Page 1 of 2

ASCII star wars Xtreme - uusi versio

Posted: Fri Mar 21, 2008 8:16 pm
by Murskaaja
Sain eilen jonkinmoisen inspiraation ja päätin pääsiäisloman kunniaksi tehdä avaruusräiskintä pelin. Idea lähti sitten käyntiin ja nyt päivää myöhemmin peli alkaa olla julkaistavassa kunnossa.

Itse pelistä. ASCII star wars Xtreme on nopeatempoinen moninpelattaa avaruusräiskintä peli, jossa taistellaan avaruuden herruudesta. Aluksina toimivat ascii-merkit. Pelaajia voi olla maksimissaan 4. Pelaajien tavoitteena on tuhota vastustajien alukset, mutta usemman pelaajan pelissä myös taktikointi on mahdollista ja jopa kannattavaa. Taisteluiden aikana aluksiin on mahdollista kerätä päivityksiä, joita tällä hetkellä ovat suojat ja lisätykki. Hurjia efektejäkin pelistä löytyy ;D

Peli paketin pitäisi olla täysin toimivassa kunnossa, mutta ilmoitelkaa toki jos lataaminen ei jostain syystä onnistu tai peli herjaa jostakin, niin laitetaan asiat kuntoon. Myös risut ja ruusut otetaan vastaan ;)


EDIT:

Uusi versio valmiina. Pientä listaa uusista ominaisuuksista:
- uusia aseita ja päivityksiä: fastfire, suojat läpäisevä ohjus, luodit kimmoittava suoja, emp, health bonus. Lisäksi pari ylläriä ;)
- arcade pelimuoto + pistelista
- tekoäly
- pari pientä päivitystä/korjausta


Lataa peli:

Re: ASCII star wars Xtreme

Posted: Fri Mar 21, 2008 8:24 pm
by Harakka
Vau, tyylikkäät erikoisefektit! Peli tuntui toimivan sulavasti enkä bugejakaan löytänyt. Testasin vain yksin, joten pelin hauskuutta/koukuttavuutta en pysty arvostelemaan.

Re: ASCII star wars Xtreme

Posted: Fri Mar 21, 2008 8:26 pm
by koodaaja
Woah, tästähän tulee mieleen ajat, kun tein SBMAC:ia ;D Paitsi että efektit ovat komimmat. Etenkin vastustajan tuhoutuessa tuleva räjähdys on varsin hieno. Alukset tottelivat IMHO hiukka tahmeasti, mutta muuten ei pelattavuudessakaan ole valitettavaa.

Pelaajat ovat tosin oletuksena hieman ylikestäviä (tämä korjautuu toki säätämällä hiparit viiden tienoolle) ja jo DOS-ajoista lähtien jatkuneena perinteenä tämäntapaisissa peleissä on yleensä pystynyt kulkemaan reunojen yli. Jos et jälkimmäiselle mitään tahdo tehdä, niin eipä siinä mitään, mutta tee sitten joku kimpoamis- tai vastaava systeemi jotta seiniin törmääminen tuntuisi törmäämiseltä.

Re: ASCII star wars Xtreme

Posted: Fri Mar 21, 2008 8:44 pm
by Mysterius Coder
Hei hyvin tehty tosiian. Efektit olivat kaunista katseltavaa ^^ Enpä minäkään yksin kokeiltuani voi pehemmin arvostella. Jonkunlainen AI vastustaja olisi mukava.

Re: ASCII star wars Xtreme

Posted: Fri Mar 21, 2008 10:29 pm
by Murskaaja
koodaaja wrote:Pelaajat ovat tosin oletuksena hieman ylikestäviä (tämä korjautuu toki säätämällä hiparit viiden tienoolle) ja jo DOS-ajoista lähtien jatkuneena perinteenä tämäntapaisissa peleissä on yleensä pystynyt kulkemaan reunojen yli. Jos et jälkimmäiselle mitään tahdo tehdä, niin eipä siinä mitään, mutta tee sitten joku kimpoamis- tai vastaava systeemi jotta seiniin törmääminen tuntuisi törmäämiseltä.
Reunojen yli en halunnut päästää aluksia menemään, mutta täytyy myöntää että tuossa on vielä hiottavaa. Sen verta kovalla vauhdilla on tätä tullut tehtyä, että esim. noita reunatilanteita ei ole ihan loppuun asti mietitty. Katsotaan, josko sen aluksen saisi kimpoamaan törmäyksestä jotenkin järkevästi. Itse tosin pidän siitä niinkuin se on nyt :)

