C++ -kysymykset

Muu yhteisön välinen keskustelu.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: C++ -kysymykset

Post by MaGetzUb »

No tulipa p*rullinen ongelma... SFML ei toimi joillakin nykyisillä ATI(amd?):n ajureilla... >:( Onko kellään ehdotuksia kuinka saisin SFML:n toimimaan? :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: C++ -kysymykset

Post by Feuer »

Mikä IDE, mikä versio kirjastosta?
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: C++ -kysymykset

Post by MaGetzUb »

Feuer wrote:Mikä IDE, mikä versio kirjastosta?
Code::Blocks, SFML 1.6.. Oon googlannu, mutta ei oo löytäny pikaasesti kyl mitää apua.. :/
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: C++ -kysymykset

Post by Feuer »

Kokeile jos tästä olis apua. Jännä ettei minulla 4850:n kanssa ole ollut mitään ongelmia sfml:n kanssa :P
EDIT:

Dimple wrote: Muistaakseni ongelma korjaantuu, kun linkittää staattisesti. Toinen vaihtoehto on siirtyä käyttämään SFML 2:sta, siihen on korjattu muitakin bugeja.
Sen takia ei ole ollut ongelmaa. Aina linkittänyt tuon kirjaston staattisesti, ja nyt on käytössä kakkosversio.[/edit]
Last edited by Feuer on Tue Nov 22, 2011 7:51 pm, edited 1 time in total.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: C++ -kysymykset

Post by MaGetzUb »

Feuer wrote:Kokeile jos tästä olis apua. Jännä ettei minulla 4850:n kanssa ole ollut mitään ongelmia sfml:n kanssa :P
Jos 4850 viittaa näytönohjaimeen, niin minulla on HD Radeon 5650m..
EDIT:

Jos ymmärsin oikein niin tuon jonkun .dll tiedoston pitää laittaa samaan kansioon, mistä ajetaan? Ei toiminut ainakaan tuolla tyllillä minulla..

Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Dimple
Active Member
Posts: 103
Joined: Wed Nov 17, 2010 5:43 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by Dimple »

Muistaakseni ongelma korjaantuu, kun linkittää staattisesti. Toinen vaihtoehto on siirtyä käyttämään SFML 2:sta, siihen on korjattu muitakin bugeja.

Itselläni on sama näytönohjain ja oli sama ongelma.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: C++ -kysymykset

Post by MaGetzUb »

Miksi ihmeessä SFML 2.0:n Sprite luokkalla ei ole enää SetImage komentoa? Ehkä typerin asia, mikä ollaan 2.0:a poistettu... :evil:
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: C++ -kysymykset

Post by temu92 »

Dokumentaatiosta kannattaa kattella muuttuneita funktionimiä: http://www.sfml-dev.org/documentation/2.0/

Ilmeisesti spriteille imagen sijaan ladataankin texture ja käytetään SetTexture-funtkiota sen asettamiseen.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: C++ -kysymykset

Post by Latexi95 »

Tallentaako OpenGL:n display list (glNewList) shadereiden vaihdoksen? Uniform arvojen asetuksen se ainakin ymmärtääkseni tallentaa. Eli voinko olettaa OpenGL:n piirtävän oikein jos kesken listan vaihdan käytettävää shaderia?
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: C++ -kysymykset

Post by koodaaja »

Periaatteessa se tallentaa kaikki OpenGL:n piirtokomennot joten kyllä. Täyden varmuuden saa varmaan helpoimmin testaamalla.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by esa94 »

Latexi95 wrote:Tallentaako OpenGL:n display list (glNewList) shadereiden vaihdoksen? Uniform arvojen asetuksen se ainakin ymmärtääkseni tallentaa. Eli voinko olettaa OpenGL:n piirtävän oikein jos kesken listan vaihdan käytettävää shaderia?
Eihän listoja kuulu käyttää
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: C++ -kysymykset

Post by Latexi95 »

esa94 wrote: Eihän listoja kuulu käyttää
Jaa? Mitäs sitten ajattelit? VBO:ta tietysti voi käyttää (ja käytänkin)...
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by esa94 »

Latexi95 wrote:
esa94 wrote: Eihän listoja kuulu käyttää
Jaa? Mitäs sitten ajattelit? VBO:ta tietysti voi käyttää (ja käytänkin)...
VBO on ainoa jota tuetaan.

Siis kirjaimellisesti. Kaikki muu on käytännössä deprekoitu.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: C++ -kysymykset

Post by Latexi95 »

esa94 wrote: VBO on ainoa jota tuetaan.

Siis kirjaimellisesti. Kaikki muu on käytännössä deprekoitu.
Juu, voipi olla.

Hankalaa kun OpenGL:ssä ei ole oikein selkeitä ohjeita. Suurin osa on vanhentuneita ja jopa OpenGL:n omilla sivulla on jatkuvasti ristiriitaista tietoa, ja extension systeemi on todella sekava...
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: C++ -kysymykset

Post by Sami345 »

esa94 wrote:VBO on ainoa jota tuetaan.

