prX - roolipeli & työkalurojekti

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
ristis
Moderator
Moderator
Posts: 101
Joined: Sat Sep 08, 2007 4:32 pm
Location: Espoo
Contact:

prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by ristis »

Moro kaikki.

Olen tehny jonniin aikaan ( jo vuodesta 2006 ) välillä tehokkaasti ja välillä vähemmän tehokkaasti tämmöstä roolipeliä.
Tästä voi käydä kurkkimassa vanhaa ketjua.

Hautasin projektin aikanaan, kun kiinnostus lopahti ja olin niin tyhmä etten osannu itte koodata kaikkea siihen mitä halusin ilman jatkuvaa päänsärkyä. Näinpä nyt myöhemmin viisaampana ja intin käyneenä kävin projektin pariin takaisin. Tällä kertaa eri näkökulmasta. Olen taipuvainen laiskuuteen, joten lähestynkin peliäni tekemällä erilaisia ohjelmia/työkaluja, jotka tekisivät mahdollisimman paljon puolestani itse peliin.

Eli tässä on tällänen kokeellinen projekti menossa, missä katson onnistunko saamaan erilaisia työkaluja käyttäen ( enimmäkseen satunnaistyökaluja ) aikaan roolipelin jota pystyy pelaamaan. Eli pyrin tekemään pelistä joustavan ja sellaisen, että kaikki sisältö on siihen luotavissa ulkopuolelta. Itse peli sisältää vain muutamia perusjuttuja, jotka ovat muuttumattomia, mutta muuten peli on täysin modattavissa. Eli toisinsanoen jos saan joskus valmista niin lopputuloksena olisi kenties jonkinlainen Make-Your-Computer-Rpg -setti.
Kiinnostavaa.


Tässä jonkinlainen lista mitä teen ja aion tehdä:

KARTTAGENERAATTORI
Jossain määrin jo valmis hienosäätöä ja muita pikkujuttuja vaille valmis. Puuttuu mm. kylien&kaupunkien ja muiden paikkojen asettaminen mutta se vaatii myös tekemistä muulla saralla.
MAASTOGENERAATTORI
Missä edellinen on eräänlainen Overworld-tyyppinen generaattori niin tämä taas on tarkoitettu luolastojen&kylien&muiden tarkempaan luontiin.
EPH-GENERAATTORI
Elikkäs sivuhahmojen luonti. Elikkä annetuista ohjeista kasaa maailmaan asukit. Eli arpoo nimen, rodun, hahmoluokan, statsit ennalta määrättyjen parametrien mukaan.
TAVARAGENERAATTORI
Luo pelimaailmaan tavaroita. Oikeastaan [tavaran laatu] + [tyyppi] tapaisesti. Tässä joutuu itse tekemään eniten työtä, sillä jotta saa aikaan fiksuja asioita niin ei voi laittaa kaikkea satunnaisuuden piikkiin. Eli tyyliin [Ruostunut] + [Miekka], jossa miekalla on perusarvot mutta etuliite tuo siihen oman vaikutuksensa.
TEHTÄVÄGENERAATTORI
Luo pelimaailmaan erinäisiä tehtäviä, jotka ovat luokkaa [Hae/etsi/vie/mene/tuhoa/puhu/jne] + [jotain/jonnekin/joku/jollekin/jne.] Eli ei mitään kovin ihmeellistä mutta ihan mukavaa omalta osaltaan.
TAPAHTUMAGENERAATTORI
Mahdollistaa erilaiset tapahtumat ja muutokset pelimaailmassa. Mitään hirveän monimutkaista ei ole odotettavissa. Mutta esimerkiksi kun joku EPH-hahmo kuolee niin vuoden aika muuttuukin kesäksi. (hihii)
DIALOGIGENERAATTORI
Yhdistelee lauseista yksinkertaisia keskusteluja kaikkein turhimmille hahmoille. "Juonen" kannalta olevat tärkeät höpötykset joutuu itse kirjoittamaan.

+ JOKUMUUGENERAATTORI
Jää avoimeksi.

Lisäksi luonnollisesti, kun kaikki on generoitavissa niin asiat voidaan myös vastaavasti tehdä manuaalisesti jolloin saa tehtyä aika tarkalleen haluamansa laisen miljöön etseteran. Mutta kyseessä ei todellaan ole mikään NetHack tai ADOM vaan yksinkertainen ja simppeli tekele.



