Page 1 of 2

SkiDown

Posted: Sun Jan 09, 2011 7:42 pm
by axu
SkiDown Päivitetty 29.12.2011
Tämä oli minun väkerrykseni Pikapelikisa 24:ään, joskin en kerennyt ajoissa lähettämään työtäni :D . Nyt, melkein vuoden myöhemmin, olisi tarkoitus sitten hyvittää tämä pääsemällä ainakin top-10:iin Vuoden 2011 CB-proju-kisassa :P
Projektin idea syntyi spontaanisti, kun aiheena oli lumimies. Lumimiehestä äkkinäinen assosiaatio oli Zelda TP:n lumilautailukohtaus - ja laskettelu + lumimies... Onkos joku muukin pelannut nassikkana SkiFreetä? Tämä on siis lähinnä henkinen jatke SkiFreelle (randomilla luotu maasto, väistä puita ja hypi hyppyreistä, lopulta lumimies syö sinut), tosin kilpailun puitteissa annoin lumimiehelle suuremman osuuden pelissä. Vaikka peli myöhästyi kilpailusta, jatkoin sen tekemistä kun tykkäsin ideasta ja pelattavuudesta (lue: sen parantamisesta), ts. tunsin tässä olevan potentiaalia.
Taustatarinankin olen jo keksinyt (sinänsä joutavaa jorinaa :D ):
Olipa kerran paha jetikuningas. Se söi kaikki laskettelijat, jotka tulivat sen reviirille. Jos joku pääsi hänen ohitseen, jetikuningatar söi kaikki jäljelle jääneet. Kerran kuitenkin eräs poika sai selville salaisuuden, miten päässä nopeammin kuin jetikuningas tai kuningatar. Hän kiisi ohi jäätävän pariskunnan, ja lopulta pääsi niin kauaksi, että ne luovuttivat. Jetikuningas masentui suuresti, ja söi vaimonsa ja lopulta itsensäkin.
Vielä tänä päivänä tuo poika asuu samassa mäenrinteessä(peliin on tarkoitus tehdä mökki, mistä lähetään liikkeelle), ja ulkopuolella jetien kätyrit janoavat kostoa hallitsijansa puolesta. Pojan täytyy kuitenkin käydä hakemassa ruokaa kaupasta, joka on (sattumoisin) rinteen juurella. Tai niin hän luulee.....
Tavoite: Selviydy mahdollisimman pitkään. Lisäpisteitä saat hypyistä. Häviät kun jeti saa sinut kiinni.
Ohjaus: Nuolista liikkuu, ylöspäin naputtamalla nousee pystyyn. Nuolet ja enter valikoissa.


Screenshotteja:
Image ImageImageTry to beat that!
TODO (lihavoidut [ehkä] seuraavaan versioon; yliviivatut valmiita):
  • Kentät (ja ennätykset niihin) - tietenkin myös level-editor, jolla nämä tehdään
  • Lisää estemuodostelmia
  • Musiikki
  • "Story" moodi, sisältää vaiheittain vaikeutuvia tehtäviä
  • Lumivyöry
  • Ehkä power-upit (en ole vielä varma tästä)
  • Lisää maisemointia (ideoita otetaan vastaan)
Tässä pieni strategia/vinkkikokoelma:
  • Kumpareet ovat ystäviäsi: kun törmäät sellaiseen, näpäytä nopeasti pari kertaa ylöspäin, ja laskeudut jaloillesi vauhdin pysyessä ennallaan
  • Paina alasnuolta, enemmän vauhtia. Enemmän vauhtia, suuremmat hypyt. Suuremmat hypyt, enemmän pisteitä. Enemmän pisteitä. Makes sense, right?
  • Hypi. Hypi. HYPI! Nosta kombokounteria hyppimällä jatkuvasti esim. kumpareiden päällä. Kun kombot ovat suuret, tähtää speed-uppiin ja siitä hyppyriin
  • Älä mokaa. Vaikka helpommilla tasoilla jetit eivät käy päälle heti kaatuessasi, menetät senhetkisen hyppykombon, ja puolet vielä lisäämättömistä pisteistä (tosin ennätykseksi kelpaa myös mokattu hyppy)
  • Jetit eivät ole täysin kuolemattomia. Jos hyppäät sellaisen päälle, tai törmäät kovassa vauhdissa, jäljelle jää vain kylmä lumikasa
  • Älä jätä pujottelukylttejä välistä. Jos saat puolet yhdestä ryhmästä (joka on liian helppoa, pysyttelet vain reitin ulkopuolella) ansaitset 250 pistettä. Täydellinen 10 kyltin sarja taas tietää täyttä tonnia
  • Vaikeustaso. Jahka kehityt, suosittelen ottamaan suuremman vaikeustason. Saat bonuksen vaikeustasosta riippuen, ja enemmän pisteitä kuljettuja metrejä kohti. Myös kumpareita löytyy enemmän vaikeammilla tasoilla.
  • Extreme.
Uusi versio 0.95!
  • Äänet!
  • Maaston generointi pohjautuu nyt etenemiseen eikä pelin kestoon
  • Mökillä on nyt ovi
  • Readme
  • Muita pieniä fixejä, en muista mitä oli vanhassa versiossa :D
Vanhoja päivityksiä:
Uusi versio 0.9!
  • Aloitusmökki
  • Jäälammikot
  • Keyconfig
  • Muuttaa vanhat ennätyslistat ja asetukset uuteen tiedostomuotoon!
  • Hieno ennätyslistan taustakuva by Taatero!
  • Parempi puuvalikoima

