Page 3 of 3

Re: CoolBasic Party Pack aka yhteisön kasaama partypeli

Posted: Fri Apr 13, 2012 10:51 pm
by atomimalli
Kas. Koodia on tullut hurjasti lisää sitten kun viimeksi ehdin paremmin vilkaisemaan.
Mietin että objektisysteemiin voisi tehdä myöhemmin yläviistolaajennoksen niin, ettää objekteja käytettäisiin aivan samoin kuin normaalistikin, mutta rendaus olisi yläviistosta ja se osaisi näyttää itsestään oikean kuvan suunnan mukaan. Saisi jännemmän näköisiä pelejä sitten vähemmällä vaivalla. Sen yhteydessä lisättäisiin mahdollisesti myös hyppy tai korkeus. Varjostakin voisi olla hyötyä jos sen saa järkevästi automatisoitua.

Toinen, mitä mietin on joku apin toteuttama latauspalkkisysteemi. Se on mukavampi kuin raaka odotus ja toisi myös yhtenäisyyttä. Tämän lisäksi fps-riippumaton ajastussysteemi olisi kiva olla apissa. En nyt ainakaan vilkaisulla huomannut sellaista. Joku deltatime-muuttuja on varmaan kiva siihen. Luulen että sen voi nimetä pitkästi niinkuin muutkin, vaikka sitä tarviikin paljon. Jos pelintekijää haittaa se, niin sen voi napata joka framen alussa lyhempään. Luulen että tämän alkaa olla kunossa, ennenkuin alkaa pelejä tekemään.

Valitettavasti nyt on taas sen verran kiire etten välttämättä kerkeä koskemaan koodiin vähään aikaan.

Re: CoolBasic Party Pack aka yhteisön kasaama partypeli

Posted: Sat Apr 14, 2012 6:30 pm
by axu
Noniin, nyt on 30 ääntä tullut äänestykseen ja tulos on aika selvä: 800x600 on saanut 13 ääntä, 640x480 on saanut myös 13 ääntä + 640x360 on saanut 2 ääntä ja 2 on äänestänyt vielä suurempaa kuin 800x600. Eli selvästi on kahdesta valittava.

Mennään resoluutiolla 640x480 tästä eteenpäin. Resoluutio ei ole liian suuri, niin että tekisi hankalaa täyttää koko ruutua. Se ei ole myöskään liian pieni, niin että kuvat olisivat vain muutaman pikselin kokoisia (tosin pieneenkin kokoon saa hämmästyttävän hyvännäköisiä kuvia).

Nyt voisi alkaa sitä grafiikkaa tekemään, kun resoluutio on selvillä. Ylhäältäpäin kuvatun hahmon koko on 32x32 pikseliä ja sivultapäin 32x64 (ainakin perusasennossa, juoksuanimaation vuoksi saattaa joutua kasvattamaan). Animaatiota tarvitaan: ylhäältäpäin juoksu, sivulta päin juoksu ja hyppiminen. Niillä varmaan pääsee alkuun.

Ehdotukseni on, että hahmoilla on seuraavat 3 kustomoitavaa osaa: päähine, pää ja ruumis (eli ylä- ja alaraajat yhdessä paketissa). Hahmon vaatteiden ja ihon värin saa valita (eli piirretään harmaina). Päähineen sijalla voi olla myös pelkät hiukset. Sivulta kuvattuna hahmo on 54 pikseliä korkea josta pää vie 16 pikseliä (hieman alle kolmasosa). Pään suuri koko on sitä varten, että silmät ja suu erottuvat hyvin. Ylhäältä kuvattuna hahmosta ei taida näkyä kuin päähine ja ruumis. Jotenkin seuraavanlaisesti:
Esimerkki kootusta hahmosta
Esimerkki kootusta hahmosta
Mel.png (1.04 KiB) Viewed 9089 times
Tuo kuva on sitten aika nopeasti muokattu aiemmasta työstäni ehdottamiini kokosuhteisiin, joten jotain outouksia siinä voi olla (kuvakulmakaan ei ole täysin sivulta). Ehdottamallani tavalla hiusten väriä kyllä ei pystyisi saamaan eriväriseksi kuin paidan väri niinkuin tuossa kuvassa.

Kirjoittelen jonkinlaiset funktiot että graafikko/t pystyy testailemaan animaatioita.
EDIT:

Muutin ehdotustani. Tulee todennäköisesti parempaa jälkeä jos naama on yksi kokonaisuus pään kanssa.

EDIT2:
Repon uusin versio (lataa githubista) sisältää nyt hahmon kokoamisen osista. Testipeli kasaa kaikki numerolla 000-merkityt osat ja näyttää tuloksen neljässä värissä. Animaatioita ei vielä tueta.


Re: CoolBasic Party Pack aka yhteisön kasaama partypeli

Posted: Tue Apr 17, 2012 9:03 pm
by Jonez
Minkäslaista grafiikkaa tässä nyt haetaan? Onko odotuksena että minipelien tekijät voivat ottaa grafiikkansa suoraan valmiista materiaalista, vai joutuuko pelin tekijä luomaan omat grafiikkansa peliinsä?

