Vanhoja hukkuneita hyödyllisiä koodien pätkiä

Oletko tehnyt jotain, mistä muut voisivat hyötyä. Postita vinkit tänne.
Post Reply
User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Vanhoja hukkuneita hyödyllisiä koodien pätkiä

Post by MaGetzUb » Thu May 28, 2009 7:10 pm

Kuten otsikko kertoo, niin tänne saisi postata vanhoja, mutta hyviä/käytännöllisiä koodien pätkiä. Minulta on mennyt hukkaan marcoderin(oliko ne marcoderin?) auton fysiikat, koska ne olivat vain vanhoilla foorumeilla (niihin ei ole enää pääsyä), ja enkä ole niitä tallentanut sen kummemmin mihinkään.(En ole löytänyt uudelta foorumilta muuta, kuin linkin vanhoille foorumeille.)

PS. Nämä, "kategoria" tyyliset viestit ovat mielestäni käteviä, en sitten tiedä muista, mutta senpähän takia ainakin itse teen tällaisia.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
elmo123
Active Member
Posts: 153
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:19 pm

Re: Vanhoja hukkuneita hyödyllisiä koodien pätkiä

Post by elmo123 » Mon Jun 01, 2009 1:07 pm

Minulla on sattumoisin marcoderin autofysiikkakoodi tallennettuna koneelle. Voinkin tässä sen uppiakkin:

Code: Select all

Const WWIDTH = 5 // Renkaan leveys
Const WLENGTH = 15 // Renkaan pituus
Const WHEELBASE = 58 // Akseliväli
Const RAILGAUGE = 35 // Raideleveys
Const MAXSPEED = 7
Const MAXBSPEED = 3 // Auton maksimi peruutusnopeus
Const STEERSPEED# = 2.5 // Ohjauksen nopeus
Const STEERSPEED2# = 0.2 // Ohjauksen nopeus kun auto kulkee huippunopeutta
Const MAXSTEER = 35 // Maksimi ohjauskulma
Const ACCELERATION# = 0.02 // Kiihtyvyys
Const BACCELERATION# = 0.2 // Peruutuskiihtyvyys
Const SLOWDOWN# = 0.1 // Hidastuvuus
Const WHEELHOLD = 0.5//Renkaiden pito0



// Asetetaan vakiot joilla viitataan taulukon elementteihin
Const CAR_X = 1 // Auton position X
Const CAR_Y = 2 // Auton positio Y
Const CAR_ANGLE = 3 // Auton kulma
Const CAR_STEER = 4 // Ohjauskulma
Const CAR_SPEED = 5 // Nopeus
Const CAR_FIELDS = 5 // Taulukon kenttien lukumäärä
Dim CarTable#(0, CAR_FIELDS)
gNumCars = 0

Global gx1#, gy1#, gx2#, gy2#, gx3#, gy3#, gx4#, gy4#


// Luodaan auto
car1 = AddCar(0, 0, 0)
objCar = LoadObject("..\media\car.bmp", 180)

// Luodaan toinen auto
car2 = AddCar(0, 100, 0)

// Nurtsia taustalle
grass=MakeObjectFloor()
lawn=LoadImage("..\Media\grass.bmp")
PaintObject grass,lawn

DrawToWorld ON
Color 0, 0, 0

Repeat


CarPhysic(car1, UpKey(), DownKey(), LeftKey(), RightKey())
CarPhysic(car2, KeyDown(cbKeyW), KeyDown(cbKeyS), KeyDown(cbKeyA), KeyDown(cbKeyD))

PositionObject objCar, CarTable(car1, CAR_X), CarTable(car1, CAR_Y)
RotateObject objCar, -CarTable(car1, CAR_ANGLE)
CloneCameraPosition objCar
DrawGame
DrawCars()
Text 0, 60, "Speed: " + CarTable(1, CAR_SPEED)
DrawScreen
Forever

Function AddCar(x, y, angle)
gNumCars + 1
ClearArray OFF
ReDim CarTable(gNumCars, CAR_FIELDS)
CarTable(gNumCars, CAR_X) = x
CarTable(gNumCars, CAR_Y) = y
CarTable(gNumCars, CAR_ANGLE) = angle
CarTable(gNumCars, CAR_STEER) = 0
CarTable(gNumCars, CAR_SPEED) = 0
Return gNumCars
End Function


