The Monarch - Avaruus strategia

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by temu92 »

Höm, montakos koodiriviä on jo koko projektissa? :P
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Sami The Great »

temu92 wrote:Höm, montakos koodiriviä on jo koko projektissa? :P
Laskin, että 7431 koodiriviä olisi + karttaeditori taisi olla jotain 2000 rivin luokkaa. Mukana on kommenttirivit ja joitakin tyhjiä välejä. (Huhuh onpas sitä tullukki koodailtua :D )
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Sami The Great »

Päivitystä vähän tännekkin: nyt Flagshipit voivat saada leveleitä, jotka vaikuttavat flagshipin hyökkäykseen, puolustukseen ja nopeuteen sekä siihen kuinka nopeasti sen combat energy latautuu. Koska itse flagship ei ole mukana taisteluissa (lukuunottamatta erikoisiskuja), hyötyy taistelualukset flagshipin hyökkäyksestä ja puolustuksesta siten, että kaikkien taistelualusten hyökkäykseen ja puolustukseen lisätään flagshipin hyökkäys ja puolustus. Combat energyä tarvitaan erikoisiskuihin, joita voi käyttää taistelun aikana. Erikoisiskut ovat tehokkaampia kuin tavallisten aluksien hyökkäykset, esimerkiksi EMP Wave-isku lamauttaa alueella olevat alukset yhden taistelukierroksen ajaksi sekä tekee niihin 45 pistettä blast damagea. Eri iskut vievät eri määriä combat energyä, joka riippuu siitä kuinka tehokas isku on. Saan piakkoin koodailtua taistelumoottoria eteenpäin, kunhan saan ensin valmiiksi "efektimoottorin".

EDIT: Lisäksi olen tehnyt grafiikkaa, mm. aluksia.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Pate5 »

Tuosta viimeisestä viestistä tulee vahvasti mieleen Heroes of might and magic 3. Ei mikään paha asia kyllä.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
jaahas
Advanced Member
Posts: 307
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:36 pm
Location: Tornio

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by jaahas »

Pate5 wrote:Tuosta viimeisestä viestistä tulee vahvasti mieleen Heroes of might and magic 3. Ei mikään paha asia kyllä.
aika ihmeellistä kyllä
Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Astigma »

jaahas wrote:
Pate5 wrote:Tuosta viimeisestä viestistä tulee vahvasti mieleen Heroes of might and magic 3. Ei mikään paha asia kyllä.
aika ihmeellistä kyllä
Jotain sisältöä niihin viesteihin, kiitos. Jos linja ei muutu, niin seuraavasta tulee varoitus.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Sami The Great »

Pate5 wrote:Tuosta viimeisestä viestistä tulee vahvasti mieleen Heroes of might and magic 3. Ei mikään paha asia kyllä.
Ei mikään ihme, sillä systeemi on juurtunut juuri kyseisestä pelistä :D Itseasiassa, tarkoitus ei aluksi ollut tehdä level-systeemiä ollenkaan, mutta päädyin siihen kuitenkin, koska halusin, että flagshipit voisivat olla enemmän uniikkeja, ilman että kaikki olivisivat samanlaisia kopioita toisistaan.

