Page 1 of 1

Chip's Challenge - klooni

Posted: Sat Feb 09, 2013 9:49 am
by Tuxi
Tein joululomalla kloonin Chip's Challenge -pelistä. Peli noudatta aika tarkasti alkuperäistä peliä. Pelissä on tällä hetkellä 12 (vaikeahkoa) kenttää. Mukana kuitenkin tulee karttaeditori, jolla kenttiä voi tehdä lisää. Editoria ei ole alunperin tehty nimenomaan tätä peliä varten, joten siitä löytyy joitain ylimääräisiä ominaisuuksia. Jos haluat kokeilla tekemääsi karttaa, pitää se tallentaa Maps-kansioon nimellä "Map"+n+".trgm".

Peli on hieman keskeneräinen. Esimerkiksi teleporttiruudut eivät toimi yhden pikkubugin takia. Pelin lähdekoodi kuitenkin katosi, joten en voi tehdä muutoksia. :( Tämän ei kuitenkaan merkittävästi pitäisi haitata peliä.

Näppäimet:
Ohjaaminen nuolinäppäimistä.
N - Seuraava taso
P - Edellinen taso
R - Restart

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Sat Feb 09, 2013 9:59 am
by Sly_Jack0
En tällä kertaa kokeillut kuin ensimmäisen kentän läpi ja vähän toista kenttää. Kaikki näytti toimivan hyvin, mutta muutamia huomioita: Vihreän avaimen ei pitäisi kadota, kun sitä käyttää. Törmäsin 2 kentässä vihuun ja Chip muuttui palaneeksi.

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Sat Feb 09, 2013 1:18 pm
by axu
Mukavahan tuo on, tuo muistoja mieleen :) En jaksanut koittaa kuutoskenttää uudelleen mokattuani yhdessä palikkatestissä, joten en ihan kaikkia tasoja testannut... Pitkien kenttien anteeksiantamattomuus olikin yksi kauheimpia asioita alkuperäisessä. Ihmettelen miten pystyin pelaamaan sen nassikkana läpi :D

Parannusehdotuksia:
Enemmän sulavaa liikkumista; kävelyyn, palikoihin jne. Itselläni ainakin silmät eivät tykkää palikoittain liikkumisesta ja sekavoittaahan se peliä jonkin verran (tosin ukonhan pitää tietenkin olla aina tilen keskellä, mutta liikkuminen animoidaan). Tiedä sitten joudutko sitä varten itse kehittämään animaation hahmolle.
Tasoille aloitusruudut ja kenttien numerot, sekä myös ilmoitus kun kuolee (ja tottakai ääni "Bummer" on pakollinen!).

Onko muuten neloskentässä tarkoituksella yksi ylimääräinen palikka?

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Sun Feb 10, 2013 12:50 pm
by aloittelijamies
Muistoja kyllä :)
Vaikkakin myöhemmin kokeilin Amiga versiota joka oli mielestäni parempi ja sulavampi kuin tuo Windows versio.

Mutta asiaan. Kuten aiemmin mainittu liikkuminen voisi olla sulavampaa ja se oli ainakin minun mielestäni suurin ongelma tässä nykyisessä versiossa.

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Sun Feb 10, 2013 1:01 pm
by valscion
Heh, ihan mukava. MapEditor.exe ei vaikuta toimivan, ainakin kun yritän avata valmiita karttoja niin parkaisee vain "OpenToRead failed!" ja kaatuu.

Kakkostason viholliset näyttävät menevän myös noihin nuolilaattoihin ja ponnahtavan nopeasti takaisin. Ymmärtääkseni niiden pitäisi käsitellä niitä nuolilaattoja aivan kuin ne olisivat seinää.

Mitenkäs pelin grafiikoiden tekijänoikeudet, onko OK että käytät niitä omassa versiossasikin?

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Sun Feb 10, 2013 1:27 pm
by MaGetzUb
Omg, tämä on ehkä yksi lempipeleistäni ikinä... :D Kiitoksia vaan että teit tämän, W7:a kun ei alkuperäinen Windows versio toimi.. :D
EDIT:

Kentän uudellenaloitus mahdollisuus muuten kuin käynnistämällä uudelleen olisi kiva. :D

EDIT:

Ohops olihan ReadMe:sä nuo näppäimet xD Mutta tosiaan kenttä voisi itsealoittaa itsensä uudelleen. :D


Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Sun Feb 10, 2013 3:23 pm
by axu
VesQ wrote:Kakkostason viholliset näyttävät menevän myös noihin nuolilaattoihin ja ponnahtavan nopeasti takaisin. Ymmärtääkseni niiden pitäisi käsitellä niitä nuolilaattoja aivan kuin ne olisivat seinää.
Itse muistelisin niiden käyttäytyvän juuri näin kuten tässä onkin, eli ponnahtavan nopeasti takaisin.

