Mushroom Adventures

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Mushroom Adventures

Post by Frozen »

Jo jonkin aikaa tekeillä ollut peliprojektini. Pelin päähenkilö on tämän hetkisten suunnitelmien mukaan Akiosa Kusioja, joka on japanilainen opiskelija. Enempää en paljasta vielä pelin juonesta.
Heitto sienet
Heitto sienet
Kuva1.JPG (21.1 KiB) Viewed 16272 times
Kärpässienistä saa voimia...
Kärpässienistä saa voimia...
Kuva2.JPG (24.73 KiB) Viewed 16272 times
Uusia vihollisia ja Kauppa
Uusia vihollisia ja Kauppa
Kuva3.JPG (29.51 KiB) Viewed 15916 times

Pelin kontrollit:
oikea nuoli = liikkuu oikealle
vasen nuoli = liikkuu vasemmalle
Ylös päin soittava nuoli = Hyppää
Oikea ctrl = Heittää sieniä jos niitä on kerättynä.
Enter = Mene kaupan sisälle ja valitse tuote kaupassa.
1 - 3 = vaihtaa heittoasetta
kumitus=itsetuhonappi, kenttä alkaa alusta.
Välilyönti = pause
Sieni tyypit:
Ruskea sieni: elämää palauttava
Kärpässieni: Lisää maksimi elämää yksi ja lisää hyppy korkeutta ja juoksunopeutta
Vihreä Sieni: Painovoima sieni, kääntää pelihahmon painovoiman kattoon.
sinivihreän sävyinen sieni: Myrkkysieni, hahmo menettää 1 elämäpisteen
Punakeltainen ja täpläjalkainen sieni: Heitto sieni, tappaa perusviholliset kerrasta
Ruutulippusieni: Pelin tavoite ja kenttä (ja tässä tapauksessa peli) loppuu kun sen saa poimittua.
Vihollistyypit:
piikki hyppijä: Pysyy paikallaan ja nousee ilmaan kun vihollinen tulee lähelle
Piikki ryömijä: ryömii maassa ja on yksi helpoimmista vihollisista
"lentopallo": Lentävä perusvihollinen.
Vihreä iso lima: Vihollinen, joka muuttuu useammaksi pienemmäksi viholliseksi kun se tuhotaan, paitsi jos se tuhotaan heittosienellä
Vihreä pieni lima: niitä pienempiä vihollisia jotka isompi lima "synnyttää"
Punainen lima: Leijuu ympäri kenttää keskipisteenään punamusta kivitile
Keltainen lima: Liikkuu nelikulmaisten maastojen ympärillä.
kävelevä piikkihyppijä: Kävelee maastossa kunnes oma hahmo tulee lähelle, jolloin se hyppää. (ei esiinny demossa.)
valkoinen leijuva jotain: Haamu, seuraa omaa pelaajaa ja tekee vahinkoa koskettaessaan.
Harmaat liikkuvat kuutiot: Neutraaleja vihollisia, eivät tee vahinkoa, mutta saattavat häiritä liikkumista. (toimivat myös apuvälineinä)
Sateenkaaritökät : kiinnittäyteyneitä kattoon. Heittelevät sienen palasia. Pystyy nitistämään ainoastaan heittoaseilla.
Peli on vasta pieni pelimioottoridemo. Grafiikkat ovat vasta beta asteella todellakin :D

Viholliset tapetaan tuttuun tyyliin jo monesta tasoloikkapelistä, eli hyppäämällä niiden päälle. Toinen tapa on käyttää erilaisia heittoaseita, joita on vasta tähänmennessä 2.

Code: Select all

Julkaisu 4 uutuuden:
-Checkpointit
-Uusi tausta
-Heittosienillä hajotettavat tilet
-Uusi heittosieni, kaasusieni, joka putoaa pikkuhiljaa lentäessään
-Yksi uusi vihollinen, spike crawler (seuraa pelaajan liikkeitä)
-Uusi beta kenttä

Pelissä kerätään kolikoita, joita voi käyttää kaupoissa, joita tulee pelissä melko usein. Suunnitelmia olen tehnyt jo melko paljon ja sitä "jäätymispelkoa" tuskin on, sillä tämän tekeminen on ollut vain silkkaa iloa. Rakentavaa palautetta? Ehdotuksia? Kiitoksia etukäteen. :D