Samalla tähän väliin pientä päivitystä. Efektimoottori on nyt valmis ja olen siirtynyt koodaamaan taistelumoottoria eteenpäin. Sain eilen aikaiseksi pari kätevää funktiota, joilla saa laskettua ruutuihin liittyviä asioita. Sain myös graafistakin ulkoasua lisää taisteluun. Pelaajan nimet näkyvät nyt yläpalkissa (aikaisemmassa screenshotissa ne oli liitetty paintilla). Nuolet nimen molemmin puolin kertovat kumman pelaajan vuoro on meneillään (nuolet on animoutu myös heilumaan). Lisäksi systeemi tunnistaa nyt mahdolliset toiminnot, esim. voiko haluttuun ruutuun liikkua, hyökätä jne.. Olen myös tehnyt kamerasysteemin sellaiseksi, että kamera liikkuu sulavasti aina sinne missä tapahtuu jotain. Esimerkiksi, kun aluksen vuoro vaihtuu, siirtyy kamera sulavasti uuden aluksen luokse, jonka vuoro on seuraavaksi. Vuorot määräytyvät alusten nopeuden mukaan. Nopein alus saa vuoron ensin ja seuraavaksi toisiksi nopein jne.. kunnes kaikki alukset on käyty läpi, jolloin aloitetaan uusi kierros. Toimintoja en ole vielä kerennyt koodailemaan, paitsi puolustus toiminnon, joka jättää aluksen seisomaan siihen paikkaan missä se on, mutta nostaa sen puolustusta 50% seuraavan kierroksen ajaksi (efektimoottori hoitaa tämän). Koodailin myös ruudunvärityssysteemin, joka aluksi pudotti FPS:n 60->30, mutta tein asian hiukan eritavalla ja nyt se toimii nopeasti, vaikka viekin muistia enemmän, koska toteutan sen kuvilla (no ei se 64*64 kuva hirveästi muistia syö :lol: ). Nyt ruudut, joihin voi liikkua, värjäytyy hiukan kirkkaammiksi (tai oletettavasti, sillä ruutuun missä on jo alus ei voi tietenkään liikkua).

Loppuun vielä screenshottia siitä miltä taistelu itse pelissä tällä hetkellä näyttää:
Image

Hiiren osoittimen vieressä on nuoli, joka tarkoittaa, että painamalla hiirtä, liikutetaan alus valittuun ruutuun. Olen tässä myös pähkäillyt, että miten pelaajalle voisi ilmoittaa ne alukset, joihin voi hyökätä. Jokaisella aluksella on erikseen attack range ja combat move, joten jos värjäisin aseen kantaman myös ruutuihin, niin silloin liikkumisalue peittyy sen alle. Jos jollakulla on tähän idea, niin otetaan vastaan.

EDIT: Jos joku huomasi, niin muutin myös yhden ruudun kokoa hiukan pienemmäksi, koska alukset mahtuvat tuohonkin kokoon mainiosti. (Ruutu oli ennen 96x96, mutta nyt se on 64x64)

EDIT2: Kovan uurastuksen jälkeen aluksia voi liikuttaa nyt taistelussa.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Sami The Great »

Uutta päivitystä jälleen. Olen koodaillut taistelua pääasiassa, ja nyt taistelun perusasiat alkavat olla suurinpiirtein valmiita. Aluksia voi nyt liikutella sekä niillä voi hyökätä vihollis aluksiin. Vielä puuttuu damagen laskeminen, visuaaliset efektit sekä erikoisiskut ja planeetan puolustustykeillä ampuminen (en ole varma vielä teenkö tästä tietokone ohjatun vai, että saako pelaaja päättää ketä ampuu). Toteutin kantamamatkan ilmoittamisen niin, että alusten alla vilkkuu punainen ruutu, jos ne ovat aseen kantaman päässä ja niitä voi ampua. Nyt minun pitää koodailla vielä seuraavaksi projectile-moottori, joka pitää huolen kaikista ammuksista ja niiden olemassaolosta. Olen myös aloitellut koodailemaan visual-moottoria, joka taas hoitaa efektien graafisen- ja ääni esityksen. Esim. jos ampuu erikoisiskun, kutsutaan ensin projectile-moottoria luomaan uusi ammus. Kun ammus on määränpäässään, kutsutaan visual-moottoria toistamaan räjähdys sekä ääni (yhdessä visual scriptissä voi määritellä useita eri animaatioita sekä ääniä saman aikaisesti). Varmaan moni on huomannut, että puhun aina eri "moottoreista", niin tämä siksi, että pelimoottori tottelee ns. "subsystem" kaavaa. Eli pelissä on yksi päälooppi sekä eri asioille oma "ala systeeminsä", jotka hoitavat asian päivittämisen jne.. Pääohjelmasta aina kutsutaan subsysteemi tekemään jotain. Esim. GameGUI-moottori lataa, päivittää tai tuhoaa käyttöliittymän jos pääohjelmasta kutsutaan sen funktioita.

