Pii-testi

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Pii-testi

Post by Harakka »

Julkaisenpa tämänkin pikkuprojektin, jos siitä joku tykkäisi. Kyseessä on siis simppeli ohjelma, joka testaa kuinka monta piin desimaalia osaat luetella ulkomuistista. Heti kun yksikin menee pieleen, joudut aloittamaan alusta. Olen testaamalla todennut tämän loistavaksi opetusmenetelmäksi: aiemmin osasin 55 desimaalia ulkoa, nyt yhden päivän harjoittelun jälkeen 101. :P Ohjelman idea on muuten saatu Bagardin vastaavasta ohjelmasta. Olen kadottanut sen kovalevyltä ja halusin tehdä uuden vastaavan. Tässä tosin on erikoisuutena äänien toisto: kun näppäilet nollan, kuuluu matala ääni vasemmalta. Ysistä kuuluu taas korkein ääni ja se kuuluu oikealta. Tämä havainnollistaa numerosarjaa ja sen oppii muistamaan myös melodiana! Lisäksi ohjelma osaa kertoa kuinka kauan näppäilit numerosarjaa kunnes se meni pieleen. Tuloksia voi siis vertailla nyt monipuolisemmin. :)

Screenshotit:
Image
Image
(101 desimaalia 41 sekunnissa: pistäkääs paremmaksi?)

Lataa Pii-testi
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: Pii-testi

Post by tuhoojabotti »

kyllähän se on ihan hyvin muistettu ellet sitten väärin käyttänyt sitä faktaa että sinulla on lähdekoodi... itse sain 6 ekalla kerralla ottaen huomioon että olen ehkä 2 kertaa ne laskimestani lukenut.... sitten vaan googlesta 100000 desimaalia pänttäämään :D sitten sinun täytyy laittaa niin että kun kaikki tiedostossa olevat desimaalit on annettu niin tulee odota hetki... ja peli lataa netistä lisää desimaaleja ja tietenkin ajastin pysähtyy täksi ajaksi :D
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Pii-testi

Post by Harakka »

Äh, ladattavassa paketissa on näköjään pieni virhe. Pelissä näkyy piin päällä kaksi lukua, joiden oli tarkoitus olla vain testiversiossa. Onnistuin myös sähläämään sorsan kanssa joten menee hetki ennen kuin saan sen korjattua.
kyllähän se on ihan hyvin muistettu ellet sitten väärin käyttänyt sitä faktaa että sinulla on lähdekoodi...
Ihan rehellisesti muistin.

EDIT: Korjattu.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Pii-testi

Post by SPuntte »

Eikö piin arvon iteroiminen olisi mielenkiintoisempi juttu? :P

Olen nähnyt kaavoja, joita toistamalla saadaan kaavan antama arvo supenemaan kohti piitä. Tämä tosin vaatisi käytännössä äärettömän tarkan likulukudatan käsittelemistä. En olekaan keksinyt, miten olisi mahdollista käsitellä desimaaleja vain numeroina, toisinsanoen, miten saisi irroitettua desimaalit liukuluku-tietotyypsitä kokonaan siten, että vaikka CB:llä voisi laskea 1 000 000 ensimmäisä piin desimaalia. Ideoita?
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Pii-testi

Post by Harakka »

SPuntte wrote:En olekaan keksinyt, miten olisi mahdollista käsitellä desimaaleja vain numeroina, toisinsanoen, miten saisi irroitettua desimaalit liukuluku-tietotyypsitä kokonaan siten, että vaikka CB:llä voisi laskea 1 000 000 ensimmäisä piin desimaalia. Ideoita?
Iteroiminen on minulle vielä vieras juttu, mutta desimaalien irroittamiseen tuli yksi idea mieleen. Mitä jos desimaalit säilytettäisiinkin merkkijonona? Sieltä ne olisi helppo poimia yksitellen ja muuttaa sitten takaisin luvuiksi. Ja onhan näitä pii-laskureita muuten joskus aikaisemminkin cb-foorumeilla nähty. Pitäisikin tutkia ja katsoa miten ne on tehty.

Image
Ennätys päivitetty, 101 desimaalia nyt 31 sekunnissa...

