
Reaching for Stars! - Avaruusimperiumipeli
Kyseessä on jo vanha projekti, jonka otin tossa kuukausi sitten uudestaan työstöön. Edistymistä voi seurata takautuvasti projektiblogistani, mutta asiaan:
Eli pähkinänkuoressa tämä on 4X-genren vuoropohjainen galaksin valloituspeli (vähän kuin esim. Master of Orion). Pelissä on jo paljon ominaisuuksia valmiina:
* yksinkertainen, neljään liukusäätimeen perustuva tähtijärjestelmien managerointi
* pelialueena kolmiulotteinen, noin 5-100 tähden pyöriteltävä tähtijoukko (käytännössä 20-30 lienee paras)
* aluksia ja populaatiota voi lähettää muihin tähtijärjestelmiin (myös hyökätä vihollisen kimppuun)
* tekniikkaa voi tutkia ja sillä on myös vaikutusta eri asioihin
* save/load toimii
* diplomatiassa voi käydä kauppaa tuntemiensa rotujen kanssa esimerkiksi tekniikasta, liittolaisuuksista ja aurinkokunnista
* moninpeli (hot-seat ja periaatteessa PBEM); salasanalla suojatut pelaajat
* yksinkertainen tekoäly, joka osaa tutkia tekniikkaa, hallita aurinkokuntien taloutta, harrastaa sabotaasia ja lähettää retkikuntia persoonallisuutensa mukaisesti sekä päätellä alkeellisesti kannattaako vaihtokauppoihin suostua
* (yli 4200 riviä pitkä koodi ja 125 funktiota)
Vielä puuttuu:
* tekoälyn aktiivinen diplomatia ja älykkäät hyökkäykset (muutenkin hiontaa ai:n saralla voisi harrastaa)
* laivasto vastaan laivasto taistelut avaruudessa eivät ole tuettuna
* pelin voi voittaa toistaiseksi vain tuhoamalla muut
* puuttuu kaikenlainen äänimaailma (tastamusiikki etunenässä)
* yleistä hiomista kaikkialla
* testaus ja tasapainotus
Näitä ei nähdä:
* taktinen taistelu (taistelut on numeroita)
* kustomoitavia aluksia (tässä on vain yksi alustyyppi, jota tekniikat parantaa) (ehkä jos innostus riittää niin kakkosversiossa...)
* automaattista, suoraa nettimoninpeliä (manuaalinen PBEM riittäköön)
Nyt kun peli on ehkä 95% valmis on aika ruveta todenteolla hiomaan ja niinpä ulkoistan testauksen teille.
Ladatkaa paketti, lukekaa käyttöehdot.txt, betatestaajille.txt sekä Readme.txt ja kokeilkaa peliä.
Lataa paketti
Jotta ei tarvitse sikaa säkissä ottaa, pari kuvaa (lisää):


PS. CB:ssä näyttäisi olevan rajoitus max. 127 funktiota. Kesti noin tunti selvittää mikä oli vikana kun kääntäjä vaan herjasi Fatal Error ja käynnisti vanhan cbRunin.
