CoolBasic & netti = cbNetwork

Oletko tehnyt jotain, mistä muut voisivat hyötyä. Postita vinkit tänne.
User avatar
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 5:53 pm

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by Jani » Sat Feb 07, 2009 11:57 am

Valtzu wrote:
Jani wrote:Miksi seuraava ei toimi?

Code: Select all

...
??

Ja Patelle: Harjoittelen vain.
Koska SCREEN-komento poistaa kaikki kuvat muistista.
hmm... Ohjelma kaatuu erroriin "MakeImage failed"
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition

User avatar
Valtzu
Active Member
Posts: 115
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:40 pm
Location: Sauvo
Contact:

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by Valtzu » Sat Feb 07, 2009 12:17 pm

Jani wrote:hmm... Ohjelma kaatuu erroriin "MakeImage failed"
No enpä osaa sanoa tuohon mitään. Itselläni koodi toimii hyvin kun poistaa tuon SCREEN -rivin

User avatar
zHelmet
Member
Posts: 73
Joined: Mon Nov 10, 2008 4:55 pm

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by zHelmet » Sat Feb 07, 2009 6:30 pm

Mitä ClientState() funktio kertoo??

User avatar
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 5:53 pm

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by Jani » Sat Feb 07, 2009 6:36 pm

Enpä tiedä...

Kun olen pykännyt serverin, miten saan lähettyä viestin kahdelle clientille?
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition

User avatar
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by temu92 » Sat Feb 07, 2009 6:42 pm

zHelmet wrote:Mitä ClientState() funktio kertoo??
Jani wrote:Enpä tiedä...
Meillähän on täällä oikein kunnon koodari. Siis jos aikoo jotakin tehdä niin ota ny selvää mitä funktios edes tekee!

User avatar
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 5:53 pm

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by Jani » Sat Feb 07, 2009 6:48 pm

temu92 wrote:
zHelmet wrote:Mitä ClientState() funktio kertoo??
Jani wrote:Enpä tiedä...
Meillähän on täällä oikein kunnon koodari. Siis jos aikoo jotakin tehdä niin ota ny selvää mitä funktios edes tekee!
Tuo "Enpä tiedä..." oli ihan vain siihen minun viestiin.
Yritin tehdä for...next rakenteella :D.
Miten se siis tehdään?
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1588
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by valscion » Mon Feb 09, 2009 6:05 pm

Jani wrote:Yritin tehdä for...next rakenteella :D.
Miten se siis tehdään?
Sinun pitää tehdä clienteille joku type/taulukko, johon sitten tallennat niiden ID:n. Sen ID:n perusteella sitten lähetät viestejä eteenpäin, kuten chat-esimerkissä. Menee katsos vaikeaksi kun clientteja on enemmän kuin yksi.
EDIT:

zHelmet wrote:Millä tyylillä olisi paras tapa toteuttaa räiskintä pelin datan lähetys???
Paras tapa toteuttaa räiskintäpelin datan lähetys? Lisäät lähetettävien listaan tarvittavan datan ja lähetettäessä tarkistat kyseiselle clientille osoitetut viestit ja laitat ne menemään. Tarkenna vaikkapa vähän kysymystäsi niin voin vastailla tarkemmin itsekin :)[/edit]
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

User avatar
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 5:53 pm

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by Jani » Mon Feb 09, 2009 7:15 pm

VesQ wrote:
Jani wrote:Yritin tehdä for...next rakenteella :D.
Miten se siis tehdään?
Sinun pitää tehdä clienteille joku type/taulukko, johon sitten tallennat niiden ID:n. Sen ID:n perusteella sitten lähetät viestejä eteenpäin, kuten chat-esimerkissä. Menee katsos vaikeaksi kun clientteja on enemmän kuin yksi.
EDIT:

zHelmet wrote:Millä tyylillä olisi paras tapa toteuttaa räiskintä pelin datan lähetys???
Paras tapa toteuttaa räiskintäpelin datan lähetys? Lisäät lähetettävien listaan tarvittavan datan ja lähetettäessä tarkistat kyseiselle clientille osoitetut viestit ja laitat ne menemään. Tarkenna vaikkapa vähän kysymystäsi niin voin vastailla tarkemmin itsekin :)[/edit]
Tarkoititko:
Kun client joinaa, niin se lähettää ns. join-tavun.
Sitten server lisää typeen CLIENTS uuden clientin.
Sen jälkeen lähetetään kaikille tieto uudesta tähän tyyliin:

