Page 1 of 2

Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Sat Jun 11, 2011 2:43 pm
by Kumiankka
Elikkäs olen tässä jonkinaikaa ohjelmoinut tällaisen projektin parissa. Pelin ideana on päästä omalla nelikulmaisella yksisoluisellasi ravintoketjun huipulle syömällä muita yksisoluisia. Pelin grafiikat on toteutettu pelkästään piirtokomennoilla.

Ohjeet:
Solusi liikkuu hiiren ykkösnappia painamalla ja hakeutuu kohti hiirtä. Voit syödä ainoastaan pinta-alaltaan itseäsi pienempiä soluja. Syöminen tapahtuu törmäämällä toiseen soluun.

- Siniset solut ovat ns. Tutkasoluja jotka pyrkivät karkuun sinulta ja joilta saa tutka-powerupin kun syö sellaisen. Oman tutkan range kasvaa jokaisen syödyn tutkasolun myötä.
- Oranssit solut ovat nopeutussoluja joita syömällä saa väliaikaisen nopeutuksen.
- Mustat solut ovat tavallisia soluja.
- Keltaiset solut ovat sähköisiä ja kun syöt sellaisen koko alue sähköistyy ja muut solut taintuvat.
- Violetit solut taas ovat erittäin ravintopitoisia ja lisäävät siksi elämiesi määrää yhdellä kun syöt sen.
- Vihreät, tavalliset solut ovat geneettisesti manipuloituja. Ne jättävät jälkeensä kasvisoluja ja niiden syömisellä on erikoiset seuraukset
- Vihreät, pyöreät solut ovat kasvisoluja. Vaarattomia, ja voit syödä sellaisen kunhan olet sitä isompi.
- Punaiset (luonnostaan ei tutkassa) ovat... Sanotaanko vaikka niin että tekevät solustasi kymmeneksi sekunniksi todella vaarallisen muille soluille.

Kuvia pelistä:
The attachment solupeli_7_8_2011.PNG is no longer available
The attachment solupeli_7_8_2011_b.PNG is no longer available
Pelin zippi:
solupeli.zip
(1.03 MiB) Downloaded 301 times
Changelist:
7.8.2011
- Yksi uusi solutyyppi, Geneettisesti manipuloitu. (vihreä)
- Palkintokaappi (Kaikki saavutukset listattuna ja saavutetut saavutukset merkittynä)
- Pelaajanimelle asetettu pituusraja (24 merkkiä)
- 3 Uutta saavutusta.
- "Ravintoketjun huipulle" saavutuksen vaatimuksia muutettu.
- Asetuksiin lisätty vaihtoehto muiden solujen solutyypin vaihtumiseen niiden syödessä muita solutyyppejä.
- Pelin vaikeutuminen loppuu viidennessä kerroksessa. (Suuret solumäärät alkavat hidastaa peliä ja solujen syntymismäärä ei sen takia enää kasva viidennen kerroksen jälkeen)

20.7.2011
- 4 uutta solutyyppiä (kasvisolu, stunner, godlike ja uusi-elämä-solu)
- HUD
- Valikko
- Asetukset (Tällä hetkellä vain musiikin mute ja pelaajanimen vaihto)
- 11 saavutusta (ei näy vielä muualla kuin .ini tiedostossa ja saavutettaessa mutta palkintokaappi tulossa valikkoon...)
- Saattoi olla muutakin pientä mutta tuossa suurimmat...

