Pingviinitehdas - projekti työn alla
Pingviinitehdas - projekti työn alla
Jaaha, juuri pääsin Assyilla sanomaan ettei ole projekteja käynnissä, mutta kuinkas sitten kävikään. Vajaa kolme päivää huvikseen piirrellyn tilesetin aloittamisesta käsissä onkin hieno juoni-idea, mukava kasa grafiikkaa, testipelimoottori ja ääni- sekä grafiikkaefektejä. Inspiraatio ja kesäloma, kaksi asiaa jotka saavat ihmeitä aikaan. Harmi vaan toinen näistä on juuri loppumassa, joten työvauhtiin on odotettavissa hidastusta. Tätä älkäämme kuitenkaan ajatelko.
Itse pelistä siis. Idea kehittyi viime yönä: pingviini kaapataan riemukkaarta etelänavalta tehtaaseen, josta tämä sitten yrittää karata. Juttu paljastuu vakavaksi kun sankarimme löytää liukuhihnan, jossa elävistä pingviineistä tehdään muovisia patsaita. Järkytys ja shokki! Homma muuttuukin pingiinimaailman pelastamiseksi ja huipentuu kavereiden kutsumiseen ja tehtaan valloittamiseen. Masiinan suuntaa vaihdetaan ja muovipingut palautetaan eläviksi.
Tasohyppelypeliä ei voi ottaa tosissaan ellei siinä ole puisia laatikoita.
Tikapuita ja puulattioita.
Kliinisempi tehdasosasto. Hi tech-yrityksen fiilistä alkuperäisten ruosteisen industrial-mielikuvan vastaisesti (sen siitä saa kun piirtää grafiikat improvisoiden..).
Taloja.
Screenshotti testimoottorista. Kummalliset pystypalkit ovat sadepisaroita ja näyttävät paremmilta animoituna.
Lataa ulkoilmatesti. Tämä on siis pelkkää grafiikan, efektien ja äänien testailua - koodaan oikean pelin sitten käytännössä uusiksi alusta alkaen ja järkevämmin. Sade ym. tosin on helppo kierrättää valmiina funktioina.
Miltäs kuulostaa?
EDIT: Kontrollit
Käveleminen nuolinäppäimistä, hyppy ja tuplahyppy välilyönnistä (jälkimmäinen vain kun ollaan vielä nousemassa), resetointi epäloogisesti S-kirjaimesta ja testaamista varten sateen piilottaminen X:ää pohjassa painamalla.
Itse pelistä siis. Idea kehittyi viime yönä: pingviini kaapataan riemukkaarta etelänavalta tehtaaseen, josta tämä sitten yrittää karata. Juttu paljastuu vakavaksi kun sankarimme löytää liukuhihnan, jossa elävistä pingviineistä tehdään muovisia patsaita. Järkytys ja shokki! Homma muuttuukin pingiinimaailman pelastamiseksi ja huipentuu kavereiden kutsumiseen ja tehtaan valloittamiseen. Masiinan suuntaa vaihdetaan ja muovipingut palautetaan eläviksi.
Tasohyppelypeliä ei voi ottaa tosissaan ellei siinä ole puisia laatikoita.
Tikapuita ja puulattioita.
Kliinisempi tehdasosasto. Hi tech-yrityksen fiilistä alkuperäisten ruosteisen industrial-mielikuvan vastaisesti (sen siitä saa kun piirtää grafiikat improvisoiden..).
Taloja.
Screenshotti testimoottorista. Kummalliset pystypalkit ovat sadepisaroita ja näyttävät paremmilta animoituna.
Lataa ulkoilmatesti. Tämä on siis pelkkää grafiikan, efektien ja äänien testailua - koodaan oikean pelin sitten käytännössä uusiksi alusta alkaen ja järkevämmin. Sade ym. tosin on helppo kierrättää valmiina funktioina.
Miltäs kuulostaa?
EDIT: Kontrollit
Käveleminen nuolinäppäimistä, hyppy ja tuplahyppy välilyönnistä (jälkimmäinen vain kun ollaan vielä nousemassa), resetointi epäloogisesti S-kirjaimesta ja testaamista varten sateen piilottaminen X:ää pohjassa painamalla.
Last edited by Harakka on Wed Aug 06, 2008 12:20 pm, edited 1 time in total.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
-
- Advanced Member
- Posts: 335
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
- Location: Siellä jossain
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Miks hemmetti piti ruveta tekeen tasohyppelyä kans... no nyt ainakin on pakko panna parastaan, että tulisi edes jonkinlainen tämän rinnalla!