Code: Select all

For client.CLIENTS = Each CLIENTS
    //koodia
Next client
Ihan vain varmistuksena. :roll:
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1588
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by valscion » Mon Feb 09, 2009 7:38 pm

Jani wrote:Tarkoititko:
Kun client joinaa, niin se lähettää ns. join-tavun.
Sitten server lisää typeen CLIENTS uuden clientin.
Sen jälkeen lähetetään kaikille tieto uudesta tähän tyyliin:

Code: Select all

For client.CLIENTS = Each CLIENTS
    //koodia
Next client
Ihan vain varmistuksena. :roll:
Juu, tuota tarkoitin. Tuossa "//koodia" kohdassa sitten lisätään toiseen typeen tietoa että lähetettävää tavaraa olisi olemassa ja lähetyksen kohdassa koodia sitten laitetaan kaikki varsinaisesti menemään.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

User avatar
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 5:53 pm

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by Jani » Mon Feb 09, 2009 7:52 pm

VesQ wrote:
Jani wrote:Tarkoititko:
Kun client joinaa, niin se lähettää ns. join-tavun.
Sitten server lisää typeen CLIENTS uuden clientin.
Sen jälkeen lähetetään kaikille tieto uudesta tähän tyyliin:

Code: Select all

For client.CLIENTS = Each CLIENTS
    //koodia
Next client
Ihan vain varmistuksena. :roll:
Juu, tuota tarkoitin. Tuossa "//koodia" kohdassa sitten lisätään toiseen typeen tietoa että lähetettävää tavaraa olisi olemassa ja lähetyksen kohdassa koodia sitten laitetaan kaikki varsinaisesti menemään.
Juup.
Vielä yksi kysymys; miten sen vastaanottajan id:n saa selville? Vai tarviiko sitä edes?
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition

User avatar
zHelmet
Member
Posts: 73
Joined: Mon Nov 10, 2008 4:55 pm

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by zHelmet » Mon Feb 09, 2009 9:04 pm

EDIT:

zHelmet wrote:Millä tyylillä olisi paras tapa toteuttaa räiskintä pelin datan lähetys???
Paras tapa toteuttaa räiskintäpelin datan lähetys? Lisäät lähetettävien listaan tarvittavan datan ja lähetettäessä tarkistat kyseiselle clientille osoitetut viestit ja laitat ne menemään. Tarkenna vaikkapa vähän kysymystäsi niin voin vastailla tarkemmin itsekin :)[/edit]
no katos kun olen tehnyt jonkun näköisen sotapelin rungon ja alkeelisen nettipalikka rungon mutta kun clienttejä alkaa tulemaan roimasti lisää niin alkaa tippumaan kaikilta fps ja syy on varmaankin että jokainen clientti lähettää tiedon serverille joka ikinen frame.. Eli pitäiskö tehdä että serveri joka lähettää kyseiselle clientille tiedon että nyt saat antaa tietoa ja sitten clientti lähettää sen vaiko miten?

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1588
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by valscion » Tue Feb 10, 2009 5:16 pm

zHelmet wrote:
EDIT:

zHelmet wrote:Millä tyylillä olisi paras tapa toteuttaa räiskintä pelin datan lähetys???
Paras tapa toteuttaa räiskintäpelin datan lähetys? Lisäät lähetettävien listaan tarvittavan datan ja lähetettäessä tarkistat kyseiselle clientille osoitetut viestit ja laitat ne menemään. Tarkenna vaikkapa vähän kysymystäsi niin voin vastailla tarkemmin itsekin :)[/edit]
no katos kun olen tehnyt jonkun näköisen sotapelin rungon ja alkeelisen nettipalikka rungon mutta kun clienttejä alkaa tulemaan roimasti lisää niin alkaa tippumaan kaikilta fps ja syy on varmaankin että jokainen clientti lähettää tiedon serverille joka ikinen frame.. Eli pitäiskö tehdä että serveri joka lähettää kyseiselle clientille tiedon että nyt saat antaa tietoa ja sitten clientti lähettää sen vaiko miten?
Tarkoitatkos tällä nyt sitten ylhäältä päin kuvattua räiskintäpeliä? Jos näin on, niin joka framessa pitää todellakin lähettää vähintään se IDLE-tavu ja liikuttaessa lähetetään koordinaatit ja kääntymiskulma, ammuttaessa tietenkin tieto siitä. Muista vain sitten optimointi: jos voit käyttää tavun kokoisia (As Byte) lähetyksiä (esim. aseen tyyppi) niin käytä niitä. Ei serverille pitäisi tulla hirveää ruuhkaa, jos olet tehnyt nettipalikan pohjan järkevästi, etkä tunge sinne hirmuisesti Goto/GoSubeja & muita hitaita ja turhia tavaroita.
Pähkinänkuoressa: purkka on hyvin huono idea nettipalikassa & rasita palvelinta niin vähän kuin vain voit.

EDIT: Palvelimesta ei kannata tehdä hienoa, eikä siinä kannata käyttää joka framessa DrawScreenia. Parhaimman tuloksen saa, kun käyttää vain Print & muita komentoja, jotka toimivat ilman DrawScreenia, näin saa palvelimen FPS:n jopa yli tuhanteen. Toisin sanoen: grafiikat huitsiin palvelimesta. Jätä vaikka siitä pois myös omien komentojen kirjoittaminen, ellet saa sitä toimimaan järkevästi. (käytä vaikka jotain nappulaa jolla DrawScreen & Input yhdistelmä on päällä, muutoin poissa)

EDIT (23.5.09): Hahaha, onpas tultu pädettyä. Siis, GoSubit ja GoTo:t ovat funktioita nopeampia, ihan vain näin sivuhuomautuksena ;)
Last edited by valscion on Sat May 23, 2009 8:52 pm, edited 1 time in total.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

User avatar
zHelmet
Member
Posts: 73
Joined: Mon Nov 10, 2008 4:55 pm

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by zHelmet » Tue Feb 10, 2009 5:28 pm

VesQ wrote:Tarkoitatkos tällä nyt sitten ylhäältä päin kuvattua räiskintäpeliä? Jos näin on, niin joka framessa pitää todellakin lähettää vähintään se IDLE-tavu ja liikuttaessa lähetetään koordinaatit ja kääntymiskulma, ammuttaessa tietenkin tieto siitä. Muista vain sitten optimointi: jos voit käyttää tavun kokoisia (As Byte) lähetyksiä (esim. aseen tyyppi) niin käytä niitä. Ei serverille pitäisi tulla hirveää ruuhkaa, jos olet tehnyt nettipalikan pohjan järkevästi, etkä tunge sinne hirmuisesti Goto/GoSubeja & muita hitaita ja turhia tavaroita.
Pähkinänkuoressa: purkka on hyvin huono idea nettipalikassa & rasita palvelinta niin vähän kuin vain voit.

EDIT: Palvelimesta ei kannata tehdä hienoa, eikä siinä kannata käyttää joka framessa DrawScreenia. Parhaimman tuloksen saa, kun käyttää vain Print & muita komentoja, jotka toimivat ilman DrawScreenia, näin saa palvelimen FPS:n jopa yli tuhanteen. Toisin sanoen: grafiikat huitsiin palvelimesta. Jätä vaikka siitä pois myös omien komentojen kirjoittaminen, ellet saa sitä toimimaan järkevästi. (käytä vaikka jotain nappulaa jolla DrawScreen & Input yhdistelmä on päällä, muutoin poissa)
No tällä jatketaan ehdottomasti, mutta entäs sitten miten tuo palvelimen rasitus eli rasittaako liukuluvut eniten palvelinta?