16.6.2011
- Taustakerros lisätty
- Taustamusiikki lisätty (Ei välttämättä lopullinen... Nykyinen nyt on vaan kaapelin testauksessa tullut sivutuote.)
- Valtavasti pieniä muutoksia tehty

13.6.2011
- Tekoälyä paranneltu
- 2 uutta solutyyppiä lisätty (tutkasolu ja über-nopea solu)
- Otustyyppien mukana power-upit. (tutka ja nopeutus)
- kursoria muokattu vähäsen
- peli vaikeutuu nyt tason aina tason vaihtuessa
- tekoälyt syövät nyt myös toisiaan
- soluilla on nyt laatikko-törmäyksentunnistus ympyrätörmäyksen sijaan (Kiitos MetalRain)

Kiitokset:
Kiitän kaikkia jotka ovat auttaneet tyhmissä kysymyksissäni. Pelissä olen käyttänyt muiden tekemää koodia:
MD5 hash algoritmi by. Bagard
ParseSettings & SaveSettings by. Latexi95
BoxOverlap2 by. MetalRain
Trifiller by. Atomimalli

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Sat Jun 11, 2011 4:28 pm
by Wingman
hauska pikkupelihän tämä, mutta solu olisi voinut 'liukua' eikä pysähtyä kun päästää hiiren napista. Hieno oli se kun solut syntyessään laajenivat omaan kokoonsa ja bugittomuus. yksi juttu kyllä, tekstit kannattaa kirjoittaa joko englanniksi tai suomeksi, ei sekaisin.
EDIT:

Koodikin on selkeää ja toimivaa


Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Sat Jun 11, 2011 5:02 pm
by MetalRain
Tämähän on vallan koukuttava pikkupeli. Mitä erityisesti jäin kaipaamaan oli jonkin sortin vinkkiä siitä mitä voi syödä ja mitä ei. Itseäsi suuremmat neliöt voisivat olla eri värisiä kuin itseäsi pienemmät, näin voisi olla varma lähes samankokoisten neliöiden kanssa kumpi on suurempi.

Koska grafiikka on myös muuten tärkeää, voisi pelin taustalla olla vaikka jonkinlainen vesiefekti, kenties matalaresoluutioinen plasma tai jotain, neliöt myös voisivat ilmaista eri väreillä erilaisia ominaisuuksia. Voisi olla vaikka nopeita olioita joita syömällä saa lisää nopeutta tai jotain vastaavaa.

EDIT: Eipä se CurveAngle2 näköjään korjaakkaan mitään, mikä lie ajatusvirhe.

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Sat Jun 11, 2011 6:54 pm
by Kumiankka
Kiitoksia kehuista. :D
Uusi versio on jo työn alla. Siihen suunnittelin laittavani taustalle näkymään "syvemmällä" uivia soluja jotka näkyvät vaaleampina kuin pelaajan kanssa samassa kerroksessa on ovat solut. Myös joitain power-up tyylistä ajattelin saada mukaan. (esim. väliaikainen nopeutus, kyky lukittautua kohteeseen, "tutka"(pelaajan solun ympäriltä lähtee jonkinlainen efekti joka vaihtaa väriä tilanteen vaarallisuuden mukaan), ...) Ja sen lisäksi kaikkea pientä muutosta.
MetalRain wrote:Ohjaus oli aika hyvä jo, mutta käytä ihmeessä CurveAngle2:sta CurveAnglen sijaan, näin ohjattava solu ei jää turhaan pyörimään ympyrää hiiren ympärille.

Code: Select all

CurveAngle2(...)
Milläs tavalla tuon CurveAngle2 pitäisi korjata tuo pyöriminen? Kokeilin vaihtaa CurveAnglen2 suoraan CurveAnglen tilalle mutta sama pyöriminen jatkui. Pitääkö sitä siis käyttää jotenkin eri tavalla?
EDIT:

Ok... Pitää keksiä jtn muuta sen korjaamiseen...


Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Mon Jun 13, 2011 4:53 pm
by Kumiankka
Uusi versio tullut. Uusi koodi ja changelist ekassa viestissä. Changelistissä on suurinosa "isommista" muutoksista, kaikkea pientä on lisäksi muuteltu.

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Mon Jun 13, 2011 5:06 pm
by MetalRain
Uudet ominaisuudet tekevätkin pelistä varsin mielenkiintoisen. Tosin nopeutussolun syöminen tekee ohjattavasta solusta kenties liiankin nopean, tästä olisi kenties hyötyä enemmän jos solut liikkuisivat aluksi hitaammin.

