Vaihtuvat näppäimet -tutoriaali

Oletko tehnyt jotain, mistä muut voisivat hyötyä. Postita vinkit tänne.
Post Reply
Drath
Newcomer
Posts: 40
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm

Vaihtuvat näppäimet -tutoriaali

Post by Drath »

Päätin osallistua tuohon viikkokisa VIII:n ja tein tutoriaalin miten saada käyttäjän itse määrittämät napit peliin. Eli tämä on nyt se työ jolla osallistun kisaan. Toivottavasti tästä nyt on apua jollekulle :).

Sen pitemmittä puheitta: Näppäintutoriaali

**Päivitys 2.9.2007**
  • Näppäinten tulostaminen käyttäjälle
  • Näppäinkuvausten lataaminen tiedostosta
Last edited by Drath on Tue Sep 04, 2007 7:36 pm, edited 2 times in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Sisältövastaava
Murskaaja
Member
Posts: 92
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:19 pm
Contact:

Re: Vaihtuvat näppäimet -tutoriaali

Post by Murskaaja »

Jäin kaipaamaan jonkinlaista funktiota, jonka avulla voisi (esim.) ennen varsinaista peliä tulostaa pelaajan nähtäväksi siinä käytettävät näppäimet.
ASCII star wars Xtreme | Cool Bombers | Combat (kehitteillä)

RedShadow productions
Drath
Newcomer
Posts: 40
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm

Re: Vaihtuvat näppäimet -tutoriaali

Post by Drath »

Murskaaja wrote:Jäin kaipaamaan jonkinlaista funktiota, jonka avulla voisi (esim.) ennen varsinaista peliä tulostaa pelaajan nähtäväksi siinä käytettävät näppäimet.
Hyvä idea. Katson jos saan toteutettua tuota jotenkin järkevästi
CoolBasic henkilökuntaa
Sisältövastaava
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Vaihtuvat näppäimet -tutoriaali

Post by koodaaja »

Murskaaja wrote:Jäin kaipaamaan jonkinlaista funktiota, jonka avulla voisi (esim.) ennen varsinaista peliä tulostaa pelaajan nähtäväksi siinä käytettävät näppäimet.
Tämähän onnistuu addtextillä tai printillä, muuttaa vain kaikki näppäinvaluet scankooditaulukon avulla. Esimerkiksi:

Code: Select all

Function StrFromScan$( scancode )
    Select scancode
        Case 28
            Return "enter"
        Case 57
            Return "väli"
    End Select
End Function
Print "Ampumisnäppäin on " + StrFromScan(ampumis_näppäin) + "."
Waitkey
Drath
Newcomer
Posts: 40
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm

Re: Vaihtuvat näppäimet -tutoriaali

Post by Drath »

koodaaja wrote: Tämähän onnistuu addtextillä tai printillä, muuttaa vain kaikki näppäinvaluet scankooditaulukon avulla. Esimerkiksi:

Code: Select all

Function StrFromScan$( scancode )
    Select scancode
        Case 28
            Return "enter"
        Case 57
            Return "väli"
    End Select
End Function
Print "Ampumisnäppäin on " + StrFromScan(ampumis_näppäin) + "."
Waitkey
Päivitin tutoriaalia. Siinä on nyt ohjeet kuinka pelaajalle saadaan näkymään näppäimet. Lisäksi näppäinkuvausten lukeminen tiedostosta johon on tallennettu suoraan coolbasicin manuaalista näppäinkuvaukset joten koodia ei tarvitse täyttää näppäinkuvauksilla ja selvitään pelkällä copypastella :). Jokainen voi sitten soveltaa noista ratkaisuista omat funktionsa.
CoolBasic henkilökuntaa
Sisältövastaava
porzi
Active Member
Posts: 119
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:10 pm
Contact:

Re: Vaihtuvat näppäimet -tutoriaali

Post by porzi »

Itse tutoriaaliin en perehtynyt, mutta tyylikäs tutoriaali ulkoasultaan! Validia xhmtl 1.1:stä ja kevyt kuin mikä. Latautuu nopeasti. JS vielä nopeuttamassa (ja keventämässä serverin taakkaa). Ainut moitittava asia on, että bannerin linkki vie index.html:ään, jota ei ole olemassakaan. (no ei tätä kyllä viaksi voi lukea)
Voittoja viikkokisoissa: 3
http://fugufish.dy.fi/ | vanhat cb-pelini: http://porzi.arkku.net/old_games/
Drath
Newcomer
Posts: 40
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm

Re: Vaihtuvat näppäimet -tutoriaali

Post by Drath »

porzi wrote:Itse tutoriaaliin en perehtynyt, mutta tyylikäs tutoriaali ulkoasultaan!
Tämän takia mietin että olisi ehkä pitänyt valita parempi aihe kun ketään ei kiinnosta :).
porzi wrote:Validia xhmtl 1.1:stä ja kevyt kuin mikä. Latautuu nopeasti. JS vielä nopeuttamassa (ja keventämässä serverin taakkaa). Ainut moitittava asia on, että bannerin linkki vie index.html:ään, jota ei ole olemassakaan. (no ei tätä kyllä viaksi voi lukea)
Tietenkin sen pitää olla validia. Eihän kääntäjäkään käännä virheellistä koodia :). En ole tutoriaalin ulkoasua tehnyt itse, jonka voi jo päätellä siitä että alareunassa lukee Website template by Arcsin. Samasta syystä sinne on jäänyt tuollainen index.html-linkki jonka ei pitäisi olla siellä. Olen vain lisäillyt tuohon javaskriptit ja php-skriptin joka lukee tutoriaalin xml-tiedostosta.
CoolBasic henkilökuntaa
Sisältövastaava
porzi
Active Member
Posts: 119
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:10 pm
Contact:

Re: Vaihtuvat näppäimet -tutoriaali

Post by porzi »

Drath wrote: Tietenkin sen pitää olla validia. Eihän kääntäjäkään käännä virheellistä koodia :). En ole tutoriaalin ulkoasua tehnyt itse, jonka voi jo päätellä siitä että alareunassa lukee Website template by Arcsin. Samasta syystä sinne on jäänyt tuollainen index.html-linkki jonka ei pitäisi olla siellä. Olen vain lisäillyt tuohon javaskriptit ja php-skriptin joka lukee tutoriaalin xml-tiedostosta.
Ai hitsi nyt tippu rispektit. :D (nojoo olisi mun itsekin pitänyt huomata, ettei ulkoasu ole oma) joo eiku hieno opas silti.

Tuosta validiudesta (miten hemmetissä toi sana taipuu suomeksi?) sen verran, että olen ihan samaa mieltä, mutta yritäppä kertoa se niille miljoonille ja taas miljoonille webmastereille, joiden sivut eivät ole validit.
Voittoja viikkokisoissa: 3
http://fugufish.dy.fi/ | vanhat cb-pelini: http://porzi.arkku.net/old_games/
Post Reply