EDIT: Kommenttia ja kehitysideoita otetaan vastaan ;) PS. Graafikkoa etsitään edelleen.

EDIT2: Uskaltaisin sanoa, että noin puolet pelin koodauksesta on valmiina tällä hetkellä. Kun koodaus on valmiina, tarvitaan vielä grafiikat, äänet, kartat, scriptit ja kamppanija tiedostot (kamppanija pystytään luomaan omalla editorillaan, joka tosin on vielä kesken. Kamppanija tiedosto sisältää tarvittavat tiedot, esim. kartan, vuoropuhelut, tehtävät jne..)
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by CCE »

Sami The Great wrote:...EDIT2: Uskaltaisin sanoa, että noin puolet pelin koodauksesta on valmiina tällä hetkellä...
Hienolta kuulostaa, mutta etkö nyt voisi puskea äkkiä jotain alkeellista betaa ulos että päästäisiin pelaamaan ja palauttamaan realiteetit kohdilleen? :)
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Sami The Great »

CCE wrote:
Sami The Great wrote:...EDIT2: Uskaltaisin sanoa, että noin puolet pelin koodauksesta on valmiina tällä hetkellä...
Hienolta kuulostaa, mutta etkö nyt voisi puskea äkkiä jotain alkeellista betaa ulos että päästäisiin pelaamaan ja palauttamaan realiteetit kohdilleen? :)
Ajattelin julkaista BETAa, kun olen ensin saanut valmiiksi taistelun, sekä pari pientä juttua liittyen aluksien hallinnointiin planeetalla.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Sami The Great »

Pitkän koodauksen jälkeen (varmaan yhteensä 8 tuntia keskittynyttä koodausta :lol: ), alkaa olla valmista ammus- ja visuaalimoottorin kanssa. Ammusmoottori pystyy nyt luomaan kahdenlaisia ammustyyppejä; ohjuksia ja suoraviivaisesti lentäviä ammuksia. Tavalliset ammukset lentävät suoraa kohdetta päin ilman mitään erikoista, mutta ohjukset saavat lähtiessään pienen heiton lähtökulmaansa (lähtökulman vaihtelevuutta voi säätää scriptistä), jotta ne saataisiin lentämään hienosti kaaressa kohteeseen. Myös ohjuksen nopeus on kiihtyvää, jotta se näyttäisi hienommalta. Visuaalimoottori osaa nyt tehdä kaiken tarvittavan. Yksi "visuaali" voi sisältää kolme graafista kenttää sekä äänikentän. Äänikentän ääni soitetaan, kun visuaali luodaan. Graafinen kenttä voi olla joko kuva-animaatio tai partikkelilähde. Tällä tavalla saadaan tehtyä esim. räjähdys, jossa on pohjana animaatio, ja sinkoilevat kipinät voidaan tehdä partikkeleilla. Nyt uusia efektejä voi luoda peliin niinkin helposti, kuin: laittamalla grafiikka kansioon->tekee uuden grafiikka scriptin->tekee visual scriptin ja säätää sen käyttämään äsken luotua grafiikka scriptiä, ja tadaa peliin saatiin uusi efekti ilman, että tarvitsi koodata CB:llä ollenkaan. Seuraava tavoite olisi saada valmiiksi systeemi, joka laskee aluksiin kohdistuvan damagen. Systeemin koodaaminen ei sinänsä ole mikään homma, mutta laskuperiaate on vielä vähän hakusessa.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Sami The Great »

Hyvä CB yleisö, aika on käsillä, mutta ei mikä tahansa aika, vaan taisteludemon julkaisu aika :D Eli siis päätin julkaista pienen demon taistelusta. Tämä toimikoon samalla testinä, kuinka nopeasti taistelu pyörii muidenkin koneilla kuin minun. En halua vielä julkaista testiversiota koko pelistä, koska haluan, että se on hyvin hiottu ennen kuin päästän sen teidän testattavaksi. Paketti jonka saa ladattua alla olevasta linkistä, sisältää koko pelin, mutta lisäsin heti alkuun koodirivin, joka kutsuu taistelun käyntiin. Lähinnä haluan demostroida taistelun featureja enkä niinkään itse peli sisältöä.