Onko järkevää ruveta vain piirtelemään satunnaisia ukkeleiden juoksuanimaatioita ja tilesettejä?

Re: CoolBasic Party Pack aka yhteisön kasaama partypeli

Posted: Tue Apr 17, 2012 9:28 pm
by axu
Pitäisi varmaan nimittää joku graafikoksi, joka voisi piirtää näitä kuvia, niin että on yhtenäinen tyyli. Varmaan pärjätään pitkälle niin, että graafikko tekee tilesettejä eri teemoista ja häneltä voi pyytää lisää grafiikkaa jos jotain tuntuu puuttuvan.
Kyllä minusta ainakin tuntuu siltä, että yleisimmät animaatiot kun on, niillä pärjätään aika pitkälle yhdessä valmiiden pelimoottorien kanssa. Erikoistuneemmat pelimoottorit todennäköisesti käyttää sitten omia grafiikoitaan.
Ainakin Taatero ilmaisi halukkuutta graafikoksi, mutta ei ole käynyt foorumilla viikkoon - ainakaan kirjautuneena.

Jokaisesta hahmonosasta pitää tehdä 3 eri kuvaa (joihin vielä animaatiot erikseen) - ylhäältä ja sivulta kuvatun lisäksi jonkinlainen lähikuva on myös tarpeen pelaajan avatariksi.

Re: CoolBasic Party Pack aka yhteisön kasaama partypeli

Posted: Tue Apr 17, 2012 9:50 pm
by valscion
Projektille luotiin axulta lupaa kysymättä IRC-kanava, joten liittykäätte muutkin kiinnostuneet: #cbpartypack @ IRCnet

Re: CoolBasic Party Pack aka yhteisön kasaama partypeli

Posted: Tue Apr 17, 2012 9:54 pm
by Jonez
Voin itsekin tehdä grafiikkaa, mutta koska tiedän olevani ailahteleva luonne (kiinnostuksen kohteiden suhteen), en uskalla hakea mitään päägraafikon paikkaa. Mutta sen ei pitäisi olla ylitsepääsemätön ongelma piirtää toisen henkilön tyylillä, kunhan vähän harjoittelee.

Re: CoolBasic Party Pack aka yhteisön kasaama partypeli

Posted: Tue Apr 17, 2012 11:34 pm
by axu
Itse en pahemmin tuntemattomien kanssa chattaamisesta välitä, mutta lisäsin tuon irc-kannun aloitusviestiin.

Kuulostaa tutulta jonez... Täytynee kuitenkin lisätä "työpaikkailmoitus" aloitusviestiin päägraafikolle :P

Minulla tulee luultavasti seuraavat 2 viikkoa olemaan hieman hitaampaa tämän kehittäminen, kun pitää opinnäytetyö saada valmiiksi (otan aina koodausprojekteja silloin kun pitäisi tehdä jotain muuta :D ). Käyn kuitenkin vähintään kerran päivässä tarkistamassa githubin ja foorumin jos jotain edistystä tapahtuu.

Re: CoolBasic Party Pack aka yhteisön kasaama partypeli

Posted: Sun May 13, 2012 10:08 am
by Sami The Great
Tuli tässä tänään mieleen, kun mietin uusia projekteja, että miten tämä jakselee? Ajattelin, että voisin jonkin minipelin CB:llä koodailla, kun ei ole vähään aikaan sillä tultu mitään tehtyä.

Re: CoolBasic Party Pack aka yhteisön kasaama partypeli

Posted: Sun May 13, 2012 2:09 pm
by axu
Hiljaista on ollut nyt jo jonkin aikaa. Graafikkoa kaipailtaisiin, ajattelin nuo pelimoottorit tehdä itse heti kun intoa löytyy (Portal 2 Perpetual Testing Initiative on pitänyt minua kiireisenä :P ). Minipelejä voi periaatteessa alkaa jo tekemään, joskin omilla grafiikoilla joita saattaa joutua myöhemmin muuttamaan päägraafikon tyylin mukaisemmaksi. Wikistä löytyy melko kattava selostus mitä pitää tehdä saadakseen minipelinsä toimimaan APIn kanssa, joskin eri asetusten testaamiseen joutuu muokkaamaan lähdekoodia.

Re: CoolBasic Party Pack aka yhteisön kasaama partypeli

Posted: Sun May 13, 2012 2:31 pm
by skorpioni-cb
Voiko tähän tehdä minipelin, siis sellasen että se on strategia-peli, koska jos voi, voin antaa minun oman strategiapeli-apin teidän käyttöön, ja julkaista ensimmäisen julkaistun pelin, joka toimii sen päällä, täällä, tartten samalla oikeusden käyttää Axu:n resoluutiokoodia omissa, tulevissa projekteissa.

Skorpioni-CB kuittaa.