Latauslinkki (reso: 800*600)
Last edited by Frozen on Thu Jan 05, 2012 11:27 pm, edited 15 times in total.
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Mushroom Adventures

Post by Koodiapina »

"Unable to set graphics mode"

Näyttöni resoluutio on 1600×900.
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Re: Mushroom Adventures

Post by Frozen »

Grandi wrote:"Unable to set graphics mode"

Näyttöni resoluutio on 1600×900.
arght.. pitää laittaa jotenki paremmin..
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Mushroom Adventures

Post by MaGetzUb »

Laita se perus 640x480, koska muutenki tuos pelis näkyy turhan paljon kaikkea tyhjää.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Re: Mushroom Adventures

Post by Frozen »

MaGetzUb wrote:Laita se perus 640x480, koska muutenki tuos pelis näkyy turhan paljon kaikkea tyhjää.
Kokeilin aluksi tuollaisia asetuksia, mutta se vaikutti liikaa pelattavuuteen. Latauslinkki2:ssa on sama resoluutio, vain sizablena. (tai mitenkä se nyt kirjoitettiinkaan)
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Mushroom Adventures

Post by MaGetzUb »

Frozen wrote:
MaGetzUb wrote:Laita se perus 640x480, koska muutenki tuos pelis näkyy turhan paljon kaikkea tyhjää.
Kokeilin aluksi tuollaisia asetuksia, mutta se vaikutti liikaa pelattavuuteen. Latauslinkki2:ssa on sama resoluutio, vain sizablena. (tai mitenkä se nyt kirjoitettiinkaan)
Entäs 800x600?
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Re: Mushroom Adventures

Post by Frozen »

MaGetzUb wrote:
Frozen wrote:
MaGetzUb wrote:Laita se perus 640x480, koska muutenki tuos pelis näkyy turhan paljon kaikkea tyhjää.
Kokeilin aluksi tuollaisia asetuksia, mutta se vaikutti liikaa pelattavuuteen. Latauslinkki2:ssa on sama resoluutio, vain sizablena. (tai mitenkä se nyt kirjoitettiinkaan)
Entäs 800x600?
Katon sitä myöhemmin. Tuo linkki2:sen versio on ihan hyvin pelattavissa, joten en vielä rupea muuttamaan resoa, koska siinä kaupparuudussa pitäis laittaa kaikki kuvat ruudun koon mukaan oikeille paikoille.
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Mushroom Adventures

Post by naputtelija »

Tämä on kyllä betaksikin hyvä!

arvostelut:
Bugipuhtaus: * * * * -

Monipuolisuus: * * * - -

Vaikeusaste: * * * - -

Kentän koko: * * * * -

Grafiikat: * * * - -

Kokonaisuus * * * * -
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Re: Mushroom Adventures

Post by Frozen »

naputtelija wrote:Tämä on kyllä betaksikin hyvä!

arvostelut:
Bugipuhtaus: * * * * -

Monipuolisuus: * * * - -

Vaikeusaste: * * * - -

Kentän koko: * * * * -

Grafiikat: * * * - -

Kokonaisuus * * * * -
Tarkoitatko että peli on liian vaikea vai helppo kun vaikeusaste on 3 tähteä?
Grafiikat parantuu lopulliseen versioon, kenttä saattaa olla jonkinlainen bonus lvl lopullisessa versiossa. Seuraavan version ajattelin postaavani huomenna, jossa on korjattuna muutamia seikkoja ja muutamia uusia sieniä. Ajattelin myös, että tekisin uuden mapin seuraavaa versiota varten. :)
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Mushroom Adventures

Post by Awaclus »

Frozen wrote:Tarkoitatko että peli on liian vaikea vai helppo kun vaikeusaste on 3 tähteä?
Minulle tuli ensimmäisenä mieleen, että vaikeusaste 3/5 = sopivan vaikea. Tarkemmin ajateltuna taisin jotenkin käsittää väärin.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Mushroom Adventures

Post by Koodiapina »

Tähtijärjestelmällä kuvataan yleensä laatua, ei määrää. Loogisesti ajateltuja "sopivan vaikean" pitäisi olla täydet viisi tähteä.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Mushroom Adventures

Post by valscion »

Aika hyvä pelinalku :). Tästä on hyvä lähteä eteenpäin. Tasohyppelyjä ei CB:llä olekaan paljoa tehty, joten on mukava nähdä nyt taas pitkästä aikaa tällaisia klassisia viritelmiä :).

