C++ -kysymykset

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Untitled.bmp
Member
Posts: 52
Joined: Sat May 12, 2012 7:11 pm
Location: C:/WINDOWS/system32

Re: C++ -kysymykset

Post by Untitled.bmp »

Latexi95 wrote:
Untitled.bmp wrote:Osaisiko kukaan ehdottaa hyviä kääntäjiä ja editoreita C++:lle? Vaatimukset olisi, että ovat molemmat freewarea tai sharewarea ja, että suht.koht helppokäyttöisiä.
Suosittelen QtSDK:ta. Siinä tulee mukana kaikki tarvittava.
Onko tuolla jotain tekemistä Nokian kanssa? TulI Googlehaussa mukava litannia Nokiajuttua..
Intel core i7 3960X 3,9ghz 15mb
Sapphire Radeon HD7970
160gb ssd
2tb hdd
8gb Ram
Windows 7 Ultimate 64-bit & Linux Ubuntu 12.04LTS
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: C++ -kysymykset

Post by Latexi95 »

Untitled.bmp wrote:Onko tuolla jotain tekemistä Nokian kanssa? TulI Googlehaussa mukava litannia Nokiajuttua..
Kyllä. Qt on Nokian kehittämä ja ylläpitämä C++ kirjasto, joka toimii Windowsilla, Linuxilla, Macilla ja Nokian kännyköillä. Joku on kaiketi tehnyt porttauksen Androidillekkin.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: C++ -kysymykset

Post by temu92 »

Itse käytellyt Visual Studiota (tosin Ultimate versio, sai koulusta ilmaseks o/) joka on kyllä parhain verrattuna muihin mitä olen käyttänyt. Visual Studio on tosin tietysti vain Windowsille. Ennen Visual Studiota käytin Code::Blocks ja sitten NetBeans, kääntäjinä MinGW.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: C++ -kysymykset

Post by Latexi95 »

Visual Studio 2010 on kyllä kanssa ihan hyvä mutta on QtCreatoriin verrattuna mielestäni hieman monimutkaisempi ja epäselvempi vaikkakin toisaalta tarjoaa paljon enemmän ominaisuuksia kuin QtCreator.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: C++ -kysymykset

Post by Sami The Great »

Itse suosittelisin Visual Studiota siksi, että yleensä kaikkiin lisäkirjastoihin on saatavalla melkein aina valmiiksi käännetty binääriversio visual studiolle. Jos ei ole, niin vähintään löytyy valmiiksi projektitiedosto, jolla sen pystyy nopeasti kääntämään ilman, että pitää kaikki lähdetiedostot manuaalisesti linkittää projektiin jne.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: C++ -kysymykset

Post by koodaaja »

Olennaisinta IDEn valinnassahan on se, mitä itse pitää miellyttävänä. Kannattaa kokeilla muutamia ja valita se mistä pitää. Itselläni on myöskin VS2010 ultimaagiversiona, ja olen siihen kovin tyytyväinen. Mitä nyt muuta olen kokeillut, niin C::B oli mielestäni yleistuntumaltaan hieman epämääräisen oloinen, Qt jäi kokonaan hämäräksi kun en tiennyt toimiiko se tavallisena C++-IDEnä vai oliko nokian omia kirjastoja pakko käyttää eikä missään ollut selkeitä projektihommeleita. Dev-C++ oli ensimmäinen IDEni, se palveli pitkään ja hartaasti mutta on kovin vanhanaikainen ja buginen.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by esa94 »

vim on kiva
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: C++ -kysymykset

Post by skorpioni-cb »

esa94 wrote:vim on kiva
Niin, mä oon tekemässä syntaksikorostuksen CB:lle vimillä, sori offtopic, oli pakko
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: C++ -kysymykset

Post by valscion »

skorpioni-cb wrote:
esa94 wrote:vim on kiva
Niin, mä oon tekemässä syntaksikorostuksen CB:lle vimillä, sori offtopic, oli pakko
Miksi keksiä pyörää uudestaan. En kyllä suoralta käsin osaa sanoa että onko tuossa itse värjäys myös olemassa mukana.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by esa94 »

