Page 1 of 1

Caverns - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Tue Aug 16, 2011 7:06 pm
by skinkken
Pelistä tulee sivulta päin kuvattu Cave Storyn (se on niin hyvä peli!) tyylinen juonellinen tasohyppelypeli. Teen grafiikat double-pixeleiksi, vaikka pikselit menevätkin joskus kahden pikselin väliin.

---------------------------16.8.2011---------------------------------
Kisan alusta on n. viikko ja valmiina on vasta tasohyppelyn runko:
-Pieni tilesetti
-täysin animoitu oma ukko
-liikkuminen smoothisti vasemmalle ja oikealle ja hyppääminen eri korkeuksille
-tekstiboksi-funktio

Aion seuraavaksi kehitellä healthit, aseen ja ampumisen, vihollisia, ehkä aseen upgreidaamisen... ...ja tietysti juonta :)

kuva(klikkaa kokonaiseksi):
[S]creen[S]hot
[S]creen[S]hot
ss.png (7.43 KiB) Viewed 18180 times

---------------------------24.8.2011---------------------------------
Noniin, 2 viikkoa mennyt, ja tulokset ovat:
-Ase, jonka voi löytää ja sillä voi ampua
-2 Animoitua vihollista (käytännössa samat: liikkuvat edestakaisin) ja niiden tappaminen (josta räjähdys)
-Healthit(Joka viides health kirkkaampi), vihollisista ei vielä menetä
-Äänet: Hyppy, ampuminen, button-ääni dialogiin, räjähdysääni (itse tehtjä sfxr -ohjelmalla) ja kaksi musiikkia tältä sivustolta: http://www.nosoapradio.us/
-Alkunäyttö melkein valmis, kielioppia ei vielä paranneltu (veli varmaan auttaa)
-CCE:n toivomuksesta dialogia selvennetty (aseen ottaminen) :D

Seuraavaksi alan tehdä: Healthin menettäminen, healthin saaminen vihollisilta, aseen parantelua, muita ukkoja joiden kanssa voi puhua.

2 kuvaa: (klikkaa kokonaisiksi)
ss3.png
ss3.png (8.88 KiB) Viewed 17890 times
ss2.png
ss2.png (6.31 KiB) Viewed 17890 times
:P


---------------------------24.9.2011---------------------------------
Enpä jaksanut updeitata topikkia, mutta kilpailuun osallistuva pelinalku on nyt valmis. Latauslinkki tulee kohta kun saan upattua. Peli zipissä vie 31 megaa, 6 mp3-musiikkia yht 30 megaa. Outoa.

LATAA TÄSTÄ: http://www.elisanet.fi/pate5/caverns.zip (31 mb)

Pate ei jaksanut tehdä peliä, joten olen voittaja!

Re: Peli (ei vielä nimeä) - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Tue Aug 16, 2011 7:52 pm
by axu
skinkken wrote:Teen grafiikat double-pixeleiksi, vaikka pikselit menevätkin joskus kahden pikselin väliin
Voithan kokeilla aina ennen grafiikan piirtoa siirtää kaikki objektit (jos niitä käytät) kahdella jaollisiin koordinaatteihin. Vähän mainostetut InitObjectList() ja kumppanit ovat tässä avuksi ^^

Re: Peli (ei vielä nimeä) - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Tue Aug 16, 2011 8:19 pm
by ukkeli
Cave storyn kaltainen peli? Mahtavaa!!

Re: Peli (ei vielä nimeä) - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Wed Aug 17, 2011 5:12 pm
by esa94
skinkken wrote:Teen grafiikat double-pixeleiksi, vaikka pikselit menevätkin joskus kahden pikselin väliin.
Oletko kokeillut piirtää kuvaan, sitten skaalata kuvan nelinkertaiseksi?

Re: Peli (ei vielä nimeä) - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Wed Aug 17, 2011 5:25 pm
by skinkken
axu wrote:
skinkken wrote:Teen grafiikat double-pixeleiksi, vaikka pikselit menevätkin joskus kahden pikselin väliin
Voithan kokeilla aina ennen grafiikan piirtoa siirtää kaikki objektit (jos niitä käytät) kahdella jaollisiin koordinaatteihin. Vähän mainostetut InitObjectList() ja kumppanit ovat tässä avuksi ^^
Ei se nyt niin tärkeää ole ja se hankaloittaisi pelin tekoa aika paljon.
esa94 wrote:
skinkken wrote:Teen grafiikat double-pixeleiksi, vaikka pikselit menevätkin joskus kahden pikselin väliin.
Oletko kokeillut piirtää kuvaan, sitten skaalata kuvan nelinkertaiseksi?
En juuri tässä pelissä mutta olen kyllä testaillut kaikenlaisia zoomeja reaaliajassa ja lagii todella paljon. :x

Re: Peli (ei vielä nimeä) - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Wed Aug 17, 2011 6:21 pm
by axu
skinkken wrote:Ei se nyt niin tärkeää ole ja se hankaloittaisi pelin tekoa aika paljon.
Eikö? Minua ainakin alkaa aina ärsyttää jos jossain esim. flash-pelissä ollaan haluttu retrohenkisyyttä alentamalla grafiikan resoluutiota, mutta jopa 5x kokoiset kuvat rullaavat tasaisesti ruudulla (antialiasingiä unohtamatta). Mielestäni visuaalisesta tyylistä pitäisi pitää kiinni loppuun asti ;)
Tietenkin kyseessä on mielipidekysymys, mutta en kyllä näe sitä hankalaksi toteuttaakkaan (paitsi piirtokomennot/teksti).