Listaan tässä vähän ajatuksia pelistä, joissa on mielestäni korjattavaa. Ota kritiikki rakentavana palautteena :)
  • Jos osuin siinä alussa lentäviin punaisiin vihollisiin, jouduin mahdollisesti seinän sisään. Tällöin törmäyksentarkistus siis vähän kusasi, ja tipuin kartan läpi niin, ettei pelihahmoani enää näkynyt.
  • Pelissä ei päässyt siellä ihme alhaalla olevasta onkalosta tms. pois.
  • Musiikki oli liian itseään toistavaa. Edes vähän pidempi pätkä niin ei menis hermot :).
  • Kartta oli melko vaikea, kesti hetki tajuta että mitä tässä edes haettiin.
  • Ylipäänsä jonkinmoinen harjoittelu-osio olisi hyvä pistää ensimmäisiksi tasoiksi. Näin pelaaja tajuaisi, että mitä nuo eri sienet tekevät ja edes sen, että niitten lentävien punaisten otusten päälle voi hyppiä.
  • Jonkinmoinen mahdollisuus pistää pause ja aloittaa kartta alusta tai vastaavaa.
Ymmärrän kyllä että tämä on vasta ihan ensimmäisiä versioita pelistä. Olet oikeilla jäljillä siinä, että miten projekti tulisi tehdä - ensin se tekniikka, ja vasta sitten ne hienot lisät (kuten valikko, äänimaailma, yms). Onnea projektille :)

EDIT: Suosittelen muuten vahvasti sitä, että muutat kaikki pelin käyttämät kuvat PNG-muotoon. Näin saisit paketista ainakin viisinkertaisesti pienemmän. Suosittelen vielä kuvien tallennuksen jälkeen poistamaan png-tiedostoista kaiken turhan datan ja pienentämään kuvat (laadun kuitenkin pysyessä aivan yhtä hyvänä) käyttämällä PNG Monsteria. Voit katsoa esimerkiksi minun projektini (kts. allekirjoitus) media-kansiossa olevia kuvia. Jos ne olisivat bmp-muodossa, veisivät ne ainakin satakertaisesti enemmän tilaa.

EDIT2: Sellainen tieto muillekin arvostelijoille, että pelkät tähtiarvosanat tai jotkut muut vastaavat numeroarvosanat (esim. 3/10 grafiikoista yms.) eivät ole kauhean rakentavaa palautetta. Kertokaa, että missä on mielestänne parannettavaa, jos haluatte antaa arvosanan, tai ainakin valottakaa omaa mielipidettänne edes muutamalla sanalla.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Re: Mushroom Adventures

Post by Frozen »

Otan myös vastaan kehitysideoita, kuten uusia vihollis ja sieni tyyppejä.
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Mushroom Adventures

Post by MaGetzUb »

Sieniehdotukseni olisi ajan hidastaja sieni. ;)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Mushroom Adventures

Post by valscion »

Uudeksi viholliseksi voisi vaikka laittaa jonkun öhkömönkiäisen, joka on kiinni jossain pinnassa (seinässä/lattiassa/katossa) ja ampuu tietyin väliajoin jonkin ammuksen, jota pelaajan tulee väistää.

Strategista lisäystä peliin voisi tuoda vaikka jonkinmoisilla kytkimillä, jotka avaavat/sulkevat laattoja. Myös jotkut murenevat laatat, jotka täytyisi tuhota heitettävällä sienellä, voisi olla hauska idea.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: Mushroom Adventures

Post by naputtelija »

Semmoinen voisi olla hyvä idis että on sellaisia toteemipaaluja josta kuuluu ääni ja niitä pitää lyödä oikeassa järjestyksessä.
Ja kulkuneuvoja jotka toimii sienienergialla, esim. sukellusvene, auto, lentokone jne...
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Re: Mushroom Adventures

Post by Frozen »

Uutta
-Bugeja korjattu
-Viholliset spawnaavat uudelleen jos kuolee itse.
-Uusia sieniä
-Uusia vihollisia
-Uusi kenttä, sillä en ruvennut ahtamaan uusia asioita edelliseen kenttään

Tämänhetkisiä ongelmia:
-Yellow Sludge lakkaa toimimasta jos laittaa pauselle. (Pausea siis ei ole tässä versiossa)
-Stone skin ei toimi vielä kunnolla

Tulossa seuraavaan versioon:
-itsetuhonappi, kentän aloittaminen onnistuu alusta ilman, että tarvitsee oikeasti tapattaa itseään muuten.
-Lisää vihollisia ja sieniä.

