Kaikkihan muistavat Marcoderin julkaiseman NetMatchin - parhaan räiskintäpelin mitä CoolBasicilla on ikinä saatu aikaiseksi. Koska minä ja KW olemme saaneet lähdekoodin NetMatch-tiimin entiseltä jäseneltä reBorn:lta, olemme päässeet sitä kehittämään eteenpäin. Olen saanut tätä nyt sen verran kehitettyä, että ajattelin julkaisun olevan paikallaan


Uusin versio: v2.5 - Lataa tästä: [ZIP @ GitHub]
Yllä oleva paketti lataa netistä tarvitsemansa ylimääräiset tiedostot. Jos kuitenkin haluat kokonaisen paketin, tässä olisi: [7z-paketti] [ZIP-paketti]
NetMatchin dokumentaatiota pääset selaaman myös suoraan netistä - englanniksi ja suomeksi.
Servulistaus näkyy myös netissä: http://netmatch.vesq.org (ja jos se on alhaalla, niin backup-listaus löytyy tuhoojabotin sivuilta)
Haluatko tehdä omia karttoja? Lataa sitten MapPack! Jos karttasi esikatselukuva näyttää vääristyneeltä, voit korjata sen tällä työkalulla: Fix MapPack thumbnails (ZIP)
Kuvakaappauksia:
- kranaatinheitin.png Kohta räjähtää...!
- sinko.png Raketinheitin on ihana laite.
- kranaatinheitin.png Buahahahaaa, moottorisahalla voittoa kohti!
Päästäksesi lähdekoodeihin käsiksi, ohjaa selaimesi tänne: NetMatch @ GitHub
Lisätietoa tästä foorumipostauksesta.
NetMatch käyttää nykyään myös Trelloa projektinhallintaan, joten työn alla olevat (ja jo valmiit mutta ei välttämättä julkaistut) asiat löydät NetMatchin julkiselta Trello-boardilta. Jos teette Trelloon tilin, voitte äänestää ja kommentoida eri kortteja (yksittäistä ominaisuutta/kokonaisuutta/bugikorjausta).
Liity NetMatchin IRC-kanavalle: #NetMatch @ IRCnet
Siellä hyörii nykyään joskus NetMatch-ircbotti, joka listaa rekisteröidyt palvelimet komennolla !list. Botin python-koodikin löytyy NetMatchin GitHubista, jos kiinnostaa.
Jos sinulla ei ole koneellasi irkkiä, pääset kätevästi kanavalle keskustelemaan käyttämällä munirkki.comin tarjoamaa Java-pohjaista IRC asiakasohjelmaa.
node.js-palvelin
NetMatchin version 2.5 julkaisun yhteydessä julkaistiin myös node.js alustalle rakennettu NetMatch-palvelin. Tämä projekti, joka kulkee nimellä node-NetMatch, löytyy niin ikään GitHubista. Palvelin pyörii paaaaljon nopeammin ja kevyemmin kuin CoolBasicin vastaava. node-NetMatchia voidaan myös paljon helpommin kehittää eteenpäin ja se onkin palvelinpuolella kehityksen kohde. Nykyinen CB-puolen palvelin jää vähemmälle huomiolle eikä se tule saamaan kaikkia ominaisuuksia mitä node-NetMatchissa on. Koska tämä node-NetMatch on kuitenkin jatkuvan kehityksen alla, esiintyy siinä helposti bugeja. Lisää tietoa tästäkin projektista saatte NetMatchin IRC-kanavalta (kts. edellinen kappale) sekä tulevista ja työn alla olevista ominaisuuksista NetMatchin julkiselta Trello-boardilta.
Ohjeita node.js palvelimen pyörittämiseen tästä postauksesta
Changelog:
v2.5
- Lisäys: Kameramoodi kakkonen, kamera liikkuu hiiren mukana. Valittavissa asetuksista.
- Lisäys: Kehittäjien konsoli. Saat sen auki painamalla §-näppäintä. Tällä hetkellä komentoja ei oikein vielä ole muita kuin help ja quit.
- Lisäys: Patch-versio näkyy nyt myös ikkunan otsikossa, mikäli se on suurempi kuin 0.
- Bugfix: Päivitin toimii nyt kunnolla myös patch-versioiden kanssa.
- Lisäys: Nopeampi palvelin! Palvelinta optimoitiin vaihtamalla huikeat määrät funktiokutsuja Gosub-komennoiksi. Tämä tietenkin tekee koodista itsestään hieman vaikeaselkoisempaa mutta palvelin pyörii nopeammin.
- Lisäys: Palvelimen nopeutta lisättiin myös rajoittamalla clienttien pakettien lähettämistä. Näppäimellä R voitte säätää omaa packetwait-arvoanne, mutta suosittelen kuitenkin sen pitämistä normaalina.
- Lisäys: Nätimpi FPS-mittari, näyttää nyt latenssin ja liikkuvan datan määrän (näppäin F).
- Lisäys: Speedhack-tarkistus (Viltzun käsialaa). Saattaa olla vähän buginen - konfigista saa sen pois asetuksella DisableSpeedhackTest.
- Lisäys: Uusia komentoja, /timelimit, /bot limit, /bot freeze, /radars.
- Lisäys: Uusien komentojen ohjeet lisätty dokumentaatioon. Lisätty myös tekijöille kunnon kreditsit.