Re: Pikku pelit

Posted: Mon Jan 10, 2011 5:14 pm
by MaGetzUb
Voisit tehdä ihan kunnon ison projektin tuosta, laitat tarinan, pelajalle jonkun aseenkin, millä saa mäiskiä noita kuoloa levittäviä hirviöitä. :D

Re: Pikku pelit

Posted: Mon Jan 10, 2011 9:11 pm
by axu
Itse asiassa minulla oli vaihtoehtoinenkin juoni, joka kehittyi moottorikelkkaa piirtäessä. Siitä tuli ensin ihan tankin näköinen, ja ajattelin, että voisihan tuo paikka olla armeijan aluetta, ja jetit vain jotain epäonnistuneita mutaatioita, jotka hallitus haluaa luonnollisesti piilottaa. Päähenkilöllä olisi myös kunnon motiivi tuolle alashiihtämiselleenkin, kun tämä synkkä salaisuus pitää saada kaiken kansan tietoon. Mutta hallitus on kehittänyt jonkinlaisen looppikoneen, joka aiheuttaa loputtomalta tuntuvan mäen :D

Re: Pikku pelit

Posted: Tue Jan 11, 2011 4:46 pm
by phons
Mahtava peli, axu! Jatka tuota esim. näillä bugifixeillä ja ehdotuksilla:
Kun menee kumparetta päin niin "kaatu" tjs. mutta jos osut ilmasta "kaatuneena" jetiin ennen kuin olet ehtinyt nousta, ukko nousee automaattisesti.. Jotenkin epäloogista, vai onko tämä ihan feature?
Sitten nuo puut, voisit vaikka laittaa eri kokoisia puita, ja jotain power-uppeja kuten:
- yeti ei voi syödä ja se kuolee aina kun osuu
- nopeampi ukko
- korkeammat hypyt
- parempi kääntyminen
- nopeampi nouseminen, kun on esim mennyt puuta päin

Näitä power-uppeja voisi joko tulla randomina tai tippua jeteistä.
Erilaisia jetejä myös, vaikka sellainen ettei kuole jos hyppää päälle, tai jos tulee suoraan päin ei kuole.
Myös mäessä voisi olla jotain jäisiä kohtia missä kontrollointi lipsuu vähän, ja vauhti nopeutuu hiukan, mahdollista myös kaatuminen.
Myös olisi kiva joku keyconfig file, että voisi vaihtaa näppäimiä, haluaisin tuon upkey:n vaihtaa space:en, erittäin hankala tällä hetkellä, mutta lisää haastetta :)

Tuollahan olikin Todo-listalla nuo power-upit :)