Re: Peli (ei vielä nimeä) - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Wed Aug 17, 2011 6:29 pm
by CCE
Suosittelen panostamaan dialogiin, nykyisellään se on hieman vaikeaselkoista.

Re: Peli (ei vielä nimeä) - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Wed Aug 17, 2011 6:45 pm
by skinkken
axu wrote:
skinkken wrote:Ei se nyt niin tärkeää ole ja se hankaloittaisi pelin tekoa aika paljon.
Eikö? Minua ainakin alkaa aina ärsyttää jos jossain esim. flash-pelissä ollaan haluttu retrohenkisyyttä alentamalla grafiikan resoluutiota, mutta jopa 5x kokoiset kuvat rullaavat tasaisesti ruudulla (antialiasingiä unohtamatta). Mielestäni visuaalisesta tyylistä pitäisi pitää kiinni loppuun asti ;)
Tietenkin kyseessä on mielipidekysymys, mutta en kyllä näe sitä hankalaksi toteuttaakkaan (paitsi piirtokomennot/teksti).
Niitä on venytetty vain vähän siihen tarvittaisiin enemmän objekteja/kuvia jotta kuva saadaan pirrettyä parillisiin ruutuihin. Suora siirtäminenhän saattaisi hidastaa tai nopeuttaa jotakin tasaisella vauhdilla liikkuvaa objektia. Teen miten itse haluan. ;)
CCE wrote:Suosittelen panostamaan dialogiin, nykyisellään se on hieman vaikeaselkoista.
Sitä kyllä tullaan kehittämään. :D

Re: Peli (ei vielä nimeä) - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Wed Aug 24, 2011 5:59 pm
by skinkken
Updatea ykköspostissa! :)

Re: Peli (ei vielä nimeä) - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Wed Aug 24, 2011 9:37 pm
by MaGetzUb
Näyttää erinomaiselta! :) Grafiikat on sopivan yksinkertaiset. :)

Re: Peli (ei vielä nimeä) - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Sat Sep 24, 2011 4:41 pm
by skinkken
Kisa loppuu tällä viikolla ja peli tulee kohta ladattavaksi: Katso 1. posti

Re: Peli (ei vielä nimeä) - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Sun Sep 25, 2011 3:24 pm
by MaGetzUb
skinkken wrote:Kisa loppuu tällä viikolla ja peli tulee kohta ladattavaksi: Katso 1. posti
Tuntuu et musiikeilla on suuri tiedonsiirto nopeus, 320b/s koska ovat noin isoja. Olisi varmaan kannattanut Audacityllä pienentää biisien tiedonsiirtonopeus 128b/s... ;) Edittaan sitten kun oon saanut ladattua..
EDIT:

Ihan hauska pelin alku, energiat meinasi heti alussa loppua mutta loppuun asti pääsin.. :D


Re: Caverns - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Mon Sep 26, 2011 9:26 pm
by Tuxi
Erinomainen pelinalku! Pelattava tosin loppui ennen kuin se ehti kunnolla alkaakkaan. Hyvä, että kuitenkin sait näinkin paljon tehtyä 1,5 kuukaudessa. Sinun on ehdottamasti tehtävä tämä valmiikkisi, sen verran hyvä se oli.
Yksi pikkuvika: kentän vaihtumiskohta näyttää nykyisellään hieman tönköltä. Parempi olisi mielestäni sellainen, että viereisestä kentästä tulisi "valoa" nykyiseen.
EDIT:

Ja sitten hyppyääntä ei saisi kuulua, kun hypätään yhden tilen korkuisessa tunnelissa.


Re: Caverns - Peli 1,5 kuukaudessa -kisaan

Posted: Tue Feb 19, 2013 1:11 pm
by Misthema
Helpoin ratkaisu tuohon kahden pikselin liikkumiseen, olisi Timer() -kikkailu lyhyellä aikavälillä, jolloin pelaajaa voi liikuttaa tai milloin se liikkuu. Itse kikkailin doublepix-tasohyppelyä, ja kävelyanimaatiossa jalan animointi oli tädellinen 2 pikselin liikkeeseen kerralla. Siis 2 pikseliä per kävely-frame. :D

Pelistä koodinpätkä:

Code: Select all

sub_UpdatePlayer:
    ply.Player = ConvertToType(plyHandle)
    
    If Timer() > ply\moveTimer Then
        If gKeyLeft Then
            ply\x = ObjectX(ply\obj)
            MoveObject ply\obj, -2
            ply\img = plyImg_l
            ply\Frame = ply\Frame + 1
        ElseIf gKeyRight
            ply\x = ObjectX(ply\obj)
            MoveObject ply\obj, +2
            ply\img = plyImg_r
            ply\Frame = ply\Frame + 1
        Else
            ply\Frame = 0
        EndIf
        
        ply\Frame = ply\Frame Mod 6
        
        ply\moveTimer = Timer() + ply\moveMs
    EndIf
Return