Image
EDIT: Nyt 25 sekuntia.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Pii-testi

Post by Koodiapina »

Itse osaan 46 desimaalia ulkoa. Ei pahalla mutta Bagardin versiossa oli Nörtimpi tunnelma :mrgreen:
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Pii-testi

Post by Myst!c »

Grandi wrote:Itse osaan 46 desimaalia ulkoa. Ei pahalla mutta Bagardin versiossa oli Nörtimpi tunnelma :mrgreen:
Meidän koulussa joka oli viime vuonna 9. luokalla muisti Piin 78 desimaalin tarkkuudella, itse para-aikaa yritän päihittää sen. :) Opettaja nääs nostaa numeroa jos muistaa enemmän. :P
Every Legend Has A Start!
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Pii-testi

Post by Awaclus »

noin ~5 minuutissa onnistuin "muistamaan" 5... Koskaan ensimmäistäkään osannut.
Ja ne viisi olivat 14159...
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: Pii-testi

Post by Sami345 »

Sain 6 oikein 2 sekunnissa.
Ihan hyvin siihen nähden, että vasta toista kertaa katsoin piitä.
EDIT:

Tässä on helppo huijata laittamalla "media\desimaalit.txt" täyteen ykkösiä.

Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Pii-testi

Post by Harakka »

Sami345 wrote:Tässä on helppo huijata laittamalla "media\desimaalit.txt" täyteen ykkösiä.
Tein ohjelman lähinnä henkilökohtaista harjoittelua (ja huvia) varten, joten en turhaan tehnyt tähän huijauksenestomenetelmiä. Voisithan myös helposti ottaa nettisivun, jossa vaikka piin 1000 ekaa desimaalia lueteltuna ohjelman viereen auki. Tällaista huijausta olisi muuten vähän vaikeaa estää. Entä jos sinulla on kirja, jossa desimaalit ovat lueteltuna?
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Pii-testi

Post by Koodiapina »

Laita tohon viel semmonen, että voi harjoitella Neperin lukua :)
Northburns
Newcomer
Posts: 7
Joined: Tue Aug 28, 2007 5:49 pm

Re: Pii-testi

Post by Northburns »

Grandi wrote:Laita tohon viel semmonen, että voi harjoitella Neperin lukua :)
Tässä Neperin luvun 100 ensimmäistä desimaalia (löydetty Wikipedian kautta. Näyttää autenttiselta)

Code: Select all

718281828459045235360287471352662497757247093699959574966967627724076630353547594571382178525166427
Kopsaat vaan desimaalit.txt tiedostoon, niin pääset tenttaamaan luonnollisen logaritmin kantalukua ;)

NOTE: Neperin luvun kokonaislukuosahan on kaksi, eikä kolme kuten piillä, mutta tuonhan nyt olettaisi muistavan, jos muistaa yhtään desimaaleja.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Pii-testi

Post by SPuntte »

Wah, latasin viimein ohjelman. Äänet hämäsi aluksi ihan hitosti, eikä niistä ole hirveästi ainakaan minulle hyötyä, vaikka olenkin musikaalinen, sillä ne eivät noudata mitään nykypäivän sävelasteikkoa. Jos haluat Oikeat taajuudet, kerrot (tai jaat) sävelen taajuuden 2^(1/12):lla jolloin saatu taajuus on puolisävelaskeleen edellistä korkeampi (tai matalampi). Tai vaihtoehtoisesti 2^(1/6) jolloi saat sävelten väliin kokosävelaskeleita.

Itse muistan vaikka unissani 15 ensimmäistä desimaalia ulkoa ja se riittää kyllä aivan mainiosti mihin tahansa laskutehtävään, mitä minun tulisi osata ratkoa. Tuossa ohjelmassa sain ne näppäiltyä kolmeen sekuntiin :P

OFFTOPIC:
Northburns wrote:
Grandi wrote:Laita tohon viel semmonen, että voi harjoitella Neperin lukua :)
Tässä Neperin luvun 100 ensimmäistä desimaalia (löydetty Wikipedian kautta. Näyttää autenttiselta)

Code: Select all

718281828459045235360287471352662497757247093699959574966967627724076630353547594571382178525166427
Kopsaat vaan desimaalit.txt tiedostoon, niin pääset tenttaamaan luonnollisen logaritmin kantalukua ;)

NOTE: Neperin luvun kokonaislukuosahan on kaksi, eikä kolme kuten piillä, mutta tuonhan nyt olettaisi muistavan, jos muistaa yhtään desimaaleja.
Mitä hiton hyötyä on desimaaleista, jos ei ymmärrä, mikä noiden irrationaalilukujen merkitys on? Samantien voisit vaikka alkaa opetella neliöjuuri-kakkosen desimaaleja ulkoa. Piillä vaan tuntuu olevan huomattavasti suurempi maine kuin muilla kollegoillaan..
[/i]
[/size]
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: Pii-testi

