C++ -kysymykset

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Post Reply
jabanii
Member
Posts: 93
Joined: Tue Aug 28, 2007 9:23 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by jabanii »

Olw1 wrote:Oisko kuvaa C++:n editorista?
C++ ei ole yksi kieli, vaan se on "maailmanlaajuinen" kieli. Editorilla tarkoitat varmaan IDE:ä? C++:sta on tehty Dev-C++, mikä käyttää kääntäjänä MinGW:tä. Tämä on yksinkertainen ja aloittelijoille sopiva.
Itse käytän Visual C++ -IDE:ä ja kääntäjää, koska nämä ovat tehokkaampia, mutta sen asentaminen vie todella paljon aikaa, koska pitää asentaa Win32 SDK. Sitten yksi vaihtoehto on käyttää pelkästään kääntäjää.

Mutta niin C++:sta on tehty monta kääntäjää, koska avoin kieli, eli kuka tahansa voi tehdä oman kääntäjän sen syntaksilla. Zero taas kieltää oman kääntäjän tekemisen windowsiin CB:n lisenssissä.
Dande
Active Member
Posts: 193
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:30 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by Dande »

jabanii wrote:
Olw1 wrote:Oisko kuvaa C++:n editorista?
C++ ei ole yksi kieli, vaan se on "maailmanlaajuinen" kieli. Editorilla tarkoitat varmaan IDE:ä? C++:sta on tehty Dev-C++, mikä käyttää kääntäjänä MinGW:tä. Tämä on yksinkertainen ja aloittelijoille sopiva.
Itse käytän Visual C++ -IDE:ä ja kääntäjää, koska nämä ovat tehokkaampia, mutta sen asentaminen vie todella paljon aikaa, koska pitää asentaa Win32 SDK. Sitten yksi vaihtoehto on käyttää pelkästään kääntäjää.

Mutta niin C++:sta on tehty monta kääntäjää, koska avoin kieli, eli kuka tahansa voi tehdä oman kääntäjän sen syntaksilla. Zero taas kieltää oman kääntäjän tekemisen windowsiin CB:n lisenssissä.
Dev-C++ on nykyään jo hieman vanha. Suosittelen ennenmin CB:tä, ei siis CoolBasiciä vaan Code::Blocksia. Siitä tosin kannattaa asentaa Nightly Build, eikä RC:tä. Hyvän siitä tekee vielä sekin, että se on cross-platform
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by Koodiapina »

Muistan käyttäneeni joskus jotain k-developia (Taitaa tulla KDE:n mukana), joten sekin on yksi vaihtoehto, jos käytät Linuxia.
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: C++ -kysymykset

Post by anttipanda »

C++ ei ole yksi kieli, vaan se on "maailmanlaajuinen" kieli.
Miten niin se ei ole yksi kieli? Onpas. Kirjastoja, kääntäjiä ja murteita vain on tuhat ja yksi, koska kohdealustoja on tuhat ja yksi.
OoO
Attenk
Newcomer
Posts: 13
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:25 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by Attenk »

Code::Blocks on käytössä minullakin, ja parhaaksi ilmaiseksi editoriksi olen todennut. Käyttöönotto vaatii vähäsen säätämistä, ja käytännössä kääntäjä (MinGW) sekä kaikki "ei-standardi" -kirjastot pitää asennella käsin. Omassa kesäkuussa imutetussa Nightly Buildissa on kyllä olevinaan joku Dev-C++:n DevPakkien (tekevät kirjastojen asennuksen todella helpoksi) asennustyökalu, mutta en ole ainakaan itse saanut sitä wörkkimään. Hyvin selkeä ohjelma enivei ja toimivuuskin kohdallaan, vaikka Nightly Build ei olekaan vakaa versio (sellaista ei ole tullut vuosiin...)

Niih, kyllähän C++:lla kielenä on oma alustariippumaton standardinsa vakiokirjastoineen, jota periaatteessa kaikkien C++ -kääntäjien pitäisi noudattaa, muuten kyseessä ei ole enää 'standardinmukainen C++ -kääntäjä' :)
Last edited by Attenk on Fri Jan 04, 2008 11:30 am, edited 2 times in total.
b - vannoutunut atteisti. Attttrrrcckk!
jabanii_