Vuorossa olevan aluksen ruutu värjäytyy turkoosiksi ja sen ympärille piirretään ruudukko johon voi liikkua. Hiiren osoitinkuva muuttuu sen mukaan mitä ollaan tekemässä (kuvat ei ole lopullisia, mutta laitoin ne, että oli helpompi katsoa, että toimiiko ne). Rasti osoittimen vieressä tarkoittaa, että haluttuun ruutuun ei voida liikkua, koska ruudussa on jo toinen alus. Nuoli tarkoittaa, että ruutuun voi liikkua. Jos hiiri on samassa ruudussa kuin vuorossa oleva alus, niin nuolen viereen ilmestyy kiven kuva, joka tarkoittaa, että alus puolustautuu. Alusten alla, joihin voi hyökätä, vilkkuu punainen ruutu. Aluksia ohjataan hiirellä klikkaamalla haluttuun ruutuun.
Aluksille ei lasketa vielä vahinkopisteitä, joten ne eivät voi tuhoutua.

Tein ihan testi mielessä taistelussa oleville aluksille erikoisemmat aseet (aseet tehdään myös scripteillä), jotta näkisitte paremmin visuaali- ja ammusmoottorin toimintaa. Kokeilkaa kumpaakin alusta :D

Haluaisin myös tietää, miten tämä toimi teidän koneillanne, joten jos testaatte tätä, niin voisitteko laittaa vaikka tähän topikkiin testituloksia ;) Ilmoittakaa, jos taistelussa oli jotain teidän mielestä poikkeavaa tai jos FPS (näkyy vasemmassa yläkulmassa) putoaa reilusti. Ja muutenkin kommenttia olisi kiva saada :)

Latauslinkki: http://www.filefront.com/16189339/TM%20BattleTEST.rar
Paketin salasana on cbtest.

PS. Laittakaa äänet päälle myös, sillä ääniä löytyy myös :D Huomatkaa myös, että taistelun musiikki ei ole omani, vaan otin sen golden sun:sta, jotta sain koodailtua sen musiikin toimimaan. Musiikki tulee siis vaihtumaan kunhan sellainen saadaan.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Tuxi
Active Member
Posts: 190
Joined: Wed Jan 21, 2009 10:25 pm
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Tuxi »

Hyvin toimi minulla. FPS kokoajan siellä kuudessakymmenessä. Huonoa oli se, että musiikki peittyi kokonaan, kun alkoi ampumaan sillä tehokkaammalla aluksella.
Last edited by Tuxi on Wed Apr 21, 2010 3:44 pm, edited 1 time in total.
Projektit:
Jotain pientä (Ehkä vähän suurempaakin)

-Tuxi- (myös Tuxi4321)
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Sami The Great »

Tuxi wrote:Hyvin toimi minulla. FPS kokoajan siellä kuudessakymmenessä. Huonoa ole se, että musiikki peittyi kokonaan, kun alkoi ampumaan sillä tehokkaammalla aluksella.
Musiikin hiljeneminen ei ole feature, vaan se peittyy, koska räjähdyksen äänitiedostossa on liikaa bassokorostusta :D Räjähdysääni on tarkoitettu suurille yksittäisille räjähdyksille kuten ydinohjus, mutta ei ollut muuta äänitiedostoa, niin laitoin nyt tuon. Asia korjaantunee vaihtamalla visuaalin äänitiedosto.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Tuxi
Active Member
Posts: 190
Joined: Wed Jan 21, 2009 10:25 pm
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Tuxi »