Joskus tuntuu hyvin epäreilulta että peliin tupsahtaa itseäsi isompi solu vaikka olet vaivalla koittanut itseäsi kasvattaa. Toisaalta muuten olisi todella vaikeaa saada peliin haastetta.

Jotkut pienet solut voisivat liikkua parvissa, näin olisi helppo napata ainakin pari pientä solua ja peli näyttäisi vähemmän satunnaiselta. Tosin mahtaako solut liikkua parvissa? Taitaa olla enemmän kalojen ja vastaavien hommaa.

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Mon Jun 13, 2011 5:12 pm
by Kumiankka
MetalRain wrote:Jotkut pienet solut voisivat liikkua parvissa, näin olisi helppo napata ainakin pari pientä solua ja peli näyttäisi vähemmän satunnaiselta. Tosin mahtaako solut liikkua parvissa? Taitaa olla enemmän kalojen ja vastaavien hommaa.
Tietysti voisi olla jollaintavalla symbioosissa eläviä soluja. Keskimmäiseen soluun olisi kiinnittynyt muita soluja jotka irrottautuisivat keskimmäisen kuollessa. Symbioosissa elävät voisivat myös parantaa toistensa ominaisuuksia, esim. kasvattamalla kaikkien yhdessä olevien nopeutta yms. Vastaavalla tavalla voisi myös toteuttaa omaan soluun (ostettavat?) lisäosat, eli vaikkapa leuat tai pyrstö/evät

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Thu Jun 16, 2011 6:38 pm
by Rohmu
Tykkäsin, peli oli yksinkertaisesti kaunis. Tosin kesti hetki ennenkuin sain yhtään solua syötyä.. Exe löytyy nyt omankin koneeni syövereistä.

Kentälle voisi myös lisätä joitain 'alustoja' joilla liikkuminen olisi erilaista(hitaampaa, käänteinen suunta, tai alusta vetää solua puoleensa), kukin alusta olisi kentällä x ajan ennen häipymistä.

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Thu Jun 16, 2011 9:35 pm
by axu
Tähän olisi hyvä lisä oikea tekoäly random liikuttelun sijasta - isot solut yrittäisivät syödä pienempiään ja pienemmät karkaisivat näiltä.

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Thu Jun 16, 2011 10:46 pm
by Kumiankka
Rohmu wrote:Kentälle voisi myös lisätä joitain 'alustoja' joilla liikkuminen olisi erilaista(hitaampaa, käänteinen suunta, tai alusta vetää solua puoleensa), kukin alusta olisi kentällä x ajan ennen häipymistä.
Hyvä idea, täytyy ruveta miettimään jonkin tuollaisen lisäilyä.
axu wrote:Tähän olisi hyvä lisä oikea tekoäly random liikuttelun sijasta - isot solut yrittäisivät syödä pienempiään ja pienemmät karkaisivat näiltä.
Tarkoituksena on parannella tekoälyä jossainvaiheessa.

Niin ja uusi versio ekassa viestissä.

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Fri Jun 17, 2011 10:43 am
by hannes98
Hauska pikkupeli! Mukava ohjata hiirellä. FPS oli tosin aika alhaalla(tippui välillä FPS 28).
Kiva tutka. :D

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Fri Jun 17, 2011 4:52 pm
by Bajamaja
Hyvä ja koukuttava peli, hiukan vain häiritsee pelialueen pieni koko. Voisi olla ihan hyvä jos kamera seuraisi solua ja täten voisi uiskennella pidemmällekin.