Re: C++ -kysymykset

Post by jabanii_ »

anttipanda wrote:
C++ ei ole yksi kieli, vaan se on "maailmanlaajuinen" kieli.
Miten niin se ei ole yksi kieli? Onpas. Kirjastoja, kääntäjiä ja murteita vain on tuhat ja yksi, koska kohdealustoja on tuhat ja yksi.
Tuota tarkoitin. En vain osannut selittää oikein, mutta tarkoitin siis, että C++ ei ole sellainen kuin CB, vaan siitä on jokaiselle käyttöjärjestelmälle monta versiota.
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: C++ -kysymykset

Post by anttipanda »

jabanii_ wrote:
anttipanda wrote:
C++ ei ole yksi kieli, vaan se on "maailmanlaajuinen" kieli.
Miten niin se ei ole yksi kieli? Onpas. Kirjastoja, kääntäjiä ja murteita vain on tuhat ja yksi, koska kohdealustoja on tuhat ja yksi.
Tuota tarkoitin. En vain osannut selittää oikein, mutta tarkoitin siis, että C++ ei ole sellainen kuin CB, vaan siitä on jokaiselle käyttöjärjestelmälle monta versiota.
No jaa :) Ei kielestäkään hirveän montaa versiota ole. Kieli ja kirjastot ovat siis eri asia ;) C++:ssa ei ole varsinaisesti yhteistä kirjastoa, vaan kääntäjien mukana tulevat "standardikirjastot" ovat kääntäjän kehittäjän tekemiä ja ovat kaikki yleensä hieman erilaisia. Toisista löytyy joskus sitä ja toisista tätä, onneksi nykyään kirjastot alkavat olla jo samanlaisia. Tietääkseni C++-kieltäkään ei ole vielä standardisoitu, eli on hassua puhua standardeja noudattavista kääntäjistä. mut ei se mitn.
OoO
Attenk
Newcomer
Posts: 13
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:25 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by Attenk »

Wikipedia wrote:The C++ programming language standard was ratified in 1998 as ISO/IEC 14882:1998, the current version of which is the 2003 version, ISO/IEC 14882:2003. A new version of the standard (known informally as C++0x) is being developed.
...
The 1998 ANSI/ISO C++ standard consists of two parts: the core language and the C++ standard library; the latter includes most of the Standard Template Library (STL) and a slightly modified version of the C standard library.
Jos Wikipediaan on luottaminen, niin C++:lla ON oma standardinsa, joka sisältää sekä itse kielen että standardikirjaston, joka on kait melko tarkkaan määritelty. Eli väitän etten tee virhettä puhuessani standardinmukaisista kääntäjistä ;) Riippuu vähäsen mistä näkökulmasta asiaa katsoo, kun kerran C++ -kääntäjiäkin on niin monenlaisia.
b - vannoutunut atteisti. Attttrrrcckk!
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: C++ -kysymykset

Post by anttipanda »

Attenk wrote:
Wikipedia wrote:The C++ programming language standard was ratified in 1998 as ISO/IEC 14882:1998, the current version of which is the 2003 version, ISO/IEC 14882:2003. A new version of the standard (known informally as C++0x) is being developed.
...
The 1998 ANSI/ISO C++ standard consists of two parts: the core language and the C++ standard library; the latter includes most of the Standard Template Library (STL) and a slightly modified version of the C standard library.
Jos Wikipediaan on luottaminen, niin C++:lla ON oma standardinsa, joka sisältää sekä itse kielen että standardikirjaston, joka on kait melko tarkkaan määritelty. Eli väitän etten tee virhettä puhuessani standardinmukaisista kääntäjistä ;) Riippuu vähäsen mistä näkökulmasta asiaa katsoo, kun kerran C++ -kääntäjiäkin on niin monenlaisia.
Woops, luulin että tuo oli vielä draftivaiheessa. Hmm.
OoO
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: C++ -kysymykset

Post by MaGetzUb »

Mä oon viel newbie (noobi) tuos c++:sas mut kysyisin kun lataan tälle koneelle ( latasin) Visual C++ 2008, Niin kun olen usein kuullut täälä foorumilla kun jotkut puhuu vc2005:sta niin käykö sen vc2005:tosen jutut tohon 2008? (minun mielesätni kyllä.) Ja entäs nämä kirjastot esim: iostream niin onko ne koneella valmiiksi vai pitääkö esim DarkGDK:n ladata c++:san sivuilta? (iostream:han on koneessa valmiiksi.. vai?)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: C++ -kysymykset