Tarkoitin juuri sitä, että olisi parempi, jos musiikki ei peittyisi räjähdysäänten alle, niinkuin se tekee nyt.
Projektit:
Jotain pientä (Ehkä vähän suurempaakin)

-Tuxi- (myös Tuxi4321)
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by phons »

Räjähdys oli upean näköinen!, mutta ääni oli vähän liioiteltua siinä vaiheessa kun ampui sillä isommalla aluksella..(oikeasti tulee tommonen?)
Selkeä ja hieno systeemi. Välillä tosin, isompi alus ei kääntyny kokonaan menosuuntaan vaan kulki osittain sivusuunnassa.. Sulavampi liike ehkä näyttäisi nätimmältä ja ettei alukset kääntyisi paikallaan..
Image
User avatar
Knoy
Active Member
Posts: 187
Joined: Fri Feb 12, 2010 10:50 pm

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Knoy »

Vaikuttaa sangen lupaavalta. Huolestuttaa tosin hieman se, että isomman aluksen ampumat ohjukset voivat mennä ohi aluksesta johon ne ammutaan alkuu. Toivon, että ne ei voi räjäyttää muita aluksia siinätapauksessa. (Ohjuksen kääntyvät toimivasti takaisin jos ne menevät ohi). Häiritsee hieman myös se, että räjähdykset ovat alusten alla...

Valikko oli selkeä ja taistelutyyli oli hyvä.

Kysyisin onko alusten vuorot tulossa Initiatella vai vuoroilla?
EDIT:

Ainiin taistelumusiikki oli erittäin hyvä.

EDIT:

Ainiin alukset kääntyivät oudosti ylös ja alas mentäessä.

User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Sami The Great »

phons wrote:Räjähdys oli upean näköinen!, mutta ääni oli vähän liioiteltua siinä vaiheessa kun ampui sillä isommalla aluksella..(oikeasti tulee tommonen?)
Selkeä ja hieno systeemi. Välillä tosin, isompi alus ei kääntyny kokonaan menosuuntaan vaan kulki osittain sivusuunnassa.. Sulavampi liike ehkä näyttäisi nätimmältä ja ettei alukset kääntyisi paikallaan..
Ääni riippuu siitä minkä ääni ID:n on määritellyt scriptissä, joten jokaisella efektillä voi olla oma äänensä, mutta minulla ei ollut muita ääni käytettävissä nyt. Kääntymisen sulavuutta voi säätää asetuksista, kunhan saan valikon joskus tehtyä (nykyinen on ihan surku ja se ei ole valmis). Paikallaan kääntyminen sen sijaa varmaan jää, koska alusten tulee kuitenkin kääntyä, kun ne ampuvat.

Knoy: Pitää säätää vielä vähän ohjuksia, ettei ne mene ohi läheltä ammuttuna. Ohjukset eivät kuitenkaan voi tuhota muita aluksia, koska ne eivät ole mitenkään liitännäisiä aluksiin, vaan ruutuun johon ne on komennettu liikkumaan. Räjähdyksen voi säätää aluksen päälle tai alle vaihtamalla scriptistä yhtä lukua. Mitä tarkoitit "Initiatella vai vuoroilla?" :D Ja taistelu musiikki on hyvää, koska se ei ole minun tekemä :lol:
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Pate5 »

Vaikuttaa ainakin tämänhetkisen version perusteella lupaavalta.

Tosin muutama asia mietityttää. Miksei alusten rangea näy missään? Tällä hetkellä näyttäisi olevan aika lailla arpapeliä, kuinka lähelle alustaan kannattaa siirtää, jotta pääsisi seuraavalla vuorolla ampumaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: The Monarch - Avaruus strategia

Post by Awaclus »

phons wrote:(oikeasti tulee tommonen?)
Ihan aikuisten oikeastihan sieltä ei kuulu yhtään mitään, kuten ei avaruudessa yleensäkään.
Post Reply