Omega Man

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 5:46 pm
Location: Suomi

Omega Man

Post by Frozen » Mon Apr 30, 2012 12:25 pm

Omegaman on nyt jo jonkinaikaa tekeillä ollut projektini. Peli on sivultapäin kuvattu räiskintä & tasoloikka. Peli tavoittelee ulkonäöltään ja äänimaailmaltaan vanhaa kunnon 8-bitti meininkiä. Pelissä on vasta yksi kenttä, joka tulee olemaan lopullisessa pelissä harjoittelukenttä. Tosin saatan todennäköisesti helpontaa tätä kenttää lopulliseen peliin. Bossin tekoäly on vielä keskeneräinen.

Kuva
Screenshot_31270600.png
Kuvakaappaus
Screenshot_31270600.png (17.16 KiB) Viewed 5487 times
Kontrollit
Liikkuminen: Nuolinäppäimet
Hyppy: Z
Miekka: X
Ampuminen: C
Change Log

Code: Select all

Release 1: Ensimmäinen julkaisu.

Release 2:
-Hyppääminen korjattu. Kun päästää hyppynapista ilmassa, ukon ylöspäinkohdistuva voima nollataan.
-Pyörivät maastopalikat toimivat oikein. Hahmon nopeuteen lisätään pyörimissuunnan suuntainen nopeus.
-Bossi ampuu hitaammalla tahdilla liikkuessaan sivulle.
-Veteen hypätessä tulee ääniefekti sekä vesipartikkeliefekti, jossa on vielä hiukan hiomista.
-Ammusten törmäysbugi korjatu.
-"Rapuja" heikennetty, kuolevat yhdestä osumasta.
Tulevat kentät tulevat olemaan värikkäämpiä, yksityskohtaisempia, pidempiä ja monipuoliempia. Niissä tulee myös olemaan vähemmän checkpointteja ja portteja. Tulen vielä parantelemaan omegamanin kävelyanimaatiota, lisäämään miekallahuitaisuanimaation yms.

Edit: Resoluutio on tällä hetkellä 512,480, mikä ei toimi kokoruudulla. 512,480 on nes resoluutio*2
Latauslinkki
Last edited by Frozen on Thu Dec 27, 2012 8:12 pm, edited 4 times in total.
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua

User avatar
MetalRain
Active Member
Posts: 188
Joined: Sun Mar 21, 2010 12:17 pm
Location: Espoo

Re: Omega Man

Post by MetalRain » Mon Apr 30, 2012 1:00 pm

Kyllähän tuossa ihan peliä on, mutta nuo palloja tuottavat koneet ja checkpointit piirtyivät kummasti pelaajan päälle, mikä näytti vähän hassulta. Tavallaan myös kentät tuntuivat todella tyhjiltä, ehkä pidemmät kentät eivät olekaan se ratkaisu vaan pikemminkin lyhentää kenttiä niin että joka kohdassa on jotain meininkiä. Yksi asia mitä tietty jäi kaipaamaan oli ylöspäin ja mahdollisesti jopa viistoon ampuminen, mutta näköjään pomo oli suunniteltu nykyisen kaltaisen pelaajan ehdoilla.

User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 5:46 pm
Location: Suomi

Re: Omega Man

Post by Frozen » Mon Apr 30, 2012 1:05 pm

MetalRain wrote: mutta nuo palloja tuottavat koneet ja checkpointit piirtyivät kummasti pelaajan päälle, mikä näytti vähän hassulta. Tavallaan myös kentät tuntuivat todella tyhjiltä, ehkä pidemmät kentät eivät olekaan se ratkaisu vaan pikemminkin lyhentää kenttiä niin että joka kohdassa on jotain meininkiä. Yksi asia mitä tietty jäi kaipaamaan oli ylöspäin ja mahdollisesti jopa viistoon ampuminen, mutta näköjään pomo oli suunniteltu nykyisen kaltaisen pelaajan ehdoilla.
Totta.. pitää korjata tuo virhe noiden pallokoneiden ja checkpointtien kanssa. Peliin tulee yksi ase, jolla voi ampua ylös ja viistottain. Tässä kentässä on sen takia pieniä pätkiä, joissa ei ole vihollisia, koska aion laittaa joskus niihin tutoriaali dialogipisteet. Aion tehdä jatkossa silti jonkin verran pidempiä kenttiä, mutta myös sisältörikkaampia.
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua

User avatar
Ize
Newcomer
Posts: 35
Joined: Mon Jan 16, 2012 8:46 pm
Location: Finland

Omega Man

Post by Ize » Mon Apr 30, 2012 2:24 pm

Ihan mukava peli. Vihulaisia ainakin oli monta sorttia. Kävelyanimaatio oli kyllä hieman "vajaavainen", mutta sanoithan että sitä tullaan parantamaan. Enemmän aseita olisi kiva saada ja ehkä vihulaiset voisivat pudottaa jonkinlaisia power-uppeja. Mielestäni sinun ei tarvitse enää pidentää tasoja, koska jos tuo on normaalin tason pituus, niin siinä riittää jo pelattavaa. :) Menestystä projektille.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...

