cbChipmunk 0.7.2 (Fysiikkakirjasto)

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbChipmunk 0.6.3 (Fysiikkakirjasto)

Post by Latexi95 »

Argh... Triplapostia.
Inhottava ongelma ilmeni. Siirtelin koodia ja jaoin sitä useampiin tiedostoihin ja dokumentoin ja se lakkasi toimimasta. Jostain syystä CB ei suostu kutsumaan enää dll:n funktioita. Inhottavaa. Pitää koittaa etsiä joku järkevä syy tähän. Tutkin yhdellä ohejlmalla dll:n exporttaamat funktiot ja kaikki ne sieltä tuntuivat löytyvän. Jostain syystä vain CB ei niitä kutsu.
EDIT:

Ratkaistu. Joskin en ole vieläkään aivan varma mistä se johtui...

Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbChipmunk 0.6.3 (Fysiikkakirjasto)

Post by Latexi95 »

Projekti on nyt kaikkien nähtävillä GitHubissa. Olen myös tehnyt jonkinlaisen manuaalieditorin, joka osaa generoida perus CB:n manuaalin tyylisen manuaalin, joka voidaan sitten integroida CB:n manuaaliin. Itse generointi kaipaa vielä hieman lisää säätöä (toimii jonkunlailla, mutta osa linkeistä puuttuu) ja syntaksin värjäys pitäisi tehdä.

Päivittelen jatkossakin aloitusviestin pakettia, kun tulee jotain suurempaa päivitystä.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbChipmunk 0.6.3 (Fysiikkakirjasto)

Post by Latexi95 »

Ohoh... Jo neljäs viesti peräkkäin.
Sain manuaali-editorin valmiiksi ja kirjoitin lyhyehköt selitykset 1/4 cbChipmunkin funktioista.
Olisi ihan mukavaa, jos saisin vähän apuja tähän dokumentointiin, jos ei muuten niin ainakin erilaisten funktioiden esimerkkien kyhäämiseen. Pikkaisen parannettavaa tässä manuaali-editorissa on, mutta kohtuullisen sujuvasti sillä manuaalin teko onnistuu. Laitampa senkin tähän ja cbChipmunkin keskeneräisen dokumentaation tähän jos jota kuta vaikka kiinnostaisi... ;)
EDIT:

Äh... Tarvittavat dll:ät unohtuivat. Pahoittelen. Laitoin staattisesti linkitetyn version tähän nyt, niin ei tarvitse dll:iä...

Attachments
Coolbasic help.zip
(3.45 MiB) Downloaded 605 times
Last edited by Latexi95 on Tue Oct 11, 2011 2:17 pm, edited 1 time in total.
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: cbChipmunk 0.6.3 (Fysiikkakirjasto)

Post by TheDuck »

Latexi95 wrote:Ohoh... Jo neljäs viesti peräkkäin.
Itseasiassa kuudes.
^^
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbChipmunk 0.6.3 (Fysiikkakirjasto)

Post by Latexi95 »

TheDuck wrote:
Latexi95 wrote:Ohoh... Jo neljäs viesti peräkkäin.
Itseasiassa kuudes.
Oho... En näköjään osaa laskea. :shock:
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbChipmunk 0.7.0 (Fysiikkakirjasto)

Post by Latexi95 »

Uusi versio julkaistu
Uutena ihanuutena (liian) kauan kaivattu manuaali. :D
Manuaali kyllä vaatii vielä hieman lisää työtä, mutta ainakin jokaiselle funktiolle (piirtofunktiota lukuun ottamatta) on jonkinlainen selitys. Ainoastaan muutamassa esimerkissä on esimerkkikoodi, joten niiden tekemisessä riittää vielä työtä. Manuaalissa on varmasti miljoona yhdys_sana virhettä ja muuta epäselvää tekstiä, ja räikeimmistä voi laittaa minulle tietoa, niin että ne tulevat korjattua.

Tästä lähin ennen cbChipmunkin includettamista täytyy määritellä käytettävän dll:n polku (lähinnä esimerkejä ajatellen).

Code: Select all

Const CP_DLL_PATH = "cbChipmunk.dll"
Lisäksi uusia funktiota liitosten tietojen hakemiseen ja muuttamiseen. Muunmuassa cpConstraintGetImpulse joka palauttaa liitokseen kohdistuneen voima, mikä mahdollistaa hajoavien liitosten tekemisen.