Näyttää erinomaisen eriomaiselta, tileset näytti offtopicissakin jo niin hienolta, ja peli käytössä vielä hienommalta! Jos saat pelistä yhtä hienon kuin graaffisesti, niin tulossa on "mestariteos"
Näyttää erinomaisen eriomaiselta, tileset näytti offtopicissakin jo niin hienolta, ja peli käytössä vielä hienommalta! Jos saat pelistä yhtä hienon kuin graaffisesti, niin tulossa on "mestariteos"
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Huu, muikeaa grafiikkaa. Etenkin näytölle jääneet pisarat olivat komeja.
Hieman se tosin pätki, joten kun tästä valmiimpi tulee, olisi hyvä jos erikoisefekteistä voisi hieman karsia.
Hieman se tosin pätki, joten kun tästä valmiimpi tulee, olisi hyvä jos erikoisefekteistä voisi hieman karsia.
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Juu, grafiikka oli loistavaa. Samoin erillaiset efektit ja liikkuvat pilvet. Ainoa asia mistä huomauttaa olisi, että ethän tee siihen peliin noin pitkiä rotkoja kuin se ensimmäinen? Meni kuusi yritystä ennen kuin onnistuin hyppäämään sen yli.
EDIT: Niin ja mulla ei pätkinyt ollenkaan.
EDIT: Niin ja mulla ei pätkinyt ollenkaan.
Last edited by Koodiapina on Wed Aug 06, 2008 12:10 pm, edited 1 time in total.
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Hyvältä näyttää lataan justiin ja muokkailen tähän kun olen testannut
90 VIESTIII!!
90 VIESTIII!!
EDIT:
Hieno oli kyllä kun pikaisesti testasin.
Ukkosefekti oli hieno, sade-efekti oli hieno, äänet olivat hienot ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä grafiikka oli mahtavaa.
Minulla vähän pätki jostain syystä.
Code: Select all
#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Kiitos kommenteista.
Pätkiminen johtuu todennäköisesti sade-efektistä, pistän sen luonnollisesti valinnaiseksi lopullisessa pelissä (myös näytöllä olevien pisaroiden määrää voi säätää helposti).
Äh, tietysti jotain unohtui eli kontrollien mainitseminen. Pelissä on tuplahyppy, jonka avulla pystynee hyppäämään ensimmäisen rotkon yli helpommin, ja reset-nappula epäloogisesti S-kirjaimessa. Päivitän nämä myös ensimmäiseen viestiin.Grandi wrote:Juu, grafiikka oli loistavaa. Samoin erillaiset efektit ja liikkuvat pilvet. Ainoa asia mistä huomauttaa olisi, että ethän tee siihen peliin noin pitkiä rotkoja kuin se ensimmäinen? Meni kuusi yritystä ennen kuin onnistuin hyppäämään sen yli.
EDIT: Niin ja mulla ei pätkinyt ollenkaan.
Pätkiminen johtuu todennäköisesti sade-efektistä, pistän sen luonnollisesti valinnaiseksi lopullisessa pelissä (myös näytöllä olevien pisaroiden määrää voi säätää helposti).
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Heti alkuun kysymys saitko ideasi pingviini henkilöön Linuxissa tulevan tux-tasohyppelyn mukaan??
Hienot äänet paitsi en tykännyt siitä ekahyppy äänestä. Mistä oot saanu ukkosen äänen? Todella hienot grafiikat
ja vaikutti muutenkin... ...ööh... ...no kuiteski ihan mukavalta vaikutti.
Onnea projektille.
Hienot äänet paitsi en tykännyt siitä ekahyppy äänestä. Mistä oot saanu ukkosen äänen? Todella hienot grafiikat
ja vaikutti muutenkin... ...ööh... ...no kuiteski ihan mukavalta vaikutti.
Onnea projektille.
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
No ensivaikutelma vähän tahmea, pingviini matelee hitaasti eteenpäin, ja hyppykin oli jotenkin leijaileva.
Aluksi en edes huomannut millä tasolla pingviini käveli, johtuen taustan valoisuudesta, ehdottaisinkin että erotat taustaelementit etualasta selkeämmin.
Vesipisaraefekti oli hieno, mutta tosiasiassahan valon taittumisen vesipisaroista näemme vain valkoisenä värinä. (Elleivät ne ole aivan valtavia pisaroita :D)
Mutta hienohan tästä tulee, tunnelma oli hyvä ja salamaefekti hieno. Heitti tosin mavin hetken hyppimisen jälkeen.