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Fri Jun 17, 2011 8:29 pm
by Kumiankka
Bajamaja wrote:Hyvä ja koukuttava peli, hiukan vain häiritsee pelialueen pieni koko. Voisi olla ihan hyvä jos kamera seuraisi solua ja täten voisi uiskennella pidemmällekin.
Suunnittelin laittavani peliin useamman pelimuodon. Nykyinen versio olisi pelimuoto jota kutsun tällä hetkellä paremman puutteessa "Arcade-Modeksi". Ideana siis kasvaa mahdollisimman suureksi, selvitä mahdollisimman pitkään ja päästä tasoissa ylöspäin. Tasojen vaihtuessa saisi pisteitä joilla voi parantaa otuksen nopeutta\ketteryyttä. Pelialue olisi tuo ruudun kokoinen osa alkumerestä ja tekoäly pysyisi ehkä nykyisenä ns. kehittymättömänä tekoälynä.

Toinen pelimuoto kulkee tällä hetkellä nimellä "Evolution-Mode", jossa tarkoituksena on myös kasvaa ja selvitä, mutta siinä olisi loputon maailma ja solut kulkisivat ns. evoluution mukana eteenpäin. Tasoja läpäistessä aukeaa uusia osia joita voi soluunsa ostaa pisteillä, joita vuorostaan saa syömällä muita soluja. Sitä mukaa kun avaa itselleen osia, myös muut solut alkavat kehittyä lisäämällä peliin haastetta. Jotkut osat lisäisivät solun nopeutta ja/tai ketteryyttä, ja jotkut osat toisivat solulle "Arcade-Moden" power-up tyylisiä lisiä. "Evolution-Modessa" olisi myös oikea tekoäly randomisti liikkuvien solujen sijaan.

Koneeni uumenissa on jo versio jossa olen lisännyt peliin valikon ja alkanut työstämään Arcade-Modeen uusia solutyyppejä ja muita pieniä lisäyksiä ja muokkauksia. Seuraavaan versioon saattaa tulla jo jonkinlainen korvaaja tuolle yläreunan tekstille... Power-up ideoita ja kehitysehdotuksia otetaan vastaan.

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Fri Jun 17, 2011 9:32 pm
by Kille
Oletko kenties pelannut sporea? ;)
Ei mutta hieno ja toimiva cb-peli! Jatka vaan kehittämistä!

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Fri Jun 17, 2011 9:40 pm
by Kumiankka
Kille wrote:Oletko kenties pelannut sporea? ;)
Ei mutta hieno ja toimiva cb-peli! Jatka vaan kehittämistä!
Onhan sitä tullut vähäsen pelattua... Tai no... Ei nyt ihan vähänkään :lol:

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Sun Jun 19, 2011 10:26 am
by Bajamaja
Kille wrote:Oletko kenties pelannut sporea? ;)
Ei mutta hieno ja toimiva cb-peli! Jatka vaan kehittämistä!
Itsellänikin tuli ensimmäisenä spore mieleen tästä. :lol:

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Sun Jun 19, 2011 2:13 pm
by temu92
Kille wrote:Oletko kenties pelannut sporea? ;)
No vastaavanlaisia pelejä on ollut olemassa jo kauan ennen Sporea joten silloin sekin on syyllinen "kopiontiin" :P

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Thu Jun 23, 2011 11:23 am
by ukkeli
Nautin pelistä, mutta missä on kasvit? Siis kyllä solut muutakin syö? Tee ihmeessä muuten myrkyllisiä soluja, sekä lääkekasveja\soluja! Kannattaa tehdä evolutionmodeen valinta onko: lihansyöjä(muut solut..), vai kasvissyöjä(kasvit), tai kaikkiruokainen(Ei saa pisteitä soluista paljoa, eikä kaikkien kasvien voimia..). Myös tausta olisi hyvä..

Mutta kyllä, tästä tulee spore mieleen :D

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Thu Jun 23, 2011 12:02 pm
by esa94
Kasvit koostuvat myös soluista, joskin hieman erilaisista.

Pörr.

Re: Solupeli - ohjaa kulmikas solusi ravintoketjun huipulle!

Posted: Wed Jul 20, 2011 11:04 am
by Kumiankka
Julkaisen nyt viimeinkin uuden version. Ominaisuuksia tuli tässä päivityksessä iso kasa lisää. mm. saavutukset ja valikko. Lataus ja uusi screenshot aloitusviestissä.