Function CarPhysic(carID, bAccelerate, bBackup, bLeft, bRight)
// Ohjauksen nopeus muuttuu nopeuden mukaan
p# = 100 / MAXSPEED * CarTable(carID, CAR_SPEED)
s# = STEERSPEED - (STEERSPEED - STEERSPEED2) / 100 * p
// Vasemmalle
If bLeft = True And bRight = False Then
If CarTable(carID, CAR_STEER) > 0 Then s = STEERSPEED * 2
CarTable(carID, CAR_STEER) = CarTable(carID, CAR_STEER) - s
CarTable(carID, CAR_STEER) = Max(CarTable(carID, CAR_STEER), -MAXSTEER)
EndIf
// Oikealle
If bLeft = False And bRight = True Then
If CarTable(carID, CAR_STEER) < 0 Then s = STEERSPEED * 2
CarTable(carID, CAR_STEER) = CarTable(carID, CAR_STEER) + s
CarTable(carID, CAR_STEER) = Min(CarTable(carID, CAR_STEER), MAXSTEER)
EndIf
// Oikaisu eli ei ohjata
If bLeft = False And bRight = False Then
If CarTable(carID, CAR_STEER) > 0 Then
CarTable(carID, CAR_STEER) = CarTable(carID, CAR_STEER) - STEERSPEED * 2
CarTable(carID, CAR_STEER) = Max(CarTable(carID, CAR_STEER), 0)
EndIf
If CarTable(carID, CAR_STEER) < 0 Then
CarTable(carID, CAR_STEER) = CarTable(carID, CAR_STEER) + STEERSPEED * 2
CarTable(carID, CAR_STEER) = Min(CarTable(carID, CAR_STEER), 0)
EndIf
EndIf

// Kiihdytys
If bAccelerate = True And bBackup = False Then
CarTable(carID, CAR_SPEED) = CarTable(carID, CAR_SPEED) + ACCELERATION
CarTable(carID, CAR_SPEED) = Min(CarTable(carID, CAR_SPEED), MAXSPEED)
EndIf
// Peruutus
If bAccelerate = False And bBackup = True Then
CarTable(carID, CAR_SPEED) = CarTable(carID, CAR_SPEED) - BACCELERATION
CarTable(carID, CAR_SPEED) = Max(CarTable(carID, CAR_SPEED), -MAXBSPEED)
EndIf
// Hidastus
If bAccelerate = False And bBackup = False Then
If CarTable(carID, CAR_SPEED) > 0 Then
CarTable(carID, CAR_SPEED) = CarTable(carID, CAR_SPEED) - SLOWDOWN
CarTable(carID, CAR_SPEED) = Max(CarTable(carID, CAR_SPEED), 0)
EndIf
If CarTable(carID, CAR_SPEED) < 0 Then
CarTable(carID, CAR_SPEED) = CarTable(carID, CAR_SPEED) + SLOWDOWN
CarTable(carID, CAR_SPEED) = Min(CarTable(carID, CAR_SPEED), 0)
EndIf
EndIf

a# = CarTable(carID, CAR_ANGLE) - 90
// Lasketaan etuakselin keskipiste
fax# = CarTable(carID, CAR_X) - (Sin(a) * WHEELBASE / 2)
fay# = CarTable(carID, CAR_Y) - (Cos(a) * WHEELBASE / 2)
// Lasketaan taka-akselin keskipiste
rax# = CarTable(carID, CAR_X) - (Sin(a - 180) * WHEELBASE / 2)
ray# = CarTable(carID, CAR_Y) - (Cos(a - 180) * WHEELBASE / 2)

// Siirretään etuakselia renkaiden osoittamaan suuntaan nopeuden verran
a# = a + CarTable(carID, CAR_STEER)
fax# = fax - (Sin(a) * CarTable(carID, CAR_SPEED))
fay# = fay - (Cos(a) * CarTable(carID, CAR_SPEED))

// Lasketaan auton uusi kulma
CarTable(carID, CAR_ANGLE) = GetAngle(rax, ray, fax, fay)
// Lasketaan auton uusi paikka
CarTable(carID, CAR_X) = fax + Sin(CarTable(carID, CAR_ANGLE)-90) * WHEELBASE / 2
CarTable(carID, CAR_Y) = fay + Cos(CarTable(carID, CAR_ANGLE)-90) * WHEELBASE / 2
End Function

