cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
User avatar
Latexi95
Guru
Posts: 1164
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Latexi95 » Sat Sep 08, 2012 10:46 pm

Mikki0000 wrote:mikä tää runtime on ?
CB:n kääntäjä kääntää tiedostosta tavukoodia. Tavukoodi on binäärimuotoisia suoritusohjeita jotka kirjoitettaan CB:n tapauksessa erikseen toisella ohjelmointikielellä käännetyn runtimen perään. Runtime sitten lukee tavukoodin ja suorittaa sen.

Mikki0000
Member
Posts: 63
Joined: Wed Dec 28, 2011 12:50 am
Location: Päijät-Häme

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Mikki0000 » Sat Sep 08, 2012 10:59 pm

Latexi95 wrote:
Mikki0000 wrote:mikä tää runtime on ?
CB:n kääntäjä kääntää tiedostosta tavukoodia. Tavukoodi on binäärimuotoisia suoritusohjeita jotka kirjoitettaan CB:n tapauksessa erikseen toisella ohjelmointikielellä käännetyn runtimen perään. Runtime sitten lukee tavukoodin ja suorittaa sen.
miten tää sitten eroaa normaalista kääntäjästä
exe tiedosto swf muotoon: Lopetettu
Tervetuloa lukemaan foorumin noloimman käyttäjän viestejä!

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Awaclus » Sat Sep 08, 2012 11:08 pm

Mikki0000 wrote:
Latexi95 wrote:
Mikki0000 wrote:mikä tää runtime on ?
CB:n kääntäjä kääntää tiedostosta tavukoodia. Tavukoodi on binäärimuotoisia suoritusohjeita jotka kirjoitettaan CB:n tapauksessa erikseen toisella ohjelmointikielellä käännetyn runtimen perään. Runtime sitten lukee tavukoodin ja suorittaa sen.
miten tää sitten eroaa normaalista kääntäjästä
Tällä voi tehdä raskaampia asioita ilman, että nopeudesta joutuu tinkimään. Lisäksi tässä on joitain varsin hyviä lisäominaisuuksia verrattuna normi-CB:hen.

User avatar
Latexi95
Guru
Posts: 1164
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Latexi95 » Sat Sep 08, 2012 11:11 pm

Mikki0000 wrote: miten tää sitten eroaa normaalista kääntäjästä
No tämä ei olekaan kääntäjä vaan runtime. Kääntäjä on sama vanha, mutta runtime on uusi. Eli syntaksi on sama ja komennot ovat samat, mutta niiden toteutus on erilainen runtimen puolella, mikä näkyy esimerkiksi alpha kanavan tukemisena sekä kasana uusia funktioita jotka löytyvät selityksineen customfunctions.cb tiedostosta. Paketissa mukana tulevasta CBCompiler.exestä on korvattu cb:n alkuperäinen runtime cbE:llä, jolloin kun korvaat IDE kansiossa olevan CBCompiler.exen niin kaikki CB:llä käännetyt ohjelmat käyttävät cbE:tä.

Täältä voit lukea luettelon CB:n ja cbE:n eroavaisuuksista.

User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 4:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Konstaduck » Sat Sep 29, 2012 4:08 pm

Harmittavaa, kun bugailee niin paljon koneellani tai jotain...

No, joka tapauksessa Input jättää kirjaimia huomioimatta, ei siis siinä tekstinkirjoitusvaiheessa vaan komennossa.
Inputbugi.jpg
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...

User avatar
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Viltzu » Sat Sep 29, 2012 4:21 pm

Konstaduck wrote:Harmittavaa, kun bugailee niin paljon koneellani tai jotain...
No, joka tapauksessa Input jättää kirjaimia huomioimatta, ei siis siinä tekstinkirjoitusvaiheessa vaan komennossa.
Inputbugi.jpg
Asia on ollut tiedossa jo. Viime version julkaisuviestissäkin listattuna tunnetuissa bugeissa. Tullaan siis korjaamaan cbE:n seuraavissa versioissa.
EDIT:

Tosiaan. Luulin että ongelma oli inputtiin kirjoittaessa. En katsonut kuvaa tarpeeksi.