VesQ wrote:
skorpioni-cb wrote:
esa94 wrote:vim on kiva
Niin, mä oon tekemässä syntaksikorostuksen CB:lle vimillä, sori offtopic, oli pakko
Miksi keksiä pyörää uudestaan. En kyllä suoralta käsin osaa sanoa että onko tuossa itse värjäys myös olemassa mukana.
Niin tosiaan kuten VesQ jo mainitsikin niin olen kyllä jo kirjoittanut syntaksifilun vimille. Eipä sillä juuri tällä hetkellä ole muuta virkaa kuin värjääminen.

Huvin ja harrastuksen vuoksi tässä vimrc:hen lisättävät rivit jos haluat sen automaattisesti tunnistavan .cb-tiedostot ja käyttävän niissä neljän välilyönnin indentaatiota

Code: Select all

autocmd FileType coolbasic setlocal comments=":',://,s1:REMSTART,mb:,ex:REMEND"
" tabstop=4, expandtab
autocmd FileType coolbasic setlocal ts=4 et
autocmd FileType vim setlocal comments=:\"
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by MrMonday »

Heips, olen viime päivinä ryhtynyt perehtymään SFML:ään, ja aikani tapeltuani sain vihdoin kaikki toimimaan niin, että kun ajoin esimerkkiä, niin Code::Blocks ei enää antanut virheilmoitusta (tai oikeammin kai kääntäjä), mutta sitten Windows ilmoittaa heti, että "<ohjelma>.exe lakkasi toimimasta". Joten osaisiko joku täällä antaa vinkkiä, että missä mättää, jotain olen googlaillut, mutta mitkään ohjeet ei tunnu toimivan ja on nimittäin äärimmäisen turhauttavaa, kun ei pääse edes alkuun ennen ko nousee seinä pystyyn :evil:

Code::Blocks: 12.11
SFML: 2.0
OS: Windows 7 64-bit

Kaikki tehty täsmälleen ohjeiden mukaisesti, vieläpä useaan kertaan, mutta ei nyt millään toimi.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: C++ -kysymykset

Post by Latexi95 »

MrMonday wrote:Heips, olen viime päivinä ryhtynyt perehtymään SFML:ään, ja aikani tapeltuani sain vihdoin kaikki toimimaan niin, että kun ajoin esimerkkiä, niin Code::Blocks ei enää antanut virheilmoitusta (tai oikeammin kai kääntäjä), mutta sitten Windows ilmoittaa heti, että "<ohjelma>.exe lakkasi toimimasta". Joten osaisiko joku täällä antaa vinkkiä, että missä mättää, jotain olen googlaillut, mutta mitkään ohjeet ei tunnu toimivan ja on nimittäin äärimmäisen turhauttavaa, kun ei pääse edes alkuun ennen ko nousee seinä pystyyn :evil:

Code::Blocks: 12.11
SFML: 2.0
OS: Windows 7 64-bit

Kaikki tehty täsmälleen ohjeiden mukaisesti, vieläpä useaan kertaan, mutta ei nyt millään toimi.
SFML on buginen ja osa esimerkeistä saattaa olla vanhentuneita. Debuggerin viritteleminen toimintaan on kuitenkin joka tapauksessa hyvä idea.
runkreen

Re: C++ -kysymykset

Post by runkreen »

SFML en suosittele. Lähes kaikki ohjeet sivuilla ovat vanhentuneita eivätkä toimi. Jos kysyt foorumilta, siellä linkataan ne samat toimimattomat ohjeet tai käsketään opettelemaan ja kokeilemaan itse.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by esa94 »

runkreen wrote:SFML en suosittele. Lähes kaikki ohjeet sivuilla ovat vanhentuneita eivätkä toimi. Jos kysyt foorumilta, siellä linkataan ne samat toimimattomat ohjeet tai käsketään opettelemaan ja kokeilemaan itse.
Mistä näitä lukutaidottomia hyppii aina esiin?