Post by Harakka »

SPuntte wrote:Wah, latasin viimein ohjelman. Äänet hämäsi aluksi ihan hitosti, eikä niistä ole hirveästi ainakaan minulle hyötyä, vaikka olenkin musikaalinen, sillä ne eivät noudata mitään nykypäivän sävelasteikkoa. Jos haluat Oikeat taajuudet, kerrot (tai jaat) sävelen taajuuden 2^(1/12):lla jolloin saatu taajuus on puolisävelaskeleen edellistä korkeampi (tai matalampi). Tai vaihtoehtoisesti 2^(1/6) jolloi saat sävelten väliin kokosävelaskeleita.
Kiitos! Kaavaa oikeille sävelaskeleille olenkin etsinyt. Tulee varmasti käyttöön!
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Pii-testi

Post by Koodiapina »

Tuli muuten mieleen, että vois olla valittavissa haluaako hävittessä nähdä mikä olisi ollut oikea desimaali.

"Mitä hiton hyötyä on desimaaleista, jos ei ymmärrä, mikä noiden irrationaalilukujen merkitys on?"
Ihan itseni viihdyttämiseksi. Ei mun (vielä) tarvitsisi osata piin desimaalejakaan kuin kaksi...
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Pii-testi

Post by MaGetzUb »

Aaa, kerrank kunnon hyöty ohjelma. :P En viitsi testata ku kone on vähä sekaasi... (Offtopic: Tän kannettavan pääle oli possahatanu sellaan veellä täytetty hiiri matto... :O Mun kissan vika :P)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
elmo123
Active Member
Posts: 153
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:19 pm

Re: Pii-testi

Post by elmo123 »

Huijaamisen voi estää pistämällä ohjelman fullscreenille.
Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.

Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Pii-testi

Post by Koodiapina »

elmo123 wrote:Huijaamisen voi estää pistämällä ohjelman fullscreenille.
Eipä auta paljoa... Desimaalit sisältävän tiedoston voi täyttää samalla numerolla ja viereensä voi ottaa kirjan joka sisältää pii:n desimaalit kuten jotkut jo sanoivatkin. Enkä usko, että kukaan huijaa kun se on aika tylsää itseään vastaan, koska valehdella voi muutenkin / kuvakaappausta muokata.
Thudney
Newcomer
Posts: 26
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Finland
Contact:

Re: Pii-testi

Post by Thudney »

Grandi wrote:
elmo123 wrote:Huijaamisen voi estää pistämällä ohjelman fullscreenille.
Eipä auta paljoa... Desimaalit sisältävän tiedoston voi täyttää samalla numerolla ja viereensä voi ottaa kirjan joka sisältää pii:n desimaalit kuten jotkut jo sanoivatkin. Enkä usko, että kukaan huijaa kun se on aika tylsää itseään vastaan, koska valehdella voi muutenkin / kuvakaappausta muokata.
Tai sitten olet nörtti ja omistat vähintään kaksi tietokonetta, jolloin sinulla on toinen näyttö tarvittaess josta lunttaat.
Itse sain kaks desimaalii :D:D:D
aina vaan olen ihmetellyt mihin tarvitsee muistaa enemmän?
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Pii-testi

Post by koodaaja »

Thudney wrote:
Grandi wrote:
elmo123 wrote:Huijaamisen voi estää pistämällä ohjelman fullscreenille.
Eipä auta paljoa... Desimaalit sisältävän tiedoston voi täyttää samalla numerolla ja viereensä voi ottaa kirjan joka sisältää pii:n desimaalit kuten jotkut jo sanoivatkin. Enkä usko, että kukaan huijaa kun se on aika tylsää itseään vastaan, koska valehdella voi muutenkin / kuvakaappausta muokata.
Tai sitten olet nörtti ja omistat vähintään kaksi tietokonetta, jolloin sinulla on toinen näyttö tarvittaess josta lunttaat.
Itse sain kaks desimaalii :D:D:D
aina vaan olen ihmetellyt mihin tarvitsee muistaa enemmän?
Todistaakseen nört.. siis miehisyytensä. Laskettaessa 3, 14 riittää lähes mihin tahansa tarkkuuteen - siis mitä arkielämässä tarvitsee.

EDIT: Itse omistan kaksi konetta, ja käytettävissä (kotona) on neljä, ja ihan tyypillistä tuo on. Lisäksi toisessa omistani on tuplanäytötys :p
Post Reply