Last edited by Viltzu on Sat Sep 29, 2012 5:26 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Latexi95
Guru
Posts: 1164
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Latexi95 » Sat Sep 29, 2012 4:43 pm

Viltzu wrote: Asia on ollut tiedossa jo. Viime version julkaisuviestissäkin listattuna tunnetuissa bugeissa. Tullaan siis korjaamaan cbE:n seuraavissa versioissa.
Itse asiassa tuo on vähän eri ongelma kuin mitä tuo julkaisuviestin mainitsema ongelma. Julkaisuviestin koski kirjoittaessa huomaamatta jäänneitä napinpainalluksia, mutta tuo ongelma näyttää olevan tekstin piirtämisessä.

Konstaduck: Kokeile vaihtaa fonttia. Se saattaisi auttaa.

User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 4:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Konstaduck » Sat Sep 29, 2012 5:14 pm

Latexi95 wrote: Konstaduck: Kokeile vaihtaa fonttia. Se saattaisi auttaa.
Ensimmäisellä fontinvaihtokerralla pelitti kuin unelma, mutta jo toisellla kerralla ei näkynyt kaikkia merkkejä. Kokeilin useita fontteja, mutta kaikissa sama ongelma. Ongelma ilmaantuu muuten myös tekstikomennoissa.
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1587
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by valscion » Sun Sep 30, 2012 2:02 am

Konstaduck wrote:
Latexi95 wrote: Konstaduck: Kokeile vaihtaa fonttia. Se saattaisi auttaa.
Ensimmäisellä fontinvaihtokerralla pelitti kuin unelma, mutta jo toisellla kerralla ei näkynyt kaikkia merkkejä. Kokeilin useita fontteja, mutta kaikissa sama ongelma. Ongelma ilmaantuu muuten myös tekstikomennoissa.
Näytönohjaimen ajureissa on vikaa. Itselläni esiintyi samaa ongelmaa joka korjaantui, kun päivitin ajurit. Emme voi tehdä asialle mitään.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 4:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Konstaduck » Tue Oct 02, 2012 11:29 am

VesQ wrote:Näytönohjaimen ajureissa on vikaa. Itselläni esiintyi samaa ongelmaa joka korjaantui, kun päivitin ajurit. Emme voi tehdä asialle mitään.
Päivitin ajurit Intellin DownloadCenteristä, ja nyt on uusimmat ajurit koneella. Ongelma ei korjaantunut. Näytönohjaimeni on Mobile Intel(R) 915gm/gms 910gml Express Chipset Family. Joka on liian surkea pyörittämään minecraftia ):
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...

User avatar
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 8:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by naputtelija » Wed Oct 03, 2012 12:09 am

Konstaduck wrote:Joka on liian surkea pyörittämään minecraftia ):
Sitten se ei varmaankaan voi pyörittää myöskään enchantedia. En ole ihan varma.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...

User avatar
Konstaduck
Advanced Member
Posts: 267
Joined: Sat Dec 17, 2011 4:09 pm
Location: Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Konstaduck » Wed Oct 03, 2012 11:27 am

naputtelija wrote: Sitten se ei varmaankaan voi pyörittää myöskään enchantedia. En ole ihan varma.
Pyöritti se cbE:tä, mutta sen jälkeen kun säädin ajureita, lakkasi piirtokomennot toimimasta kunnolla.
Konstaduck.net
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by esa94 » Wed Oct 03, 2012 5:25 pm

naputtelija wrote:
Konstaduck wrote:Joka on liian surkea pyörittämään minecraftia ):
Sitten se ei varmaankaan voi pyörittää myöskään enchantedia. En ole ihan varma.
Vedätkö sä ihan hatusta näitä kommentteja

User avatar
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 8:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by naputtelija » Thu Oct 04, 2012 9:35 am

esa94 wrote:
naputtelija wrote:
Konstaduck wrote:Joka on liian surkea pyörittämään minecraftia ):
Sitten se ei varmaankaan voi pyörittää myöskään enchantedia. En ole ihan varma.
Vedätkö sä ihan hatusta näitä kommentteja
Ei, vaan vedin omien kokemuksieni mukaan päätelmän siitä, että koska cbe on tehty todennäköisesti sellaisella kirjastolla joka vaatii kohtuu uuden näyttiksen niin sellainen näyttis joka ei minecraftia jaksa pyörittää ei välttämättä myöskään kelpaa.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...