Post by anttipanda »

programmer of DSG wrote:Mä oon viel newbie (noobi) tuos c++:sas mut kysyisin kun lataan tälle koneelle ( latasin) Visual C++ 2008, Niin kun olen usein kuullut täälä foorumilla kun jotkut puhuu vc2005:sta niin käykö sen vc2005:tosen jutut tohon 2008? (minun mielesätni kyllä.) Ja entäs nämä kirjastot esim: iostream niin onko ne koneella valmiiksi vai pitääkö esim DarkGDK:n ladata c++:san sivuilta? (iostream:han on koneessa valmiiksi.. vai?)
Moro. Pitäisi tuo 2008-versio olla ihan ok. Luulen. Ainakin sivun http://www.microsoft.com/express/vc/Default.aspx mukaan 2008-paketissa on myös mukana Platform SDK mikä 2005-version kanssa piti asentaa erikseen, joten Visual C++ 2008:n jälkeen pitäisi pystyä win32-ohjelmia kirjoittamaan. Eli standardi C++-kirjastoja ei pitäisi joutua asentamaan erikseen.

DarkGDK:n latauksesta en ole varma, mutta se ainakin pitää asentaa erikseen (lataussivulla (http://www.microsoft.com/express/sample ... fault.aspx) oli video jossa se opastettiin :) ):
1) Visual C++ 2008
2) DirectX SDK
3) DarkGDK

En ole VC++ 2008:aa itse käyttänyt kun 2005 on hyvin kelvannut, mutta kuulostaa asennus ainakin helpommalta.
OoO
Eräs cb koodaaja
Active Member
Posts: 126
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by Eräs cb koodaaja »

Mikä komento vastaa c++:ssa cb:n commandlineä, eli mikä näyttäisi/palauttaisi ohjelman käynnistysparametrit.
Tiimit ja tuotokset:
RE:Ydintuho
Drahtlose:Infernalisch, Pienet pelit
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: C++ -kysymykset

Post by koodaaja »

Eräs cb koodaaja wrote:Mikä komento vastaa c++:ssa cb:n commandlineä, eli mikä näyttäisi/palauttaisi ohjelman käynnistysparametrit.
Ei mikään. Se tulee main-funkkarin parametrinä, joita tulee siis... intti ja merkkijonotaulukkopointteri? Eli

Code: Select all

main(int argc, char* argv[])
{
    
    return 0;
}
Pitäisi olla näin. Siis argc:hen tulee parametrien määrä, argv:iin itse parametrit.

Hassunhauskasta C++:oppaasta:

Code: Select all

#include <iostream.h>
int main(int argc, char* argv[])
{
	cout << "Parametreja annettiin " << argc << " kipaletta." << endl;
	for (int i=0; i< argc; i++)
		cout << i << ". parametri on " << argv[i] << endl;
		
	return EXIT_SUCCESS;
}
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: C++ -kysymykset

Post by JATothrim »

HRMP. voisiko joku kertoa ohjeet kuinka saan Code::Blocksissa toimimaan standardi kirjaston ? kääntäjän sain asennettua, mutta se ei löydä edes iostream tiedosta ! hELP!. Muuten tuo ide vaikuttaisi hyvältä. vaan alan kohta epäillä..
eli kuinka kirjastot saa lisättyä ?
Last edited by JATothrim on Sat Jan 05, 2008 1:00 pm, edited 1 time in total.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
Guest

Re: C++ -kysymykset

Post by Guest »

Dark Code wrote:HRMP. voisiko joku kertoa ohjeet kuinka saan Code::Bocksissa toimimaan standardi kirjaston ? kääntäjän sain asennettua, mutta se ei löydä edes iostream tiedosta ! help. muuten tuo ide vaikuttaisi hyvältä. vaan alan kohta epäillä..
eli kuinka kirjastot saa lisättyä ?
Älä käytä Code::Blocksia. Mielestäni Visual C++ 2008 on paras IDE/kääntäjä, mitä löytyy. Siinä on jopa kadonnut tuo Platform SDK:n asentaminen. Lisäksi se kääntää ohjelmat pienemmiksi ja nopeammiksi, kuin MinGW. Voit kylläkin käyttää Code::Blocksia VC++ 2008 kääntäjän kanssa, mutta en näe tähän mitään syytä, koska VC++ sisältää valmiiksi tosi hyvän IDE:n, eikä tarvitse alkaa säätämään mitään.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: C++ -kysymykset

Post by koodaaja »

