cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Oletko tehnyt jotain, mistä muut voisivat hyötyä. Postita vinkit tänne.
User avatar
Mysterius Coder
Active Member
Posts: 133
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:13 pm

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by Mysterius Coder » Sun Sep 16, 2007 5:06 pm

Todella upeaa! :o Tästä on varmasti monelle iloa ja hyötyä. SDK:hon voisi tunkea tämän.
Kyllä minä osaan, mutta kun mieli on tällasen kaaoksen vallassa, niin ei siitä mitään tule.

Akuman
Newcomer
Posts: 13
Joined: Thu Sep 27, 2007 5:14 pm

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by Akuman » Thu Oct 04, 2007 7:46 pm

Vähän vain ihmetyttää kun fps on alle 20, vaikka 3d peleillä tällä koneella plajon nopeampaa...
Ja itsen tajua tuota "cb:n hitautta", eikös cb muunna koodin c++ (tai jokin vastaava):ksi.

Edit: Tuo tahnaus tuntui alkavan aina kun jo kerran näytöstä poistunut talo tulee esiin.
Mwahahahaaa... Lukemalla tämän sigin olet tuhlannut muutaman sekunnin kallista elinaikaasi.

User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by Ilmuri » Thu Oct 04, 2007 8:24 pm

CB ei käytä 3d-kiihdytystä.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic

User avatar
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by atomimalli » Thu Oct 04, 2007 8:31 pm

Sinulla ei selvästi ole kummosta käsitystä coolbasicin toiminnasta, tai c++astakaan. Coolbasic pohjautuu blitzbasiciin, joka jo itsessään on hitaampi kuin hiukan matalamman tason kielet(normaalia). Coolbasic käyttää virtuaalikone tekniikkaa, eli kääntää koodia reaaliajassa, missään vaiheessa cb koodia ei käänetä muulle kielelle, kuin zerpan omakehittämälle tavukoodille, jota coolbasic sitten suorittaa lievästi emuloinnin tapaan. Eli cb on hidas, koska se ei osaa olla nopea. Tässähän on ollut suunnitelmia blitzbasicin pois heittämisestä jne, tulevissa versioissa, jollain cb nopeutuisi paljon.
Kaiken lisäksi, tuo "3d" ei ole samaa 3dtä, mitä näet muiden 3dpelien käyttävän. Muissa 3d peleissä koko homma sysätään näytönohjaimelle, coolbasic ei tällä hetkellä voi mitenkään tukea sitä, joten kaikki homma jää mikroprosessorille. Koska cb on niin hidas, pitää käyttää erillaisia hämääviä kikkoja, jotka luovat illuusion 3dstä, tarpeeksi vähällä laskemisella jne, että nopeus olisi siedettävä. Tässä on rajoituksena se, että kuvakulma voi olla vaan ylhäältä päin. ilman tuota rajoitusta koko homma ei olisi mitenkään cbllä mahdollinen. tekniikka menisi monimutkaisempaa, ja niiin hidasta... juuri ja juuri cbllä on saatu oikeaa 3dtä värillisten pyärivien kuutioiden sun muiden kanssa, niitä toki saa siedettävillä nopeuksilla näkymään jopa parikymmentä, mutta kukaan ei ole jakssanut niiden kanssa ruveta säätämään... eikä ne tietenkään ole teksturoituja.

Hyvää jatkoa sullekkin.

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by MaGetzUb » Thu Oct 04, 2007 10:55 pm

Joop atomi malli on oikeassa. :D Mäki oo yrittäny tehä jos jonki moist 3D:tä mut ei onnistu ku pitäis saaha nuo tekstuurit venytettäviks.. on mul ollu yks funktion mil saa kuvaa käännettyä tekstuurimaisesti mut se on täyttä purkkaa.
Täs:

Code: Select all

tex=LoadImage("media\guy.bmp")
AddText "paina nuolta vasemmalle tai oikealle se pyörii :q"

Repeat 


For i=1 To ImageHeight(tex)-2
Drawline(tex,150,200+i,a,i,20)
Next i

a=a+WrapAngle(2*(RightKey()-LeftKey())) 

DrawScreen 
Forever 









Function Drawline(img,x,y,a,taso=1,LFTRIGHT=0,UP=0)
w=ImageWidth(img)
Lock Image(img)
For i=1 To w-1

PickImageColor2 img,i,taso

Color getRGB(1),getRGB(2),getRGB(3)
Dot x+Cos(a)*i+LFTRIGHT,y+Sin(-a)*i+UP


Next i

Unlock Image(img)
EndFunction 



Tää ny ei oo mikää maailmaa mullistava keksintö. :(
Jos jollai sais blurautettuu nuoo pikselit nii et sitä voitais venyttää nii ois se hyvä. Sitähä käytetää oikeis tekstuureiski. ;)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by Ilmuri » Fri Oct 05, 2007 3:40 pm

Eikä meniskään ko puolisen tuntia piirtää yksi lineaarisesti interpoloitu tekstuurimapattu kolmio. Kyllä soon ihan vaan paras ottaa lähin väriarvo joka löytyy. Dotilla ei kannata kyllä shearia tehdä, näin btw.
EDIT:

Ja joo, tuo Color on muuten ihan turha, asetat erikseen piirtoväriksi nykysen värin. :/

CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by MaGetzUb » Fri Oct 05, 2007 4:34 pm

Tää ny on mu alkeelline tekstuuri(HUOM TÄS EI KESTÄNY EES MINUUTTIA TÄN VÄSÄÄMISES!). Mut mä oon väsänny sellaast tri fill tekstuurii.. Teen blurausta siihe parhaimmillaa...
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by koodaaja » Fri Oct 05, 2007 11:03 pm

Tuli tässä mieleen, että voiko eri korkeuksien kuvat säätää omikseen? Armottomalla kikkailullahan tämä mahdollistaisi esimerkiksi puiden tekemisen.