Re: Pikku pelit

Posted: Tue Jan 11, 2011 8:06 pm
by MaGetzUb
axu wrote:Itse asiassa minulla oli vaihtoehtoinenkin juoni, joka kehittyi moottorikelkkaa piirtäessä. Siitä tuli ensin ihan tankin näköinen, ja ajattelin, että voisihan tuo paikka olla armeijan aluetta, ja jetit vain jotain epäonnistuneita mutaatioita, jotka hallitus haluaa luonnollisesti piilottaa. Päähenkilöllä olisi myös kunnon motiivi tuolle alashiihtämiselleenkin, kun tämä synkkä salaisuus pitää saada kaiken kansan tietoon. Mutta hallitus on kehittänyt jonkinlaisen looppikoneen, joka aiheuttaa loputtomalta tuntuvan mäen :D
Mitä jos armeija on kehittänyt epäonnistuneita mutaatioita, jotka ovat ihmisveren himoisia. Nämä älykkäät mutaatiot ovat aiheuttaneet vuoristotukikohdassa räjähdyksen, joka loi lumivyöryn. Kaikki muut armeijan sotilaat ovat nousseet helikopteriin paitsi tämä badass päähenkilö, jonka pitää lasketella alas pakoon lumivyöryä, kerätä matkalla taivaan tuuliin lentäneitä kansioita, joissa on salaisia suunnitelmia ja ampua uhkaavia mutaatioita? :D

Re: Pikku pelit

Posted: Wed Jan 12, 2011 4:14 pm
by axu
phons wrote:Mahtava peli, axu! Jatka tuota esim. näillä bugifixeillä ja ehdotuksilla:
Kun menee kumparetta päin niin "kaatu" tjs. mutta jos osut ilmasta "kaatuneena" jetiin ennen kuin olet ehtinyt nousta, ukko nousee automaattisesti.. Jotenkin epäloogista, vai onko tämä ihan feature?
Sitten nuo puut, voisit vaikka laittaa eri kokoisia puita, ja jotain power-uppeja kuten:
- yeti ei voi syödä ja se kuolee aina kun osuu
- nopeampi ukko
- korkeammat hypyt
- parempi kääntyminen
- nopeampi nouseminen, kun on esim mennyt puuta päin

Näitä power-uppeja voisi joko tulla randomina tai tippua jeteistä.
Erilaisia jetejä myös, vaikka sellainen ettei kuole jos hyppää päälle, tai jos tulee suoraan päin ei kuole.
Myös mäessä voisi olla jotain jäisiä kohtia missä kontrollointi lipsuu vähän, ja vauhti nopeutuu hiukan, mahdollista myös kaatuminen.
Myös olisi kiva joku keyconfig file, että voisi vaihtaa näppäimiä, haluaisin tuon upkey:n vaihtaa space:en, erittäin hankala tällä hetkellä, mutta lisää haastetta :)

Tuollahan olikin Todo-listalla nuo power-upit :)
Kiitos rakentavasta palautteesta. Tuosta kumpare+jeti bugista sen verran, että joko ymmärsin väärin tai tuota bugia ei ole ollenkaan :D Eli yritin mennä päin kumparetta ja siitä suoraan jetin päälle (helpointa extreme-tasolla kun kumpiakin löytyy paljon), mutta mitään erikoista jetin päälle hypätessä ei tapahtunut. Ukko oli edelleen kaatuma-asennossa. Tarkastin myös koodista, ettei "Crashed" arvoa muuteta hypätessä jetin päälle. Oletko varma, ettet painanut ylöspäin (tällähän voi nostaa ukon, vaikka olisi ilmassa)?
Erikokoiset puut olivat hyvä idea, ja pitää vähän tuota nykyistäkin muokata (kovin litteän oloinen puu). Myös jäiset kohdat ovat olleet harkinnassa jo pitempään (hankaluutta tekevät aina nuo piirtojärjestykset)
Power-uppeja olisi tällä hetkellä tulossa:
-hetkellinen kuolemattomuus(jetit ja puut lakoon :D )
-boosti
-laskuvarjo (2 käyttötapaa, joko vauhdin tai putoamisen hidastaminen)
-jonkinlainen ajanpysäytys
Viestistäsi sain myös idean (yhdistettynä MaGetzUbin ajatuksiin), upgradet. Nämä tulisivat vain erillisessä "story"-moodissa, missä voisi olla nämä armeijat ja lumivyörytkin:
-kääntyvyys
-aerodynamiikka :D
-stamina (kestää 1 tai useamman tappelun lumimiehen kanssa kuolematta)
-recovery (nousee puiden jälkeen nopeammin, ja toipuu tappeluistakin)

Pelaajalle en aseita ajatellut antaa, enkä myöskään laittaa häntä armeijan leiviin.

