Alien Assault Super Remake

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Alien Assault Super Remake

Post by KillBurn » Wed Jun 27, 2012 4:57 pm

CBE tuli ja sillä tein uusintaversion vanhasta pelistäni.
Niille jotka eivät tiedä, on Alien Assault nopeatempoinen simppeli räiskintä. Alieneita tulee jatkuvalla syötöllä ympäriltä ja konekivääri sekä eilaiset tavarat ovat ainoa elämäsi pidentäjä ennen kuolemaa.
Sisältö:
Arcade tilassa taistelet piste-ennätyksestä loppumatonta alienmassaa vastaan. Missionit tarjoavat rajallisen määrän alieneita, ja jonkun erityisjipon kenttää kohden. Molempia pelimuotoja pääsee pelaaman myös kaverinkanssa. Tavaroita on karsittu ja tasapainoitettu edelisistä osista. Tämä vähentää pelin tuuripainoitteisuutta. Aika-ajoin törmäät voimakkaaseen erikoisalieniin tai vielä voimakkaampaan bossialieniin. Jos jokin asia ei miellytä, tutustukaa kattavaan settings.ini tiedostoon.

Ps. Pelihahmo on oppinut ampumaan suoraan ;)

Lataa peli

Image
Sumu Games: Sam, Ur eye!

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1587
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Alien Assault Super Remake

Post by valscion » Thu Jun 28, 2012 11:17 pm

Heh, mukavalta näyttää. Sopivaa mätkettä ja mukavaa musiikkia :). En oikein pitänyt ukkelin liikkumistavasta, tuollainen sulava liike ei ole ihan minun laatuani. Olisin myös pitänyt mahdollisuudesta tähdätä hiirellä, mutta silloin tietenkin kaksinpelimahdollisuus olisi hävinnyt.

Koodiisi olit vahingossa jättänyt kovakoodatuksi ampumisnäppäimet ja ne piti sieltä käydä vaihtamassa käyttämään asetustiedostossa olevia arvoja. Oikea Ctrl-näppäin minulla yhdistettynä nuolinäppäimiin on näppäimistöni mielestä liikaa eikä se rekisteröi jokaista nappia. Toivottavasti tämä ei ole mikään cbE:n rajoitus vaan sama ongelma olisi ollut myös CB:n puolella.

Sitten vielä sellainen bugi, että ukko välillä jäi näkyville vaikka oli tullut Game Over -teksti. Peli myös jotenkin jumitti silloin, escillä pääsin kuitenkin takaisin valikkoon ja sieltä uuteen peliin ihan ongelmitta.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

User avatar
Combatti
Active Member
Posts: 101
Joined: Fri Jun 29, 2012 6:23 pm
Location: Kuhmo

Re: Alien Assault Super Remake

Post by Combatti » Sat Jun 30, 2012 4:32 pm

Grafiikka
Pelin grafiikka oli hieno. Oliot olivat realistisen näkösiä. Oletko itse tehnyt ne? Jos olet, niin hienoa jälkeä olet saanut aikaan. Grafiikka oli moniväristä, väreissä oli monia eri sävyjä. Monisävyisyyden takia pidin tämän pelin grafiikasta paljon, monisävyinen grafiikka tekee pelistä eläväisemmän näköisen, ainakin minun silmissäni. Grafiikassahan on todella tärkeää, ettei siinä ole ainakaan paljoa pelkkää tyhjää. Aloitusvalikon taustasta en oikein pitänyt, oliot kyllä olivat hienoja, mutta musta tausta häiritsi. Siitä puuttui se, mitä on tärkeä, monisävyisyys. Eri asia olisi, jos muukin sävy olisi vähäsävyistä, mutta eipä ole.
Grafiikan arvosana kouluarvosana-asteikolla: 9

Äänimaailma
Pelin taustamusiikki kuulosti jotenkin tutulta? Jostain musiikkikirjastosta olet kenties napannut sen? Alienien äänet kuulostivat kyllä jotenkin typeriltä, tietenkinhän alieneilta pääsee vaikka minkälaisia oudon kuuloisia älähdyksiä, mutta nuo äänet kuulostivat melko typeriltä, jopa tuollaisten hirviöiden suusta. Hienoa muuten, että käytit Ogg Vorbis-äänenpakkausmenetelmää. FLAChan olisi laadukkain, mutta OGG on omasta mielestäni paras tällaisille lyhyille äänenpätkille. Olisit muuten taustamusat laittanut mieluummin Flac-formaatiksi.
Äänien ja musiikin arvosana kouluarvosana-asteikolla: 8