Function DrawCars()
For i = 1 To gNumCars
DrawCar(i)
Next i
End Function

Function DrawCar(carID)
// Auton runko
DrawBox(CarTable(carID, CAR_X), CarTable(carID, CAR_Y), CWIDTH, CLENGTH, CarTable(carID, CAR_ANGLE))

// Laskenaan renkaiden paikat
CalcBoxPoints(CarTable(carID, CAR_X), CarTable(carID, CAR_Y), RAILGAUGE, WHEELBASE, CarTable(carID, CAR_ANGLE))
wx1# = gx1: wy1# = gy1
wx2# = gx2: wy2# = gy2
wx3# = gx3: wy3# = gy3
wx4# = gx4: wy4# = gy4

// Vasen eturengas
DrawBox(wx1, wy1, WWIDTH, WLENGTH, CarTable(carID, CAR_ANGLE) + CarTable(carID, CAR_STEER))

// Oikea eturengas
DrawBox(wx2, wy2, WWIDTH, WLENGTH, CarTable(carID, CAR_ANGLE) + CarTable(carID, CAR_STEER))

// Vasen takarengas
DrawBox(wx4, wy4, WWIDTH, WLENGTH, CarTable(carID, CAR_ANGLE))

// Oikea takarengas
DrawBox(wx3, wy3, WWIDTH, WLENGTH, CarTable(carID, CAR_ANGLE))
End Function

Function DrawBox(x#, y#, width#, length#, angle#)
CalcBoxPoints(x, y, width, length, angle)
Line gx1, gy1, gx2, gy2
Line gx2, gy2, gx3, gy3
Line gx3, gy3, gx4, gy4
Line gx4, gy4, gx1, gy1
End Function

Function CalcBoxPoints(x#, y#, width#, length#, angle#)
a# = angle - 90
lx# = x - (Sin(a + 90) * width / 2)
ly# = y - (Cos(a + 90) * width / 2)
gx1 = lx - (Sin(a) * length / 2)
gy1 = ly - (Cos(a) * length / 2)
gx2 = gx1 - (Sin(a - 90) * width)
gy2 = gy1 - (Cos(a - 90) * width)
gx3 = gx2 - (Sin(a - 180) * length)
gy3 = gy2 - (Cos(a - 180) * length)
gx4 = gx3 - (Sin(a - 270) * width)
gy4 = gy3 - (Cos(a - 270) * width)
End Function


Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.

Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!

User avatar
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: Vanhoja hukkuneita hyödyllisiä koodien pätkiä

Post by JATothrim » Wed Jun 03, 2009 10:05 pm

elmo123:n version koodia on näköjään hieman modattu.. se ei toimi aivan kuten alkuperäinen. No, tässä on vieläkin enemmän modattu versio, se käyttää kokoelmia. Olkaas hyvä. 8-)

Code: Select all

//	Tämä Marcoderin esimerkki on muunnettu käyttämään kokoelmia taulukon sijaan.
//	Tämän seurauksena jouduin tekemään koodiin muutoksia, mutta itse "fysiikan" laskenta on ennallaan.
//	Koodi on siis puhdas remake alkuperäisen pohjalta. (find/replace ... ah.)
//	Lisäyksenä jokaisella autolla voi olla eri asetukset.
//	-Todo: 
//			Käsijarru, Vaihteet, Sivuluisu, Moottorin RPM lukemat,
//			Car kokoelman instansseille GetXXX() ja SetXXX() funktiot.
//	(C) JATothrim. Koodi on täysin vapaasti käytettävissä.

//Kokoelma Auton asetuksille
Type CarSettings
	Field WWIDTH		 As Float // Renkaan leveys
	Field WLENGTH		 As Float // Renkaan pituus
	Field WHEELBASE		 As Float // Akseliväli
	Field RAILGAUGE		 As Float // Raideleveys
	Field MAXSPEED		 As Float // Auton maksimi nopeus
	Field MAXBSPEED		 As Float // Auton maksimi peruutusnopeus
	Field STEERSPEED	 As Float // Ohjauksen nopeus
	Field STEERSPEED2	 As Float // Ohjauksen nopeus kun auto kulkee huippunopeutta
	Field MAXSTEER		 As Float // Maksimi ohjauskulma
	Field ACCELERATION	 As Float // Kiihtyvyys
	Field BACCELERATION	 As Float // Peruutuskiihtyvyys
	Field SLOWDOWN		 As Float // Hidastuvuus
EndType

