Skriptipeli(nimi hakusessa)

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Zrazy_Coder
Member
Posts: 60
Joined: Sun Sep 09, 2007 8:46 pm

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by Zrazy_Coder » Sat Dec 08, 2007 7:14 pm

Jos meinaat ,että ukko pysähtyisi lopettaisi kävelyn niin sehän on "player.setspeed.0"

User avatar
Bambi
Member
Posts: 87
Joined: Sat Nov 24, 2007 1:51 pm

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by Bambi » Sat Dec 08, 2007 9:36 pm

Zrazy_Coder wrote:Jos meinaat ,että ukko pysähtyisi lopettaisi kävelyn niin sehän on "player.setspeed.0"
Aijaa, no sitte. ;D
Last edited by Bambi on Mon Jun 29, 2009 12:22 am, edited 1 time in total.

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by MaGetzUb » Sun Dec 09, 2007 2:35 am

Toine nimi ehdotus: Komento Urpo =Þ
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by Jonez » Sun Dec 09, 2007 1:15 pm

Idea vaikuttaa ihan kiinnostavalta, mutta tässä vaiheessa oleva peli osuu kyllä aika pahasti huti. Tosin ymmärrän jos se oli vain esimerkki siitä miten skriptit toimivat.

- Sanoisin että pelaajan täytyisi olla paljon pienempi ja hypyt voisivat olla paljon suurempia (pelaajan ja maaston kokoon nähden).
- Kaiken pitäisi olla jollain tasolla skriptattavissa: Maaston, vastustajien, satunnaisten objektien jne. Pelin pitäisi olla ongelmanratkontaa.

Nopeasti päästä heitetty esimerkki: Komento rock.setspeed.-1 liikuttaa kiven pois pelaajan tieltä, MUTTA koska komento rock vaikuttaa kaikkiin pelin kiviin, se myös liikuttaa muita kiviä tärkeisiin paikkoihin, pelaajan tielle. Esimerkiksi jossain kohtaa tarvitsee avukseen tiettyä kiveä, mutta koska aikaisemmin pelissä olet liikuttanut kiviä liikaa, on tämä tietty kivi tippunut tasanteelta alas, eikä sitä enää voi käyttää. Ts. et voi päästä kenttää läpi.
Tämä tietenkin vaatii sen, että kameran pitäisi olla liikuteltavissa, jotta pelaaja ehtii suunnitella edeltäkäsin.

- Koska kirjoittaminen on loppujen lopuksi hidasta ja virheet yleisiä varsinkin paineen alla, täytyisi pelaajalla olla mahdollisuus kirjoittaa monta eri skriptiä ilman että niitä vielä otettaisiin käyttöön. Vasta kun pelaaja pistää koneen pyörimään, pelimaailma herää eloon.

Esim:
game.stop //pysäyttää pelin, skriptit eivät toimi heti kirjoittaessa
pl = player
pl.setspeed.2
tree.angle = 90
game.wait.1000 //peli odottaa sekunnin ennen kuin seuraavat skriptit rupeavat toimimaan, mutta pelaaja kävelee vielä.
tree.angle = 0
pl.jump.5
game.compile //Suorittaa kaikki edelliset skriptit

Ja tällaista. Muuta ei tule mieleen, mutta tällaisissa peleissä sen idean erinomaisuuden määrittää just toi mielikuvitus. Mitä kaikkea pelaaja voi tehdä, ilman että pelistä tulee liian helppo?
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War

User avatar
elmo123
Active Member
Posts: 153
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:19 pm

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by elmo123 » Sun Dec 09, 2007 5:37 pm

Nimiehdotus: The Script Jumper tai The ScriptHell - Skriptihelvetti :D

Player.SetSpeed-skriptin tilalle voisi laittaa askelten määrän. Negatiiviset arvot kävelyttävät vasemmalle, positiiviset taas oikealle.
Ja tuon Player.-osuuden voisi laittaa pois. Muutenhan saisi itse hallintaan koko pelin niinkuin healthpowerup.AppearAndComeHere, shieldpowerup.DestroyTheCursor, game.KickYour*ss, enemy.Say "Kaska"(sitten player.Say "Onkos housuissa p*ska") ja enemy.BlowUpYourSelf :D Mieluummin skriptejä niinkuin Jump (arvo 5-20), Defend, Punch, Kick, Get jne.
EDIT:

Ja Käytä CBSDK:n StringDistancea parin kirjaimen kirjoitusvirheen tarkistukseen.