Re: Pikku pelit

Posted: Wed Jan 12, 2011 5:32 pm
by phons
Noniin, vielä tuli mieleen tuosta bugista, että en ole sitten varma miten siinä kävi, mutta se on varma, jos tulee boostista täysillä päin puuta, vauhti ei ehdi hiljentyä tarpeeksi nopeasti, ja osuu kumpareeseen, ei tarvitse nousta niinkuin pitäisi kun osuu puuhun, ja ukkeli hyppää ja matka voi jatkua helposti. Tästä bugista olen todella varma, sillä en rämppää nuoltani 20 hps(hits pers second) nopeudella. Ja miten nuo hypyt, jos laskuvarjo hidastaa tipumista, niin lasketaanko hypystä tulevat pisteet pituuden, korkeuden vai ilmassa ollun ajan perusteella? Ja miten aiot toteuttaa tämä aerodynamiikan tähän? :D Voisit tehdä tästä ihan oman topikin. Sen verran kiva projekti!

Re: Pikku pelit

Posted: Wed Jan 12, 2011 6:33 pm
by axu
phons wrote:Noniin, vielä tuli mieleen tuosta bugista, että en ole sitten varma miten siinä kävi, mutta se on varma, jos tulee boostista täysillä päin puuta, vauhti ei ehdi hiljentyä tarpeeksi nopeasti, ja osuu kumpareeseen, ei tarvitse nousta niinkuin pitäisi kun osuu puuhun, ja ukkeli hyppää ja matka voi jatkua helposti. Tästä bugista olen todella varma, sillä en rämppää nuoltani 20 hps(hits pers second) nopeudella. Ja miten nuo hypyt, jos laskuvarjo hidastaa tipumista, niin lasketaanko hypystä tulevat pisteet pituuden, korkeuden vai ilmassa ollun ajan perusteella? Ja miten aiot toteuttaa tämä aerodynamiikan tähän? :D Voisit tehdä tästä ihan oman topikin. Sen verran kiva projekti!
Joo tuo puu+kumpare on kyllä todellinen bugi, korjasin sen jo seuraavaa versiota varten (itse rämppään ylänuolta sen 20 hps ja silti bugi näkyy). Hyppypisteet lasketaan ilmassa vietetyn ajan perusteella, eli laskuvarjolla voi tienata mukavasti lisäpisteitä korkeasta hypystä. Aerodynamiikalla tarkoitin lähinnä kitkan pienentämistä, piti vain keksiä hyvältä kuulostava nimi sille statsille :D
Kovasti minä mietin sitä, että kannattaako sitä uutta topikkia repostella, kun pikapelikisan (epä)osallistujana tässä on jo vähän sellainen pikkupelin leima, ja minun pelit ruukaa jäätyä sen varmemmin mitä isompi hulabaloo siitä syntyy :D Jos tämä näyttää jatkuvan hyvin nyt parin päivän sisällä (siis pelin kehityksen lisäksi pelistä puhuminen), voisin pyytää modeja siirtämään tähän aiheeseen liittyvät viestit omaan threadiinsa jos siitä ei ole vaivaa. Omassa threadissaan on se vaara, että peli hautautuu suht nopeaa (tosin ei näillä foorumeilla), kun taasen pikku pelit on "kuolematon" topiikki, aina välillä tulee esiin.
Seuraavassa versiossa voisin lupailla olevan(vahvistelen tähän sitä mukaa kun ominaisuudet ovat valmiita):
  • keyconfig
  • uusi tallennussysteemi (ennätykset omaan tiedostoon, asetukset omaan)
  • erilaisia puita
  • jäälammikoita
  • pause
  • mökki
EDIT:

Hieman lisätietoa projektin tiimoilta: Uusi versio edistyy hienosti, näillä näkymin julkaisen huomenna ellei mitään yllättävää satu. Pyysin myös modea (arpaonni suosi Jarea) siirtämään tähän aiheeseen liittyvät viestit omaan viestiketjuunsa. Toivottavasti saan highscoreihin uuden taustan jo seuraavaan versioon, taateron taidonnäyte on aika komea jo tuollaisenaan.
EDIT2:
Jaahas niistä "yllättävyyksistä": meillä ei toimi tänään netti (olen läppärin sis. mokkulalla), joten en tiedä saanko tänään upattua uutta versiota :( Yritän sen kuitenkin saada tänne, se on valmis jo!


