Page 1 of 2

Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Sun May 18, 2008 5:22 pm
by ManualIntelligence
Koukussa Kalastukseen pelin suuren suosion myötä (50 latausta lol) päätin tehdä täysin erilaisen kalastuspelin. Kyseessän on suomenkielinen Fpf (First Person Fishing) peli jossa tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon rahaa kalastamalla ja myymällä kaloja. Pelissä vaikeusaste määräytyy aikarajan muodossa eli mitä lyhyempi aika sitä haastavampaa. Peli on v1.0 eli ensimmäinen tämä on ensimmäinen julkaisu. Lisä tiedot löytyvät ReadMesta. Pelissä on mahdollisesti parannettavaa joten olisi mukavaa, jos postaisitte niitä tänne.

Screenshotit:
Kylä
Kalaa nostamassa

LATAA

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Sun May 18, 2008 6:19 pm
by koodaaja
Kävi hienoinen munkki, sain 379-grammaisen ahvenen heti alkuun.. Kun peruskalat olivat jotain alle 30g. En kyllä osaa sanoa mitään oikeista painoista (pilkunviilaajat: siis massoista), mutta kevyiltä kuulostavat :p Tekemistä löytyi, muttei ainakaan kalastuksessa tarvinnut muuta tehdä kuin odottaa ja painaa namiskaa - sinänsä hieman tylsää. Sama matojen kanssa. Grafiikat olivat kyllä ihan hyvät, ja hommaan oli selvästi uhrattu jo vähän aikaakin.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Sun May 18, 2008 7:28 pm
by ManualIntelligence
Juu sieltä saattaa isoja harvakseltaan tulla, mutta pääosin ovat pieniä. Matojen kaivelusta voisi tehdä jonkinlaisen graafisen version.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Sun May 18, 2008 7:56 pm
by Awaclus
Kivalta kuulostaa :o -> lataukseen -> testaukseen -> arvosteluun. muokkaan sitten

EDIT:
Plusmiinus:
+ Kivat graffat
+ Kiva peli muutenkin

- Liian lyhyet pelit
- Pelit olisivat saaneet kestä pidempään, kolme minuuttia ei oikein riitä. kokonaan customoitu aika olisi parempi.
- Kolmessa minuutissa ei ehtinyt kunnolla päästä pelin makuun ennen kuin se jo loppui.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Sun May 18, 2008 8:36 pm
by Alligaattori
Korjattavaa:

Kun painoin "Osta matoja" rahat menivät melkein heti pariin kymppiin ja sain kymmenkunta matoa itselleni (rahaa oli ennen sitä monta sataa). Vaihda
KeyDown :arrow: KeyHit.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Sun May 18, 2008 8:57 pm
by koodaaja
Ahem, siis MouseDown->MouseHit. Homman voisi toteuttaa vaikka niin, että pitämällä pitkään pohjassa tai vaikka toisesta namiskasta painamalla siirtely olisi nykyisenlaista, ettei menisi elämä pelkäksi hiiren nakutteluksi.

Niin, ja mene kalaan-buttoni on vähän turha, kun ei kyseisessä paikassa muutakaan voi tehdä. Ja kalastamisesta voisi tehdä mielekkäämpää tai taitoa vaativaa, ettei olisi randomilukugeneraattorin varassa koko homma.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Mon May 19, 2008 1:56 pm
by ManualIntelligence
Joo kyllä sen matojen oston voisi muuttaa. Ja tarkoituksena on tehdä kyllä pidempään kestävä peli (sitä varten oli kalan pakastuskin.) Sekä lisätä kalojen määrää. Kalastamiseen on tulossa eri toimintoja. Ja suunnittelin tuohon random kalaan vaihtelua lisäämällä liikkuvia parvia.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Mon May 19, 2008 2:29 pm
by tuhoojabotti
60 kilonen ahven ja 67 kilonen särki??? aika painavia kaloja.... graafisesti peli on aika hieno (itse en saisi piirrettyä noin hienosti) tylsän puoleinen se oli kyllä ja tuli joku aika loppui ilmoitus??!?! enkä pelannut edes kauaa...

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Mon May 19, 2008 2:57 pm
by ManualIntelligence
tuhoojabotti wrote:60 kilonen ahven ja 67 kilonen särki??? aika painavia kaloja.... graafisesti peli on aika hieno (itse en saisi piirrettyä noin hienosti) tylsän puoleinen se oli kyllä ja tuli joku aika loppui ilmoitus??!?! enkä pelannut edes kauaa...
Alussa valitaan aika ja jos silmä ei saatunut osumaan sen kohdalle niin siinä luki sekunteja joten ei se kovin pitkä ole. Ja ne ovat grammoja.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Tue May 20, 2008 8:16 pm
by Alligaattori
koodaaja wrote:Ahem, siis MouseDown->MouseHit.
No tuotahan minä tietysti tarkoitin. Pahoittelen kaikkia psyykkisiä vammoja saaneita.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Sat May 24, 2008 4:47 pm
by Ilkka
Hyvä peli! Grafiikat olivat loistavia ja jonku aikaa jakso pelata. :) Ainoa mistä
en pitänyt oli kalojen saanti. ;) Joskus ei saanut kokoaikana kalaa ja joskus
kalaa tuli kokoajan.