Projekti on toistaiseksi jonkinlaisessa suunnittelu/testausvaiheessa eikä varsinaisesti edes aloitettu. En työstä tätä millään pakolla enkä lupaile mitään valmiiksi tulemisia kenties ikinä. Minulle tämä on mukava kokeellinen tapa lähestyä mielenkiinnolla onnistunko tekemään tälläisen jutun.
Koodailen aina kun on aikaa ja jaksan. Luultavasti myös projektin monimutkainen luonne hidastaa, kun joudun työskentelemään usean asian kimpussa yhtä aikaa. ESIM. TEHTÄVÄGENERAATTORIA ei voi tehdä ennen kuin EPH-,TAVARA ja TAPAHTUMAGENERAATTORIT on tehty.


Tossa sitten pakollinen esinäyte, että olen tehnyt jotain. Koodini on nyt täysin omaa toisinkuin aikaisemmin jolloin olin apinoinut sen Aavesoturilta.

Image

KLIKKAA SAADAKSESI SUUREMMAN KUVAN:



Image

Image

Lataa karttageneraattori

Lataa keskustelu-juttu

Lataa tekniikkademo
Nuolista liikkuu ja P:stä voi vaihtaa kahden eri tilan välillä.
EDIT: Zippi korjattu toimivaksi.
Karttamoottorin hiottu ja lähes valmis versio. Lataa

Uusi: Uusi tilesetti käytössä.
Last edited by ristis on Wed Aug 13, 2008 3:33 pm, edited 2 times in total.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by CCE »

Ehkäpä myös JUONIGENERAATTORI voisi olla hieno, peli keksisi automaattisesti eeppisen tarinan, kliseisen pahiksen sekä Hollywood seksikohtauksen :>

Eli siis odottelen innolla, itsekkin tälläistä kerran aloin jopa säätämään mutta enpä sitä kovin kauan jaksanut, toivotankin siis enemmän onnea projektillesi!

Edit: Karttageneraattori toimi hyvin, juuri niinkuin sen odottaiskin. Tosin ehkä mukaan voisi lisätä vieläkin laajemman alan korkeuseroja. :/
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by koodaaja »

Huu, teh ristis palasi. Upi nyt äkkiä kärpäs-avatari, eihän sinua muuten tunnista D:

Hienolta vaikuttaa. Etenkin JOKUMUUGENERAATTORIa odotan innolla. Jos koko homma toimii yhtä hyvin kuin esimerkkioverworldgeneraattori, en voi kuin odottaa että tällä pääsee toteuttamaan kli.. innovatiivista ja uusia asioita tuovaa RPG:tä.

Tervetuloa takaisin, ja ohjelmoinnin iloa projektiin.
_Rasaari

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by _Rasaari »

Oho :O

Paria tuntia ennen ku luin tän ketjen aloin ite tekemään vähän samantapaista. Omassa pelissäni ei tosin vielä ole mitään generaattoreita, vaan kaikki luodaan käsin. Kaikki mahdollinen tulee silti pelin ulkopuolelta ja tarkoituksena olisi, että peliä tehdään pelatessa. Developer-tila, jossa liikutaan omalla hahmolla, jolla on erikoiskyky luoda kenttiä pala kerrallaan ja pudotella 'eventtejä' (ihmisiä, koiria, teleportteja...) ympäri kenttää. Dialogit voi kirjoittaa hahmoille samalla kun ihmisille puhuu.

Skriptejä voi kirjoittaa pelin aikana ja vaikutus näkyy samantien pelissä. Itse olen erittäin ylpeä tästä projektista koska en ole ennen lähellekkään mitään tallaista tehnyt =)

Onnea omankin projektisi kanssa :)
ristis
Moderator
Moderator
Posts: 101
Joined: Sat Sep 08, 2007 4:32 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by ristis »

Nonni.
Olen nyt työskennellyt karttageneraattorin kanssa vähän lisää. Nyt se osaa lisätä kyliä ja kaupunkeja sekä luolastoja. Alkuvaiheessa on myös toiminto, joka yhdistelee kaupunkeja toisiinsa teillä ja vesialueita joilla.

Nyt tein tuossa pohjia tuohon dialogi-generaattoriin. Ohjelman, joka osaa tekstitiedostosta lukea esikirjoitetun keskustelun. Se on vielä hieman kesken mutta siinä on nyt enimmät ominaisuudet, joita keskusteluilla pystyy käymään. Ahkerat voi testata ja tehdän oman keskustelun. Ihan kiva jos löytys joku bugi nyt niin ei myöhemmin. Seuraavaksi teen sen satunnaisuus puolen eli liirumlaarum-mahdollisuuden erilaisista kerätyistä lausepätkistä.