Mysterius Coder wrote:Hei hyvin tehty tosiian. Efektit olivat kaunista katseltavaa ^^ Enpä minäkään yksin kokeiltuani voi pehemmin arvostella. Jonkunlainen AI vastustaja olisi mukava.
Jos löydän aikaa ja ja hiukan lisää motivaatiota, voi sinne se AI vastustajakin ilmestyä :) Aika paljon riippuu tuosta, että miten paljon sitä aikaa löytyy, sillä mitään huonoa/puolivillaista tekoälyä en edes halua lähteä tekemään. Sitä ei joko ole tai se on kovempaakin kovempi tappokone ;)

Voi tosin myös olla, että tekoälyn sijaan yritän tehdä peliin nettipelin ihan harjoitusmielessä. Pelimoottori on sen verran yksinkertainen, että pitäisi olla jopa ihan mahdollista.

Re: ASCII star wars Xtreme

Posted: Sat Mar 22, 2008 11:15 pm
by MAVmaggot
wau, hienoa jälkeä. :) Efektit oli tosi hienot :D ohjattavuuskin oli kiitettävää;D Reunoista vähän matkaa sisäänpäin, voisi olla jonkinlainen voima kenttä joka singauttaa takaisin, mutta joustaa tietysti hieman, mutta päästä läpi :D

Re: ASCII star wars Xtreme

Posted: Sun Mar 23, 2008 12:36 am
by KuroNeko
Aika hauska peli, kaverin kanssa testattiin juuri. Tuli muistoja mieleen dos ajoilta :P

Erittäin hyvä pelinalku, tästä on hyvä jatkaa. Tee seuraavaksi vaikka joku hieno ascii-planeetta tuohon keskelle, mikä vetää aluksia puoleensa, jos tulee lähelle. Tee myös silleen, että jos menee reunoilta ulos, niin tulee ulos vastakkaisesta reunasta.

Edit: Niin ja jonkunlainen tekoälykin olisi mukava.

Re: ASCII star wars Xtreme

Posted: Sun Mar 23, 2008 11:58 am
by elmo123
Hehei, tästä kyllä irtoaa iloa pitkäksi aikaa :D Jos haluatte yksinpeliä, pistäkää pelaaja yhden kontrollit pelaaja kahden kontrolleihin ja räiskikää miten lystäätte! :D Efektit oli tosi hienot, joskin ne efektikirjaimet sais pyöriä satunnaisella nopeudella ja suunnalla. Lisäksi pelaajilla voisi olla jokin toimintonappi, esim. ''räjäytä pommit'' tai "käytä näkymättömyyttä". Siitä W:stä voisi tulla satunnainen asebonus, esim. konekivääri (josta tulee nopeana sarjana panoksia), ionitykki (josta näyttö tärähtää kunnolla ja tappaa heti toisen pelaajan, mutta voi ampua vain kerran, ja se lataa kauan) ja pommit (tiputtelee ampumalla, räjäyttää kaikki toimintonäppäimestä).

Re: ASCII star wars Xtreme

Posted: Mon Mar 24, 2008 7:11 pm
by Olwi
Lataan,kommentit tulee perässä sitten.


Edit:
Noniin.
Pistän yksinkertaisesti plussina ja miinuksina:
+Pelattavuus oli ihan kiva
+Nelinpelinä hauska,mutta ei meinannu sormet näppäimille mahtua:D


+/- Äänet,en päässyt testaamaan,kaiuttimet hajalla

- Alukset lensivät ehkä hieman liikaakin sivuttain,oli vaikea osua bonuksiin
- Alukset niin pieniä että osuminen aika pitkälti tuurista kiinni
- Taustaan jotain vaihtelua kun saisi
- Alareunan törmäys ei minulla toiminut,muut reunat kyllä
- Kun ladattiin,ei alusta voinut ohjata. Tarkoituksella?


Ehdotan peliin:
Botteja
Joukkuetaistelut
Jotai planeettoja,asteroideja tms. kentälle.
Kentät Kops-/Wings-tyyliin,eli ei tyhjä näyttö,vaan iso pelialue,ja jaetut näytöt
Aseita lisää,mieluiten mahd. erilaisia



-Olwi

Re: ASCII star wars Xtreme

Posted: Thu Mar 27, 2008 2:17 pm
by Murskaaja
Erittäin suuret kiitokset kaikille palautteesta. Täytyy sanoa, että yllättävän positiivista se on ollut, mutta se on myös sisältänyt paljon odottamiani ehdotuksia :) Nyt pari kertaa palautteet läpi luettuani ainakin seuraavaa on luvassa (osa on jo valmiina):
- tietokonevastustaja
- lisää aseita, suojia, yms kerättäviä "päivityksiä"
- arcade pelimoodi (voin luvata, että haastetta löytyy sitä kaipaaville) + ennätyslista
- hieman säädetyt fysiikat aluksille (lähinnä vain pakin voimaa lisätty)
- jotain vaihtelua taustaan (vielä en tiedä mitä, todnäk. jokinlainen ascii planeetta tjs hitaasti liikkumaan kaukana horisontissa)
- myös pari (ilmeisesti) ei-huomattua bugia ja lapsusta jo korjattu ja paria muuta asiaa selkeytetty ;) (Näitä ei siis vielä ole jakeluversiossa)

