Page 2 of 2

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Sat Dec 08, 2007 6:14 pm
by Zrazy_Coder
Jos meinaat ,että ukko pysähtyisi lopettaisi kävelyn niin sehän on "player.setspeed.0"

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Sat Dec 08, 2007 8:36 pm
by Bambi
Zrazy_Coder wrote:Jos meinaat ,että ukko pysähtyisi lopettaisi kävelyn niin sehän on "player.setspeed.0"
Aijaa, no sitte. ;D

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Sun Dec 09, 2007 1:35 am
by MaGetzUb
Toine nimi ehdotus: Komento Urpo =Þ

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Sun Dec 09, 2007 12:15 pm
by Jonez
Idea vaikuttaa ihan kiinnostavalta, mutta tässä vaiheessa oleva peli osuu kyllä aika pahasti huti. Tosin ymmärrän jos se oli vain esimerkki siitä miten skriptit toimivat.

- Sanoisin että pelaajan täytyisi olla paljon pienempi ja hypyt voisivat olla paljon suurempia (pelaajan ja maaston kokoon nähden).
- Kaiken pitäisi olla jollain tasolla skriptattavissa: Maaston, vastustajien, satunnaisten objektien jne. Pelin pitäisi olla ongelmanratkontaa.

Nopeasti päästä heitetty esimerkki: Komento rock.setspeed.-1 liikuttaa kiven pois pelaajan tieltä, MUTTA koska komento rock vaikuttaa kaikkiin pelin kiviin, se myös liikuttaa muita kiviä tärkeisiin paikkoihin, pelaajan tielle. Esimerkiksi jossain kohtaa tarvitsee avukseen tiettyä kiveä, mutta koska aikaisemmin pelissä olet liikuttanut kiviä liikaa, on tämä tietty kivi tippunut tasanteelta alas, eikä sitä enää voi käyttää. Ts. et voi päästä kenttää läpi.
Tämä tietenkin vaatii sen, että kameran pitäisi olla liikuteltavissa, jotta pelaaja ehtii suunnitella edeltäkäsin.

- Koska kirjoittaminen on loppujen lopuksi hidasta ja virheet yleisiä varsinkin paineen alla, täytyisi pelaajalla olla mahdollisuus kirjoittaa monta eri skriptiä ilman että niitä vielä otettaisiin käyttöön. Vasta kun pelaaja pistää koneen pyörimään, pelimaailma herää eloon.

Esim:
game.stop //pysäyttää pelin, skriptit eivät toimi heti kirjoittaessa
pl = player
pl.setspeed.2
tree.angle = 90
game.wait.1000 //peli odottaa sekunnin ennen kuin seuraavat skriptit rupeavat toimimaan, mutta pelaaja kävelee vielä.
tree.angle = 0
pl.jump.5
game.compile //Suorittaa kaikki edelliset skriptit

Ja tällaista. Muuta ei tule mieleen, mutta tällaisissa peleissä sen idean erinomaisuuden määrittää just toi mielikuvitus. Mitä kaikkea pelaaja voi tehdä, ilman että pelistä tulee liian helppo?

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Sun Dec 09, 2007 4:37 pm
by elmo123
Nimiehdotus: The Script Jumper tai The ScriptHell - Skriptihelvetti :D

Player.SetSpeed-skriptin tilalle voisi laittaa askelten määrän. Negatiiviset arvot kävelyttävät vasemmalle, positiiviset taas oikealle.
Ja tuon Player.-osuuden voisi laittaa pois. Muutenhan saisi itse hallintaan koko pelin niinkuin healthpowerup.AppearAndComeHere, shieldpowerup.DestroyTheCursor, game.KickYour*ss, enemy.Say "Kaska"(sitten player.Say "Onkos housuissa p*ska") ja enemy.BlowUpYourSelf :D Mieluummin skriptejä niinkuin Jump (arvo 5-20), Defend, Punch, Kick, Get jne.
EDIT:

Ja Käytä CBSDK:n StringDistancea parin kirjaimen kirjoitusvirheen tarkistukseen.