Lataa keskutelu-juttu. Ohjelma lukee ainoastaan conver-tekstitiedoston eli jos itse tekee oman niin pitää uudelleen nimetä oma tilalle. Mukana kaksi esimerkkiä, joissa ohjeet keskustelujen tekoon huonolla englannilla. :P Linkki löytyy myös ekasta viestistä. :)

Seuraavaksi ajattelin pistää jotain tulosta kun olen tehny vähän enemmän. Vaikka mahdollisuus liikkua kartalla ja puhu vastaantulijoille.
ristis
Moderator
Moderator
Posts: 101
Joined: Sat Sep 08, 2007 4:32 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by ristis »

Nyt on tullu vähän edistystä. Kuvat puhukoon puolestani. (klikkaa isommiksi)


Image
Tämä on luolastogeneraattorista, joka on tosi alkutekijöissään. Se on vielä buginen ja eipä oikeestaan tee ihmeempiä. Eikä grafiikatkaan vielä vastaa lopullisia.

Image
Tässä on oikeastaan sitten kuva tekniikkademosta. Isometrisestä kuvakulmasta päätin ruveta tekemään, kun löysin hyvän tilesetin.
Aion ainakin vielä muokata grafiikoita siten, että teen tilejä, joissa maastonvaihdos tulee huomioiduksi. Eli esim rantatile veden ja maan välille.


Sitten on tosi yksinkertainen tekniikkademo, jossa voi siirtyä karttageneraattorista "pelitilaan".
Tämä demo paljasti minullle itselleni, että karttageneraattorini on vielä kaukana valmiista mutta
aion ensin parannella ja muokata grafiikoita hieman ja sen jälkeen pureutua generaattorin koodiin jos maisemat eivät miellytä silmääni.


Lataa tekniikkademo
Nuolista liikkuu ja P:stä voi vaihtaa kahden eri tilan välillä.
EDIT: Zippi korjattu toimivaksi.
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by Sly_Jack0 »

Hienolta näyttää. Itselleni kävi kuitenkin niin että parin kartan generoinnin jälkeen kun siiryin "pelitilaan"oli kartta pelkää "ruohoa". Isometrisyys on iso + CB peleissä, itse en niitä ainakaan aikaisemmin ole nähnyt. Olisihan noita kiva osata tehdäkin
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by Koodiapina »

Näyttää todella hienolta kuvapaappauksien perusteella, mutta itse demo bugittaa aikamoisesti minulla. Se osaa kyllä generoida sitä suurta karttaa, mutta se lähempänä oleva isometrinen kartta on vain täynnä ruohoa (Siis ihan kokonaan, olen liikutellut nuolinäppäimillä). Kokeilin kylällä ja tiheällä metsällä.

Sly_Jack0: Onhan CoolBasicilla tehty montaakin isometristä projua, jotkin niistä ovat päätyneet jopa valmiiksi asti.
ristis
Moderator
Moderator
Posts: 101
Joined: Sat Sep 08, 2007 4:32 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by ristis »

Joo huomasin itekkin, että jos generoi karttaan muutoksia niin se ei näy enää sitten toisessa tilassa kuin pelkkänä ruohokenttänä. :)
Tiedän mistä asia johtuu mutta en aio korjata sitä, koska se olisi vain turhaa työtä. Tuo demo on parsittu kasaan toistaiseksi yhteensopimattomista osista.
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by Sly_Jack0 »

Grandi wrote: Sly_Jack0: Onhan CoolBasicilla tehty montaakin isometristä projua, jotkin niistä ovat päätyneet jopa valmiiksi asti.
Okei, itse en vain muista nähneeni yhtään sellaista. Valmista ainakaan.
ristis
Moderator
Moderator
Posts: 101
Joined: Sat Sep 08, 2007 4:32 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by ristis »

Uus kuva.
Pienensin tile koon puoleen niin ruudulle mahtuu enemmän sisältöä. Parantelin myös samalla vähän generaattoria mutta kylät (kuvassa hökkelit) eivät jatkossa sijoitu ruutuun, jota ympäröi vesi joka puolelta.

http://ristis.alakerta.org/screen2_big.png
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by MaGetzUb »

Paranteleppa pikkaisen sitä vettä, ei millään pahalla, mutta ne reunat ei oikeen sopinut siihen. ;) Vai oliko ne tarkoituksella? :D
Teeppä kuule niin että tuo sinun isometrinen kartan piirtäjä, piirtää kokoajan ruudulle määrätyn määrän tilejä ettei lagisi niin pahasti. :) ;)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
ristis
Moderator
Moderator
Posts: 101
Joined: Sat Sep 08, 2007 4:32 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by ristis »

No niin.
Pidemmän hiljaisuuden jälkeen pientä edistystä. Opiskelujen aloittaminen häirinnyt melko tehokkaasti koodailua mutta toivottavasti nyt taas helpottaa.