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1588
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by valscion » Tue Feb 10, 2009 5:33 pm

zHelmet wrote:No tällä jatketaan ehdottomasti, mutta entäs sitten miten tuo palvelimen rasitus eli rasittaako liukuluvut eniten palvelinta?
Liukuluvut rasittivat muistaakseni lähes/aivan saman määrän kuin normaalit kokonaislukumuuttujatkin, koska nehän vievät yhtä paljon muistia... en sitten tarkemmin tiedä. Ilmoittele sitten että miten optimointi sujuu, niin voin tarvittaessa autella koodin kanssa yksityisestikin, en minä sitä (koodia siis :p) varasta :)
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by phons » Tue Feb 17, 2009 8:54 pm

EII!! Miten nää toimii!?! Mulla on serveri ja client mutta ne ei toimi yhdessä. HELP!

servu:

Code: Select all

Include "cbNetwork.CB"

InitServer( 1337, 1000 )

Const INFO_STARTING_CONNECTION = 255
Const INFO_CLOSING_CONNECTION  = 254
Const INFO_GET_PLAYERLIST      = 253 // Esimerkki

_Net_InitMemBlock()

_Net_PutByte(2)
ServerSend()

Dim nRet As Integer

    // Luetaan dataa
    nRet = ServerRead()

    // Tuli joku virhe. Esimerkiksi timeout eli dataa ei tullut määräaikaan mennessä.
    If nRet <> 0 Then x=False
    
    // Muistipalan alussa on aina luetun datan pituus joka luetaan tässä pois
    _Net_GetInt()

// Jos datan vastaanotto onnistui
Repeat

While nRet=0
    // Mitä dataa on tulossa
netmsg = _Net_GetByte()

// Onko joku liittymässä keskusteluun
If netmsg = 1 Then _Net_PutByte(3)

Wend



Forever

CloseServer()

client:

Code: Select all

Include "cbNetwork.CB"


Const INFO_STARTING_CONNECTION = 255
Const INFO_CLOSING_CONNECTION  = 254
Const INFO_GET_PLAYERLIST      = 253 // Esimerkki

Dim rtn As Integer

// Käynnistetään client
rtn = InitClient( "localhost", 1337, 1000 ) // timeOut millisekunteina (1000ms = 1s)

// Jos jokin meni vikaan, lopetetaan virheilmoitukseen
If rtn2 <> 0 Then MakeError GetNetErrorString( rtn )

// Alustetaan muistipala
_Net_InitMemBlock()

// Lähetetään serverille tavu, josta se tietää, että client on uusi.
// INFO_STARTING_CONNECTION = 255
_Net_PutByte(1)
ClientSend()

Repeat

    rtn = ClientRead()
    
    // Luetaan muistipalan alusta sen koko
    _Net_GetInt()
    
    // Luetaan "infotavu"
    infoByte = _Net_GetByte()
    
    If infobyte=2 Then
        Text 0,0,"I DID IT!!"
    EndIf
    
    If infobyte=3 Then
        Text 160,0,"THIS IS AWSOM!!"
    EndIf
    
    If KeyHit(cbkeyreturn) Then
        _Net_PutByte(1)
    EndIf
    
// Jos tietojen luku onnistui
    If infobyte<>0 Then Text 100,100,"sgr"

DrawScreen
Until EscapeKey()
_Net_PutByte(INFO_CLOSING_CONNECTION)
ClientSend()

Ei ole sisennettyä, kun olen jonkin verran vetänyt copy-pastea sry... :D
Image

User avatar
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 5:53 pm

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by Jani » Tue Feb 17, 2009 9:34 pm

phons wrote:EII!! Miten nää toimii!?! Mulla on serveri ja client mutta ne ei toimi yhdessä. HELP!

servu:

Code: Select all

Include "cbNetwork.CB"

InitServer( 1337, 1000 )

Const INFO_STARTING_CONNECTION = 255
Const INFO_CLOSING_CONNECTION  = 254
Const INFO_GET_PLAYERLIST      = 253 // Esimerkki

_Net_InitMemBlock()

_Net_PutByte(2)
ServerSend()

Dim nRet As Integer

    // Luetaan dataa
    nRet = ServerRead()

    // Tuli joku virhe. Esimerkiksi timeout eli dataa ei tullut määräaikaan mennessä.
    If nRet <> 0 Then x=False
    
    // Muistipalan alussa on aina luetun datan pituus joka luetaan tässä pois
    _Net_GetInt()

// Jos datan vastaanotto onnistui
Repeat

While nRet=0
    // Mitä dataa on tulossa
netmsg = _Net_GetByte()

