Page 4 of 4

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Sun Sep 16, 2007 5:06 pm
by Mysterius Coder
Todella upeaa! :o Tästä on varmasti monelle iloa ja hyötyä. SDK:hon voisi tunkea tämän.

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Thu Oct 04, 2007 7:46 pm
by Akuman
Vähän vain ihmetyttää kun fps on alle 20, vaikka 3d peleillä tällä koneella plajon nopeampaa...
Ja itsen tajua tuota "cb:n hitautta", eikös cb muunna koodin c++ (tai jokin vastaava):ksi.

Edit: Tuo tahnaus tuntui alkavan aina kun jo kerran näytöstä poistunut talo tulee esiin.

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Thu Oct 04, 2007 8:24 pm
by Ilmuri
CB ei käytä 3d-kiihdytystä.

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Thu Oct 04, 2007 8:31 pm
by atomimalli
Sinulla ei selvästi ole kummosta käsitystä coolbasicin toiminnasta, tai c++astakaan. Coolbasic pohjautuu blitzbasiciin, joka jo itsessään on hitaampi kuin hiukan matalamman tason kielet(normaalia). Coolbasic käyttää virtuaalikone tekniikkaa, eli kääntää koodia reaaliajassa, missään vaiheessa cb koodia ei käänetä muulle kielelle, kuin zerpan omakehittämälle tavukoodille, jota coolbasic sitten suorittaa lievästi emuloinnin tapaan. Eli cb on hidas, koska se ei osaa olla nopea. Tässähän on ollut suunnitelmia blitzbasicin pois heittämisestä jne, tulevissa versioissa, jollain cb nopeutuisi paljon.
Kaiken lisäksi, tuo "3d" ei ole samaa 3dtä, mitä näet muiden 3dpelien käyttävän. Muissa 3d peleissä koko homma sysätään näytönohjaimelle, coolbasic ei tällä hetkellä voi mitenkään tukea sitä, joten kaikki homma jää mikroprosessorille. Koska cb on niin hidas, pitää käyttää erillaisia hämääviä kikkoja, jotka luovat illuusion 3dstä, tarpeeksi vähällä laskemisella jne, että nopeus olisi siedettävä. Tässä on rajoituksena se, että kuvakulma voi olla vaan ylhäältä päin. ilman tuota rajoitusta koko homma ei olisi mitenkään cbllä mahdollinen. tekniikka menisi monimutkaisempaa, ja niiin hidasta... juuri ja juuri cbllä on saatu oikeaa 3dtä värillisten pyärivien kuutioiden sun muiden kanssa, niitä toki saa siedettävillä nopeuksilla näkymään jopa parikymmentä, mutta kukaan ei ole jakssanut niiden kanssa ruveta säätämään... eikä ne tietenkään ole teksturoituja.

Hyvää jatkoa sullekkin.

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Thu Oct 04, 2007 10:55 pm
by MaGetzUb
Joop atomi malli on oikeassa. :D Mäki oo yrittäny tehä jos jonki moist 3D:tä mut ei onnistu ku pitäis saaha nuo tekstuurit venytettäviks.. on mul ollu yks funktion mil saa kuvaa käännettyä tekstuurimaisesti mut se on täyttä purkkaa.
Täs:

Code: Select all

tex=LoadImage("media\guy.bmp")
AddText "paina nuolta vasemmalle tai oikealle se pyörii :q"

Repeat 


For i=1 To ImageHeight(tex)-2
Drawline(tex,150,200+i,a,i,20)
Next i

a=a+WrapAngle(2*(RightKey()-LeftKey())) 

DrawScreen 
Forever 









Function Drawline(img,x,y,a,taso=1,LFTRIGHT=0,UP=0)
w=ImageWidth(img)
Lock Image(img)
For i=1 To w-1

PickImageColor2 img,i,taso

Color getRGB(1),getRGB(2),getRGB(3)
Dot x+Cos(a)*i+LFTRIGHT,y+Sin(-a)*i+UP


Next i

Unlock Image(img)
EndFunction 



Tää ny ei oo mikää maailmaa mullistava keksintö. :(
Jos jollai sais blurautettuu nuoo pikselit nii et sitä voitais venyttää nii ois se hyvä. Sitähä käytetää oikeis tekstuureiski. ;)

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Fri Oct 05, 2007 3:40 pm
by Ilmuri
Eikä meniskään ko puolisen tuntia piirtää yksi lineaarisesti interpoloitu tekstuurimapattu kolmio. Kyllä soon ihan vaan paras ottaa lähin väriarvo joka löytyy. Dotilla ei kannata kyllä shearia tehdä, näin btw.
EDIT:

Ja joo, tuo Color on muuten ihan turha, asetat erikseen piirtoväriksi nykysen värin. :/


Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Fri Oct 05, 2007 4:34 pm
by MaGetzUb
Tää ny on mu alkeelline tekstuuri(HUOM TÄS EI KESTÄNY EES MINUUTTIA TÄN VÄSÄÄMISES!). Mut mä oon väsänny sellaast tri fill tekstuurii.. Teen blurausta siihe parhaimmillaa...