Latauslinkki aikaisempaan tapaan aloitusviestissä. Asennustapahtuu purkamalla paketti Coolbasicin asennuskansioon. Paketti korvaa manuaalin etusivun, sellaiseksi että siinä on linkit cbSDK:n ja cbChipmunkiin.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbChipmunk 0.7.0 (Fysiikkakirjasto)

Post by Latexi95 »

Pahoittelen triplapostia. (Kirjoittakaa nyt muutkin... :lol: )

Uutta versiota taas. Tällä kertaa merkittävin asia päivityksessä on cpDebugDraw funktio, joka piirtää piirtokomentojen avulla kaikki törmäysmuodot sekä törmäyskohdat kartalle.
cpArbitereista on nyt mahdollista saada käsiinsä törmäysimpulssin voimakkuus cpArbiterGetTotalImpulse ja cpArbiterGetTotalImpulseWithFriction funktioden avulla.
Manuaaleihin lisätty uudet funktiot, sekä korjattu typoja ja muita pieniä virheitä, mitä on sattunut osumaan silmään.
Lisäksi kirjoitin pienen tekstin pätkän yksiköiden käytöstä cbChipmunkin kanssa. (toivottavasti ei sisällä pahoja virheitä)

Latauslinkki tavalliseen tapaan aloitusviestissä.
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: cbChipmunk 0.7.0 (Fysiikkakirjasto)

Post by skorpioni-cb »

Latexi95 wrote:Pahoittelen triplapostia. (Kirjoittakaa nyt muutkin... :lol: )

Uutta versiota taas. Tällä kertaa merkittävin asia päivityksessä on cpDebugDraw funktio, joka piirtää piirtokomentojen avulla kaikki törmäysmuodot sekä törmäyskohdat kartalle.
cpArbitereista on nyt mahdollista saada käsiinsä törmäysimpulssin voimakkuus cpArbiterGetTotalImpulse ja cpArbiterGetTotalImpulseWithFriction funktioden avulla.
Manuaaleihin lisätty uudet funktiot, sekä korjattu typoja ja muita pieniä virheitä, mitä on sattunut osumaan silmään.
Lisäksi kirjoitin pienen tekstin pätkän yksiköiden käytöstä cbChipmunkin kanssa. (toivottavasti ei sisällä pahoja virheitä)

Latauslinkki tavalliseen tapaan aloitusviestissä.
No, kirjotetaas sitten, kyllähän tää voi olla hyödyllistä mun tulevassa tasohyppelyssä, kunhan vaan saan ton ylhäältäpäin-kuvatun räiskintäni valmiiksi :?

Jos tolla voi laskea painovoiman objecteille :3
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
VerkkoGuru
Member
Posts: 73
Joined: Sat Feb 25, 2012 3:42 pm

Re: cbChipmunk 0.7.1 (Fysiikkakirjasto)

Post by VerkkoGuru »

Minua jäi mietityttämään tuo huomautus aloitusviestissä: Tarvitset modatun CB:n, että tämä toimii..Missäs tälläisen hienon modatun cb:n saa?
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbChipmunk 0.7.1 (Fysiikkakirjasto)

Post by Latexi95 »

VerkkoGuru wrote:Minua jäi mietityttämään tuo huomautus aloitusviestissä: Tarvitset modatun CB:n, että tämä toimii..Missäs tälläisen hienon modatun cb:n saa?
Se itse teksti on linkki. Eli olisit vain painanut sitä tekstiä.
viewtopic.php?f=9&t=1616&p=27336
VerkkoGuru
Member
Posts: 73
Joined: Sat Feb 25, 2012 3:42 pm

Re: cbChipmunk 0.7.1 (Fysiikkakirjasto)

Post by VerkkoGuru »

Latexi95 wrote:
VerkkoGuru wrote:Minua jäi mietityttämään tuo huomautus aloitusviestissä: Tarvitset modatun CB:n, että tämä toimii..Missäs tälläisen hienon modatun cb:n saa?
Se itse teksti on linkki. Eli olisit vain painanut sitä tekstiä.
viewtopic.php?f=9&t=1616&p=27336
Oho, enpä älynnyt, että se oli hyperlinkiksi tehty.. Ajattelin, että fontissa oli vain muutettu väri, että lukija huomaisi sen paremmin. :oops:
User avatar
Cooler
Newcomer
Posts: 6
Joined: Thu Jan 17, 2013 8:49 pm

Re: cbChipmunk 0.7.1 (Fysiikkakirjasto)

Post by Cooler »

Jännä manuaali. :) Manuaalin esimerkeissä on joissain komennoissa ja funktioissa alussa "cb", vaikka kaikissa komennoissa ja funktioissa pitäisi olla alussa "cp". (Sry. nosto.)
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: cbChipmunk 0.7.1 (Fysiikkakirjasto)

Post by naputtelija »