//Kokoelma Autoille.
Type Car
	Field pCarSettings	As Integer	// Osoitin CarSettings Kokoelman instansiin
	Field x				As Float	// Auton x-koordinaatti
	Field y				As Float	// Auton y-koordinaatti
	Field angle			As Float	// Auton kulma
	Field speed			As Float	// Auton nopeus
	Field steer			As Float	// Ohjaus kulma
EndType

//Erillaisten autojen asetukset on kätevä piilottaa funktioiden alle:
Function GetDefaultCarSettings()
	car_set.CarSettings = New(CarSettings)
	car_set\WWIDTH = 10
	car_set\WLENGTH = 15
	car_set\WHEELBASE = 58
	car_set\RAILGAUGE = 35
	car_set\MAXSPEED = 7
	car_set\MAXBSPEED = 3
	car_set\STEERSPEED = 2.5
	car_set\STEERSPEED2 = 0.2
	car_set\MAXSTEER = 35
	car_set\ACCELERATION = 0.02
	car_set\BACCELERATION = 0.2
	car_set\SLOWDOWN = 0.1
	Return ConvertToInteger(car_set)
EndFunction

Function GetSuperCarSettings()
	car_set.CarSettings = New(CarSettings)
	car_set\WWIDTH = 12
	car_set\WLENGTH = 20
	car_set\WHEELBASE = 58
	car_set\RAILGAUGE = 30
	car_set\MAXSPEED = 12
	car_set\MAXBSPEED = 4
	car_set\STEERSPEED = 4.5
	car_set\STEERSPEED2 = 0.9
	car_set\MAXSTEER = 40
	car_set\ACCELERATION = 0.12
	car_set\BACCELERATION = 0.25
	car_set\SLOWDOWN = 0.05
	Return ConvertToInteger(car_set)
EndFunction
//"laatikko renkaiden" piirtämisen globaalit:
Global gx1#, gy1#, gx2#, gy2#, gx3#, gy3#, gx4#, gy4#

//Vaihda tämä polku oikeaksi!
'ChDir "C:\Ohjelmat\Coolbasic"

grass=MakeObjectFloor()
lawn=LoadImage("Media\grass.bmp")
PaintObject grass,lawn


//Haetaan auton asetukset:
defsettings = GetSuperCarSettings()
// Luodaan auto:
pCar1 = CreateCar(defsettings, 0, 0, 0)
//muutetaan osoitin tyyppiksi, jotta voimme lukea sen tiedot helposti.
//voit tehdä itse GetCarX() jne. funktiot tyyppiosoittimelle.
Car1.Car = ConvertToType(pCar1)

objCar = LoadObject("media\car.bmp", 180)

DrawToWorld ON
Color cbwhite

Repeat
	
	
	CarPhysic(pCar1, UpKey(), DownKey(), LeftKey(), RightKey())
	
	PositionObject objCar, Car1\x, Car1\y
	RotateObject objCar, -Car1\angle
	CloneCameraPosition objCar
	
	DrawGame
	DrawCar(pCar1)
	Text 0, 60, "Speed: " + Car1\speed
	DrawScreen
Forever

//Luo uuden auton, palauttaa osoittimen Car kokoelman instansiin.
Function CreateCar(pSettings%, x# = 0, y# = 0, angle# = 0)
	new_car.Car = New(Car)
	settings.CarSettings = ConvertToType(pSettings)
	If settings = NULL Then MakeError "Invalid settings pointer!"
	new_car\pCarSettings = pSettings
	new_car\x = x
	new_car\y = y
	new_car\angle = angle
	Return ConvertToInteger(new_car)
EndFunction