Guest wrote:
Dark Code wrote:HRMP. voisiko joku kertoa ohjeet kuinka saan Code::Bocksissa toimimaan standardi kirjaston ? kääntäjän sain asennettua, mutta se ei löydä edes iostream tiedosta ! help. muuten tuo ide vaikuttaisi hyvältä. vaan alan kohta epäillä..
eli kuinka kirjastot saa lisättyä ?
Älä käytä Code::Blocksia. Mielestäni Visual C++ 2008 on paras IDE/kääntäjä, mitä löytyy. Siinä on jopa kadonnut tuo Platform SDK:n asentaminen. Lisäksi se kääntää ohjelmat pienemmiksi ja nopeammiksi, kuin MinGW. Voit kylläkin käyttää Code::Blocksia VC++ 2008 kääntäjän kanssa, mutta en näe tähän mitään syytä, koska VC++ sisältää valmiiksi tosi hyvän IDE:n, eikä tarvitse alkaa säätämään mitään.
Kun taas esimerkiksi minä olen päinvastaista mieltä. Enkä ole ainut. Ainakin Visual C++ 2005 Express edikka oli aivan syvältä. Kaikki oli hirmu hankalaa (et voi kääntää koodia, tee ensin projekti ja linkitä tuhat muuta tiedostoa, whaa) ja IDE oli vielä kohtuullisen raskas - ei siinä samalla pidetty paria referenssisivua pyörimässä. Vuoden 2008 malli voi toki olla paljon parempi, mutta tulin jo niin epäluuloiseksi ohjelmaa kohtaan, etten tahdo siihen koskea pitkällä tikullakaan. Ainakaan ennen kuin saan tehokkaan PC:n ja rautaiset hermot.
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: C++ -kysymykset

Post by JATothrim »

koodaaja wrote:
Guest wrote:
Dark Code wrote:HRMP. voisiko joku kertoa ohjeet kuinka saan Code::Bocksissa toimimaan standardi kirjaston ? kääntäjän sain asennettua, mutta se ei löydä edes iostream tiedosta ! help. muuten tuo ide vaikuttaisi hyvältä. vaan alan kohta epäillä..
eli kuinka kirjastot saa lisättyä ?
Älä käytä Code::Blocksia. Mielestäni Visual C++ 2008 on paras IDE/kääntäjä, mitä löytyy. Siinä on jopa kadonnut tuo Platform SDK:n asentaminen. Lisäksi se kääntää ohjelmat pienemmiksi ja nopeammiksi, kuin MinGW. Voit kylläkin käyttää Code::Blocksia VC++ 2008 kääntäjän kanssa, mutta en näe tähän mitään syytä, koska VC++ sisältää valmiiksi tosi hyvän IDE:n, eikä tarvitse alkaa säätämään mitään.
Kun taas esimerkiksi minä olen päinvastaista mieltä. Enkä ole ainut. Ainakin Visual C++ 2005 Express edikka oli aivan syvältä. Kaikki oli hirmu hankalaa (et voi kääntää koodia, tee ensin projekti ja linkitä tuhat muuta tiedostoa, whaa) ja IDE oli vielä kohtuullisen raskas - ei siinä samalla pidetty paria referenssisivua pyörimässä. Vuoden 2008 malli voi toki olla paljon parempi, mutta tulin jo niin epäluuloiseksi ohjelmaa kohtaan, etten tahdo siihen koskea pitkällä tikullakaan. Ainakaan ennen kuin saan tehokkaan PC:n ja rautaiset hermot.
RAAH!! Visual C++ 2008 Express !! miten saan poistettua tuon ? aivan KAUHEA IDE ! Notepadkin on parempi !
Syitä:
1) SEKAVA, yhdyn koodajan mielipiteeseen.
2) ei toiminut, valittaa kaikesta.
3) missä HEMMETISSÄ on compile & run toiminto?
4)M$ "teknologia"...
5)söi koneeltani 4 GT TILAA !! ( karmee asennus )
6) Ja tämä jääkön VC viimeiseksi puheeksi SDL:tä:

Code: Select all

1>------ Build started: Project: VC_SDL_TEST, Configuration: Debug Win32 ------
1>Compiling...
1>main.cpp
1>c:\ohjelmat\visualc++ 08ee\vc\include\sdl_config.h(34) : fatal error C1189: #error :  You should copy include/SDL_config.h.default to include/SDL_config.h
1>Build log was saved at "file://c:\Tiedostot\C++\VC_SDL_TEST\VC_SDL_TEST\Debug\BuildLog.htm"
1>VC_SDL_TEST - 1 error(s), 0 warning(s)
========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ==========
Että silleen.