User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 5:46 pm
Location: Suomi

Re: Omega Man

Post by Frozen » Mon Apr 30, 2012 3:27 pm

Ize wrote:Enemmän aseita olisi kiva saada
aseita tulee jokaiselta bossilta (paitsi harjoittelubossilta) yksi, kuten Mega Maneissa. :)
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua

User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Omega Man

Post by axu » Mon Apr 30, 2012 4:38 pm

Tämähän on jo ihan kätevä pelinalku. Muutama asia kyllä täytyy mainita: ikkunan venyttäminen koko ruudulle ilman mahdollisuutta saada sitä oikean kokoiseksi (käsin muuttamalla se on erittäin hankalaa) on ärsyttävää. Kaikillahan ei tietääkseni ole 16:15 näyttöä, ja kuvan latistamisesta eivät kaikki pidä. Voit muuttaa ruudun ensiksi siihen 512x480 kokoiseksi, sitten muuttaa uudelleen samankokoiseksi ja asettaa toisella kerralla vasta venytyksen päälle. Koko ruudulle heittäminen on sitten käyttäjän valinta. Yksi hyvä vaihtoehto on tarjota doublepikselöintiä, sillä joillakin koneilla tuo ikkunan skaalaaminen tekee kuvasta sumean (filtteröidään). Tuolla CB PartyPack -ketjussa löytyy minun kyhäämä systeemi, jota voit räätälöidä tähän sopivaksi. Sillä saa kummallisetkin resot näkymään koko ruudulla (tosin mustilla reunoilla varustettuna).

Itse pelistä: hienoa, että olet panostanut pelaamisen monimuotoisuuteen (pyörivät alustat, erilaisia vihuja). Päähahmon hitboxi on aavistuksen verran liian leveä (seinää vasten tulee ilmi). Viholliset ovat melko kestäviä, panostaisin enemmän vihujen määrään kuin kestävyyteen. Megamanissa useat viholliset kuolevat yhdestä iskusta, mutta sen yhden ammuksen osuminen onkin haastavaa.

Itseäni ei haittaa, vaikka pelaaja ei pysty ampumaan muutakuin suoraan. Tai ei haittaisi, jos viholliset olisivat sitä vastaavia, eli ei liian matalia. Hyppiminen lentävien vihujen voittamiseksi on vielä ihan ok, mutta noiden rapujen kanssa alkaa ihmettelemään, miksi omegaman ei voi ampua alaspäin. Eli joko vältä matalia vihuja tai sitten lisää mahdollisuus kyyristyä. Muuten "omega buster" (?) on ihan hyvä ase. Miekka voisi olla huomattavasti nopeampi, vaikka se loistaakin valoa, ei hidas heilautus näytä eikä tunnu miltään.

Huomasin, että hyppynappia pitempään painamalla hyppy on pitempi (painovoimaa vähennetään tilapäisesti-kö?). Tässä pieni kikka mitä käytetään mm. Megamaneissa: kun hyppynappi irrotetaan kesken hyppäämisen, pystysuora nopeus menee nollaan. Näin pystyy ohjaamaan hyvin tarkasti hypyn korkeutta, eikä hypyn korkeudelle ole minimirajaa. Kirbyissa (ja sitä myöten Smash Brosseissa) taasen on vastaava toiminto tapahtuu alaspäin painamalla, joskin nopeutta vielä lisätään jonkin verran.

Onko tuon pomon ammusten väistäminen muuten mahdollista? Itse voitin sen hakkaa päälle-strategialla, kun se menetti helaa huomattavasti nopeammin kuin pelaaja. (nyt kun sitä mietin, ehkä sen pomon taakse pääsee turvaan?)