Re: Pikku pelit

Posted: Sat Jan 15, 2011 6:00 pm
by Taatero
Tässä olisi, selaimen hieman sumentamana:

Re: Pikku pelit

Posted: Sun Jan 16, 2011 7:12 pm
by axu
Taatero wrote:Tässä olisi, selaimen hieman sumentamana:
Onko muuten selaimessasi zoomi päällä? Itselläni näkyy ihan terävästi...

Uusi versio 0.9!
  • Aloitusmökki
  • Jäälammikot
  • Keyconfig
  • Muuttaa vanhat ennätyslistat ja asetukset uuteen tiedostomuotoon!
  • Hieno ennätyslistan taustakuva by Taatero!
Kiitokset Jarelle viestien siirtämisestä tähän topiikkiin!

Re: SkiDown

Posted: Fri Feb 11, 2011 2:36 pm
by Go there------------------>
No johan nyt on! Kaikki hyvät projut rarrina! :evil: Voisitko laittaa zipin? :shock:

Re: SkiDown

Posted: Fri Feb 11, 2011 3:31 pm
by TheDuck
Go there------------------> wrote:No johan nyt on! Kaikki hyvät projut rarrina! :evil: Voisitko laittaa zipin? :shock:
Voisitko vain ladata ohjelman, joka osaa purkaa rar-paketteja kuten 7zip tai winrar. Zip-formaatti on kuraa.

Re: SkiDown

Posted: Fri Feb 11, 2011 3:52 pm
by esa94
Go there------------------> wrote:No johan nyt on! Kaikki hyvät projut rarrina! :evil: Voisitko laittaa zipin? :shock:
Rar on yleisin pakkausformaatti nykyään digitaalisessa jakelussa.

Deal w/it

Re: SkiDown

Posted: Fri Feb 11, 2011 6:37 pm
by axu
Voin kyllä laittaa seuraavan version myös zippinä... On vaan hieman hidastunut nyt koodausvauhti mutta kyllä tässä joskus uus versio tullee. ;)

Re: SkiDown

Posted: Thu Dec 29, 2011 12:42 pm
by axu
Uusi versio 0.95!
  • Äänet!
  • Maaston generointi pohjautuu nyt etenemiseen eikä pelin kestoon
  • Mökillä on nyt ovi
  • Readme
  • Muita pieniä fixejä, en muista mitä oli vanhassa versiossa :D
Lähes vuoden tauon jälkeen tässä on vihdoin uusi versio! 0.95 versiossa suurin uudistus on äänet. Musiikkikin on jo puoliksi tehty, joskin sitä ei ole sisällytetty tähän versioon.
BTW, tuolla valikoissa on sitten noita disabloituja vaihtoehtoja, niistä ei tarvitse välittää (keskeneräisiä ominaisuuksia).

Re: SkiDown

Posted: Thu Dec 29, 2011 9:59 pm
by Taatero
axu wrote:Uusi versio 0.95!
  • Äänet!
  • Maaston generointi pohjautuu nyt etenemiseen eikä pelin kestoon
  • Mökillä on nyt ovi
  • Readme
  • Muita pieniä fixejä, en muista mitä oli vanhassa versiossa :D
Lähes vuoden tauon jälkeen tässä on vihdoin uusi versio! 0.95 versiossa suurin uudistus on äänet. Musiikkikin on jo puoliksi tehty, joskin sitä ei ole sisällytetty tähän versioon.
BTW, tuolla valikoissa on sitten noita disabloituja vaihtoehtoja, niistä ei tarvitse välittää (keskeneräisiä ominaisuuksia).
Jea, hyvältä näyttää ja pelittää! Äänet tosin voisivat olla hiljaisempia, ottaa jotenkin korviin noin kovina.