Function CarPhysic(pCar, bAccelerate, bBackup, bLeft, bRight)
	iCar.Car = ConvertToType(pCar)
	If iCar = NULL Then MakeError "Invalid car pointer!"
	iSettings.CarSettings = ConvertToType(iCar\pCarSettings)
	If iSettings = NULL Then MakeError "Invalid settings pointer!"
	// Ohjauksen nopeus muuttuu nopeuden mukaan
	p# = 100 / iSettings\MAXSPEED * iCar\speed
	s# = iSettings\STEERSPEED - (iSettings\STEERSPEED - iSettings\STEERSPEED2) / 100 * p
	// Vasemmalle
	If bLeft = True And bRight = False Then
		If iCar\steer > 0 Then s = iSettings\STEERSPEED * 2
		iCar\steer = iCar\steer - s
		iCar\steer = Max(iCar\steer, -iSettings\MAXSTEER)
	EndIf
	// Oikealle
	If bLeft = False And bRight = True Then
		If iCar\steer < 0 Then s = iSettings\STEERSPEED * 2
		iCar\steer = iCar\steer + s
		iCar\steer = Min(iCar\steer, iSettings\MAXSTEER)
	EndIf
	// Oikaisu eli ei ohjata
	If bLeft = False And bRight = False Then
		If iCar\steer > 0 Then
		iCar\steer = iCar\steer - iSettings\STEERSPEED * 2
		iCar\steer = Max(iCar\steer, 0)
		EndIf
		If iCar\steer < 0 Then
		iCar\steer = iCar\steer + iSettings\STEERSPEED * 2
		iCar\steer = Min(iCar\steer, 0)
		EndIf
	EndIf
	
	// Kiihdytys
	If bAccelerate = True And bBackup = False Then
		iCar\speed = iCar\speed + iSettings\ACCELERATION
		iCar\speed = Min(iCar\speed, iSettings\MAXSPEED)
	EndIf
	// Peruutus
	If bAccelerate = False And bBackup = True Then
		iCar\speed = iCar\speed - iSettings\BACCELERATION
		iCar\speed = Max(iCar\speed, -iSettings\MAXBSPEED)
	EndIf
	// Hidastus
	If bAccelerate = False And bBackup = False Then
		If iCar\speed > 0 Then
			iCar\speed = iCar\speed - iSettings\SLOWDOWN
			iCar\speed = Max(iCar\speed, 0)
		EndIf
		If iCar\speed < 0 Then
			iCar\speed = iCar\speed + iSettings\SLOWDOWN
			iCar\speed = Min(iCar\speed, 0)
		EndIf
	EndIf

	a# = iCar\angle - 90
	// Lasketaan etuakselin keskipiste
	fax# = iCar\x - (Sin(a) * iSettings\WHEELBASE / 2)
	fay# = iCar\y - (Cos(a) * iSettings\WHEELBASE / 2)
	// Lasketaan taka-akselin keskipiste
	rax# = iCar\x - (Sin(a - 180) * iSettings\WHEELBASE / 2)
	ray# = iCar\y - (Cos(a - 180) * iSettings\WHEELBASE / 2)
	
	// Siirretään etuakselia renkaiden osoittamaan suuntaan nopeuden verran
	a# = a + iCar\steer
	fax# = fax - (Sin(a) * iCar\speed)
	fay# = fay - (Cos(a) * iCar\speed)
	//Sivuluisu: siirrä taka-akselia (ja etuakselia)!
	
	// Lasketaan auton uusi kulma
	iCar\angle = GetAngle(rax, ray, fax, fay)
	// Lasketaan auton uusi paikka
	iCar\x = fax + Sin(iCar\angle-90) * iSettings\WHEELBASE / 2
	iCar\y = fay + Cos(iCar\angle-90) * iSettings\WHEELBASE / 2
EndFunction



Function DrawCar(pCar)
	iCar.Car = ConvertToType(pCar)
	If iCar = NULL Then MakeError "Invalid car pointer!"
	iSettings.CarSettings = ConvertToType(iCar\pCarSettings)
	If iSettings = NULL Then MakeError "Invalid settings pointer!"
	// Auton runko
	DrawBox(iCar\x, iCar\y, CWIDTH, CLENGTH, iCar\angle)
	
	// Laskenaan renkaiden paikat
	CalcBoxPoints(iCar\x, iCar\y, iSettings\RAILGAUGE, iSettings\WHEELBASE, iCar\angle)
	wx1# = gx1: wy1# = gy1
	wx2# = gx2: wy2# = gy2
	wx3# = gx3: wy3# = gy3
	wx4# = gx4: wy4# = gy4
	
	// Vasen eturengas
	DrawBox(wx1, wy1, iSettings\WWIDTH, iSettings\WLENGTH, iCar\angle + iCar\steer)
	