Kontrollit
Pelin kontrollit olivat todella selkeät, mutta ensikertalainen ja ScanCode-taulukkoa vilkaisemattomalle ammusnäppäimen löytäminen voi olla vaikeaa. Itse kokeilin ensiksi vasemman puoleist ctrl:iä, koska se ei toiminut, niin oletin, ettei vasemmankaan puolinen ctrl myöskään toimisi, mutta hupsista. Tämän voisi korjata, vaikkei kovin tärkeä olisikaan, mutta jotkuthan(kuten minä), pitävät enemmän pitää käsiään näppäimistöllä kaukana toisistaan. Ja VesQuhan tuosta sanoi hiirellä tähtäämisestä, se vaikuttaisi pelin realistisuuteen(paitsi, jos hoidetaan homma niin, ettei se vaikuta.), jos pelaaja voi tuosta vain tehdä U-käännöksen ja sen jälkeen vielä kohdistaa tähtäimen suoraan eteenpäin. Hidas kääntyminen kyllä tuottaa ongelmia pelaajalle, tuon voisi korjata nostamalla arvoa, joka määrittelee kääntymisen nopeuden.
Kontrollien arvosana kouluarvosana-asteikolla: 9

Realistisuus
Grafiikat tekivät pelistä realistisen. Sotilaatin näyttivät realistisilta. Mutta huono kääntyvyys vähensi realistisuutta. Ukko ei pystynyt juoksemaan, sekin vaikuttaa minun mielipiteseeni. Ja alieneilla oli kyllä kävelyanimaatio, mutta miksikäs ukkeleilla oli jalat kuin suolapatsaat? Ja ukko ei missään vaiheessa joutunut lataamaan asetta? Ja siten minua ihmetytti, miksi luodit menivät eri suuntiin, kuin mihin tähdättiin. Haulikolla tuo olisi ollut normaalia, mutta, että pistoolilla? Tietenkin ase huojuu helposti kädessä, mutta miksi pelissä näyttänyt siltä? Jonkun mielestä tässä osiossa mainitsemani asiat voivat olla pikkutarkkaa valitusta, mutta mielessäni kaikki pitää ottaa huomioon.
Realistisuuden arvosana kouluarvosana-asteikolla: 7

Pelimoottori
Miksi joissakin kentissä ukko pääsee joissain sivuista sivun yli ja joidenkin sivujen yli ei? Mieluummin ukkoa pitäisi estää pääsemästä rajojen yli, tai sitten, kun mennään rajan yli, kamera lähtee liikkumaan kohti ukkoa, tai sitten kamera vain liimataan ukkoon CloneCameraPositionilla. Muutenkin minusta on typerää, että ukkoa ei voi liikuttaa yli rajojen takia vain sen takia, että kamera tykkää pysyä yhdessä kohdassa. Ja miksi Game Overin tullessa pitää mennä Escistä takaisin valikkoon?
Pelimoottorin arvosana kouluarvosana-asteikolla: 9

Pelattavuus
Sinänsähän tätä oli ihan mukava pelata, mutta muutamat pikku seikat, jotka tästä arvostelusta mainitsin vähensi pelattavuusarvoa. Niin sanottuja tehtäviä kyllä on, mutta ne kaikki ovat samaa: Tapa tietty määrä alieneita, 4 tehtävää, eikö niihin voisi edes jonkinlaista juonta tehdä, eikä laittaa hommaa pelkäksi Arcade Challenge-meiningiksi?
Pelattavuuden keskiarvo kouluarvosana-asteikolla: 8

Pelin keskiarvo oli 8.3

Yhteenveto
Muutama pikkuseikka huononsi näkemystäni pelistä, mutta sinänsä aika mukava pelin alku, josta on melko ennalta-arvattavia puutteita. Jospa korjaisit suurimmat puutteet, niin arvosana saattaisi noustakin :)
EDIT:

Eikai viestin järkyttävä pituus häiritse ketään?

~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.

User avatar
KillBurn
Advanced Member
Posts: 339
Joined: Wed Aug 29, 2007 5:02 pm

Re: Alien Assault Super Remake

Post by KillBurn » Sun Jul 01, 2012 12:14 pm

Kun tekee pelin niin kaikki tehdään itse, jos mahdollista. Grafiikat tein sculptris, paint shop pro9 ja photoshop E8 yhdistelmällä. Sculptriksella tein hahmoista 3d-mallit, jotka muokkasin paint shop prolla oikenlaisiksi. Taustat piirsin piirtopöydällä photoshopilla. Valikko näyttää kieltämättä keskeneräiseltä pelkkänä mustana. Musiikin tein music makerilla, se on muokattu Alien Assault 2:n taustamusiikista.

