Itse kun pyrin tekemään pientä roguelikeä, mutta ongelmana heti, mikä kirjasto lukee näppäimistön syötteitä ja miten saa tuon konsoliruudun olemaan rullaamatta alaspäin?
Ja sitten ajattelin toteuttaa tämän rogueliken olio ohjelmoituna, eli nyt kysyn, mitä kaikkea olio ohjelmoinnista tarvitsee tietää tällaisessa urakassa alkuunsa? Itse ainakin osaan luoda perus luokan (class) ja siihen olioita. Muita systeemejä en sitten ymmärräkään, niin voiko joku selittää/opettaa ne?
Ja sitten, kun luon automaattisen olion, niin pysyykö se kuinka kauan käytössä, eli jos luon vaikkapa olion main ohjelmaan, niin pysyykö se koko main ohjelman ajan toiminnassa, niinkuin normaalit muuttujat?
Miten sitten periytymiset ja nämä systeemit toimivat, sillä ymmärtääkseni ylemmän luokan tiedot periytyvät alemmalle ja alempi luokka voi käyttää myös ylemmän luokan tietoja. Eli jos tällä tavalla tekisi tähän roguelikeeni, niin olisi ensinnä ryhmä, joka käsittäisi kaikille ukoilla olevat samat tiedot, kuten sijaintien ja liikkumisten käsittelemisen ja sen jälkeen aina haarautuisi, vihollisiin ja hyviksiin, joilla on joitain samoja tietoja ja siitä sitten haarautuu eri rotujen erikoistietoihin mm. Vai olenko väärässä tässä suhteen?
Tässä sitten pieni koodi pätkä, jonka olen ymmärtänyt luokista...
Code: Select all
#include <iostream>
#include <string>
using namespace std;
class Character
{
int x;
int y;
public:
void Move();
};
void Character::Move()
{
; //Tähän tulee sitten liikutuksen hoitamiseen liittyvä koodi...
}
Olion määrityshän tapahtuu seuraavasti: Character Olio ja sillä tuon Move toiminnon hoitaminen Olio.Move() ?
Sitten vielä perus kysymys osoittimista ja viittauksista, niin mitä ne tekevät, sillä omistamani opaskirja ei oikein kertonut selvästi, itse ainakin ymmärsin niin, että niiden avulla, esim. aliohjelmasta voi katsoa main osan jotain tietoa, kun sitä kutsutaan, eli yksi parametri voisi olla viittaus siihen kohtaan, olenko oikeassa?
Noniin tuossapa sitten aika iso kysymysmäää, joihin toivon pikaista vastausta.