EDIT2:
Apurityyppejäkin voisi olla, niitä voisi käskeä :D lisäksi nimet näkyisi heppujen yläpuolella(guy1, guy2, guy3 jne. käskeminen vaikka guy1.step 7, guy6.use)

Last edited by elmo123 on Wed Dec 12, 2007 4:47 pm, edited 2 times in total.
Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.

Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!

User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 867
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by Jare » Sun Dec 09, 2007 6:49 pm

elmo123 wrote:Nimiehdotus: The Script Jumper

Player.SetSpeed-skriptin tilalle voisi laittaa askelten määrän. Negatiiviset arvot kävelyttävät vasemmalle, positiiviset taas oikealle.
Ja tuon Player.-osuuden voisi laittaa pois. Muutenhan saisi itse hallintaan koko pelin niinkuin healthpowerup.AppearAndComeHere, shieldpowerup.DestroyTheCursor, game.KickYour*ss, enemy.Say "Kaska"(sitten player.Say "Onkos housuissa p*ska") ja enemy.BlowUpYourSelf :D Mieluummin skriptejä niinkuin Jump (arvo 5-20), Defend, Punch, Kick, Get jne.
Peli voi olla hieman tylsä jos ainoa komennettava on pelaaja. Jos koko "maailmaa" pääsee komentamaan (tarkkaan mietityin, ovelin rajoituksin) niin homma voisi olla kiinnostavampi. Vähän niin kuin tekisi maailmassa taikoja.

Esim. tuo Jonezin kivien siirtämisidea oli mielestäni hyvä, mutta käytännössä kuitenkin hankala. Koko kenttän pelaamista tuskin pystyy mitenkään suunnittelemaan etukäteen, vaikka kamera liikkuisikin. Kaikkia asioita ei yksinkertaisesti muista, jos kenttä on laaja. Sen sijaan skriptillä voisi pyrkiä jotenkin osoittamaan, että mitä kiveä tarkoittaa. Tämä pitäisi esim. tehdä jollain For - Next -lenkillä ja katsoa sitten, millä kivellä on jokin miellyttävin ominaisuus (esim. etäisyys pelaajasta), että se kannattaa valita. Sitten peli korostaa valitsemansa kiven graafisesti ja tämän kiven tunnisteen voisi ottaa talteen vaikka muuttujaan.

Muuttujia voisi olla rajattu määrä ja ne voisivat olla vaikka pelkästään numeroita. Esim. 1, 2 ja 3. Sitten komennettaisiin vaikka "1.Move 5". Homman idea olisi siinä, että kiven (tai muun objektin) valitsemisen tulisi olla sopivan hankalaa. Peli ehdottaa aluksi kenties väärää kiveä (vaikka peli noudattaisikin täysin skriptin komentoja) ja pelaaja joutuu tarkentamaan skriptiään ja vääntämään asiat enemmän rautalangasta. Kun peli on valinnut halutun objektin, se otetaan talteen ja sitä voi komentaa.

Tietyn tyyppiset objektit voisivat olla jotenkin helpommin "haettavissa" skriptillä kuin toisen tyyppiset. Esim. health-pakkauksia ei saisi komennettavaksi juuri mitenkään, kun taas kivet olisivat helpompia. Tässäkin voi olla semmoinen oveluus/inhottavuus että peli unohtaa muuttujien sisältöjä vaikkapa kun niitä on käytetty tietyn monta kertaa tai kun muuttujan luomisesta on kulunut tietty aika.

Monirivisten skriptien kirjoittaminen tulisi olla mahdollista, kuten jo mainittiin. Sen lisäksi voisi olla hyvä jos skriptejä voi kumota (paitsi tilanteissa, joissa pelaaja on kuollut tai menettänyt (paljon) energiaa). Eli olisi mahdollisuus palata tilaan ennen edellisen skriptin suorittamista.

P.S. En vielä kokeillut peliä, mutta nyt voisin koittaa.