Eli kysynpä nyt C++ IDE:ä jossa on:
code-complete ( ehdottelee koodiin vaihtoehtoja funktiosta/luokista/jne. )
YKSINkertainen projekti sydeemi.
mingw kääntäjä.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: C++ -kysymykset

Post by Dibalo »

Dark Code wrote:RAAH!! Visual C++ 2008 Express !! miten saan poistettua tuon ? aivan KAUHEA IDE ! Notepadkin on parempi !
Evotat! 8-)

VC++ on paras M$:lle suunnattu Compiler & IDE. Koodi on nopeaa ja sen muokkaamista on helpotettu monilla toiminnoilla (joita pitää tietenkin osata käyttää..). Hakkaa Dev-C++:n 1000 - 0. Deviä en suosittele kenellekään. Mistäköhän johtuu, että Visual C++ on niin suosittu ammattilaisten keskuudessa... :?
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
jabanii
Member
Posts: 93
Joined: Tue Aug 28, 2007 9:23 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by jabanii »

Dark Code wrote:RAAH!! Visual C++ 2008 Express !! miten saan poistettua tuon ? aivan KAUHEA IDE ! Notepadkin on parempi !
Syitä:
1) SEKAVA, yhdyn koodajan mielipiteeseen.
2) ei toiminut, valittaa kaikesta.
3) missä HEMMETISSÄ on compile & run toiminto?
4)M$ "teknologia"...
5)söi koneeltani 4 GT TILAA !! ( karmee asennus )
6) Ja tämä jääkön VC viimeiseksi puheeksi SDL:tä:

Code: Select all

1>------ Build started: Project: VC_SDL_TEST, Configuration: Debug Win32 ------
1>Compiling...
1>main.cpp
1>c:\ohjelmat\visualc++ 08ee\vc\include\sdl_config.h(34) : fatal error C1189: #error :  You should copy include/SDL_config.h.default to include/SDL_config.h
1>Build log was saved at "file://c:\Tiedostot\C++\VC_SDL_TEST\VC_SDL_TEST\Debug\BuildLog.htm"
1>VC_SDL_TEST - 1 error(s), 0 warning(s)
========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ==========
Että silleen.

Eli kysynpä nyt C++ IDE:ä jossa on:
code-complete ( ehdottelee koodiin vaihtoehtoja funktiosta/luokista/jne. )
YKSINkertainen projekti sydeemi.
mingw kääntäjä.
En tajua, mitä kaikki valittavat VC++:sta. Ehkä 2005 ainoa huono puoli oli tuo PSDK:n asentaminen, mitä ei tarvitse tehdä 2008. Lisäksi se ei ole yhtään sekava, eikä valita mistään turhaan. Jos sinulta ei onnistu VC++:n käyttö, niin tuskin onnistuu minkään muunkaan IDE:n käyttö Dev-Cpp:tä lukuunottamatta.

Ja miksi ihmeessä haluat käyttää MinGW:tä? Paskin kääntäjä minkä olen nähnyt. Pelkkä iostream vie 600kt tilaa, kun taas VC++:n uusimmassa versiossa se on 8kt. VC++:n 6 versiokin saa sen 7 kertaa pienemmäksi ja nopeuseroja ei kannata edes mainita!
koodaaja wrote:Kun taas esimerkiksi minä olen päinvastaista mieltä. Enkä ole ainut. Ainakin Visual C++ 2005 Express edikka oli aivan syvältä. Kaikki oli hirmu hankalaa (et voi kääntää koodia, tee ensin projekti ja linkitä tuhat muuta tiedostoa, whaa) ja IDE oli vielä kohtuullisen raskas - ei siinä samalla pidetty paria referenssisivua pyörimässä. Vuoden 2008 malli voi toki olla paljon parempi, mutta tulin jo niin epäluuloiseksi ohjelmaa kohtaan, etten tahdo siihen koskea pitkällä tikullakaan. Ainakaan ennen kuin saan tehokkaan PC:n ja rautaiset hermot.
Jos aloittelijoita ei lasketa, niin kyllä sinä olet ainut. Ei VC++:ssa tarvitse linkittää sen enempää, kuin millään muulla kääntäjällä. Ja miksi koodi pitäisi kääntää suoraan, jos on keksitty monta kertaa työtä helpottavat solutionit. Itse en ainakaan pärjäisi ilman niitä.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: C++ -kysymykset

Post by koodaaja »

No Dibalon ylistyksen seurauksena kokeilin latailla tuon 2008-mallin, ja en tiedä johtuuko "taidon" kasvamisesta vai hermojen kehittymisestä, mutta kyllähän tuota on ihan mukava käyttää. Paria asiaa ihmettelen: missä ovat kaikki mukana tulevat includet ja library-filet? Ja mistä jälkimmäisiä voisi linkitellä? Ei oikein auennut..
Post Reply