EDIT2:
Apurityyppejäkin voisi olla, niitä voisi käskeä :D lisäksi nimet näkyisi heppujen yläpuolella(guy1, guy2, guy3 jne. käskeminen vaikka guy1.step 7, guy6.use)


Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Sun Dec 09, 2007 5:49 pm
by Jare
elmo123 wrote:Nimiehdotus: The Script Jumper

Player.SetSpeed-skriptin tilalle voisi laittaa askelten määrän. Negatiiviset arvot kävelyttävät vasemmalle, positiiviset taas oikealle.
Ja tuon Player.-osuuden voisi laittaa pois. Muutenhan saisi itse hallintaan koko pelin niinkuin healthpowerup.AppearAndComeHere, shieldpowerup.DestroyTheCursor, game.KickYour*ss, enemy.Say "Kaska"(sitten player.Say "Onkos housuissa p*ska") ja enemy.BlowUpYourSelf :D Mieluummin skriptejä niinkuin Jump (arvo 5-20), Defend, Punch, Kick, Get jne.
Peli voi olla hieman tylsä jos ainoa komennettava on pelaaja. Jos koko "maailmaa" pääsee komentamaan (tarkkaan mietityin, ovelin rajoituksin) niin homma voisi olla kiinnostavampi. Vähän niin kuin tekisi maailmassa taikoja.

Esim. tuo Jonezin kivien siirtämisidea oli mielestäni hyvä, mutta käytännössä kuitenkin hankala. Koko kenttän pelaamista tuskin pystyy mitenkään suunnittelemaan etukäteen, vaikka kamera liikkuisikin. Kaikkia asioita ei yksinkertaisesti muista, jos kenttä on laaja. Sen sijaan skriptillä voisi pyrkiä jotenkin osoittamaan, että mitä kiveä tarkoittaa. Tämä pitäisi esim. tehdä jollain For - Next -lenkillä ja katsoa sitten, millä kivellä on jokin miellyttävin ominaisuus (esim. etäisyys pelaajasta), että se kannattaa valita. Sitten peli korostaa valitsemansa kiven graafisesti ja tämän kiven tunnisteen voisi ottaa talteen vaikka muuttujaan.

Muuttujia voisi olla rajattu määrä ja ne voisivat olla vaikka pelkästään numeroita. Esim. 1, 2 ja 3. Sitten komennettaisiin vaikka "1.Move 5". Homman idea olisi siinä, että kiven (tai muun objektin) valitsemisen tulisi olla sopivan hankalaa. Peli ehdottaa aluksi kenties väärää kiveä (vaikka peli noudattaisikin täysin skriptin komentoja) ja pelaaja joutuu tarkentamaan skriptiään ja vääntämään asiat enemmän rautalangasta. Kun peli on valinnut halutun objektin, se otetaan talteen ja sitä voi komentaa.

Tietyn tyyppiset objektit voisivat olla jotenkin helpommin "haettavissa" skriptillä kuin toisen tyyppiset. Esim. health-pakkauksia ei saisi komennettavaksi juuri mitenkään, kun taas kivet olisivat helpompia. Tässäkin voi olla semmoinen oveluus/inhottavuus että peli unohtaa muuttujien sisältöjä vaikkapa kun niitä on käytetty tietyn monta kertaa tai kun muuttujan luomisesta on kulunut tietty aika.

Monirivisten skriptien kirjoittaminen tulisi olla mahdollista, kuten jo mainittiin. Sen lisäksi voisi olla hyvä jos skriptejä voi kumota (paitsi tilanteissa, joissa pelaaja on kuollut tai menettänyt (paljon) energiaa). Eli olisi mahdollisuus palata tilaan ennen edellisen skriptin suorittamista.

P.S. En vielä kokeillut peliä, mutta nyt voisin koittaa.

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Mon Dec 10, 2007 5:21 pm
by Pate5
Kuulostaa ihan kiinnostavilta ideoilta. The Script Jumer, on myös ihan OK nimi, mutta mietitään nyt vielä...