Olen viimeistellyt kartan piirtomoottoria melkoisesti. Se alkaa olemaan jo lähes valmis.
Se on nyt optimoitu tehokkaaksi.
Seuraavaksi tulee vielä:
-säätehosteet
-ruudukon ja rajojenpiirtozydeemit
-vuodenajan ja vuorokauden vaihtelut (ohjelmoitu, enää kiinni grafiikoiden piirtelystä ja silpomisesta)
-näkökentän rajoittaminen (funktio jo valmiina, pitää vain upottaa)
+ jotain pientä, esim. ukon piirtäminen vain rinnasta ylöspäin vedessä ollessa. jne.

Tässäpä jos joku haluaa kokeilla:
Lataa

Antakaa toki palautetta jos näyttää tökkivän tai jotain.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by CCE »

Hyvinhän tuo näytti pyörivän, mielumminhan tällä leikkii kuin kokeisiin kertaa :P
Ja onko tuohon jossain välissä tulossa korkeuseroja, että saataisiin kunnon vuoria ja laaksoja?
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by MaGetzUb »

Jos teit tuon neuvojeni mukaan niin welldone :D Se pyörii sopivan nopeasti :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
ristis
Moderator
Moderator
Posts: 101
Joined: Sat Sep 08, 2007 4:32 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by ristis »

CCE wrote:Hyvinhän tuo näytti pyörivän, mielumminhan tällä leikkii kuin kokeisiin kertaa :P
Ja onko tuohon jossain välissä tulossa korkeuseroja, että saataisiin kunnon vuoria ja laaksoja?
Toistaiseksi ei ole tulossa. Teknisesti se on helppo toteuttaa mutta suurin työ olisi grafiikoiden laatiminen, mitä en ole ainakaan toistaiseksi jaksanut ruveta tekemään.
ristis
Moderator
Moderator
Posts: 101
Joined: Sat Sep 08, 2007 4:32 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by ristis »

Kirottu CCE! Miksi menit puhumaan korkeuseroista, en ole saanut rauhaa. :)
Nytpä sitten tuskaisesti väänsin kokeiluasteella olevat tilet, joiden avulla voi näyttää korkeuserot.
Muuten meni ihan putkeen paitsi, että unohdin tehdä muutamia paloja, joten ne pitää vielä tehdä ja sen jälkeen säätää hieman palojen sävyeroja.
Kuvankäsittelyohjelmalla saan helposti siirrettyä tekstuurit noihin palikoihin ja isomoottori osaakin jo piirtää korkeuserot.
Eniten tuottaakin vaivaa laatia koodinpätkä, joka osaa automaattisesti sijoittaa oikeat palikat paikoilleen, kun karttadatassa lukee ainoastaan korkeus, jolla pala sijaitsee.

(Kuvasta näkyy, että muutamassa kohdassa olisi fiksumpi käyttää erilaisia paloja.)
Image
Laitan vaikka uutta shottia tekstuurien kanssa kunhan pääsen takas kämpille oman koneen luo.

Eipä tuolla mitään vuoria tai kuiluja saa vielä aikaiseksi mutta mäet, kukkulat, tunturit ja erilaiset laaksot onnistuvat kyllä.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by phons »

Muistaakseni tällaista peliä on ennenkin ollut ja myös tullut. Niin ja hienolta näyttää vaik'en ymmärräkkän tästä hölkäsen pöläystä. Ei tätä ainakaa Tilesterillä ole tehty :lol:
Image
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by temu92 »

Ei ainakaa coolbasicilla tehtynä ole yhtäkään tällaista.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: prX - roolipeli & työkalurojekti

Post by phons »

No, ei kai sillä niin väliä. Tuskin kukaan jaksaa käydä koko foorumia läpi... ja se voi olla myös vanhoilla foorumeilla. :geek:
Image
Post Reply