The Orbixa - Assembly GameDev osallistuja

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

The Orbixa - Assembly GameDev osallistuja

Post by temu92 »

Tässäpä postailen uusimman projektini jota olen tehnyt postaushetkellä ~19 pv. Tämä peli osallistui Assembly Summer 2008:n GameDev Compoon ja pääsi sijalle 12 / 12 :(. Mutta pitemmittäpuheitta itse peli.

INTRO
The Orbixa is fast paced game. You have to destory massive number of enemies assaulting you. Longer you survive, higher your score will rise, and harder the game gets and finally true survivors will be granted access to survival battles.

STORYLINE
Sun is rising. New day is coming for Orbatrons. But how long that would last?
Not long. The evil Orbixa is gaining forces against peace-loving Orbatrons, insect-like Orbitrons.

Finally, the day comes. Orbitrons attacked. They killed most of one village's people and took many as prisoners.
A few months pass and a new alliance has risen. Leader of that alliance is YOU. You have to help Orbatrons. You have to save world.

But...

Can you save life of the Orbatrons? Can you save your own life? Can you defeat the mighty evil Orbixa before ground shatters under our feet?

PELIN OMINAISUUKSIA
Poiketen useimmista CB-peleistä, tässä pelissä on kunnon asetusvalikko. Voit vaihtaa resoluutiota, värisyvyyttä, näyttötilaa, äänien ja musiikin volyymia ja pelin vaikeusastetta.
Ennennäkemätöntä CB:n piireissä on se että pelissä on nauhoitettua dialogia ;)

Pelin koodissa on yli 7000 riviä koodia kun välit ja kommetit lasketaan mukaan. Ilman niitä rivejä löytyy reilut 5200 riviä

DOWNLOADS
Pelin kotisivut
Lataa uusin versio

SCREENSHOTS
ImageImageImage
Lisää kuvia

HUOM!! Muista ladata nääs itse peli kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa.

Parannusehdotuksia otetaan vastaan. Bugeja voitte postailla tähän aiheeseen sekä myös Bugin raportointisysteemiin ja palautetta voi lähetellä osoitteessa http://bluefoxgames.org/feedback/

Ja vielä uudestaan
Lataa uusin versio
Pelin kotisivut
Palautesysteemi
Last edited by temu92 on Tue Aug 05, 2008 6:53 pm, edited 12 times in total.
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: The Orbixa

Post by -Z- »

temu92 wrote:...shatter under our foots?...
Shatters under our feet >=DD

/nysväys

Latauslinkin perässä on yksi ylimääräinen S, sen kun poistin niin latasi ihan hyvin.

Pelin grafiikat ovat simplistisen tyylikkäät, joskin tausta kaikessa heiluvuudessaan, kiemuraisuudessaan ja itseääntoistavuudessaan aiheuttaa siihen pienen särön. Ääniefektit ajoivat asiansa, musiikkeja en voinut kokea, kun kuuntelin maidenia( :3 ). Ohjaussysteemi oli vänkä, ja esimerkiksi ammusten väistely onnistui pienen kokeilun jälkeen. Oli hieno oivallus laittaa vastustajat ampumaan lyhyitä sarjoja tai yksittäisiä ammuksia, jolloin voi väistää ammukset, pysähtyä ampumaan muutaman laukauksen, ja taas väistää seuraavat ammukset. Tekoäly oli siis hyvin toteutettu, joka on äärimmäisen harvinaista CB-pelissä. Ei tappajaksi, vaan sellaiseksi että taitavalla pelaajalla on mahdollisuuksia selvitä. Vaikka ensivaikutelma huusi "nappi pohjaan"-toimintapeliä, niin alta paljastui todellista taitoa vaativa pikkupeli. Kyllä tämä minun mittarillani kuuluu CB-pelien kärkikastiin.