Mitäs pitäisitte tällaisesta:

Maan alussa asetetaan kaikki skriptit, ja sitten kokeillaan. Tarvittaessa pelin voi pysäyttää ja kumota kaikki skriptit+lisätä uusia.
Playerista käytetään myös lyhennettä pl, ja komennon ja luvun väliin tulee pisteen sijasta välilyönti esi.

Code: Select all

pl.jump 20
Kommentoikaapas ja laittakaa ideoitanne ihan vapaasti.

-Pate5

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Thu Dec 13, 2007 5:49 pm
by elmo123
Pate5 wrote:Kuulostaa ihan kiinnostavilta ideoilta. The Script Jumer, on myös ihan OK nimi, mutta mietitään nyt vielä...

Mitäs pitäisitte tällaisesta:

Maan alussa asetetaan kaikki skriptit, ja sitten kokeillaan. Tarvittaessa pelin voi pysäyttää ja kumota kaikki skriptit+lisätä uusia.
Playerista käytetään myös lyhennettä pl, ja komennon ja luvun väliin tulee pisteen sijasta välilyönti esi.

Code: Select all

pl.jump 20
Kommentoikaapas ja laittakaa ideoitanne ihan vapaasti.

-Pate5
Kuulostaa paremmalta :D, mutta
Jare wrote:
Peli voi olla hieman tylsä jos ainoa komennettava on pelaaja. Jos koko "maailmaa" pääsee komentamaan (tarkkaan mietityin, ovelin rajoituksin) niin homma voisi olla kiinnostavampi. Vähän niin kuin tekisi maailmassa taikoja.
Minusta olisi haastavamaa jos vain pelaajaa ja sen kavereita voisi käskeä.

Lisäämislistaa :D :
  • lisää kenttiä ja esteitä
  • liikuteltavia esineitä, jotkut kevyitä joita voisi nostella ja heittää (esim. kranaatti, kauko-ohjain), mutta jotkut taas raskaita joita voisi vain työntää (laatikko, kivi)
  • kavereita joita voisi käskeä esim. guy5.use(käyttäisi lähinnä olevaa esinettä, vaikka vipua)
  • joitain tehtäviä jotka lukee ruudulla (esim. "Get trough the large door"). Ne pitää tehä jotta pääsee seuraavaan tasoon.
  • ukoilla voi joissain kohdissa tulla ongelmia, joista ne kertoisivat (esim. "I can't walk to there. There's a mine!" tai "The machine doesn't work. There is no power.")
  • Joitain ongelmatilanteita, vaikkapa vahtikoira joka repii jokaisen lähellä olevan hepun riekaleiksi ja ongelmia päästä jonnekin
  • Reset-nappi eli palauttaa kentän alkutekijöihinsä

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Fri Dec 14, 2007 8:35 am
by Henkru
Bambi: Miten olisi player.setspeed 0 ;)

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Fri Dec 14, 2007 2:48 pm
by -Z-
Henkru wrote:Bambi: Miten olisi player.setspeed 0 ;)
Zrazy_coder wrote:Jos meinaat ,että ukko pysähtyisi lopettaisi kävelyn niin sehän on "player.setspeed.0"

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Sat Dec 22, 2007 8:02 pm
by Pate5
Nyt kävi niin, että aika/innostus/ideat eivät riittäneet pelin jatkamiseen.

Tästä voit ladata paketin, jossa on koodi mukana.

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Sat Dec 22, 2007 9:44 pm
by Awaclus
Kai nyt jatkat Tavton's Rescueta?

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Posted: Sun Dec 23, 2007 1:59 pm
by valscion
Varmaankin alan jatkamaan tuota koodia, jos vain sinulle sopii. Pidin pelin ideasta :)
EDIT:

Onpas koodi muuten kauheaa purkkaa. Täytyykin vähän siistiä sitä ennenkuin alan lisäilemään uusia asioita.