// Onko joku liittymässä keskusteluun
If netmsg = 1 Then _Net_PutByte(3)

Wend



Forever

CloseServer()

client:

Code: Select all

Include "cbNetwork.CB"


Const INFO_STARTING_CONNECTION = 255
Const INFO_CLOSING_CONNECTION  = 254
Const INFO_GET_PLAYERLIST      = 253 // Esimerkki

Dim rtn As Integer

// Käynnistetään client
rtn = InitClient( "localhost", 1337, 1000 ) // timeOut millisekunteina (1000ms = 1s)

// Jos jokin meni vikaan, lopetetaan virheilmoitukseen
If rtn2 <> 0 Then MakeError GetNetErrorString( rtn )

// Alustetaan muistipala
_Net_InitMemBlock()

// Lähetetään serverille tavu, josta se tietää, että client on uusi.
// INFO_STARTING_CONNECTION = 255
_Net_PutByte(1)
ClientSend()

Repeat

    rtn = ClientRead()
    
    // Luetaan muistipalan alusta sen koko
    _Net_GetInt()
    
    // Luetaan "infotavu"
    infoByte = _Net_GetByte()
    
    If infobyte=2 Then
        Text 0,0,"I DID IT!!"
    EndIf
    
    If infobyte=3 Then
        Text 160,0,"THIS IS AWSOM!!"
    EndIf
    
    If KeyHit(cbkeyreturn) Then
        _Net_PutByte(1)
    EndIf
    
// Jos tietojen luku onnistui
    If infobyte<>0 Then Text 100,100,"sgr"

DrawScreen
Until EscapeKey()
_Net_PutByte(INFO_CLOSING_CONNECTION)
ClientSend()

Ei ole sisennettyä, kun olen jonkin verran vetänyt copy-pastea sry... :D
Tuossahan pitää serveri ja client käynnistää tismalleen samaan aikaan :?
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition

User avatar
zHelmet
Member
Posts: 73
Joined: Mon Nov 10, 2008 4:55 pm

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by zHelmet » Tue Feb 17, 2009 9:48 pm

phons wrote:

Code: Select all

Dim nRet As Integer
// Luetaan dataa
nRet = ServerRead()
// Tuli joku virhe. Esimerkiksi timeout eli dataa ei tullut määräaikaan mennessä.
If nRet <> 0 Then x=False
// Muistipalan alussa on aina luetun datan pituus joka luetaan tässä pois
_Net_GetInt()
// Jos datan vastaanotto onnistui
Repeat
    While nRet=0
        // Mitä dataa on tulossa
        netmsg = _Net_GetByte()
        // Onko joku liittymässä keskusteluun
        If netmsg = 1 Then _Net_PutByte(3)
    Wend
Forever
CloseServer()
Luet serverissä dataa vain kerran ja sen jälkeen et lue uudestaan?
Veikkaisin että meinaat lähinnä tätä tuohon tilalle yksinkertaisena:

Code: Select all

Dim nRet As Integer
// Luetaan dataa
Repeat
nRet = ServerRead()
// Tuli joku virhe. Esimerkiksi timeout eli dataa ei tullut määräaikaan mennessä.
If nRet = 0 then 
    // Muistipalan alussa on aina luetun datan pituus joka luetaan tässä pois
    _Net_GetInt()
    // Jos datan vastaanotto onnistui
    netmsg = _Net_GetByte()
    // Onko joku liittymässä keskusteluun
    If netmsg = 1 Then _Net_PutByte(3)
Forever
CloseServer()

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by phons » Tue Feb 17, 2009 11:15 pm

Jani: Mitä sitten? Kyllä minä sen tiedän että molemmat ajetaan .exe tiedostoiksi ja sitten avetaan molemmat...

zHelmet: Okei kokeilen tuota. Hope it works...
Edit: Ei auttanut mitenkään...
Edit2: Voisiko joku lähetää TOIMIVAT: clientti(vastaannottaa 1 inttinä) ja serveri(lähettää 1 inttinä)? Haluaisin tämän oikeasti toimimaan...
Image

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1588
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by valscion » Wed Feb 18, 2009 3:12 am

phons wrote:Jani: Mitä sitten? Kyllä minä sen tiedän että molemmat ajetaan .exe tiedostoiksi ja sitten avetaan molemmat...