Sitten vielä ilmoitus yhdestä bugista: vihollisten alalaitaan ampuminen tuhoaa ammuksen, mutta vihollinen ei menetä helaa. Ihmettelinkin rapujen kestävyyttä :D
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image

User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 5:46 pm
Location: Suomi

Re: Omega Man

Post by Frozen » Mon Apr 30, 2012 5:52 pm

axu wrote: Tuolla CB PartyPack -ketjussa löytyy minun kyhäämä systeemi, jota voit räätälöidä tähän sopivaksi. Sillä saa kummallisetkin resot näkymään koko ruudulla (tosin mustilla reunoilla varustettuna).
Tuo todennäköisesti ratkaiseekin yhden isoista ongelmista tässä projektissa :)
axu wrote: Muuten "omega buster" (?)...
Omega buster onkin muuten hyvä aseen nimi :D
axu wrote: Huomasin, että hyppynappia pitempään painamalla hyppy on pitempi (painovoimaa vähennetään tilapäisesti-kö?). Tässä pieni kikka mitä käytetään mm. Megamaneissa: kun hyppynappi irrotetaan kesken hyppäämisen, pystysuora nopeus menee nollaan. Näin pystyy ohjaamaan hyvin tarkasti hypyn korkeutta, eikä hypyn korkeudelle ole minimirajaa. Kirbyissa (ja sitä myöten Smash Brosseissa) taasen on vastaava toiminto tapahtuu alaspäin painamalla, joskin nopeutta vielä lisätään jonkin verran.
Korjasin tuon jo lähdekoodiin, tulossa seuraavaan versioon.
axu wrote: Onko tuon pomon ammusten väistäminen muuten mahdollista?
On. Nyt kun mainitsit asian, niin kokeilimpa voittaa pomon ilman elämänmenoa.
axu wrote: nyt kun sitä mietin, ehkä sen pomon taakse pääsee turvaan?
Ei ainakaan vielä ;)
axu wrote: Sitten vielä ilmoitus yhdestä bugista: vihollisten alalaitaan ampuminen tuhoaa ammuksen, mutta vihollinen ei menetä helaa. Ihmettelinkin rapujen kestävyyttä :D
Olen itsekin huomannut saman bugin.. Täytyy katsoa tarkemmin luotien törmäystarkistusta..
EDIT:

Muuten, onhan mega maneissakin noita matalia vihollisia, joita ei ylety ampumaan, ne vain ovat yleensä väistettävissä tai korokkeella, josta ne voi ampua. Omega manissa nämä voi tuhota miekalla.

Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua

User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Omega Man

Post by axu » Tue May 01, 2012 6:40 pm

Frozen wrote:
EDIT:

Muuten, onhan mega maneissakin noita matalia vihollisia, joita ei ylety ampumaan, ne vain ovat yleensä väistettävissä tai korokkeella, josta ne voi ampua. Omega manissa nämä voi tuhota miekalla.

No nehän onkin luokassa ärsyttävämpiä vihollisia :D Mielestäni, jos pelihahmolla on jotain "epätavallisia" rajoituksia, kuten juuri matalalle ampumisen puuttuminen, peli pitäisi suunnitella siten ettei niistä rajoituksista ole haittaa. Onhan tuo miekka tietenkin vaihtoehto, mutta silti se tuntuu epäloogisemmalta kuin esim. viholliset, jotka hylkii ammuksia mutta ottaa osumaa miekasta.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image

User avatar
duck
Member
Posts: 80
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:41 pm

Re: Omega Man

Post by duck » Wed May 02, 2012 4:21 pm

tää oli kyllä kiva pelinalku :) kaipaisin lisää ja hienompaa grafiikkaa vaan.
vaikeustaso aika hyvä, entä jos laittaisit että hyppäämällä rapujen päälle niitä vois tuhota?
Lentäjä-ässä:
lentäjä-ässä

User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 5:46 pm
Location: Suomi

Re: Omega Man

Post by Frozen » Wed May 02, 2012 4:41 pm

duck wrote:tää oli kyllä kiva pelinalku :) kaipaisin lisää ja hienompaa grafiikkaa vaan.
vaikeustaso aika hyvä, entä jos laittaisit että hyppäämällä rapujen päälle niitä vois tuhota?
Empä tiedä tuosta. Jos rapujen päälle hyppääminen tuhoaisi vihollisen, niin miksi ei myös kaikkia muitakin vihollisia? Tämä peli jäljittelee sitäpaitsi enemmän Mega maneja kuin esim Super marioja :)
axu wrote: No nehän onkin luokassa ärsyttävämpiä vihollisia :D Mielestäni, jos pelihahmolla on jotain "epätavallisia" rajoituksia, kuten juuri matalalle ampumisen puuttuminen, peli pitäisi suunnitella siten ettei niistä rajoituksista ole haittaa. Onhan tuo miekka tietenkin vaihtoehto, mutta silti se tuntuu epäloogisemmalta kuin esim. viholliset, jotka hylkii ammuksia mutta ottaa osumaa miekasta.
En kuitenkaan ole poistamassa noita matalia vihollisia.. voisin tehdä niistä vain ihan väistettäviä, ja sijoittaa ne niin, että ne saa ammuttua matalemmalta tasolta. Lisäksi pelin muista kahdeksasta aseesta kaikilla onnistuu näiden tuhoaminen samalla korkeudella (ainakin tämänhetkisten suunnitelmien mukaan).
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Omega Man