Arvosana cb-asteikolla: 9.5 / 10
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: The Orbixa - Assembly GameDev osallistuja ja sen häviäjä

Post by temu92 »

Noniin, nyt on paljastettu tulokset ja olla kuin ollakin pelini jota työstin yötäpäivää pääsi niin p*skasijalle kuin 12 / 12 eli viimeiseksi :( ftp://ftp.scene.org/pub/parties/2008/as ... esults.txt

Vaikuttaa paljolti siltä että peliä ovat testanneet vain muutamat ja loput ovat arvostelleet pelin sen videon mukaan.

/me ---> hirttämään itsensä

Offtopic: Fkin kahen kilon siika
Last edited by temu92 on Mon Aug 04, 2008 1:21 pm, edited 1 time in total.
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: The Orbixa - Assembly GameDev osallistuja ja sen häviäjä

Post by -Z- »

No voi perkele, en minä tälle mitään huippusijoitusta odottanutkaan mutta jopa se grafiikkademo ja kökkö shmup menivät edelle? :( epätodellista. Siitä videosta tosiaan puuttui se mahtavuus joka itse pelissä on vahvasi läsna
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
reBorn
Newcomer
Posts: 36
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:51 pm

Re: The Orbixa - Assembly GameDev osallistuja ja sen häviäjä

Post by reBorn »

Pelin gameplay on riittävä, jotta se voi lähteä kilpailemaan pelattavana pelinä. Tämä tarkoittaa sitä, että pallukan kieputtaminen ja ampuminen ovat pelillisesti toimivia ratkaisuja. Kuten todettu, vihollisten tekoäly ja toiminta kentällä on varsin vakuuttavaa jälkeä. Asetusten säätö ja muu yksityiskohtaisuus ovat ominaisuuksia, joita ei kaupallisessa pelissä edes huomioisi, mutta CB-pelissä ne ovat erittäin ammattimaisen oloisia.

Siltikin ammusten väistelystä ei tule oikein mitään, mistä syytän toki osittain kroonisesti kramppaavaa hiirikättäni, ellei vastassa ollut ohjuksia ampuvat pallukat (joita siis kerkeää väistellä). Point-to-Target -tyylinen tähtäystoiminta vihollisilla ei oikeasti anna mitään varaa väistelylle, vaikka kuinka villisti omaa pallukkaa kieputtaa. Pahiten tämä ilmenee ensimmäisessä valkeassa pääpahiksessa, joka aina onnistuu nitistämään pienen tunkeilijan (vaikeusaste: easy). Luultavasti tuon jälkeen olisi kuultavissa sitä dialogia, harmi vain, tosin onneksi ne ovat kaivettavissa esiin kansiorakenteesta (osoittautuivat erittäin asiallisiksi). Jos annetaan namia, parasta antaa vähän heti makupaloiksi.

Mielestäni pelissä on kuitenkin yksi todella paha kompastuskivi: pelin miljöö on mitäänsanomaton ja pahimmillaan luotaantyöntävä! Psykedeelisiä kuvioita ja karkkivärejä? Visuaalisen silmäni on ehkä tuhrinut tuhka, veri ja ruoste (vaikka juuri sellaista kuvamaailmaa ei välttämättä tarvitse aina hakea), mutta peli, joka laskee panoksensa räiskimisen ja tuhoamisen saralle, ansaitsee hieman rujomman graafisen ilmeen kuin nyt. Mielestäni tämä on pahin virhelyönti ja aiheuttaa kitkaa pelin menestymiselle tuolla jossain. Suosittelen todella, että tätä asiaa otetaan ajatustasolle ja harkitaan todella sen toteuttamista.

Assemblyn tasoiseen kilpailuun mukaan lähteminen on aina päänsä pyövelin terän alle laittamista. Näissä kisoissa haetaan jotain todella, siis todella upeaa, pääasiassa teknisesti loistavaa ja erikoista saavutusta. Tarvitaan raakaa fysiikkamallinnusta, 3D-maailmaa, upeita visuaalisia kuvamanipulaatioita ja muuta potaskaa, joka ei mitenkään liity mielenkiintoiseen pelattavuuteen. Kisojen on tarkoitus vain pönkittää tekijöiden ylitsevertaisia teknisiä taitoja. Edes Kloonigames, joka tekee upeita pikkupelejä (vaikkakin kisapeli oli pelillisesti erityisen huono, se nojasi sokaiseviin koodiefekteihin ja yleisö kuolaa lammikkoonsa), ei saa kirkkainta pallia alleen. Siltikin, kisassa oli mukana heikompiakin tuotoksia jotta tulos olisi ollut päivänselvä, vaikkakin uskon että kuvaamani pelin puutteet ja virheet olivat kohtalokkaita.