zHelmet: Okei kokeilen tuota. Hope it works...
Edit: Ei auttanut mitenkään...
Edit2: Voisiko joku lähetää TOIMIVAT: clientti(vastaannottaa 1 inttinä) ja serveri(lähettää 1 inttinä)? Haluaisin tämän oikeasti toimimaan...
Älä copypastea, vaan ymmärrä. Ei ihmekään ettei koodisi toiminnut, kun et laiskuuttasi jaksanut sitä itse kirjoittaa, vaan pistit vaan suoraan menemään. Nämä nettihöskelit ovat VAIKEITA, niitä ei tehdä copy-pastella!

Mutta jooh, tässä olisi yksinkertainen kokonaisluvun lähetys. Karsittu versio tuosta minun String-esimerkistäni, minkä olisit kyllä osannut tehdä itsekin jos olisit vaivaa viitsinyt edes vähän nähdä... (en ole testannut koodia itse, kun wintoosan uudelleenasennus on vielä kesken)

Code: Select all

'*** CLIENT ***

SCREEN 640, 480

Include "cbNetwork.cb"
Include "NET_Constants.cb"

Const ADDRESS = "localhost" 'mihin yhdistetään
'PORT <-- määritelty "NET_Constants.cb" tiedostossa
Const TIMEOUT = 1000 'kauan dataa odotellaan


SetWindow "cbNetwork-esimerkki (client)"

// Käynnistetään client.
nRet = InitClient(ADDRESS, PORT, TIMEOUT)
If nRet <> 0 Then
    // Tuli joku virhe
    errMsg$ = "(" + nRet + ") " + GetNetErrorString(nRet)
    MakeError errMsg
EndIf

Global gClientDataSended  'Onko dataa lähetetty?
gClientDataSended = False

Global gInt               'Tallennetaan tähän se kokonaisluku mitä haluttiin
gInt = 0


Repeat
   
    ReadDataFromServer() 'luetaan palvelimelta
    SendDataToServer()   'lähetetään palvelimelta
   
    Wait 5 'annetaan prosessorille hengähdystauko
Until EscapeKey() Or gInt <> 0

MakeError "Palvelin lähetti kokonaisluvun "+gInt



//================================================================================
// Luetaan serverin lähettämää dataa
//================================================================================
Function ReadDataFromServer()
    // Ei jäädä lukemaan dataa jos mitään ei ole lähetettykään
    If gClientDataSended = False Then Return True

    // Nyt luetaan
    nRet = ClientRead()
    // Jos paluuarvo on alle 0 niin kaikki data ei ole vielä tullut palvelimelta
    If nRet < 0 Then Return True
   
    // Lukemisessa tuli joku virhe
    If nRet <> 0 Then
        // Jos virhe oli "Connection timed out" niin ei välitetä siitä
        If nRet = 10060 Then Return True
        errMsg$ = "(" + nRet + ") " + GetNetErrorString(nRet)
        MakeError errMsg
    EndIf
   
    //Nollataan muuttuja joka antaa luvan lähettää lisää dataa serverille.
    gClientDataSended = False
   
    // Muistipalan alussa on aina saapuneen datan pituus joka luetaan tässä pois
    _Net_GetInt()
   
    // Luetaan kaikki viestit läpi
    While True
        netmsg = _Net_GetByte() 'minkä tyyppinen viesti
       
        If netmsg = NET_INTMSG Then
            'SIELTÄ TULEE SE KOKONAISLUKUMUUTTUJA!! Jesh...
            gInt = _Net_GetInt()

        Else
            Exit
           
        EndIf

    Wend
    Return True
   
EndFunction

//================================================================================
// Lähetetään serverille dataa
//================================================================================
Function SendDataToServer()
    // Jos viesti on jo lähetetty mutta vastausta ei ole luettu niin ei lähetetä uudestaan
    If gClientDataSended = True Then Return False
   
    // Muistipalan alustus ensin
    _Net_InitMemBlock()
   
    // Lähetetään JOTAIN serverille, että se tietääettä täällä ollaan paikalla!
    _Net_PutByte(NET_IDLE)
   
    'viestin loppumerkki vielä.
    _Net_PutByte(NET_END)
   