Kouluarvosana: 9½

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Sat May 24, 2008 5:12 pm
by Koodiapina
Värikäs wrote:Ainoa mistä en pitänyt oli kalojen saanti. ;) Joskus ei saanut kokoaikana kalaa ja joskus kalaa tuli kokoajan.
Eikös se tee pelistä hyvin realistisen? Ja aika tylsäähän se olis jos tulis tasaisin väliajoin...

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Mon May 26, 2008 5:43 pm
by nevssons
Peli on täydellinen kun:
aidonnat vähän
joihinkin kohtiin klikkaukset
pidempi aika (ja tallennus)

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Mon May 26, 2008 10:26 pm
by koodaaja
nevssons wrote:Peli on täydellinen kun:
aidonnat vähän
joihinkin kohtiin klikkaukset
pidempi aika (ja tallennus)
Tietysti voisi kertoa oikeasti mitä pitää tehdä. (niin, ja täydellinen on jo aika suuri adjektiivi) Koitan suomentaa:

Aidonnat vähän->kalastusmoden realistisuutta voisi lisätä
joihinkin kohtiin klikkaukset-> ?
pidempi aika (ja tallennus)->nevssons ei lukenut readmetä tai sitten kolme minuuttia ei vain riitä. Koska peli kestää vain sen kolme minuuttia, ainoa tarpeellinen tallennushan on highscoreissa, ja sehän toimii hyvin.

Muuten, kun vapaa siirtelee sivusuunnassa, se kääntyy.. muuten kiva, mutta jos sen siirtää tasaisella nopeudella, kohon liike häiriintyy ärsyttävästi >:3 ei siitä tosin mitään oikeaa haittaa ole.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Fri Jun 06, 2008 2:57 pm
by Maamyyrä
Hyväpeli!!

Itse en yltäisi läheskää samaan (vielä)! :D
Kuten muutkin ovat sanoneet maksimi aika voisi olla suurempi. esim 5 minuuttia. ;)
Kalastuksessa minulle tuli bugi. Koho katosi ja onki rupesi ittekseen vetämään kaloja järvestä :lol:

Muuten oikein mukava. Ei tosin kovin pitkä ikäinen.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Wed Jun 11, 2008 2:08 pm
by Awaclus
Löysin bugin. Jos rahaa on yli kaksi miljardia, ne menevät miinuksen puolelle.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Wed Jun 11, 2008 3:01 pm
by Harakka
Itse asiassa tuo ei ole bugi, vaan integer-tietotyypin rajoite. Kokonaisluku on 4 bittiä ja sen arvo voi olla väliltä -2147483647 ja 2147483647. En tosin osaa vastata miksi se vaihtuu miinusmerkkiseksi arvon ylittymisen jälkeen.

Code: Select all

rahat = 500000000 '500 milj.
Repeat
    If KeyHit(cbkeyspace) Then
       rahat + 100000000 'sata miljoonaa lisää
   EndIf
   Text 10,10,"Rahaa: " + rahat
   DrawScreen
Forever
Tuolla koodilla ilmiö on itse helppo havaita. Rahaa aluksi 500 milj. ja spacen painaminen lisää muuttujaan sata miljoonaa.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Thu Jun 12, 2008 7:53 am
by Awaclus
aha, eli bugi ei siis olekaan tässä pelissä, vaan se johtuu CoolBasicista :) En tiennyt, koska en pahemmin käytä sitä ohjelmoimisessa.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Thu Jun 12, 2008 11:51 am
by SPuntte
Chaosworm wrote:aha, eli bugi ei siis olekaan tässä pelissä, vaan se johtuu CoolBasicista :) En tiennyt, koska en pahemmin käytä sitä ohjelmoimisessa.
Ei, vaan "bugi" esiintyy tietokoneissa yleensä. Kaikella on rajansa, myös muistin koolla. Kaikissa muissa kielissä on sama ongelma. Tosin joissain kielissä on vaihtoehtoja ratkaista tuo, esim. käyttää etumerkitöntä (unsigned) muuttujaa, jolloin kapasiteetti kasvaa, mutta negatiiviset luvut eivät ole mahdollisia. Toinen vaihtoehto on enemmän muistia vievä muuttujatyyppi (double, long double). Tai jos tarkkuus ei ole kaikki kaikessa, luvut voi esittää likiarvoisina kymmenen potenssien kerrannaisina.

Re: Koukussa Kalastukseen 2

Posted: Sat Aug 16, 2008 8:49 am
by MikkoK
Jatketaanko tätä projektia enään meinaan on aika kiva peli. =D Sain muute 600 grammasen jonkun mikä olikaa ja oli 9 €/g ni tuli aika paljo rahaa. =D