	// Oikea eturengas
	DrawBox(wx2, wy2, iSettings\WWIDTH, iSettings\WLENGTH, iCar\angle + iCar\steer)
	
	// Vasen takarengas
	DrawBox(wx4, wy4, iSettings\WWIDTH, iSettings\WLENGTH, iCar\angle)
	
	// Oikea takarengas
	DrawBox(wx3, wy3, iSettings\WWIDTH, iSettings\WLENGTH, iCar\angle)
EndFunction
	
Function DrawBox(x#, y#, width#, length#, angle#)
	CalcBoxPoints(x, y, width, length, angle)
	Line gx1, gy1, gx2, gy2
	Line gx2, gy2, gx3, gy3
	Line gx3, gy3, gx4, gy4
	Line gx4, gy4, gx1, gy1
EndFunction

Function CalcBoxPoints(x#, y#, width#, length#, angle#)
	a# = angle - 90
	lx# = x - (Sin(a + 90) * width / 2)
	ly# = y - (Cos(a + 90) * width / 2)
	gx1 = lx - (Sin(a) * length / 2)
	gy1 = ly - (Cos(a) * length / 2)
	gx2 = gx1 - (Sin(a - 90) * width)
	gy2 = gy1 - (Cos(a - 90) * width)
	gx3 = gx2 - (Sin(a - 180) * length)
	gy3 = gy2 - (Cos(a - 180) * length)
	gx4 = gx3 - (Sin(a - 270) * width)
	gy4 = gy3 - (Cos(a - 270) * width)
EndFunction
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.

Fella5s

Re: Vanhoja hukkuneita hyödyllisiä koodien pätkiä

Post by Fella5s » Tue Aug 18, 2009 2:53 pm

Eihän tuo edes mene slideen ;)

fella5s

Re: Vanhoja hukkuneita hyödyllisiä koodien pätkiä

Post by fella5s » Tue Aug 18, 2009 3:46 pm

Pienellä muutoksella niin että autoa ei huippunopeudessa ohjata liikaa..? Tätä voisi hyväksi käyttää myös siinä miten auto menee sladiin.. Tosin tuossa ei sitä ole koodattu.

Ohjeet:

Typeen CarSettingsField lisätään

Code: Select all

MAXSTEER2       As Float // Maksimi ohjauskulma kun auto kulkee huippunopeutta
Functionoon GetDefaultCarSettings() ja GetSuperCarSettings()

Code: Select all

car_set\MAXSTEER2 = xx
Functionoon CarPhysic lisätään seuraavaa vaikka ohjauksen nopeuden muuttamisen jälkeen

Code: Select all

   // Maksimi ohjaus muuttuu nopeuden mukaan
   m# = 100 / iSettings\MAXSPEED * iCar\speed
   x# = iSettings\MAXSTEER - (iSettings\MAXSTEER - iSettings\MAXSTEER2) / 100 * m
Lopuksi vielä muutetaan

// Vasemmalle: kohdasta

iCar\steer = Max(iCar\steer, -iSettings\MAXSTEER)

Code: Select all

      iCar\steer = Max(iCar\steer, -x#)
// Oikealle: kohdasta

iCar\steer = Min(iCar\steer, iSettings\MAXSTEER)

Code: Select all

      iCar\steer = Min(iCar\steer, x#)

fella5s

Re: Vanhoja hukkuneita hyödyllisiä koodien pätkiä

Post by fella5s » Tue Aug 18, 2009 3:47 pm

Lisäksi tuo tekee pelaamisesta sellaista että jarruttamisesta on hyötyä

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Vanhoja hukkuneita hyödyllisiä koodien pätkiä

Post by MaGetzUb » Tue Aug 18, 2009 4:29 pm

Rekisteröidyppä foorumeille, viestisi oli hyviä, ja koodisi olivat käytännöllisiä. :D Mutta meni vähän offiksi. :S
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Vanhoja hukkuneita hyödyllisiä koodien pätkiä

Post by MaGetzUb » Thu Sep 03, 2009 6:18 pm

Tuplaposti tulee, anteeksi. Niin olisiko kellään enää sitä MgZ:n Ragdollia? :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
Substance
Active Member
Posts: 234
Joined: Fri Mar 14, 2008 6:48 pm