User avatar
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by Pate5 » Mon Dec 10, 2007 6:21 pm

Kuulostaa ihan kiinnostavilta ideoilta. The Script Jumer, on myös ihan OK nimi, mutta mietitään nyt vielä...

Mitäs pitäisitte tällaisesta:

Maan alussa asetetaan kaikki skriptit, ja sitten kokeillaan. Tarvittaessa pelin voi pysäyttää ja kumota kaikki skriptit+lisätä uusia.
Playerista käytetään myös lyhennettä pl, ja komennon ja luvun väliin tulee pisteen sijasta välilyönti esi.

Code: Select all

pl.jump 20
Kommentoikaapas ja laittakaa ideoitanne ihan vapaasti.

-Pate5
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko

User avatar
elmo123
Active Member
Posts: 153
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:19 pm

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by elmo123 » Thu Dec 13, 2007 6:49 pm

Pate5 wrote:Kuulostaa ihan kiinnostavilta ideoilta. The Script Jumer, on myös ihan OK nimi, mutta mietitään nyt vielä...

Mitäs pitäisitte tällaisesta:

Maan alussa asetetaan kaikki skriptit, ja sitten kokeillaan. Tarvittaessa pelin voi pysäyttää ja kumota kaikki skriptit+lisätä uusia.
Playerista käytetään myös lyhennettä pl, ja komennon ja luvun väliin tulee pisteen sijasta välilyönti esi.

Code: Select all

pl.jump 20
Kommentoikaapas ja laittakaa ideoitanne ihan vapaasti.

-Pate5
Kuulostaa paremmalta :D, mutta
Jare wrote:
Peli voi olla hieman tylsä jos ainoa komennettava on pelaaja. Jos koko "maailmaa" pääsee komentamaan (tarkkaan mietityin, ovelin rajoituksin) niin homma voisi olla kiinnostavampi. Vähän niin kuin tekisi maailmassa taikoja.
Minusta olisi haastavamaa jos vain pelaajaa ja sen kavereita voisi käskeä.

Lisäämislistaa :D :
  • lisää kenttiä ja esteitä
  • liikuteltavia esineitä, jotkut kevyitä joita voisi nostella ja heittää (esim. kranaatti, kauko-ohjain), mutta jotkut taas raskaita joita voisi vain työntää (laatikko, kivi)
  • kavereita joita voisi käskeä esim. guy5.use(käyttäisi lähinnä olevaa esinettä, vaikka vipua)
  • joitain tehtäviä jotka lukee ruudulla (esim. "Get trough the large door"). Ne pitää tehä jotta pääsee seuraavaan tasoon.
  • ukoilla voi joissain kohdissa tulla ongelmia, joista ne kertoisivat (esim. "I can't walk to there. There's a mine!" tai "The machine doesn't work. There is no power.")
  • Joitain ongelmatilanteita, vaikkapa vahtikoira joka repii jokaisen lähellä olevan hepun riekaleiksi ja ongelmia päästä jonnekin
  • Reset-nappi eli palauttaa kentän alkutekijöihinsä
Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.

Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!

Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by Henkru » Fri Dec 14, 2007 9:35 am

Bambi: Miten olisi player.setspeed 0 ;)

User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by -Z- » Fri Dec 14, 2007 3:48 pm

Henkru wrote:Bambi: Miten olisi player.setspeed 0 ;)
Zrazy_coder wrote:Jos meinaat ,että ukko pysähtyisi lopettaisi kävelyn niin sehän on "player.setspeed.0"
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time

User avatar
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by Pate5 » Sat Dec 22, 2007 9:02 pm

Nyt kävi niin, että aika/innostus/ideat eivät riittäneet pelin jatkamiseen.

Tästä voit ladata paketin, jossa on koodi mukana.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by Awaclus » Sat Dec 22, 2007 10:44 pm

Kai nyt jatkat Tavton's Rescueta?

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1593
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Skriptipeli(nimi hakusessa)

Post by valscion » Sun Dec 23, 2007 2:59 pm

Varmaankin alan jatkamaan tuota koodia, jos vain sinulle sopii. Pidin pelin ideasta :)
EDIT:

Onpas koodi muuten kauheaa purkkaa. Täytyykin vähän siistiä sitä ennenkuin alan lisäilemään uusia asioita.

cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

Post Reply