Cooler wrote:Jännä manuaali. :) Manuaalin esimerkeissä on joissain komennoissa ja funktioissa alussa "cb", vaikka kaikissa komennoissa ja funktioissa pitäisi olla alussa "cp". (Sry. nosto.)
Tämä on aika paha ongelma yleensäkin. Ehkä kannattaisi ottaa funktion alkutunnisteeksi jokin kirjain eikä kirjainpari, esim cGetCollisions. Se olisi helpompi muistaa ja sitä ei voi sekoittaa mihinkään.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbChipmunk 0.7.1 (Fysiikkakirjasto)

Post by Latexi95 »

naputtelija wrote:
Cooler wrote:Jännä manuaali. :) Manuaalin esimerkeissä on joissain komennoissa ja funktioissa alussa "cb", vaikka kaikissa komennoissa ja funktioissa pitäisi olla alussa "cp". (Sry. nosto.)
Tämä on aika paha ongelma yleensäkin. Ehkä kannattaisi ottaa funktion alkutunnisteeksi jokin kirjain eikä kirjainpari, esim cGetCollisions. Se olisi helpompi muistaa ja sitä ei voi sekoittaa mihinkään.
Näköjään vähän manuaalissa olin onnistunut sekoilemaan, kun olen vauhdilla kirjoitellut jotain tietoja funktiosta.

"cp" etuliitteen valitsin sen takia, että Chipmunk-Physics (alkuperäinen kirjasto) käyttää sitä ja halusin säilyttää mahdollisimman paljon saman nimeämisen, kun kyse on kuitenkin vain wrapperista eikä varsinaisesti uudesta fysiikkakirjastosta. Mielestäni "cp"-etuliite (Chipmunk-Physics on helppo muistaa, mutta tosin helposti sekoittuu "cb":hen, jota jostain syystä tuntuu vilisevän CoolBasicille tehdyissä jutuissa aika tiuhaan. :lol:

Mukavaa että joku sentään selaa manuaalia ja toivottavasti myös käyttää kirjastoa.
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: cbChipmunk 0.7.1 (Fysiikkakirjasto)

Post by Jonez »

Nykyisessä versiossa taitaa olla bugi.

Funktiossa cpShapeNewStatic() luotava memblokki shape on kokoa 41, mutta sinne yritetään tunkea kokonaisluku 0 kohtaan CP_INDEX_SHAPE_USERDATA, joka sattuu myös vastaamaan arvoa 41, eli ylihän siinä kirjoitetaan. Memblokin koko on alunperin taidettu ajatella neljävitoseksi.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbChipmunk 0.7.1 (Fysiikkakirjasto)

Post by Latexi95 »

Jonez wrote:Nykyisessä versiossa taitaa olla bugi.

Funktiossa cpShapeNewStatic() luotava memblokki shape on kokoa 41, mutta sinne yritetään tunkea kokonaisluku 0 kohtaan CP_INDEX_SHAPE_USERDATA, joka sattuu myös vastaamaan arvoa 41, eli ylihän siinä kirjoitetaan. Memblokin koko on alunperin taidettu ajatella neljävitoseksi.
Jaahah... Kiitos huomautuksesta. :)
lämminhillo

Re: cbChipmunk 0.7.1 (Fysiikkakirjasto)

Post by lämminhillo »

Onko olemassa cpSetGravityn tapaista funktiota joka kohdistaisi gravitaation kappaleeseen eikä maahan? :)
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: cbChipmunk 0.7.2 (Fysiikkakirjasto)

Post by Latexi95 »

Valitettavasti ei ole. :(
Jos kappaleita ei ole paljon, niin voit laittaa ne listaa tyyppien avulla ja cpApplyForce:n avulla luoda vetovoiman kohti tiettyä kappaletta.
EDIT:

En jaksanut lukea enkun kokeeseen joten sen sijaan koodasin tarkoitukseen soveltuvan funktion. Joten tässä sitten cbChipmunk versio 0.7.2. Tiedot päivitetty myös avausviestiin.

Funktio on siis cpApplyGravitation(body, force#, power#)
body on runko jonka keskipisteeseen vaikuttaa painovoima. Kaikkiin runkoihin kohdistuu voima kohti tätä pistettä.
Voima on suuruudeltaan force#:n ja vedettävän rungon massan tulo jaettuna etäisyys potenssiin power#. (Tyylikäs sanallinen selitys...)
Esimerkeissä on gravitation.cb jolla voi kokeilla toimintaa.
Tämä ei ole todellakaan fysiikan lakien mukainen systeemi, mutta ajanee asiansa

Last edited by Latexi95 on Wed May 29, 2013 11:15 pm, edited 1 time in total.
Kihti
Newcomer
Posts: 1
Joined: Tue May 28, 2013 9:02 am

Re: cbChipmunk 0.7.2 (Fysiikkakirjasto)

Post by Kihti »

Kiitän! :mrgreen:
Post Reply