- Lisäys: Kun palvelimella on custom-kartta jota clientillä ei ole, yritetään ladata karttaa palvelimen konfigissa MapServer-asetuksen määräämästä URL:sta. Oletuksena http://netmatch.vesq.org/maps/.
- Lisäys: Verkkoliikennettä on myös optimoitu tunkemalla enemmän tavaraa samaan bittimäärään. Tästä kiitos Valtzulle.
- Lisäys: Chattihistoria - näkyy viisi viimeisintä viestiä, kun chatti-input on auki.
- Lisäys: Väliaikainen tiimichatti toimii laittamalla viestin eteen tähti-merkin. U-näppäin avaa chatin ja kirjoittaa siihen jo valmiiksi kyseisen tähden. Y avaa myös normaalin chatin C:n kanssa. Kiitokset Viltzulle.
- Muutos: Tuplapistooli ampuu yhden panoksen kerrallaan vaihdellen oikean ja vasemman käden välillä. Vaatii vähän hiiren naputtelua jos sillä meinaa alkaa populaa tuhoamaan. Tämänkin teki Valtzu.
- Muutos: Oletuskontrolli on nyt 2, eli WASD-näppäimet liikuttavat ukkoa aina samalla tavalla xy-suunnassa.
- Muutos: Fiksailtu automaattista päivitintä, nyt se ilmoittaa jos jotain elintärkeää tavaraa puuttuu ja pyytää päivittämään. Konfiggeihin on lisätty mahdollisuus valita oma updaterin osoite - tämä on hyödyllinen lähinnä jos haluaa päivittää devbuildeihin. (Tällöin UpdateUrl:n arvoksi laitetaan http://nm.vesq.org/devbuild/updater.php.)
- Muutos: Uusi dynaaminen tapa tallentaa kartat muistiin. Tämä on mahdollistanut sen, että "All maps" lista on oikeasti kaikki map-kansiossa olevat kartat. All_Maps.mpr tiedosto poistetaan automaattisesti, jos se on olemassa - tilalle tulee Default_maps.mpr.
- Bugfix: Nyt kun pelaajan joukkuetta vaihdetaan, niin pelaajalle tulee heti oikea skini. Jos pelaaja näyttää jostain syystä olevan väärässä joukkueessa, niin heti kun pelaaja on ruudulla niin tiimi korjaantuu oikeaksi.
- Bugfix: Viestit pysyvät nyt oikeasti pidempään ruudulla riippuen viestin pituudesta.
- Lisäys: Automaattinen päivitys, ohjelma lataa uusimman version itse suoraan netistä tästä lähtien.
- Lisäys: Admin-oikeudet, palvelimella voidaan asettaa hallintasalasana jolla pelaajat voivat autentikoitua admineiksi komennolla /admin <salasana>.
- Lisäys: Admineille oikeus potkia pelaajia, syntaksi on /kick <pelaajan_nimi> (syy). Botteja ei voi potkia.
- Lisäys: Palvelimen sammutuksen yhteydessä yritetään lähettää kaikille clienteille tieto että palvelin sammuu.
- Lisäys: Jos palvelimesta ei ole kuulunut määräaikaan mennessä, sammuttaa client yhteyden palvelimeen (server timeout).
- Lisäys: Palvelin ei salli enää liittyä peliin, jos nimimerkki on jo käytössä.
- Bugfix: Nyt pelaajien nimet näkyvät oikeilla väreillä, kun liitytään TDM-servuun.
- Lisäys: Backup-servulistaus tuhoojabotin sivuilla.
- Lisäys: Joukkueitten tapot, kuolemat ja KDR näytetään nyt pelaajien tilastojen alla. Tämä ei näy vielä lopputilastoissa.
- Lisäys: Pääkansioon lisätty .bat tiedostot pelin käynnistämiseksi fullscreeniin tai suoraan palvelimeksi.
- Lisäys: Suoraan palvelimeen käynnistäminen ei nyt lataa enää turhaa mediaa. Palvelimen käynnistys on täten siis salamannopeaa!
- Bugfix: Enää ei tule "Too many players on server!" kun palvelimelta lähdetään pois.
- Bugfix: Pelaajien viestit lähtevät nyt kaikille pelaajille eikä vain omalle joukkueelle TDM-pelimoodissa.
- Bugfix: GetWord-funktion bugaamisesta johtunut "Kyll" teksti "Kyllä" sijaan muutettu. Nyt peli käyttää Jaren tekemää GetWord2-funktiota.
- Uusi pelimoodi, Team Deathmatch
- Aseita tasapainotettu: raketinheitintä parannettu, kranaatinheitintä heikennetty, aseisiin laitettu painot (liike hidastuu).
- Suoraan palvelimeen siirtyminen ei lataa mediaa - palvelimen käynnistäminen on todella nopeaa!
- Uusi config-asetus, DisableBots. Nimi kertoo kaiken.
- Pieniä bugikorjauksia.
Tiedetyt bugit:
Bugilistaa pidetään nykyään täällä: https://github.com/cb-hackers/NetMatch/issues. Sinne voi myös mennä ehdottamaan uusia ominaisuuksia ja äänestämään bugeja/ominaisuustoiveita, jotta ne korjattaisiin/toteutettaisiin nopeammin. Tietenkin tänne topikkiin voi myös laittaa bugiviestejä / ehdotuksia, jos tuntuu siltä että githubiin on turha tehdä omaa tunnusta.