ÖffTöpik:
Nyt on jätkät pysyneet niin hienosti aiheessa, että tästä on sanottava pari sanaa: 3D ei itsessään ole hidasta, siis laskeminen. Piirtäminen taas on. Itse olen perehtynyt asiaan jossain määrin koodatessani simppeliä z-bufferia ja erästä hienoon, itse kehitettyyn metodiin perustuvaa HLR -algoritmiä : D Vaikeintahan CB:n kolmiulotteisissa systeemeissä on saada piilotettua takana olevat viivat, koska täytettyjä kuvioita ei näillä nopeuksilla saa. Jos haluaa siis piirtää kerralla enemmän kuin ne kaksi kolmiota. Ja tekstuurit ovat vielä hitaampia, uskon että FPS menee alle 0,01:n ;D

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by MaGetzUb » Sat Oct 06, 2007 11:30 am

No ok kai mä vähä hyppäis aiheest. :D Kai sitte kaikki pitäis olla täydellistä. Mut marcoderille kumarrukset. :)
Koodaja oot sä oikees se FPS on joku alle 20 silloo... Ja mitä enemmä leveentää yht pikseliä sitä hitaammaks muutuu :lol:
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

Akuman
Newcomer
Posts: 13
Joined: Thu Sep 27, 2007 5:14 pm

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by Akuman » Sat Oct 06, 2007 7:38 pm

atomimalli wrote: Kaiken lisäksi, tuo "3d" ei ole samaa 3dtä, mitä näet muiden 3dpelien käyttävän. Muissa 3d peleissä koko homma sysätään näytönohjaimelle, coolbasic ei tällä hetkellä voi mitenkään tukea sitä, joten kaikki homma jää mikroprosessorille. Koska cb on niin hidas, pitää käyttää erillaisia hämääviä kikkoja, jotka luovat illuusion 3dstä, tarpeeksi vähällä laskemisella jne, että nopeus olisi siedettävä.
Joo tiesin tietysti ettei toi oo 3d kun ei cb oo koskaan tukenu sellasta, sitä vaan ihmettelin että 2d pelin fps on pienempi kuin 3d peleissä mutta tuon näytönohjaimen käyttämättömyydellä se onkin ihan ymmärrettävää.
Mwahahahaaa... Lukemalla tämän sigin olet tuhlannut muutaman sekunnin kallista elinaikaasi.

It's_me_macro

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by It's_me_macro » Sun Jan 20, 2008 12:44 pm

Sori nosto, mutta jotkut puhuivat että "taloja ei voida poistaa". Tarkoittaako tämä sitä että esim. seuraaviin kenttiin siirtyminen on mahdotonta? Tai pomppiminen valikkoon ja tällei? Olen vielä aika aloittelija, mutta ihan siedettävältä tuntui talojen hallitseminen.

Eli pitääkö koko alkukoodi kopioida ja tehdä siihen eteen "kenttä2:". Vai miten pitäisi menetellä?

FPS oli noin 60-70 kokoajan.

M.R
Active Member
Posts: 102
Joined: Sat Dec 22, 2007 4:05 pm

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by M.R » Sun Jan 20, 2008 1:09 pm

Kutsu functiota ReleaseTextures().Se vapauttaa koko talot ja kaikki tekstuurit(ei poista niitä kuvia).Ja tarvittaessa jos tarvitsee poistaa yksi talo niin tällä tavalla luultavasti saa sen pois:

Code: Select all

Delete talo
talo:n tilalle laitetaan talon tunnus joka saadaan functiolta CreateBuilding.

User avatar
Marcoder
Active Member
Posts: 120
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:21 am

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by Marcoder » Sun Jan 20, 2008 2:53 pm

M.R wrote:jos tarvitsee poistaa yksi talo niin tällä tavalla luultavasti saa sen pois:

Code: Select all

Delete talo
talo:n tilalle laitetaan talon tunnus joka saadaan functiolta CreateBuilding.
Hyvä! Enpä itsekään ole tuota tullut ajatelleeksi. Kokeilin mutta poisto ei toimi aivan noin simppelisti mutta tällä lähtee:

Code: Select all

Delete ConvertToType(talo)
Kaikki talot saa poistettua kun poistaa kaikki kokoelmasta (typestä) BUILDINGS.

User avatar
mokkeri
Member
Posts: 84
Joined: Sat Apr 05, 2008 9:22 pm

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by mokkeri » Thu Apr 17, 2008 8:55 pm

Toi on vähän turhan vaikeeta toi Tilesterin käyttö tässä. Muuten kyllä upea, koskei käytä edes 3deetä !!
asd

User avatar
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Contact:

Re: cbMap - Karttafunktioita 3D-ominaisuuksilla

Post by Koodiapina » Thu Apr 17, 2008 9:41 pm

No on hieno. Joskus aikoinaan tätä testasin, mutta olen kai unohtanut kommentoida. Tämä vaikuttaa kuitenkin hieman alkukantaiselta kun miettii milloin muinoin näitä käytettiin.
Olen liian älykäs ollakseni väärässä. Jos olet kanssani eri mieltä, suosittelen sinua pohtimaan omaa elämänkatsomustasi ja sen perusteita.

Post Reply