User avatar
Latexi95
Guru
Posts: 1164
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Latexi95 » Thu Oct 04, 2012 11:37 am

cbE ei ole mitenkään kamalan vaativa laitteiston tehon kannalta. Kyse on enemmänkin opengl tuesta. Näytönohjaimen ei siis tarvitsisi olla kovin tehokas, mutta kohtuullisen uusi, että opengl tuki on riittävä. Intelin integroiduissa näytönohjaimissa on ainakin kuulemma ollut ongelmia FBOiden kanssa, joita käytettään kuviin piirtämisen toteuttamisessa. Mutta tuollaisesta ongelmasta en ole kuullut.

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by esa94 » Thu Oct 04, 2012 4:26 pm

naputtelija wrote:[Ei, vaan vedin omien kokemuksieni mukaan päätelmän siitä, että koska cbe on tehty todennäköisesti sellaisella kirjastolla joka vaatii kohtuu uuden näyttiksen niin sellainen näyttis joka ei minecraftia jaksa pyörittää ei välttämättä myöskään kelpaa.
Laitteiston uutuudella ei ole mitään tekemistä tehon kanssa.
Ja miten niin "todennäköisesti sellaisella kirjastolla", tuollahan githubissa ne on kaikki listattu.

Toisin sanoen siis vedit koko kommentin täysin omasta päästäsi.

User avatar
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 8:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by naputtelija » Fri Oct 05, 2012 12:44 am

Latexihan tuossa vasta sanoi, että näyttiksen tulee olla kohtuullisen uusi. Ja sitä paitsi hattu ei ole sama kuin pää.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...

User avatar
Latexi95
Guru
Posts: 1164
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Latexi95 » Fri Oct 05, 2012 8:37 am

naputtelija wrote:Latexihan tuossa vasta sanoi, että näyttiksen tulee olla kohtuullisen uusi. Ja sitä paitsi hattu ei ole sama kuin pää.
Teho <> uutuus, niin kuin esa94 sanoikin. Laitteisto saattaa pyörittää minecraftiä, mutta ei cbE:tä tai toisinpäin.

User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by Misthema » Thu Dec 13, 2012 6:55 pm

offtopic
naputtelija wrote:... Ja sitä paitsi hattu ei ole sama kuin pää.
Lopeta tollanen ennen kuin sinusta tulee samanlainen näsäviisas-rautakangen-vääntäjä, kuten Esa... Niitä ei tänne enempää haluta!!

/offtopic

User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: cbEnchanted - uudelleenkirjoitettu runtime

Post by axu » Thu Jan 17, 2013 6:21 pm

Joku saattaa muistaa, kun kesällä laitoin kuvaa tekeillä olevasta tekniikkademosta. Sanoin silloin, että huonoa en julkaise, mutta nyt puolen vuoden jälkeen turhaan minä sitä itselläni enää panttaan; siispä tässä teille Portal-henkinen pelintynkä!
Image
Portal.rar
Portal 2D demo
(1.26 MiB) Downloaded 154 times
Kontrollit: A&D liikuttaa ukkoa, W hyppää. Tähtää hiirellä ja klikkaa ykkösnäppäimellä tai kakkosnäppäimellä ampuaksesi portaalin. Portaalit voidaan luoda vain siniselle tiiliseinälle.
Niistä valopalkeista nykyiset portaalit tuhoutuvat (Emancipation Grill, tiedäthän? :) ).
Testikentän lopussa tarvitsee myös rullalla säätää portaalin kokoa (ennen sitä kohtaa tätä ominaisuutta ei ole tarkoitus olla ollenkaan). Jos haluat huijata, paina R kääntääksesi painovoiman suuntaa 90 astetta.

Tämän pelin kehitys jäi jostain syystä (muistaakseni jollakin cbe:n buildilla tämä ei toiminut ollenkaan, mutta nyt taas näyttää toimivan). Bugeja löytyy tottakai; portaalien asettelu ei toimi kovinkaan hyvin, ne joskus menevät määrätyn alueen ulkopuolelle. Joskus, etenkin isommasta portaalista pienempään mentäessä törmäys saa koko pelin sekoamaan - tätä voi välttää menemällä portaaleihin aina hyppäämällä. Peli saattaa myös hidastua zoomauksen takia. Testikenttä on sekava (joskin läpäistävissä oleva) ja koodihan on tietenkin purkalla kasassa ja pitkälti kommentoimatonta.
EDIT:

Woohoo, klassiseen tapaan sivun viimeinen posti :D (se, jonka näkyvyys on ~0).

Last edited by axu on Thu Jan 17, 2013 7:04 pm, edited 2 times in total.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image

Post Reply