Re: SkiDown

Posted: Thu Dec 29, 2011 11:49 pm
by Awaclus
Taatero wrote:
axu wrote:Uusi versio 0.95!
  • Äänet!
  • Maaston generointi pohjautuu nyt etenemiseen eikä pelin kestoon
  • Mökillä on nyt ovi
  • Readme
  • Muita pieniä fixejä, en muista mitä oli vanhassa versiossa :D
Lähes vuoden tauon jälkeen tässä on vihdoin uusi versio! 0.95 versiossa suurin uudistus on äänet. Musiikkikin on jo puoliksi tehty, joskin sitä ei ole sisällytetty tähän versioon.
BTW, tuolla valikoissa on sitten noita disabloituja vaihtoehtoja, niistä ei tarvitse välittää (keskeneräisiä ominaisuuksia).
Jea, hyvältä näyttää ja pelittää! Äänet tosin voisivat olla hiljaisempia, ottaa jotenkin korviin noin kovina.
Protip: laita kaijuttimia hiljaisemmalle.

EDIT: höhö, olen foorumin #1 spämmääjä since 29 Joulu 2011 23:49!

Re: SkiDown

Posted: Fri Dec 30, 2011 9:07 am
by axu
Taatero wrote:Jea, hyvältä näyttää ja pelittää! Äänet tosin voisivat olla hiljaisempia, ottaa jotenkin korviin noin kovina.
Sieltähän sen saa asetuksista säädettyä - vai tarkoititko kenties jotain muuta kuin varsinaista äänenvoimakkuutta? Onko jotkin äänet liian voimakkaita toisiin nähden? Ärsyttävillä taajuuksilla? Tai jotain muuta pielessä tasapainon suhteen?
@mato: Itsestäänselvyydet tiedetään sanomattakin. Kummatkin niistä.

Re: SkiDown

Posted: Mon Feb 27, 2012 11:26 pm
by wilizucoder
Täähän oli hauska peli, jäin joksikin aikaa koukkuun. :D Pari parannusehdotusta tuli mieleen:

-Peliin voisi lisätä muita laskijoita laskemaan alaspäin sekä menemään hiihtohissiä pitkin ylös ja mahollisuus sitten törmäillä niihin. :lol:
-Erikokoisia puita
-Jotain mökkejä rinteeseen
-sellanen pelimodi, jossa pitää pujotella esim. lippuja.

Mutta tosiaan, tää on jo nyt mun mielestä hyvä peli, mutta vielä kun sais jotain arvaamattomuutta ja hupia tohon lisää niin voela! ;)

Re: SkiDown

Posted: Tue Mar 06, 2012 1:12 pm
by axu
wilizucoder wrote:Täähän oli hauska peli, jäin joksikin aikaa koukkuun. :D Pari parannusehdotusta tuli mieleen:

-Peliin voisi lisätä muita laskijoita laskemaan alaspäin sekä menemään hiihtohissiä pitkin ylös ja mahollisuus sitten törmäillä niihin. :lol:
-Erikokoisia puita
-Jotain mökkejä rinteeseen
-sellanen pelimodi, jossa pitää pujotella esim. lippuja.

Mutta tosiaan, tää on jo nyt mun mielestä hyvä peli, mutta vielä kun sais jotain arvaamattomuutta ja hupia tohon lisää niin voela! ;)
Skifreestä tutut lumilautailijat ja hiihtomummot on pakko lisätä :P
Oikeastaan kaikki muut minullakin on ollut jo mielessä, mutta mökit on vähän hankalampi juttu. Mitä tapahtuu, jos ukko törmää mökkiin? Nykyisellään ukko menee läpi kaikesta, mihin se osuu (se ei varsinaisesti haittaa nykyisten esteiden kanssa). Jos joutuisit kiertämään mökin, pelin tempo hidastuisi + todennäköisesti joutuisit syödyksi.
Suunnitelmat erilaisten moodejen suhteen oli selvillä vuodenvaihteessa, mutta en niitä kirjoittanut ylös. Tavoite on, että jonkinsorttista kustomointia voisi harrastaa - ennätyslistan pito jokaisesta varmaan se suurin ongelma on (ei siinä mitään hankalaa, mutta ketä kiinnostaa katsoa kymmeniä eri listoja?).
Pitäisi nyt ensimmäisenä kuitenkin varmaan hoidella tuo musapuoli kuntoon... luonnollisesti kirjoitusten jälkeen :(
Online Hall of Fame ei olisi myöskään pahitteeksi... ei vaan ole kokemusta moisesta ja pitäisi palvelinkin olla sitä varten.