Niitä VesQ:n ehdottamia kytkimiä ja laattoja ei ole vielä pelissä, kuten ei myöskään tuhottavaa maastoa, mutta ne ovat tulossa viimmeistään lopulliseen versioon. :D
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
User avatar
Nameless_One
Member
Posts: 63
Joined: Fri Mar 26, 2010 4:05 pm

Re: Mushroom Adventures

Post by Nameless_One »

Heittosieni ehdotuksia:

1: Sellainen sieni, että kun sen heittää, niin se hajoaa neljään osaan ja jokainen osa menee eri (ilman)suuntaan.
2: Sieni, jonka voisi heittää eri suuntiin, esimerkiksi ylös-, alaspäin tai viistoon. ;)

Edit:
Pelasin tuon kakkos kentän läpi ja löysin pari bugia/featuria:
  • -Kaupassa ollessani viholliset voivat vahingoittaa minua.
    -Kaupassa ollessani voin heittää sieniä, josta sain aika tyhmän yksityiskohtaidean. Lue jos tahdot.
    Kauppiaan voisi tappaa heittämällä sienen tämän päähän. Tämän jälkeen vartijat heittävät sinut pois kaupasta ja kauppa suljetaan, jolloin kauppa spriten päällä olisi keltaiset crime investigation teipit ympärillä ja mikään kauppa ei ole auki sinulle. Tarkemmin ajatellen parempi olla toteuttamatta tuota ideaa.
    -Kun minulla oli maksimi healthit, niin minä silti pystyin ostamaan kaupasta parannussieniä tuhlaten rahaa
Projektit:
Semmonen jännä tasoloikka

Youtube-kanavani
Uusin video: Pelataas LoZ Oracle of Seasons - Osa 14 - Tarm Rauniot
User avatar
skinkken
Advanced Member
Posts: 453
Joined: Sat Sep 01, 2007 4:00 pm
Location: Helsinki

Re: Mushroom Adventures

Post by skinkken »

Tässä nyt on sama vika, niin kuin kaikissa cb-tasohyppelyissä: Painovoima on liian pieni ja hahmo liikkuu töksähtelevästi! :evil: On jotenkin tyhmää kun niin matalalle hyppäävä ukko kiitää leveän rotkon yli, ja maahan putoaminen kestää kauan. Mutta onneksi sitä voi parantaa! Muutat vain painovoiman tehokkaammaksi ja hahmon hyppäämään kovempaa, ja lisäät ukolle x-liikkeen jota pienennetään nollaa kohti vaikka Curvevaluella ja että nuolista xliikettä vähennetään tai lisätään. ;)

Muuten pelissä oli vähän kököt grafiikat (tiedän, niiden tekeminen on vaikeaa), mutta efektit olivat hienot ja musiikki sopi hyvin myös. Erikoissienet olivat hyviä, paitsi heitettäviä sieniä pitäisi saada vaikka 5/osto tai sitten rahaa enemmän.

Jatka vaan tekemistä! :)
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 4:46 pm
Location: Suomi

Re: Mushroom Adventures

Post by Frozen »

skinkken wrote:Tässä nyt on sama vika, niin kuin kaikissa cb-tasohyppelyissä: Painovoima on liian pieni ja hahmo liikkuu töksähtelevästi! :evil: On jotenkin tyhmää kun niin matalalle hyppäävä ukko kiitää leveän rotkon yli, ja maahan putoaminen kestää kauan.
Kieltämättä tuo "liitelevä" hyppy ei sovi kaikkiin peleihin, mutta mielestäni se sopii ainakin tähän. Tuo päähenkilöhän on "tripillä", syötyään epäilyttävän näköisiä sieniä, toisin sanoen hän on sellaisessa kunnossa, että.... "I believe I can fly!" :D
Last edited by Frozen on Sat May 26, 2012 8:44 pm, edited 1 time in total.
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua
Post Reply