CoolBasic tarvitsee tälläisia pelejä, joista paistaa läpi niihin kulutettu aika. Se tarvitsee pelintekijöitä, jotka rakastavat pelien tekemistä. Pelejä, jotka valmistuvat. Joten kiitän tästä pelistä ja onnittelen rohkeudesta tuoda se näkyville mediassa, joka teloittaa pienimmästäkin virheestä. Mutta hei, ensi kerralla uusiksi?
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: The Orbixa - Assembly GameDev osallistuja ja sen häviäjä

Post by temu92 »

Kiits, KTE, palautteesta. Tässähän pelissä on käytössä se Mashballin fysiikka jonka silloin annoit :)

Useammatkin ovat sanoneet että ensimmäinen pomo on liian vaikea. Taitaa olla pakko vähän helpottaa sitä. Ja dialogia löytyy vasta viimeiseltä pomolta, muille en sitä ole laittanut. Varmaan pitäisi? Ja tausta-grafiikoita vähän rujommiksi?

Tietty kaikki haluaa himo grafiikoita jne effektejä ja muuta mutta en voi tajuta kuitenkaan miten se 11. sijalle päässyt peli pystyi muka olemaan parempi kuin tämä. Ja kaikenlisäksi eihän Kiuasturvissa ollut minkäänlaisia himoefefektejä, kaiken muun lisäksi kyseinen peli ei edes toimi kunnolla mulla. Ehkä Dave spacemanin voitto oli oikeutettuakin mutta kyllä munkin peli olisi ollut Top 10 arvoinen ellei jopa Top 5 :P

Eniten kuitenkin ottaa päähän se että pelitaloni nostaa päänsä esiin kunnolla ekan kerran ja sitten heti sen (olematon) maine loataan ja saattaa käydä tavallaan niin että kaikki luulee ettei juuri-siltä-pelitalolta voi tulla mitään hyvää.

Laitoin tähän peliin eräänlaisen vakoojan joka vakoilee pelaajien määrää ja pelikertoja. Tähänmennessä (postaushetkellä) tallennettuja pelikertoja on 141 ja pelaajia 88 kpl.

BTW, väsäsin kokoon palautesysteemin pelin sivuille. Käykää tsekkaamassa http://bluefoxgames.org/feedback/ . Tulossa mahdollisesti myös vielä online toplista mainittujen korjattavien asioiden yhteydessä.
reBorn
Newcomer
Posts: 36
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:51 pm

Re: The Orbixa - Assembly GameDev osallistuja ja sen häviäjä

Post by reBorn »

temu92 wrote:Eniten kuitenkin ottaa päähän se että pelitaloni nostaa päänsä esiin kunnolla ekan kerran ja sitten heti sen (olematon) maine loataan ja saattaa käydä tavallaan niin että kaikki luulee ettei juuri-siltä-pelitalolta voi tulla mitään hyvää.
Mikään maailmassa ei ole niin yksinkertaista. Pelejä oppii tekemään vain niitä tekemällä. Kuka huutaa ääneen montako peliä tässä on tullut muutaman vuoden sisään kokoon kursittua? Suurin osa niistä on pelillisesti aivan onnettomia. Sokeus omille virheilleen on ehkä pahinta mitä luovuudessa voi tehdä, siltikin se on virheistä yleisin. Tiedostan sen nyt muutaman vuoden kaivamisen jälkeen. Ehkä seuraavassa pelissä gameplay on tasoa "hulvattoman hauska" ja "äärimmäisen koukuttava", ehkä ei. Jokaisen aloittelevan pelintekijän pitäisi muistaa se, että vain tekemällä saa jotain aikaiseksi, ja jos menee perseelleen, niin ylös vaan ja uusiksi. Mitä vanhemmaksi kasvaa, huomaa että sama pätee kaikkeen mitä tekee.
temu92 wrote:Laitoin tähän peliin eräänlaisen vakoojan joka vakoilee pelaajien määrää ja pelikertoja. Tähänmennessä (postaushetkellä) tallennettuja pelikertoja on 141 ja pelaajia 88 kpl.
Luvut ovat lukuja, ei siitä mihinkään pääse. Henkilökohtaisesti, jos yksikin pelaaja on jotain peliäni pelatessaan tuntenut viihtyvänsä edes hetkittäin jonkin asian ääressä, se on kaikkien niiden kymmenien työstämiseen käytettyjen tuntien arvoista.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: The Orbixa - Assembly GameDev osallistuja ja sen häviäjä