Re: Vanhoja hukkuneita hyödyllisiä koodien pätkiä

Post by Substance » Sat Sep 05, 2009 11:09 am

MaGetzUb wrote:Tuplaposti tulee, anteeksi. Niin olisiko kellään enää sitä MgZ:n Ragdollia? :)
Olen vähän parannellut ja kaikkea, mutta perusjutut ovat ihan samat. EDIT: olettaisin, että puhumme samasta systeemistä

Code: Select all

    DrawToWorld ON
    SetWindow "Ragdoll"
    FrameLimit 100
    SCREEN 610,610
    'ClsColor cbwhite
    // ihminen koostuu (tässä tapauksessa) yhdestätoista pisteestä, joilla jokaisella
    // on nykyinen ja edellinen sijainti xy - tasolla.

    // Ideana on pitää jokainen piste vakioetäisyydellä määritellyistä pisteistä, jolloin ne käyttäytyvät realisisen oloisesti
    Dim xPosition(11) As Float
    Dim yPosition(11) As Float

    Dim previousXposition(11) As Float
    Dim previousYposition(11) As Float

    Const PAINOVOIMA = -0.1 // painovoima ( negatiivinen = alaspäin, positiivinen = ylöspäin)
    Const ACCURACY = 10 // tarkkuus (mitä suurempi luku, sitä tarkempi, 1=minimi)
    resetDoll()
    

    
    
Repeat


If MouseDown(1) Then
    temp_dis=0
    pienin_dis=100
    For i=1 To 11
        temp_dis=Distance(xposition(i),yposition(i),MouseWX(),MouseWY())
        If temp_dis<pienin_dis Then pienin_dis=temp_dis : napattu_piste=i
    Next i
Else
    napattu_piste=0
EndIf

If napattu_piste>0 Then
    xposition(napattu_piste)=MouseWX()
    yposition(napattu_piste)=MouseWY()
EndIf


If KeyDown(cbKeyR) Then resetDoll()
    
    If RightKey() Then
        xposition(7)=xposition(7)+2
    ElseIf LeftKey() Then
        xposition(7)=xposition(7)-2
    ElseIf KeyHit(cbKeySpace) Then
        resetDoll()
    EndIf
    
    If UpKey() Then
        yposition(7)=yposition(7)+2
    ElseIf DownKey() Then
        yposition(7)=yposition(7)-2
    EndIf
    
    
   
    Color cbDark
    // lasketaan fysiikat
    simulate()

    // piirretään pää oikealle paikalle
    kulma = GetAngle(xPosition(6),yPosition(6),xPosition(7),yPosition(7))
    Circle (xPosition(7)+Cos(kulma)*5)-10,((yPosition(7)-Sin(kulma)*5))+10,20

DrawScreen
Forever


    Function Simulate()

    // lasketaan jokaiselle pisteelle uusi sijainti
    For i=1 To 11
    calculateNewXposition(i)
    calculateNewYposition(i)
    Next i

    // pisteet siirretään ACCURACY:n mukaan joko kerran tai useita kertoja vakioetäisyydelle toisistaan
    For i=1 To ACCURACY
    // parametrit = ensimmäisen pisteen sijainti taulukossa, toisen pisteen sijainti taulukossa, pidettävä välimatka
    sustainDistance(1,2,20)
    sustainDistance(2,3,20)
    sustainDistance(3,4,20)
    sustainDistance(4,5,20)
    sustainDistance(3,6,20)
    sustainDistance(6,7,20)
    sustainDistance(7,8,20)
    sustainDistance(8,9,20)
    sustainDistance(7,10,20)
    sustainDistance(10,11,20)

    // pisteet eivät saa ylittää pelikenttää
    For j=1 To 11
    If Abs(xPosition(j))>300 Then ChangeSpeed(j,2,0.5)
    If Abs(yPosition(j))>300 Then ChangeSpeed(j,1,0.5)
    xPosition(j) = Min(Max(-300,xPosition(j)),300)
    yPosition(j) = Min(Max(-300,yPosition(j)),300)
    Next j
    Next i

    //piirretään viivat
    drawLine(1,2)
    drawLine(2,3)
    drawLine(3,4)
    drawLine(4,5)
    drawLine(3,6)
    drawLine(6,7)
    drawLine(7,8)
    drawLine(8,9)
    drawLine(7,10)
    drawLine(10,11)
    EndFunction