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Sun Feb 17, 2013 1:01 pm
by Feuer
Loistavaa; vaikea muuta sanoa. Jo staattiset grafiikat herättivät nostalgisia tunteita jostain vuodelta -96, jolloin kolmivuotiaana tähän peliin ekan kerran tutustuin silloisella Windows 3.1 - koneellamme. Pitäisi varmaan kaivaa korppu, jolla omaan alkuperäisen Windows-version yhä, uhrata yksi uudemmista koneista 3.1:lle, ja nostalgisoida.

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Thu Mar 07, 2013 7:22 pm
by Tuxi
-

Paljon hyviä parannusehdotuksia mainittiin, mutta kuten jo aluitusviestissä sanoin, en valitettavasti voi tehdä mitään muutkosia peliin, ellei joku pysty decompilaamaan koodiani.
axu wrote:Enemmän sulavaa liikkumista; kävelyyn, palikoihin jne. Itselläni ainakin silmät eivät tykkää palikoittain liikkumisesta ja sekavoittaahan se peliä jonkin verran (tosin ukonhan pitää tietenkin olla aina tilen keskellä, mutta liikkuminen animoidaan. Tiedä sitten joudutko sitä varten itse kehittämään animaation hahmolle.

Tarkasti katsomalla voi huomata, että liikkumisessa on parin framen animointi. Animaatio on lyhyt, koska mielestäni kontrollointi oli vaikampaa täyspituisen liikkumisanimaation kanssa. Liikuessa tuntui siltä, että ukko "jumittuu" tilejen väliin, koska suuntaa voi vaihtaa vain tilen kohdalla. Animaatiota olisi kuitenkin tosi helppo pidentää lisäämällä koodissa yhden vakion arvoa. Palikoita ei sen sijaan ole animoitu laisinkaan.
VesQ wrote:Heh, ihan mukava. MapEditor.exe ei vaikuta toimivan, ainakin kun yritän avata valmiita karttoja niin parkaisee vain "OpenToRead failed!" ja kaatuu.
Tulin näköjään vaihtaneeksi tileset-tiedoston nimeä pakettiin. Jos haluatte editoida mukana tulevia mappeja, nimetkää "chipsTileset.tst" uudelleen tiedostoksi "chips.tst"

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Thu Mar 07, 2013 9:53 pm
by Sly_Jack0
Ei ollut kyllä minulta tuo lainaus.

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Tue Mar 12, 2013 9:00 am
by Aijaijai
Eipä toimi win8 :////////////////

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Tue Mar 12, 2013 11:27 am
by Konstaduck
Aijaijai wrote:Eipä toimi win8 :////////////////
Miksi siitä tänne tulet itkemään?
EDIT:

Sitäpaitsi tuollaiset kannattaisi ehkä ilmoittaa offtopic ketjussa, tai sitten ei ollenkaan :)


Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Tue Mar 12, 2013 7:30 pm
by naputtelija
Konstaduck wrote:
Aijaijai wrote:Eipä toimi win8 :////////////////
Miksi siitä tänne tulet itkemään?
EDIT:

Sitäpaitsi tuollaiset kannattaisi ehkä ilmoittaa offtopic ketjussa, tai sitten ei ollenkaan :)

Hän tarkoitti ei toimi win8:lla

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Thu Mar 28, 2013 11:22 am
by Awaclus
Tässä ketjussa: laadukasta keskustelua.

Ensimmäisen ja toisen kentän välissä on melko suuri loikkaus vaikeusasteessa. Pehmeämpi loikkaus voisi olla pehmeämpi, joko siten että jo ensimmäinen kenttä olisi vaikeampi tai sitten toinen kenttä helpompi. Ei liene vaikeaa arvata, mihin kenttään asti pääsin.

Re: Chip's Challenge - klooni

Posted: Thu Mar 28, 2013 4:10 pm
by valscion
Keskustelun laatuun: Yritetäänpäs nyt pitää sitä rotia. Poistin yhden turhan viestin vieraskirjoittajalta.

Harmi kun pelin lähdekoodit ovat hukkuneet ja kehitysideatkin ovat siis täten melko turhia.