Reunojen kanssa on vielä hieman epävarmaa miten tulen menettelemään. Palautteesta päätellen jotain on selvästi tehtävä, mutta tähän asti kokeilemani ratkaisut eivät ole tuntuneet ollenkaan hyviltä. Eiköhän se tosin ajan kanssa ratkea.

Jos teillä on hyviä ideoita, niitä otetaan (kritiikin ohella) vielä vastaan :) Lähinnä kaipaisin ehdotuksia asearsenaaliin, sillä oman luovuuteni taso on melko lähellä nollaa ;) Ottaisin pelin taustaa varten myös mielelläni ascii-grafiikkaa vastaan jos joku on sellaista hyvä tekemään.

Olw1 wrote:+Nelinpelinä hauska,mutta ei meinannu sormet näppäimille mahtua:D
Joops, tuo on kyllä valitettavaa, mutta sehän vain lisää tunnelmaa ;D Jos pelaat paljon vastaavanlaisia pelejä porukassa kannattaa harkita kahta näppistä. Itselläni on sekä PS/2 että usb näppäimistöt kiinni koneessa. Varsin kätevä yhdistelmä kun usean pitäisi mahtua pelaamaan samaan aikaan :)

Olw1 wrote:- Alareunan törmäys ei minulla toiminut,muut reunat kyllä
- Kun ladattiin,ei alusta voinut ohjata. Tarkoituksella?
- Voitko kertoa tarkemmin miten alareunan törmäys ei toiminut (muilla ollut samanlaisia ongelmia?). Koodissa kaikkien reunojen törmäykset tarkistetaan täysin samalla kaavalla. Vikaa en havainnut ja itselläni toimii niin kuin pitääkin.
- Aluksen ohjauksen menettäminen on täysin tarkoituksellista. Se on turvamekanismi, joka estää aluksen ohjauspiirejä vioittumasta aseiden ylikuumentuessa 8-)

Kops/Wings tyylisiä kenttiä ei ole tulossa sillä se muuttaisi pelin sellaiseksi mitä en alunperinkään halunnut lähteä tekemään.

Re: ASCII star wars Xtreme

Posted: Thu Mar 27, 2008 5:36 pm
by Olwi
Murskaaja wrote: - Voitko kertoa tarkemmin miten alareunan törmäys ei toiminut (muilla ollut samanlaisia ongelmia?). Koodissa kaikkien reunojen törmäykset tarkistetaan täysin samalla kaavalla. Vikaa en havainnut ja itselläni toimii niin kuin pitääkin.
Ei mitään hajua,se vain paineli suoraan alareunasta läpi.
Muut reunat toimivat täydellisesti,tai ainakin melkein.
Pitääpä testata jos kokeilisin nyt uudestaan,jos se nyt toimis niin kuin pitää.

Edit
Nyt toimi??
Joku ihme bugi.

Ase-ehdotuksia:
-Wings-pelin Windstrike,eli puhaltaa vastustajaa kauemmas
-Joku ihan älyttömän iso tykki,joka lataa kumminkin hitaasti(eipä ollut kovin nerokas idea :| )
-Joku ase,jolla voit vaikuttaa vastustajan aluksen ohjattavuuteen,nopeuteen,fysiikoihin ym.
Tulee lisää kunhan keksin.

Re: ASCII star wars Xtreme - uusi versio

Posted: Tue Apr 01, 2008 11:01 pm
by Murskaaja
Noniin. Vihdoin sain taas aikaiseksi jotain ja päätinpä laittaa nyt uutta versiota tulemaan. Hirveästi en jaksanut alkaa hiomaan joten kaikkea lupaamaani ei uudesta versiosta löydy. Toivon kuitenkin, että lopputulos miellyttää ainakin suurinta osaa pelaajista. Ainakin niille jotka jäivät sitä tekoälyä kaipaamaan tämän version luulisi tarjoavan pelattavaa :) Uudistuksia en ala tähän listaamaan vaan ne löytyvät ensimmäisestä viestistä. Todennäköisesti en enää paljoa tule tätä projua eteenpäin kehittämään, mutta pieniä korjauksia/tunauksia tulee varmasti vielä tehtyä. Pistäkäähän lataukseen ja kommenttia tulemaan. Erityisesti minua kiinnostaa miten pahasti saatte tekoälyäni ryöpytettyä. 8-)

Re: ASCII star wars Xtreme - uusi versio

Posted: Sat Apr 05, 2008 9:33 pm
by mokkeri
Upea!