SFML:stä on käytännössä kaksi versiota, 1.X ja 2.X. Nämä ovat yhteensopimattomia. Ykkösen versiot ovat pääasiassa yhteensopivia. Molemmille on erilliset tutoriaalit ja manuskat.
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by MrMonday »

Siksi lähdinkin liikkeelle suoraan 2.0:sta, että opettelee suoraan nuo uudet systeemit, mutta vaikka kuinka paljon lukenut eri oppaita, niin ei tahdo luonnistua. SFML:n valitsin siksi, että sen syntaksi vaikutti mukavan helpolta, mutta jos jollakulla on ehdottaa jotain muuta helppoa kirjastoa, niin mielelläni kokeilen muitakin. Siis perus 2D-pelien tekemiseen.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: C++ -kysymykset

Post by temu92 »

SFML on kyllä mielestäni helppokäyttöisin ja parhain kirjasto 2D:tä varten C++:lla. Jos kerta Windowsilla työskentelet kokeilisitko käyttää Visual Studiota (erityisesti sen kääntäjää). Lataa 2010 versio koska SFML:n valmiit binäärit eivät vissiin ole vielä 2012:lle. Itse käytän VS2010 ja hyvin pelittää SFML 2.0 RC:n valmiiksi käännetyillä .lib tiedostoilla.

Heitän vielä loppuun, että jos et halua vaihtaa IDEä/kääntäjää niin kokeileppa päivittää MinGW:n uusimpaan versioon jos sinulla ei sitä ole jo. En todellakaan tiedä auttaako se mutta ei se varmaan haittaa kokeillakkaan.
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by MrMonday »

temu92 wrote:SFML on kyllä mielestäni helppokäyttöisin ja parhain kirjasto 2D:tä varten C++:lla. Jos kerta Windowsilla työskentelet kokeilisitko käyttää Visual Studiota (erityisesti sen kääntäjää). Lataa 2010 versio koska SFML:n valmiit binäärit eivät vissiin ole vielä 2012:lle. Itse käytän VS2010 ja hyvin pelittää SFML 2.0 RC:n valmiiksi käännetyillä .lib tiedostoilla.

Heitän vielä loppuun, että jos et halua vaihtaa IDEä/kääntäjää niin kokeileppa päivittää MinGW:n uusimpaan versioon jos sinulla ei sitä ole jo. En todellakaan tiedä auttaako se mutta ei se varmaan haittaa kokeillakkaan.
Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla VS:ää, kun aikalailla kaikki muu jo kokeiltu, mihin omat taidot riittävät..
Mikki0000
Member
Posts: 63
Joined: Tue Dec 27, 2011 11:50 pm
Location: Päijät-Häme

Re: C++ -kysymykset

Post by Mikki0000 »

Saako c++ ilmaiseksi vai pitääkö ostaa visual studio?
exe tiedosto swf muotoon: Lopetettu
Tervetuloa lukemaan foorumin noloimman käyttäjän viestejä!
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: C++ -kysymykset

Post by MrMonday »

Mikki0000 wrote:Saako c++ ilmaiseksi vai pitääkö ostaa visual studio?
C++:lle löytyy useampia ilmaisia kääntäjiä ja kokonaisia IDE:jä, eli ei välttämättä tarvitse ostaa VS:ää. Ja Visual Studio Express on ilmainen.
Mikki0000
Member
Posts: 63
Joined: Tue Dec 27, 2011 11:50 pm
Location: Päijät-Häme

Re: C++ -kysymykset

Post by Mikki0000 »

MrMonday wrote:
Mikki0000 wrote:Saako c++ ilmaiseksi vai pitääkö ostaa visual studio?
C++:lle löytyy useampia ilmaisia kääntäjiä ja kokonaisia IDE:jä, eli ei välttämättä tarvitse ostaa VS:ää. Ja Visual Studio Express on ilmainen.
Mikä on hyvä kääntäjä
ja onko hyvä idea hankkia visual studio?
exe tiedosto swf muotoon: Lopetettu
Tervetuloa lukemaan foorumin noloimman käyttäjän viestejä!
Post Reply