    Function calculateNewXposition(pointNumber)
    temp# = xPosition(pointNumber)
    xPosition(pointNumber) = 2*xPosition(pointNumber) - previousXposition(pointNumber) // + kiihtyvyys X-suunnassa
    previousXposition(pointNumber) = temp#
    EndFunction


    Function calculateNewYposition(pointNumber)
    temp# = yPosition(pointNumber)
    yPosition(pointNumber) = 2*yPosition(pointNumber) - previousYposition(pointNumber) + PAINOVOIMA // * PAINOVOIMAn tilalle voi sijoittaa minkä tahansa Y-suuntaisen kiihtyvyyden
    previousYposition(pointNumber) = temp#
    EndFunction


    Function sustainDistance(firstPoint, secondPoint, distanceToSustain#)
    xDistance# = (xPosition(firstPoint) - xPosition(secondPoint))
    yDistance# = (yPosition(firstPoint) - yPosition(secondPoint))

    currentDistance# = Sqrt(xDistance#^2+yDistance#^2)
    multiplier# = (currentDistance#-distanceToSustain#)/currentDistance#

    xPosition(firstPoint) = xPosition(firstPoint) - xDistance#*0.5*multiplier#
    yPosition(firstPoint) = yPosition(firstPoint) - yDistance#*0.5*multiplier#
    xPosition(secondPoint) = xPosition(secondPoint) + xDistance#*0.5*multiplier#
    yPosition(secondPoint) = yPosition(secondPoint) + yDistance#*0.5*multiplier#
    EndFunction


    Function drawLine(firstPoint, secondPoint)
    For x=0 To 2
    For y=0 To 2
    Line xPosition(firstPoint)+x,yPosition(firstPoint)+y,xPosition(secondPoint)+x,yPosition(secondPoint)+y
    Next y
    Next x
    EndFunction

    Function ChangeSpeed(pointNumber,xy,dir#)
    Select xy
    Case 0
        previousXposition(pointNumber) = xposition(pointNumber)-((xposition(pointNumber)-previousXposition(pointNumber))*dir)
        previousYposition(pointNumber) = yposition(pointNumber)-((yposition(pointNumber)-previousYposition(pointNumber))*dir)
    Case 1
        previousXposition(pointNumber) = xposition(pointNumber)-((xposition(pointNumber)-previousXposition(pointNumber))*dir)
    Case 2
        previousYposition(pointNumber) = yposition(pointNumber)-((yposition(pointNumber)-previousYposition(pointNumber))*dir)
    EndSelect
    EndFunction

    Function resetDoll()
    xPosition(1) = -50
    yPosition(1) = -50
    previousXposition(1) = -50
    previousYposition(1) = -50

    xPosition(2) = -25
    yPosition(2) = -50
    previousXposition(2) = -25
    previousYposition(2) = -50

    xPosition(3) = 0
    yPosition(3) = -50
    previousXposition(3) = 0
    previousYposition(3) = -50

    xPosition(4) = 25
    yPosition(4) = -50
    previousXposition(4) = 25
    previousYposition(4) = -50

    xPosition(5) = 50
    yPosition(5) = -50
    previousXposition(5) = 50
    previousYposition(5) = -50

    xPosition(6) = 0
    yPosition(6) = -25
    previousXposition(6) = 0
    previousYposition(6) = -25

    xPosition(7) = 0
    yPosition(7) = 0
    previousXposition(7) = 0
    previousYposition(7) = 0

    xPosition(8) = -25
    yPosition(8) = 0
    previousXposition(6) = -25
    previousYposition(6) = 0

    xPosition(9) = -50
    yPosition(9) = 0
    previousXposition(9) = -50
    previousYposition(9) = 0

    xPosition(10) = 25
    yPosition(10) = 0
    previousXposition(10) = 25
    previousYposition(10) = 0

    xPosition(11) = 50
    yPosition(11) = 0
    previousXposition(11) = 50
    previousYposition(11) = 0
    EndFunction
Substance aka LittleGreen
Red Encounter - shoot'em uppia - lataus

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Vanhoja hukkuneita hyödyllisiä koodien pätkiä

Post by MaGetzUb » Sat Sep 05, 2009 2:01 pm

Oikea oli, olet vain näköjään muuttanut piirtokomentoja omiksi. :D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

Post Reply