olion ja int keskenään tyyliin: makro(x+y)
#define radtodeg(x) 2*3.141/x
(muunto operatio vetästy hatusta) ja sitten:
float var = 100 / radtodeg(1.0 + 0.141);
tulos on:
float var = 100 / 2*3.141/1.0 + 0.141; mikä on väärin.
Minä yritän välttää makroja kahdesta syystä: A: ylempi esimerkki. B: kääntäjällä ei ole mitään hajua "funktiosta" jos minä (koodaaja) tyrii makron kanssa. esim. plussaa vector olion ja int keskenään tyyliin: makro(x+y)
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: C++ -kysymykset
Tuon takiapa makroa määriteltäessä laitetaan riskipaikoissa muuttujat sulkuihin, esmes
#define radtodeg(x) 2*3.141/(x)
Makro on toki jokseenkin huonosti toteutettu (epätarkka luku, turhia laskutoimituksia) mutta se nyt ei ollutkaan se pointti. Itse tykkään käyttää makroja joissain tilanteissa, ja käsittääkseni ne kääntyvät nopeammiksi kuin funktiot, en sitten tiedä mistä tällainen kuva on jäänyt, mutta jäänyt se ainakin on.
#define radtodeg(x) 2*3.141/(x)
Makro on toki jokseenkin huonosti toteutettu (epätarkka luku, turhia laskutoimituksia) mutta se nyt ei ollutkaan se pointti. Itse tykkään käyttää makroja joissain tilanteissa, ja käsittääkseni ne kääntyvät nopeammiksi kuin funktiot, en sitten tiedä mistä tällainen kuva on jäänyt, mutta jäänyt se ainakin on.
Re: C++ -kysymykset
Niin, johtuu ihan siitä, että funktiokutsu jää pois välistä, kun suoritettava koodi tulee suoraan siihen kohtaan missä makroa "kutsutaan". Hyöty nykykoneilla on olematon.koodaaja wrote:Tuon takiapa makroa määriteltäessä laitetaan riskipaikoissa muuttujat sulkuihin, esmes
#define radtodeg(x) 2*3.141/(x)
Makro on toki jokseenkin huonosti toteutettu (epätarkka luku, turhia laskutoimituksia) mutta se nyt ei ollutkaan se pointti. Itse tykkään käyttää makroja joissain tilanteissa, ja käsittääkseni ne kääntyvät nopeammiksi kuin funktiot, en sitten tiedä mistä tällainen kuva on jäänyt, mutta jäänyt se ainakin on.
Re: C++ -kysymykset
Lisäksi makrot voi myös näppärästi korvata inline-funktioillaAstigma wrote:Niin, johtuu ihan siitä, että funktiokutsu jää pois välistä, kun suoritettava koodi tulee suoraan siihen kohtaan missä makroa "kutsutaan". Hyöty nykykoneilla on olematon.koodaaja wrote:Tuon takiapa makroa määriteltäessä laitetaan riskipaikoissa muuttujat sulkuihin, esmes
#define radtodeg(x) 2*3.141/(x)
Makro on toki jokseenkin huonosti toteutettu (epätarkka luku, turhia laskutoimituksia) mutta se nyt ei ollutkaan se pointti. Itse tykkään käyttää makroja joissain tilanteissa, ja käsittääkseni ne kääntyvät nopeammiksi kuin funktiot, en sitten tiedä mistä tällainen kuva on jäänyt, mutta jäänyt se ainakin on.
Re: C++ -kysymykset
Olen asentanut ja ladannut Dev C++, nyt se valittaa että multa puuttuu joku ketun GNU makefile Bin kansiosta. Mistä tällaisen Makefilen saisisin yritin Googlettaa, mutta ei mitään löytynyt, helppiä nyt poijaat.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: C++ -kysymykset
Aattelin tähän C++:n tutustua ja latasin tämän mutta ko. asennuspaketti tarvitsee internet-yhteyden toimiakseen eikä sellaista löydy koneelta jolle aioin tuon asentaa. Löytyskös sellasta stand-alone asennuspakettia jostain? Missä on kaikki.
Re: C++ -kysymykset
Varmaan piraattina. Ei tietääkseni... Se on loppujen lopuksi aikas iso paketti, mene vaikka kirjastoon ja pistä tikulle, ei kai se laitontakaan ole...
Edit: Mitä hittoa miten voit kirjoitella tänne jos sulla ei oo nettiä??
Edit: Mitä hittoa miten voit kirjoitella tänne jos sulla ei oo nettiä??
Last edited by phons on Tue Aug 11, 2009 10:39 pm, edited 1 time in total.
Re: C++ -kysymykset
Tämän sivun lopussa näyttäisi olevan mahdollisuus ladata .iso dvd jolla on kaikki visual studion osat.Ruuttu wrote:Aattelin tähän C++:n tutustua ja latasin tämän mutta ko. asennuspaketti tarvitsee internet-yhteyden toimiakseen eikä sellaista löydy koneelta jolle aioin tuon asentaa. Löytyskös sellasta stand-alone asennuspakettia jostain? Missä on kaikki.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: C++ -kysymykset
Kiitos,
kyllä se CoolBasicci vähän pienempään tilaan on saatu mahtumaan, lol
eipä auta muu kuin ladata.
kyllä se CoolBasicci vähän pienempään tilaan on saatu mahtumaan, lol
eipä auta muu kuin ladata.
Re: C++ -kysymykset
Sry offtopic, mutta luepa viesti uudestaan. Minä sain, että Ruutulla on kaksi/useampia koneita, ja vähintään yhdestä netti puuttuu, mutta yhdessä myös sellainen on.phons wrote:Edit: Mitä hittoa miten voit kirjoitella tänne jos sulla ei oo nettiä??
Re: C++ -kysymykset
Niin onko kenelläkään mitään tietoa tähän onkelmaani?MaGetzUb wrote:Olen asentanut ja ladannut Dev C++, nyt se valittaa että multa puuttuu joku ketun GNU makefile Bin kansiosta. Mistä tällaisen Makefilen saisisin yritin Googlettaa, mutta ei mitään löytynyt, helppiä nyt poijaat.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: C++ -kysymykset
Asenna uusiksi, jos ei muu auta... Ja oletkos kattonut sinne Bin kansioon, jos IDE sekoilee tai jotain... Mikä tämä Makefile mahtaa olla, projektisi juttuja? Jos projektin, niin asetuksista pitäisi pystyä vaihtamaan, että jos ei MakeFileä löydy niin automaattisesti tehdään sellanen.
Re: C++ -kysymykset
Nyt se toimii, kun latasin MingW:n kanssa. Ei enää tarvitse tästä eteenpäin auttaa tuossa ongelmassa.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.