    // ClientSendBack lähettää datan serverille ja jää heti odottamaan vastausta
    // mutta palauttaa kuitenkin kontrollin heti tänne. Vastausta siis odotellaan "taustalla".
    ClientSendBack() '<-- lähetetään muistipala matkaan siis
    // Laitetaan muuttujaan tieto että dataa on lähetetty.
    gClientDataSended = True
EndFunction

Code: Select all

'*** PALVELIN ***

SCREEN 640,480

Include "cbNetwork.cb"
Include "NET_Constants.cb"

SetWindow "cbNetwork-esimerkki (server)",0,"Sammuta mielummin ESCistä (eli paina peruuta)"

// Käynnistetään palvelin.
// Koska tiedon lukeminen keskeyttää tämän ohjelman suorituksen niin
// asetetaan timeoutiksi 200 millisekuntia. Dataa siis odotellaan vain 200 ms
// jonka jälkeen kotrolli palaa DLL:stä tähän ohjelmaan.
nRet = InitServer(PORT, 200)
If nRet <> 0 Then
    // Tuli joku virhe
    errMsg$ = "(" + nRet + ") " + GetNetErrorString(nRet)
    MakeError errMsg
EndIf

Global gSendInt    'tämä muuttuja lähetetään clientille
gSendInt = 12512746


SAFEEXIT OFF 'palvelin pitää sammuttaa erikseen, eikä vain murjoa alas

Repeat

    If EsimerkkiErkki() <> 0 Then Exit
   
Until EscapeKey()

// Suljetaan palvelin
CloseServer()

//================================================================================
// Luetaan dataa clientiltä.
//================================================================================
Function EsimerkkiErkki()
    // Luetaan dataa
    nRet = ServerRead()

    // Tuli joku virhe. Esimerkiksi timeout eli dataa ei tullut määräaikaan mennessä.
    If nRet <> 0 Then Return False
   
    // Muistipalan alussa on aina luetun datan pituus joka luetaan tässä pois
    _Net_GetInt()


   
    'luetaan viestit läpi
    While True
        // Mitä dataa on tulossa
        netmsg = _Net_GetByte()
       
        If netmsg = NET_IDLE Then
            'client idlaa? ei tehä mitään :)
           
        ElseIf netmsg = NET_END Then
            'viestin lopetus
            Exit

        Else
            'ei loputonta looppia
            Exit
        EndIf
       
    Wend
   
    _Net_InitMemBlock() // Datapaketin alustus
   
    _Net_PutByte(NET_INTMSG)    'viestin tyyppi
    _Net_PutString(gSendInt)    'itse lähetettävä
   
    _Net_PutByte(NET_END) 'viestin lopetus
   
    ServerSend() 'lähetetään...

    Return True 'noniin, ohjelma on hommansa tehnyt.
EndFunction

Code: Select all

'*** NET_Constants.cb ***

' Samat vakiot clientilla ja palvelimella.
Const NET_IDLE = 1
Const NET_INTMSG = 2
Const NET_END  = 255

Const PORT = 10999
..kysyttävää?

PS.
Koodeissa itsessään ei ole montaa riviä KOMENTOJA, vaan kommentteja suurimmilta osin. Lue ne läpi, niin saatat kokea valaistumisen tunteen.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: CoolBasic & netti = cbNetwork

Post by phons » Wed Feb 18, 2009 10:44 am

Ymmärsin kyllä tuota mutta kun se tekee samaa mitä on joskus ennenkin: Connection reset by peer.
Mitä tämä oikein meinaa,? serveri oli päällä ja toimi(toivottavasti :? ) mutta clientistä tuli tällainen virheilmoitus.
Ja yritin kyllä tehdä siitä sinun String-esimerkistä mutta en onnistunut... Yritän nyt saada tätä sun lähettämää toimimaan.
Edit: Ahaa lukemisessa tuli joku virhe...

(tällaisia tageja??)
EDIT:

Jes!! sain sen toimii, kun siirsin serverissä datan lähetystä.Ongelma oli siinä että kukaan ei ehtinyt lähettää mitään. ja client veti itsensä irti kun ei saatu mitään vaikka se serveri vasta tarkisteli siellä...

Image

Post Reply