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Fri Oct 05, 2007 11:03 pm
by koodaaja
Tuli tässä mieleen, että voiko eri korkeuksien kuvat säätää omikseen? Armottomalla kikkailullahan tämä mahdollistaisi esimerkiksi puiden tekemisen.

ÖffTöpik:
Nyt on jätkät pysyneet niin hienosti aiheessa, että tästä on sanottava pari sanaa: 3D ei itsessään ole hidasta, siis laskeminen. Piirtäminen taas on. Itse olen perehtynyt asiaan jossain määrin koodatessani simppeliä z-bufferia ja erästä hienoon, itse kehitettyyn metodiin perustuvaa HLR -algoritmiä : D Vaikeintahan CB:n kolmiulotteisissa systeemeissä on saada piilotettua takana olevat viivat, koska täytettyjä kuvioita ei näillä nopeuksilla saa. Jos haluaa siis piirtää kerralla enemmän kuin ne kaksi kolmiota. Ja tekstuurit ovat vielä hitaampia, uskon että FPS menee alle 0,01:n ;D

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Sat Oct 06, 2007 11:30 am
by MaGetzUb
No ok kai mä vähä hyppäis aiheest. :D Kai sitte kaikki pitäis olla täydellistä. Mut marcoderille kumarrukset. :)
Koodaja oot sä oikees se FPS on joku alle 20 silloo... Ja mitä enemmä leveentää yht pikseliä sitä hitaammaks muutuu :lol:

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Sat Oct 06, 2007 7:38 pm
by Akuman
atomimalli wrote: Kaiken lisäksi, tuo "3d" ei ole samaa 3dtä, mitä näet muiden 3dpelien käyttävän. Muissa 3d peleissä koko homma sysätään näytönohjaimelle, coolbasic ei tällä hetkellä voi mitenkään tukea sitä, joten kaikki homma jää mikroprosessorille. Koska cb on niin hidas, pitää käyttää erillaisia hämääviä kikkoja, jotka luovat illuusion 3dstä, tarpeeksi vähällä laskemisella jne, että nopeus olisi siedettävä.
Joo tiesin tietysti ettei toi oo 3d kun ei cb oo koskaan tukenu sellasta, sitä vaan ihmettelin että 2d pelin fps on pienempi kuin 3d peleissä mutta tuon näytönohjaimen käyttämättömyydellä se onkin ihan ymmärrettävää.

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Sun Jan 20, 2008 12:44 pm
by It's_me_macro
Sori nosto, mutta jotkut puhuivat että "taloja ei voida poistaa". Tarkoittaako tämä sitä että esim. seuraaviin kenttiin siirtyminen on mahdotonta? Tai pomppiminen valikkoon ja tällei? Olen vielä aika aloittelija, mutta ihan siedettävältä tuntui talojen hallitseminen.

Eli pitääkö koko alkukoodi kopioida ja tehdä siihen eteen "kenttä2:". Vai miten pitäisi menetellä?

FPS oli noin 60-70 kokoajan.

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Sun Jan 20, 2008 1:09 pm
by M.R
Kutsu functiota ReleaseTextures().Se vapauttaa koko talot ja kaikki tekstuurit(ei poista niitä kuvia).Ja tarvittaessa jos tarvitsee poistaa yksi talo niin tällä tavalla luultavasti saa sen pois:

Code: Select all

Delete talo
talo:n tilalle laitetaan talon tunnus joka saadaan functiolta CreateBuilding.

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Sun Jan 20, 2008 2:53 pm
by Marcoder
M.R wrote:jos tarvitsee poistaa yksi talo niin tällä tavalla luultavasti saa sen pois:

Code: Select all

Delete talo
talo:n tilalle laitetaan talon tunnus joka saadaan functiolta CreateBuilding.
Hyvä! Enpä itsekään ole tuota tullut ajatelleeksi. Kokeilin mutta poisto ei toimi aivan noin simppelisti mutta tällä lähtee:

Code: Select all

Delete ConvertToType(talo)
Kaikki talot saa poistettua kun poistaa kaikki kokoelmasta (typestä) BUILDINGS.

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Thu Apr 17, 2008 8:55 pm
by mokkeri
Toi on vähän turhan vaikeeta toi Tilesterin käyttö tässä. Muuten kyllä upea, koskei käytä edes 3deetä !!

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Posted: Thu Apr 17, 2008 9:41 pm
by Koodiapina
No on hieno. Joskus aikoinaan tätä testasin, mutta olen kai unohtanut kommentoida. Tämä vaikuttaa kuitenkin hieman alkukantaiselta kun miettii milloin muinoin näitä käytettiin.