Aluksi en edes huomannut millä tasolla pingviini käveli, johtuen taustan valoisuudesta, ehdottaisinkin että erotat taustaelementit etualasta selkeämmin.
Vesipisaraefekti oli hieno, mutta tosiasiassahan valon taittumisen vesipisaroista näemme vain valkoisenä värinä. (Elleivät ne ole aivan valtavia pisaroita :D)
Mutta hienohan tästä tulee, tunnelma oli hyvä ja salamaefekti hieno. Heitti tosin mavin hetken hyppimisen jälkeen.
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Unohdit sanoa, mitä W kirjain tekeeÄh, tietysti jotain unohtui eli kontrollien mainitseminen. Pelissä on tuplahyppy, jonka avulla pystynee hyppäämään ensimmäisen rotkon yli helpommin, ja reset-nappula epäloogisesti S-kirjaimessa. Päivitän nämä myös ensimmäiseen viestiin.
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Kiitos. Idea pingiiniin lähti itse asiassa aikaisemmasta tekoäly tasohyppelyyn -viikkokisasta, jossa hahmona piirtämäni pingiini. Ukkosen ääni on The Freesound Projectista.Värikäs wrote:Heti alkuun kysymys saitko ideasi pingviini henkilöön Linuxissa tulevan tux-tasohyppelyn mukaan??
Hienot äänet paitsi en tykännyt siitä ekahyppy äänestä. Mistä oot saanu ukkosen äänen? Todella hienot grafiikat
ja vaikutti muutenkin... ...ööh... ...no kuiteski ihan mukavalta vaikutti.
Onnea projektille.
Kiitos kritiikistä. Pingiinin vauhtia voisi ehkä nopeuttaa mutta voi olla että se ei ole yhtä häiritsevä kun kenttiin saadaan enemmän sisältöä (ei pelkkää paikasta toiseen siirtymistä). Hyppyyn voisi lisäillä vähän grafiikkaa, kieltämättä se on vähän tönkkö. Itse en kyllä näe ongelmaa taustan erottamisessa.. Saattaa olla näytön kirkkaudesta kiinni mutta yritän kuitenkin kiinnittää tuohonkin huomiota.CCE wrote:No ensivaikutelma vähän tahmea, pingviini matelee hitaasti eteenpäin, ja hyppykin oli jotenkin leijaileva.
Aluksi en edes huomannut millä tasolla pingviini käveli, johtuen taustan valoisuudesta, ehdottaisinkin että erotat taustaelementit etualasta selkeämmin.
(...)
Heitti tosin mavin hetken hyppimisen jälkeen.
Nyt on animoitu liukuhihna ym. tehdassälää tehtynä.
EDIT:
Hah, unohtuipa näköjään tuokin testi-exeen. Keskeneräinen aaltoefekti, joka ei näköjään toimi vielä liikkuvan kameran kanssa.Batlorder wrote:Unohdit sanoa, mitä W kirjain tekee
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Miten saat noi kaikki näkymään tavallisen pienenä? Mul kaikki suuurentuu ku käynistän pelini.
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Ehkäpä ruuvaamalla resoluutiota hieman ylöspäin ;)?
Hienolta näyttää ruutukuvien perusteella, mutta mokkulasurffaaja ei pääse moista herkkua kokeilemaan. Näitä upean grafiikan pelejä putkahtelee aina vähän väliä esiin, ja ovat aina maukasta katseltavaa. Toivottavasti pelin muutkin osa-alueet tukevat grafiikkaa, sillä olisi sääli, jos pingviinin eeppinen matka tyssäisi kuraiseen fysiikkaan tai muuhun vastaavaan. Mutta lupaavalta näyttää, KUTGW.
Hienolta näyttää ruutukuvien perusteella, mutta mokkulasurffaaja ei pääse moista herkkua kokeilemaan. Näitä upean grafiikan pelejä putkahtelee aina vähän väliä esiin, ja ovat aina maukasta katseltavaa. Toivottavasti pelin muutkin osa-alueet tukevat grafiikkaa, sillä olisi sääli, jos pingviinin eeppinen matka tyssäisi kuraiseen fysiikkaan tai muuhun vastaavaan. Mutta lupaavalta näyttää, KUTGW.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Jospa selventäisin kokemuksiani kuvalla, otin vapauden muokata screenshottiasi, vasemmalla puolella editoitu ja oikealla alkuperäinen.
Aivan, ero ei ole suuri, tummensin vain hieman taustatiilien highlighteja, mutta mielestäni se helpottaa tilejen luettavuutta.