Post by Awaclus » Wed May 02, 2012 5:13 pm

axu wrote:Onko tuon pomon ammusten väistäminen muuten mahdollista? Itse voitin sen hakkaa päälle-strategialla, kun se menetti helaa huomattavasti nopeammin kuin pelaaja.
Silloin, kun pomo liikkuu vasemmalta oikealle, ammusten väistäminen on äärimmäisen vaikeaa ellei jopa mahdotonta (itseni ei kertaakaan tässä onnistunut), mutta muulloin niitä oli jopa aika helppoa väistellä.

Se ärsytti kovasti, ettei ylöspäin voinut ampua, Commander Keeneissä kun tähän ominaisuuteen olen ehtinyt tottua. Muuten oikein kiva peli.

User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 5:46 pm
Location: Suomi

Re: Omega Man

Post by Frozen » Wed May 02, 2012 5:32 pm

Chaosworm wrote:
axu wrote:Onko tuon pomon ammusten väistäminen muuten mahdollista? Itse voitin sen hakkaa päälle-strategialla, kun se menetti helaa huomattavasti nopeammin kuin pelaaja.
Silloin, kun pomo liikkuu vasemmalta oikealle, ammusten väistäminen on äärimmäisen vaikeaa ellei jopa mahdotonta (itseni ei kertaakaan tässä onnistunut), mutta muulloin niitä oli jopa aika helppoa väistellä.

Se ärsytti kovasti, ettei ylöspäin voinut ampua, Commander Keeneissä kun tähän ominaisuuteen olen ehtinyt tottua. Muuten oikein kiva peli.
Bossin liikkuessa sivusuunnissa ammusten väistäminen on kuitenkin mahdollista. Tulen kuitenkin helpontamaan sitä. Lisäksi poistan tuon, että se jää jumittamaan välillä paikalleen ja ampumaan maata.
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua

User avatar
aloittelijamies
Newcomer
Posts: 45
Joined: Fri Nov 18, 2011 10:55 pm

Re: Omega Man

Post by aloittelijamies » Sun May 13, 2012 1:33 pm

Itse ainakin toivoisin pelin hahmolta ehkä vähän nopeampaa kävelyä ja paremmin animoitua kävely animaatiota.

Olisin toivonut ensimmäiseen tasoon myös hiukan enemmän toimintaa, kentässä oli paljon kohtauksia joissa vain käveltiin suoraan.

Mutta nuo eivät kylläkään pelikokemusta pahemmin pilanneet.

Jonkinsortin bugin löysin eli kun hyppää siinä kohtaa missä on sulkeutuva ovi niin pääsee hetkeksi seinän/katon sisään.

User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 5:46 pm
Location: Suomi

Re: Omega Man

Post by Frozen » Sun May 13, 2012 2:11 pm

aloittelijamies wrote:Itse ainakin toivoisin pelin hahmolta ehkä vähän nopeampaa kävelyä ja paremmin animoitua kävely animaatiota.

Olisin toivonut ensimmäiseen tasoon myös hiukan enemmän toimintaa, kentässä oli paljon kohtauksia joissa vain käveltiin suoraan.

Mutta nuo eivät kylläkään pelikokemusta pahemmin pilanneet.

Jonkinsortin bugin löysin eli kun hyppää siinä kohtaa missä on sulkeutuva ovi niin pääsee hetkeksi seinän/katon sisään.
Paremmat animaatiot ovat tulossa joskus.
Tuo bugi taitaa olla cb:n omia, mutta voin korjata sen asettamalla törmäyksen vasta portin aktivoiduttua.

Jokatapauksessa uusi versio julkaistu. En ole työstänyt tätä projektia hetkeen, mutta se todennäköisesti tulee etenemään kesälomalla kunnolla.
EDIT:

axun resoluutiosysteemin kanssa olikin vähän enemmän hommaa kuin ajattelinkaan, joten en vielä laittanut sitä tähän versioon.

Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua

User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 5:46 pm
Location: Suomi

Re: Omega Man

Post by Frozen » Wed Dec 26, 2012 7:26 pm

R.I.P dropbox 2. :(

Uusi latauslinkki vanhempaan versioon.
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua

Post Reply