Siis kirjaimellisesti. Kaikki muu on käytännössä deprekoitu.
Ilmeisesti oletat tässä, että käytetään OpenGL:n versiota 3.x tai uudempaa? Lisäksi tuki vanhoille OpenGL:n versioille tulee säilymään vielä pitkään. Laitteistovalmistajat eivät voi yksinkertaisesti jättää niitä pois, koska se estäisi monien varsinkin vanhojen pelien toiminnan. Myös uusien pelien, jotka on suunniteltu toimimaan myös vanhalla laitteistolla toiminta saattaisi vaarantua.
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by esa94 »

Sami345 wrote:
esa94 wrote:VBO on ainoa jota tuetaan.

Siis kirjaimellisesti. Kaikki muu on käytännössä deprekoitu.
Ilmeisesti oletat tässä, että käytetään OpenGL:n versiota 3.x tai uudempaa? Lisäksi tuki vanhoille OpenGL:n versioille tulee säilymään vielä pitkään. Laitteistovalmistajat eivät voi yksinkertaisesti jättää niitä pois, koska se estäisi monien varsinkin vanhojen pelien toiminnan. Myös uusien pelien, jotka on suunniteltu toimimaan myös vanhalla laitteistolla toiminta saattaisi vaarantua.
Totta kai oletan. Yhteensopivuuskaan ei ole missään nimessä ongelma, jokainen markkinoilla vähänkään asiansa osaava näytönohjain kun tukee bufferiobjekteja ynnä shadereita, joskin jonkun vuoden takaiset tietokoneet saattavat vaatia vanhemman version shaderit toimiakseen.

Eihän vanhoja versioita ole mitään syytä käyttää.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: C++ -kysymykset

Post by koodaaja »

Itse ainakin näen 1.4:n parhaana vaihtoehtona miniläppärikoodailuun kun ei tämä uudempiakaan tue. Ei tämmöisiä ole toki kovin raskaan grafiikan piirtämiseen tarkoitettukaan, mutta sehän on jo itsessään painava syy kokeilla laitteen rajoja :)
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: C++ -kysymykset

Post by JATothrim »

Jos haluaa, että ohjelma toimii takuuvarmasti joka koneessa, niin OpenGL 1.1 konteksti (VertexArrayt) eikä yhtään GL_XXX_ extensionia. (WGL_ ja GLX_ extensionit tarvitaan tietty silti)
Jos taas haluaa repiä näyttiksestä kaiken irti, hyvä tie on aloittaa OpenGL +3.0 kontekstilla, joka pudottaa depredikoidut ominaisuudet pois ja vasta sitten kahlata extension viidakon läpi glew:llä.
Syy miksi jaan näin raa'asti on juuri se, että extensionien kirjo OpenGL 1.1 - 3.0 versioiden välillä on hurja. Shaderistakin oli kahdet yhteensopimattomat eri versiot, kun ne otettiin mukaan 1.5-2.0 vaiheessa. (Cg ja GLSL) : /
1.1 - 2.1 raudan tukeminen on tietty sitten se kolmas ja vaikein case. ;)
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: C++ -kysymykset

Post by Latexi95 »

JATothrim wrote:Jos haluaa, että ohjelma toimii takuuvarmasti joka koneessa, niin OpenGL 1.1 konteksti (VertexArrayt) eikä yhtään GL_XXX_ extensionia. (WGL_ ja GLX_ extensionit tarvitaan tietty silti)
Jos taas haluaa repiä näyttiksestä kaiken irti, hyvä tie on aloittaa OpenGL +3.0 kontekstilla, joka pudottaa depredikoidut ominaisuudet pois ja vasta sitten kahlata extension viidakon läpi glew:llä.
Syy miksi jaan näin raa'asti on juuri se, että extensionien kirjo OpenGL 1.1 - 3.0 versioiden välillä on hurja. Shaderistakin oli kahdet yhteensopimattomat eri versiot, kun ne otettiin mukaan 1.5-2.0 vaiheessa. (Cg ja GLSL) : /
1.1 - 2.1 raudan tukeminen on tietty sitten se kolmas ja vaikein case. ;)
Juu. Ehdottomasti kannattaa tehdä selkeä jako, ja minäkin kyllä suosittelisin tuota OpenGL 3.0 rajapyykiksi varsinkin jos aikoo käyttää glsl shadereita. OpenGL 3.0:ssa tullut glsl 1.3 eroaa reilusti aiemmasta 1.2:sta. Kun etsii tietoa glsl shadereista niin kannattaa varmistaa että koskeeko tieto 1.3:sta ja sitä myöhempiä versioita vai aiempia versioita. Tuo aiheuttaa helposti sekaannusta.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by esa94 »

JATothrim wrote:Shaderistakin oli kahdet yhteensopimattomat eri versiot, kun ne otettiin mukaan 1.5-2.0 vaiheessa. (Cg ja GLSL) : /
Cg tosin toimii vain nVIDIAn raudalla kunnolla kun se on niille kehitetty

GLSL on lähestulkoon aina parempi waihtoehto
Post Reply