Tehdasosastolla nämä käveltävät tasot erottuvatkin taustasta mukavasti harmaalla värillään.
Aivan, ero ei ole suuri, tummensin vain hieman taustatiilien highlighteja, mutta mielestäni se helpottaa tilejen luettavuutta.
Tehdasosastolla nämä käveltävät tasot erottuvatkin taustasta mukavasti harmaalla värillään.
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Kuten Ozcar sanoi, suurentamalla resoluutiota. Peli pyörii 800*600px koko näytön tilassa, jolloin grafiikat ovat näytön natiiviresoluutiosta riippuen enemmän tai vähemmän venytetyt suuremmaksi. Valitsin resoluution koska tässä näytöllä on mielestäni sopiva määrä tavaraa kerralla ja peli pyörii sopivan sulavasti (lukuunottamatta sade-efektistä aiheutuvia pätkimisiä joillakin koneilla).Värikäs wrote:Miten saat noi kaikki näkymään tavallisen pienenä? Mul kaikki suuurentuu ku käynistän pelini.
Aa, kiitos! Tästä oli hyötyä. Teenpä samat säädöt tilesetin tiileille, noin grafiikka tosiaan näyttää paremmalta.CCE wrote:Jospa selventäisin kokemuksiani kuvalla, otin vapauden muokata screenshottiasi, vasemmalla puolella editoitu ja oikealla alkuperäinen.
Aivan, ero ei ole suuri, tummensin vain hieman taustatiilien highlighteja, mutta mielestäni se helpottaa tilejen luettavuutta.
Tehdasosastolla nämä käveltävät tasot erottuvatkin taustasta mukavasti harmaalla värillään.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Tuossa äskeen kun pläräsin projektit ketjua, ja huamasin tämän topicin -> latasin sen paketin niin erroria pukkas. Mistäköhän johtuu? :O
Offina: toivottavasti tämä ei oo liian vanha viästiketju.
Offina: toivottavasti tämä ei oo liian vanha viästiketju.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Ei ole todellakaan liian vanha topicci. Projekti on edelleen ajankohtainen mutta työtahti on tosiaan pakosti hidastunut kuten ekassa viestissä uumoilinkin - lukio ja harrastukset eivät jätä hirveästi aikaa ja varsinkaan jaksamista koodaamiselle. Ja itse kysymykseen, testasin ja paketti toimii minulla normaalisti. Kokeile ladata uudestaan, jospa yhteydessä oli joku ongelma ja paketista jäi bittejä välistä? Peli käyttää 800*600px fullscreen-tilaa, sen pitäisi toimia käytännössä kaikilla näytöillä mutta jos jonkun oikein harvinaisen paneelin omistat saattaa sekin heittää erroria. Muuta konekohtaista muuttujaa pelissä ei pitäisi olla.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Sainpas ladattua. Hienoltahan se näytti grafiikat oli hienot. Millä ohjelmalla teit ne grafiikat?
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Hienolta näyttää. Vaihda tosiaan se hypynaloitusääni. Laita tuplahyppy niin, että sen pingviinin ei tarvi olla nousemassa. Voisitko kertoa, saadaanko pian seuraavaa versiota?
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Re: Pingviinitehdas - projekti työn alla
Kiitos. Piirrän grafiikat Gimpillä ilman sen kummempia kustomointeja. Ihan perus 1px kynä käytössä.programmer of DSG wrote:Sainpas ladattua. Hienoltahan se näytti grafiikat oli hienot. Millä ohjelmalla teit ne grafiikat?
Kiitokset myös. Ääni voidaan pistää vaihtoon, noita sampleja onkin jo kasa valmiiksi äänitettynä. Tuplahypyn taidan pitää tällaisena mutta kokeilen miltä se tuntuisi sellaisena kuin ehdotit - vielä ei ole liian myöhäistä muuttaa systeemiä. Uudesta versiosta en todellakaan voi lupailla ajankohtaa, mutta voin kyllä jonkunnäköistä teaseria pistää tulemaan kun on taas tarpeeksi paljon näytettävää. Ikävä kyllä peli etenee nyt paljon hitaammin kuin kesälomalla (syyt arvattavissa).. Innostusta riittä kyllä edelleen.Sami345 wrote:Hienolta näyttää. Vaihda tosiaan se hypynaloitusääni. Laita tuplahyppy niin, että sen pingviinin ei tarvi olla nousemassa. Voisitko kertoa, saadaanko pian seuraavaa versiota?
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)