//Muuttuja esimerkki, by MC.
//Muuttuja on kokonais luku, desimaali, tai merkkijono.
//esim jos haluat peliisi rahaarvon sinun täytyy tehdä
//raha muuttuja. Jos haluat, että pelaaja voi itse päättä
//nimensä tarvitset nimi muuttujan.
//muuttujan tyyppi pitää muistaa määritellä...
raha=100 //jos kyseessä on kokonais luku niin mitään
//erikoista ei tarvi tehdä.
Nimi$="Matti" //jos haluat muuttujan olevan tekstiä
//muutujan nimen perään lisätään dollarimerkki.
Nopeus#=1.9 //Jos haluat jonkun muuttujan tarkasti tee se
//desimaaleina. Desimaali muuttujan perään laitetaan risuaita.
ukko=LoadObject("media\guy.bmp",72)
Repeat
If LeftKey() Then TurnObject ukko,5
If RightKey() Then TurnObject ukko,-5
If UpKey() Then MoveObject ukko,nopeus#
If DownKey() Then MoveObject ukko,-nopeus#
//muuttujia voidaan käsitellä eri tavoin silmukassa
//esim
//if jotain then
//nimi$="Maija"
//endif
//tai
//if jotakin then
//raha+10
//endif
Text 0,0,"Raha:"+raha+"" //tästä näet kuinka saadan
//helposti muuttuja tekstin perään.
Text 0,10,"Nimi:"+nimi$+""
Text 0,20,"Ukon vauhti:"+nopeus#+""
DrawScreen
Forever
edit:Ei codeboxia?
Kyllä minä osaan, mutta kun mieli on tällasen kaaoksen vallassa, niin ei siitä mitään tule.
Teksti on aika hankalaa luettavaa ja siinä on paljon kirjoitusvirheitä. Sipaiset aihetta vain pinnalta. Olisit voinut kertoa myös muunlaisesta muuttujan määrittämisestä, sekä muuttujien näkyvyysalueista.
Voisit myös havainnollistaa muuttujien yhdistämistä keskenään, kuten: "Matti " + "Saarinen on " + ikä + " vuotta."
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
<- protestipelikilpailun voittaja. Space War
Kiitoksia esimerkistä, mutta todennäköisesti kaikki jo tietävät mikä muuttuja on ja miten ne toimivat; ovathan ne ohjelmoinnin perusta.
Täsmälleen sama asia on selitetty CoolBasicin manuaalissa, mikä tekee tästä esimerkistä käytännössä turhan. Lukitsen tämän viestiketjun koska kukaan ei luultavasti hyödy siitä mitään. Ei tällaisia enää, kiitos.
CoolBasic henkilökuntaa Johtava Suunnittelija CoolBasic V3, CoolBasic Classic