Kontrollit pyrin pitämään yksinkertaisina. Hahmon liikkumisesta ja kääntymisestä sanoisin, että se on jopa liian nopea. Ampumanäppäimen olin tosiaan
vahingossa mennyt kovakoodaamaan :(

Mitä realistisuuteen tulee, niin eihän arcade raiskinnät sitä yleensä ole. Ase on vanha epätarkka rynkky :) Lippaat on kyllä hyvä idea, mutta en ainakaan tähän sitä lisää. Realistisuus-seikat on hyvä ottaa huomioon, se vain tuppaa unohtumaan. Eihän niissä kentissä pääse sivuista ulos, vai mitä tarkoitat. Game overin jälkeen pitäisi kelvata mikä tahansa näppäin, noh on se esc:kin näppäin. Tehtäviä on 5.

Tämä oli lähinnä testailua uudella cb:llä. Toki tein pelin tosissani, ja hioin epäkohtia kovasti. Moninpeliäkö ei kukaan ole koittanut? Voihan olla eittei nykynäppäimillä oikein onnistu, tästä syystä toivoisin CBE:hen ohjain tukea.
Sumu Games: Sam, Ur eye!

User avatar
Combatti
Active Member
Posts: 101
Joined: Fri Jun 29, 2012 6:23 pm
Location: Kuhmo

Re: Alien Assault Super Remake

Post by Combatti » Mon Jul 02, 2012 8:37 am

KillBurn wrote:Kun tekee pelin niin kaikki tehdään itse, jos mahdollista. Grafiikat tein sculptris, paint shop pro9 ja photoshop E8 yhdistelmällä. Sculptriksella tein hahmoista 3d-mallit, jotka muokkasin paint shop prolla oikenlaisiksi. Taustat piirsin piirtopöydällä photoshopilla. Valikko näyttää kieltämättä keskeneräiseltä pelkkänä mustana. Musiikin tein music makerilla, se on muokattu Alien Assault 2:n taustamusiikista.

Kontrollit pyrin pitämään yksinkertaisina. Hahmon liikkumisesta ja kääntymisestä sanoisin, että se on jopa liian nopea. Ampumanäppäimen olin tosiaan
vahingossa mennyt kovakoodaamaan :(

Mitä realistisuuteen tulee, niin eihän arcade raiskinnät sitä yleensä ole. Ase on vanha epätarkka rynkky :) Lippaat on kyllä hyvä idea, mutta en ainakaan tähän sitä lisää. Realistisuus-seikat on hyvä ottaa huomioon, se vain tuppaa unohtumaan. Eihän niissä kentissä pääse sivuista ulos, vai mitä tarkoitat. Game overin jälkeen pitäisi kelvata mikä tahansa näppäin, noh on se esc:kin näppäin. Tehtäviä on 5.

Tämä oli lähinnä testailua uudella cb:llä. Toki tein pelin tosissani, ja hioin epäkohtia kovasti. Moninpeliäkö ei kukaan ole koittanut? Voihan olla eittei nykynäppäimillä oikein onnistu, tästä syystä toivoisin CBE:hen ohjain tukea.
Hahmon kääntyminen on tosiaan liian nopeaa, jos alienit on power upilla pysäytetty niin niihin ei sitten mitenkään osu. Vosit ehkä lisätä settings.iniin turning-sensivityn? About 0.1 - 3 olisi hyvä. Minä en ainakaan päässyt koittamaan, koska ei ollut kaveria, jonka kanssa koittaa :(

Se, että tehtäviä on viisi ei sano mitään. Kaikista kuitenkin on sama periaate, tapa muutama vihu ja sitten olet voittanut.
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.

A133
Newcomer
Posts: 3
Joined: Tue Feb 14, 2012 9:59 pm

Re: Alien Assault Super Remake

Post by A133 » Mon Jul 02, 2012 6:28 pm

voisitko laittaa koodit näkyville niin voi parannellakkin tuota peliä? :|

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Alien Assault Super Remake

Post by MaGetzUb » Mon Jul 02, 2012 10:27 pm

A133 wrote:voisitko laittaa koodit näkyville niin voi parannellakkin tuota peliä? :|
Mikset tekisi omaa peliä, etkä lähtisi parantelemaan toisten pelejä? Tosin tämmöisiä shoot 'em up pelejä on mielestäni CoolBasicilla tehty jo ihan liikaa... mutta tämä kyllä kuuluu niihin parhaimpiin sellaisiin. :D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Alien Assault Super Remake

Post by Awaclus » Mon Jul 02, 2012 10:33 pm

A133 wrote:voisitko laittaa koodit näkyville niin voi parannellakkin tuota peliä? :|
KillBurnhan voi parannella sitä peliä ilman lähdekoodien jakamistakin.

Post Reply