Tosin melko vaikea, mutta..

Re: ASCII star wars Xtreme - uusi versio

Posted: Thu Jun 12, 2008 1:30 pm
by Jopelius
jeeh! Star Wars :) Hävisin kyl heti tos pelis mut ei se haittaa.

EDIT: mul on yks romurallipeli, mut en vaan osaa laittaa autoille "HP:tä"

Re: ASCII star wars Xtreme - uusi versio

Posted: Sat Jun 14, 2008 12:23 pm
by Substance
Minunhan se pitäisi Star Wars:ista hihkua ;)
Onkohan muutes ensimmöinen edes vähän Star Wars aiheinen peli täällä?

Ai niin!
Hyvät grafiikat+hyvät fysiikat+ hyvä tekoäly =hyvä peli





Sori, oli vaan pakko pistää.

Re: ASCII star wars Xtreme - uusi versio

Posted: Sun Jul 27, 2008 4:26 pm
by axu
minä epäilen että lähdekoodia et varmaan julkase, mutta kysyn että miten ihmeessä sait noi räjähdykset noin nopeiksi(aavistus on kyllä)

Re: ASCII star wars Xtreme - uusi versio

Posted: Mon Jul 28, 2008 2:41 am
by Murskaaja
axu wrote:minä epäilen että lähdekoodia et varmaan julkase, mutta kysyn että miten ihmeessä sait noi räjähdykset noin nopeiksi(aavistus on kyllä)
En tiedä onko tuo nyt mitenkään erityisen nopea, mutta ei siinä muistaakseni mitään ihmeellisiä kikkoja ole käytetty. Räjähdyksen etenemistä hallitaan curvevaluella ja partikkelien piirto tapahtuu yksinkertaisesti text-komennolla.

Lähdekoodia tuskin ikinä julkaisen. Varsinkin päävalikon osalta se on sellaista purkkaa, etten yksinkertaisesti kehtaisi :D

Re: ASCII star wars Xtreme - uusi versio

Posted: Mon Jul 28, 2008 6:02 am
by Ilmuri
Vielä nopeampaa olisi ollut piirtää text-komennolla räjähdyspartikkelit valmiiksi kuviin ja käyttää niitä.

Re: ASCII star wars Xtreme - uusi versio

Posted: Mon Jul 28, 2008 11:42 am
by Murskaaja
Ilmuri wrote:Vielä nopeampaa olisi ollut piirtää text-komennolla räjähdyspartikkelit valmiiksi kuviin ja käyttää niitä.
Sen minkä tuosta olisi hyötynyt piirtonopeudessa, olisi menettänyt moninkertaisesti jo pelin käynnistysvaiheessa noita kuvia luodessa. Räjähdyksien partikkelit luodaan muistaakseni noin 40 erilaisesta merkistä, joiden väri muuttuu jatkuvasti niiden etäisyyden mukaan räjähdyspisteestä. Eri värisävyjä räjähdyksessä lienee 50-100. On huomattavasti käyttäjäystävällisempää käyttää text-komentoa, joka ei näkyvästi vaikuta nopeuteen millään tavalla, kuin odotuttaa pelaajaa jo heti pelin käynnistysvaiheessa. Myös itselle tämä oli paljon miellyttävämpi vaihtoehto, sillä efektin suunnittelu ja toteutus kesti noin 15 minuuttia (josta 5 minuuttia tuhraantui sitä kuuluisaa copy-paste virhettä etsiessä ;D). Odotin tuntien taistoa värien säätämisen parissa, mutta se onnistuikin jo heti ensimmäisellä yrityksellä :)

Mutta ei tuo kuvatekniikkaa siis huono ole. Vaikka se ei ollutkaan (omasta mielestä) paras toteutustapa räjähdysefektiä varten, käytin sitä esimerkiksi alusten luonnissa.

Re: ASCII star wars Xtreme - uusi versio

Posted: Mon Jul 28, 2008 5:23 pm
by axu
Minulla oli juuri mielessä tuo kuva tekniikka, siinä olisi voinut myös käyttää kirjaimien pyöritystä ;)
Sekä tietenkin massiivisemmin kirjaimia, vaikka tuossa pelissä kyllä on juuri se oikea määrä.

Pitääpä tästä vääntäytyä tekemään Ascii platformeria, jonka innoituksen sain tästä pelistä :D ...