Post by temu92 »

KTE wrote: Jokaisen aloittelevan pelintekijän pitäisi muistaa se, että vain tekemällä saa jotain aikaiseksi, ja jos menee perseelleen, niin ylös vaan ja uusiksi. Mitä vanhemmaksi kasvaa, huomaa että sama pätee kaikkeen mitä tekee.
Jooh, jatkamaan. Ajattelin että pitäisikös osallistua jo heti uudestaan ensivuonna Assyjen Gamedeviin. Pitäisi nyt vaan keksiä jokin todella uniikki idea sekä toteuttaa se jollain nopeammalla kielellä kuin CB (spezial FX) :)
KTE wrote:Henkilökohtaisesti, jos yksikin pelaaja on jotain peliäni pelatessaan tuntenut viihtyvänsä edes hetkittäin jonkin asian ääressä, se on kaikkien niiden kymmenien työstämiseen käytettyjen tuntien arvoista.
Pitää paikkansa. Eihän sitä jaksa tehdä mitään jos ei kukaan kannusta sitä tekemään. Itse olen saanut kommenttia pikkuveljiltä että on paras peli ja että ois pitäny voittaa ja Atomimallikin oli assyilla sitä mieltä että kyllä tämä näyttää viimeistellyltä peliltä :)
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: The Orbixa - Assembly GameDev osallistuja

Post by MAVmaggot »

jooh, ei itseään kannata hirttää sen takia että tuomarit eivät osaa tuomaroida :D itse tykkäsin ainakin pelistä, fps oli kokoajan korkealla, vaikka siinä oli kaikkea kikkailua, ja todellakin viimeistellyn oloinen ;)
edit: niin ja todella tyylikkäät sivut!! niille täysi 10 ;)
Last edited by MAVmaggot on Thu Aug 07, 2008 2:17 pm, edited 1 time in total.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: The Orbixa - Assembly GameDev osallistuja

Post by CCE »

Epäilen että syynä sijoitukseen oli esittelyvideo, se toisti aikalailla samaa kaavaa, eikä toisiaan ampuvissa palloissa ole paljon mitään näytettävää übershaderefektihirmudx10 -pelejä vastaan.

Viimeistelty peli toki oli, latauspalkista highscoreen, mutta joitakin ristiriitaisuuksia esiintyi.
Karkkivärit + hevi? Ei jotenkin toimi, musiikki olisi voinut olla vaikkapa animepoppia.
Myöskin ohjausysteemi oli vähintäänkin omaperäinen, en oikein kokenut itse liikuttavani palleroani.
Lisäksi tähtäin oli oikeastaan aika vaikea huomata ruudulla.
Ja jos peli on näin viimeistelty, miksi viholliset ovat niin yksinkertaisia? Jotenkin tälläiset pallopelit viestittävät jonkinlaisesta laiskuudesta hahmosuunnittelussa.

Myöskään viholliset eivät näyttäneet ottavan yhtään damagea ampuessani niitä, jokin välähdys yms. selkeyttäisi tätä kummasti.

Fps laski itselläni aina silloin tällöin äryttävänkin alas, mutta testikerralla olikin taustalla kaikkea auki.
Mutta hienohan tämä oli, aikaa ja vaivaa käytetty selvästi kauan, suunnittelu vaan vähän vielä hakee itseään.
Post Reply